שוק ההנפקות רותח ויכול להניב תשואות עודפות
בסביבת תשואות נמוכות ישנה משמעות אדירה ליצירת תשואות עודפות באמצעות השתתפות בהנפקות * צביקה אליהו, מנהל השקעות מנורה מבטחים פיננסים, מסביר
בסוף שנת 2015 נכנסה לתוקף רפורמה חדשה המאפשרת למנהלי תיקים להשתתף בהנפקות למשקיעים פרטיים, זאת לאחר שבעבר חברות מנהלי התיקים לא יכלו לגשת להנפקות בשלב המוסדי עבור המשקיע הפרטי. כיום יש ערך מוסף גדול מאוד להשתתפות בהנפקות, גם כאשר מדובר במנהלי תיקים למשקיע הפרטי, דוגמת עמלות התחייבות מוקדמת. בטבלאות המצורפות ניתן לראות כי לרוב לאחר ההנפקה נרשם רווח לנייר, ובנוסף המשקיע הפרטי נהנה מעמלת התחייבות מוקדמת שמעניקה תוספת תשואה.
מדד תל בונד 20 ומדד תל בונד 60 עלו מתחילת השנה ביותר מ-3%, כאשר מדד תל בונד תשואות נסק בכ-6%. העליות החדות נבעו מהריבית הנמוכה השוררת בשוק בשנים האחרונות, כמו גם מהפנמה של הציבור כי הריבית אינה צפויה לעלות דרמטית בשנים הקרובות, ושמירה על כספם בפיקדונות בריבית בנק ישראל מביאה לשחיקה ריאלית של חסכונותיהם. אלו הביאו לגיוסים מקרב הציבור בתעשיית הקרנות ובתעודות הסל המשקיעות באפיק, כאשר מתחילת השנה גייסו חברות בבורסה בתל אביב יותר מ-40 מיליארד שקל.
בהיבט זה נציין כי בחודשים יולי ואוגוסט ראינו מיעוט הנפקות של איגרות חוב חברות, בין היתר בגלל העובדה שמדובר בתקופת פרסום הדו"חות וימי הקיץ שהביאו לפעילות נמוכה יחסית. יחד עם זאת, במהלך חודש אוגוסט הורגשה התעוררות בשוק ההנפקות עם גיוסים גדולים של חברות נדל"ן, ונראה שמגמה זו ממשיכה גם בחודש ספטמבר עם זרם הנפקות גבוה שיימשך להערכתנו עד תחילת החגים באוקטובר. יש לזכור כי רוב החברות שמחות לנצל את המומנטום בשוק ולגייס בזול, גם תוך החלפת אשראי קיים באשראי זול יותר וגם לצרכי פיתוח עסקי.
יש לשים לב לאיגרות חוב של הבנקים בישראל, הרי שמתחילת השנה אנו עדים לאחוז גבוה יותר של הנפקות חוב מסוג קוקו (Contingent Convertibles). כיום, מנפיקים הבנקים איגרות מסוג COCO מכיוון שאלו נחשבות על פי תקנות באזל 3 חלק מרובד ההון המשני של הבנקים. הבנקים שכבר הנפיקו איגרות חוב מסוג COCO הם לאומי -1.73% , בינלאומי 0.5% , מזרחי טפחות -0.04% , ירושלים -1.05% ואגוד, ולהנפקות נרשמו ביקושים גבוהים ונוצרו רווחי הון יפים למשתתפים בהן.
- הבורסה משיקה מדדי אג"ח חדשים: יותר פיזור ושליטה
- שוק העבודה האמריקאי ממשיך להיות יציב - הסיכוי להפחתת ריבית יורד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד החברות המנפיקות בדירוגים גבוהים ניתן לראות כי מתגבר זרם ההנפקות של חברות בעלות דירוג נמוך או חברות לא מדורגות כלל המקבלות ביקושים גבוהים עקב תנאי שוק נוחים, הריבית הנמוכה בשוק והרצון של המשקיעים להשיא תשואה. חלק מההנפקות היו מגובות בביטחונות על פרויקטים עתידיים שעדיין לא התחילו או שעבודים, וחלקן אף היו ללא בטחונות. השילוב של ריבית נמוכה במשק ומחסור במקורות לתשואה, הביא להתנפלות על ההנפקות שהיו בתקופה האחרונה, מה שהביא לרווחים יפים למשתתפים בהן.
דוגמה טובה לביקושים הגדולים להנפקות היא ההנפקה של חברת חשמל שהודיעה על הרחבת סדרות 26 ו- 27 בהיקף כולל של שני מיליארד שקלים. בהנפקה נרשמו ביקושים של כארבעה מיליארד שקלים, וכתוצאה מהביקושים הגבוהים, הגדילה חברת חשמל את היקף ההנפקה ל-3.3 מיליארד שקלים.
רשימה חלקית של ההנפקות הלוהטות מההנפקות האחרונות והרווחים בהן למשתתפים מטעם הציבור (לא כולל עמלת התחייבות מוקדמת למוסדיים) מסוף יום המסחר הראשון עד ל-08/09/2016
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חלק מההנפקות שלא הניבו רווחים הן דווקא ההנפקות של חוב בדירוג גבוה יותר בגלל עליית התשואות באיגרת הממשלתית המקבילה מסוף יום המסחר הראשון עד ל- 08/09/2016
מה הלאה?
החודש התחיל עם מספר הנפקות שכבר עברנו. כך למשל, הנפקה של בנק איגוד של חוב מסוג COCO שקיבלה ביקושים גבוהים של 363 מיליון שקלים, כאשר במקור הבנק ביקש לגייס רק 200 מיליון שקלים. דוגמה אחרת היא הנפקת אלוני חץ שגייסה לפני שבועיים כחצי מיליארד שקל בשוויץ בריבית אפס בבורסה. אצלנו לעומת זאת לא הצליחה החברה לגייס את הסכום שכיוונה אליו. בהנפקה הוזרמו ביקושים של 260 מיליון שקלים בלבד, וחתמי ההנפקה הזרימו עוד ביקשו של כ- 60 מיליון שקלים. בסופו של יום, אלוני חץ הצליחה לגייס 320 מיליון שקלים לעומת הביקוש ההתחלתי של אלוני חץ ל- 340 מיליון שקלים בריבית של 2.8%. הנפקה נוספת שהייתה בשבוע שעבר (08/09/2016) היא של איירפורט סיטי, שהנפיקה 250 מיליון ששקלים בדרך של הרחבת הסדרות ד' ו ה'.
בנוסף להנפקות שכבר בוצעו, בחודש הקרוב צפויות להיות מספר הנפקות נוספות בהובלת בי קום המגייסת כ- 1.8 מיליארד שקלים. אליהן יצטרפו גם אביב ארלון, אאורה, בוני התיכון הנדסה אזרחית ותשתיות, להב אל.אר ואלעזרא החזקות.
חברות בולטות שצפויות להנפיק בחודש ספטמבר 2016
| שם חברה | היקף הנפקה |
| בי קומיוניקישנס | כ- 1.8 מיליארד. |
| מזרחי טפחות | כ- 1.5 מיליארד. |
| כלכלית ירושלים | כ- 300 מיליון |
| סלקום | כ- 400 מיליון |
רואים בהתאם לבדיקתנו, נראה שרוב ההנפקות מייצרות תשואות עודפות למשתתפים (לא כולל עמלות התחייבות). לאור זאת, אנו מעריכים כי בהשקעה באיגרות חוב קונצרניות ובהשתתפות בהנפקות השונות, יש לבחון כל מקרה לגופו תוך פיזור רחב בתיק ובחינה מעמיקה של כל חברה.
צביקה אליהו מכהן כמנהל השקעות במנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות בע"מ, והוא ו/או מנורה ניהול תיקים או חברות אחרות בקבוצת מנורה עשויים להיות בעלי ענין אישי בנושאי הסקירה. שיווק ההשקעות אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
