למה אני מחזיק במניות ורינט?
בתחילת דצמבר, הודיעה חברת ורינט שהיא מתכננת לפצל את שתי פעילויותיה לשתי חברות שמניותיהן יסחרו בבורסה וזאת במטרה להציף ערך לבעלי המניות. אני עוקב אחרי הפעילות של ורינט שנים רבות ואף נפגשתי בעבר לא מעט פעמים עם הנהלת החברה. כיום אני מחזיק במניות ורינט בתיק המניות המשפחתי.
במסגרת התוכנית האסטרטגית, יפוצלו פעילויותיה של ורינט לשתי חברות ציבוריות. האחת תתמקד בתחום האזרחי והשנייה תתמקד בתחום הבטחוני. ורינט פועלת בתחום שנקרא customer engagement פעילות שמקשרת את הארגון ללקוחות שלו מעצימה את חווית הלקוח ומגדילה את הזיקה בין הלקוח לבין הארגון ואת ההכנסות פר לקוח.
התחום הזה משלב בתוכו יכולות של מיחשוב ענן ו-artificial intelligence ורמות המכפילים שלו גבוהות יותר מאלה של החברה מאחר שהוא נמצא בליבת העניין של כל חברות המסחר האלקטרוני והקונבציונלי בעולם כולו. כולן מעוניינות לעשות יותר כסף מבסיס הלקוחות הקיים. בצד הבטחוני מוכרת ורינט מערכות של הקלטה, מעקב וניתוח נתונים בעלות יכולות cyber עבור רשויות בטחוניות, ציבוריות וממשלתיות.
את פרטי העסקה המלאים ניתן לקרוא כאן והשאלה הנשאלת היא האם פיצולי פעילויות אכן מביאים ערך לבעלי המניות. אנסה לבחון סוגיה זו באמצעות מספר דוגמאות ולבסוף לבדוק את ההגיון העסקי לביצוע פיצול מן הסוג הזה ואת מידת הרלבנטיות למניית וורינט.
- שינויים בתחושת זמן בדמנציה
- פינרג'י תקיים פיילוט להטמעת המערכות בריקשות חשמליות בהודו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מפצלים ומרוויחים?
אז הנה מספר דוגמאות לפעולת הפיצול – spin off - שקשורות לישראל דווקא (יש המון דוגמאות לפיצולים, בעולם ובתעשיות שונות, בחרתי במספר דוגמאות על קצה המזלג).
עד לפני כ-15 שנה, חברת ECI TELECOM הישראלית נחשבה לספינת הדגל של ההייטק הישראלי. כחלק מתוכנית אסטרטגית של מנכ"ל החברה בתחילת שנות ה-2000, מר דורון ענבר, פוצלו פעילויותיה ל-5 חברות בת שונות כאשר מטרת הפיצול היתה להציף ערך לבעלי המניות על ידי תמחור יותר מדויק של כל פעילות וגם על ידי הנפקות עתידיות של החברות הללו (לפני הפיצול, שווי השוק של ECI הגיע בשיאו ל-13.5 מליארד דולר).
למצער התקוות להנפיק לא התממשו עקב משבר הדוט קום בבורסה האמריקאית ובהמשך אורגנו חמשת חברות הבת תחת שתי פעילויות עיקריות חטיבת תשתיות התקשורת וחטיבת פס הגישה הרחב. ECI נמכרה בשנת 2007 לאיש העסקים שאול שני תמורת 1.2 מליארד דולר ולאחרונה נמכרה לחברת Ribbon Communications האמריקאית, תמורת 486 מליון דולר בלבד.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
דוגמא נוספת היא חברת DSPG. בשנת 2002 פיצלה החברה ששווי השוק שלה אז עמד על כ-750 מליון דולר את פעילות רשיונות עיבוד הקולות הדיגיטלי שלה, CEVA, לצורך מיזוג עם החברה האירית Parthus. במסגרת הפיצול שילמה DSPG לבעלי המניות של Parthus כ-60 מליון דולר במזומן. 17 שנה לאחר מכן, שווי השוק המצרפי של שתי החברות עומד על 960 מליון דולר כאשר לפני שנתיים הוא הגיע לשיא של 1.15 מליארד דולר. בנוסף לתשואה שקיבלו בעלי המניות של DSPG, פעולת הפיצול מאפשרת למשקיעים השקעה טהורה וממוקדת יותר בפעילות ספציפית. משקיע שמעוניין בחשיפה לתחום פעילות מסוים יעדיף להשקיע בחברה שמתמקדת בתחום הפעילות הנ"ל ולא בחברה שמשקיעה בערב רב של פעילויות.
דוגמא שלישית היא חברת קומברס, בעברה, חברת האם של ורינט. קומברס שבסוף שנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים, היתה מכונת רכישות והנפקות, הנפיקה את ורינט במהלך שנת 2002 בנאסד"ק. קומברס הסתבכה בהמשך בפרשת הבקדייטינג (אשר השפיעה גם על ורינט) והמסחר במניותיה הושבת לתקופה של מספר שנים החל משנת 2007. בהמשך נמכרו כל אחזקותיה בפעילויות השונות, והיא הגיעה לסוף דרכה כאשר נרכשה על ידי ורינט עצמה.
אז למה ורינט מעוניינת בפיצול פעילויות?
ורינט ונייס הן שתי חברות בעלות מאפיינים דומים מאוד מבחינת תחומי פעילות ובמשך שנים עמדה באוויר השאלה מדוע הן אינן מתמזגות. אם בתחילת שנות ה-2000 הבדלי הגודל היו לטובת ורינט, הרי שמהר מאוד התהפכה המטוטלת ונייס עקפה את ורינט בדרכה למעלה, גם בזכות ניהול טוב של המנכ"ל הצעיר - ברק עילם.
כך נראית תשואת שתי המניות ב-5 השנים האחרונות:
מקור: Yahoo Finance
הפרש התשואות העצום במחירי המניות היה תולדה של הבדלים בביצועים העסקיים של שתי החברות וגם בהבדלים המאזניים ביניהן.
בעוד שההבדלים בהכנסות ובשיעור הרווח הגולמי אינם דרמטיים, ההבדלים ב-EBITDA ובשיעור הרווח הנקי משמעותיים הרבה יותר:
ההבדלים בנתונים לרבות ב-EBITDA נובעים גם מהבדלי המאזן בין שתי החברות. לנייס אין חוב פיננסי ויש לה יתרת מזומן נטו בסך של כ-460 מליון דולר, לורינט יש עודף חוב על מזומן בסך של כ-370 מליון דולר.
הבדלי המכפילים
מניותיה של ורינט לא נסחרו בין השנים 2007-2010 ולאחר מכן החברה סבלה מהפסדים בגין הרכישה של קומברס ואת השוואת המכפילים, אבצע לרווחים העתידיים הצפויים לשתי החברות.
מן הגרף למעלה ניתן להבחין בהבדלי המכפילים המשמעותיים בין נייס לורינט. יש לזכור שבגלל עלויות מימון גבוהות בורינט ההשוואה המדויקת יותר מתקבלת מהשוואת מכפילי EV/EBITDA ושם פער המכפילים בין החברות הוא ניכר. אז נכון שיש הבדל בין סוגי המוצרים של שתי החברות, איכותם, נתח השוק הרלבנטי וכיו"ב אבל חלק מפער המכפילים הנ"ל עשוי להיסגר כתוצאה מפיצול הפעילויות.
פיצול בורינט אמור להציף ערך לבעלי המניות
פיצול משמעו שכל תחום פעילות ינוהל בנפרד בלי צורך לקבל החלטות שטובות גם לפעילות האחרת. מצד המשקיעים ההשקעה תהיה ממוקדת יותר. משקיע שמעוניין רק בפעילות הביטחונית של ורינט יוכל לעשות זאת ללא צורך להיחשף גם לפעילות האזרחית ולהיפך. זה מגדיל את הסיכונים מצד אחד אבל גם מגדיל מאוד את הסיכויים מהצד האחר.
מעבר לכך, יהיה תמחור מדויק יותר של הפעילויות השונות. כאשר הפעילות האזרחית של ורינט תוכל ליהנות מהתרחבות מכפילים ולצמצם פערים מול רמת המכפילים של נייס.
פיצול פעילויות, בהנחה שאכן יוביל לעליה בשווי המצרפי עשויה להרחיק משתלטים פוטנציאליים על החברה בגלל העליה בשווי.
סיכום:
אם שמים בצד את ההבדלים במיצוב, בתיק המוצרים ובנתחי השוק, נייס וורינט הן שתי חברות דומות בפעילותן, כאשר הראשונה נסחרת בשווי שוק גבוה פי 3 מזה של ורינט (בעוד שההבדלים התפעוליים בין החברות הם הרבה פחות דרמטיים). פיצול הפעילויות עליו הכריזה הנהלת ורינט עשוי לסייע לסגירת פער שוויים זה.
רמי רוזן, אנליסט בכיר ומומחה לקשרי משקיעים. חבר בפורום הישראלי לקשרי משקיעים IIRF.
המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי בנוגע לפעילות החברה הנסקרת והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
- 8.נעם 23/12/2019 09:50הגב לתגובה זוכתבה מעניינת , פיצול כנראה יציף רווח אבל גם מרכז חשיפה לאפיק האזרחי או הצבאי עם פיזור סיכונים מופחת שורה תחתונה ורינט מציגה עליה עקבית ברווח הנקי וזה סימן טוב ,
- 7.מישהו 23/12/2019 09:01הגב לתגובה זולנייס מוצרים בעלי יתרון תחרותי שממצבים אותה מעל השוק ומאזן חזק מאוד. מאז רכישת incontact נייס השכילה למכור את מוצריה כתמהיל אחד מה שמגדיל את הביקוש למוצריה. כמעט בכל המוצרים (wfo וכו) נייס מובילת שוק. אני מעדיף לשים את הכסף על חברה כזאת עם הנהלה צעירה ומבטיחה שהוכיחה עצמה וממשיכהל להוביל. לשים את הכסף על ורינט ולקוות לניסים בגלל איזשהו פיצול זה כמו לשים את הכסף על טבע בגלל שהיא הגיעה לאיזשהו הסדר בתביעה. הביזנס והמוצרים של ורינט טרם השתנו מהותית והם לא בליגה כרגע של נייס. זוהי דעתי הצנועה.
- רמי רוזן 23/12/2019 11:56הגב לתגובה זוראשית תודה על תגובתך. אני מסכים שנייס היא חברה מעולה עם הנהלה מעולה ובהחלט חברה ראויה להשקעה במחיר הנכון. אין לי גם ויכוח עם טענה שעל חברה מצויינת, לגיטימי לשלם מחיר שנראה כיקר. במאמרי טענתי כי לאור הבדלי המחירים/מכפילים בין המניות, פיצול פעילויות כפי שמתוכנן בורינט יכול לתרום לצמצום פערי המכפילים בין החברות, במידה ויעשה נכון כפי שכתבתי במאמר. זה שונה לגמרי מ"לקוות לניסים בגלל איזשהו פיצול" ובטח שונה מהותית מלשים את הכסף על טבע מתוך תקווה שתגיע להסדר בתביעה.
- מישהו 23/12/2019 12:38לעניות דעתי, מכפילים הן מקור טוב להשוואה כשמדובר בחברות בתחום הקמעונאות וכדומה שבסיס המוצרים הוא זהה והדבר היחיד פחות או יותר שניתן להתחרות עליו הוא המחיר. במקרה של נייס, יש לה תמהיל מוצרים שונה מהמתחרות שמביא אותה למצב של blue ocean, היא נמצאת די לבד באוקיינוס. לכן, למרות ששניהן כביכול באותו תחום, יש הבדל לא קטן ביניהן ומכאן שאני לא בטוח כמה המכפילים מצביעים על עתיד ורינט. שוב, דעתי הצנועה.
- 6.זה קשקוש 21/12/2019 14:50הגב לתגובה זואם יש לך אשכול של דתי בננות ואתה מפצל אותו נהיות לך שלוש בננות ??? חחח נו באמת
- 5.כמשקיע בנייס, הנתוח ממש מאיר עיניים! (ל"ת)דור 21/12/2019 11:10הגב לתגובה זו
- 4.אייל 21/12/2019 10:59הגב לתגובה זוכתבה יפה, לדעתי אולי הייתי מתייחס להיבט המוצר / טכנולוגי. לפעמים יש טכנולוגיה זהה שמשרתת שתי פעילויות וההפרדה מורכבת יותר. במקרה של ורינט ונייס יש מכנה משותף שחוזר בהרבה מקרים - לא ניתן לערבב תחת קורת גג אחת חברה הפונה לשוק ביטחוני יחד עם שוק אזרחי. השיקולים העיסקיים, נפח העסקאות אופן המכירה והתחרות ישנה שונות גבוהה מדי מכדי להכיל תחת קורת גג עיסקי אחד
- 3.אנונימי 21/12/2019 10:57הגב לתגובה זוהרי אלו מגזרים נפרדים, נכון זה לא מדויק אבל ניתן לקבל מושג.. לגבי התמחור. כתבה טובה אבל חסרת שורה תחתונה ברורה ומבוססת מספיק
- 2.שלי 21/12/2019 10:55הגב לתגובה זומדי מאמר הכותב מספק זווית מעניינת להתבוננות. בחירת הנושאים והחברות הינה מופתית, מעניינת ומסקרנת. כשרון. וירבו מאמריו.
- 1.דורון 21/12/2019 10:49הגב לתגובה זותיזה מעניינת אינטיליגנטית ובהחלט מעוררת מחשבה.תודה על הכתבה

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.