גוגל
צילום: Pawel Czerwinski on Unsplash

האם הגיע הזמן למכור גוגל? האנליסטים חושבים שכן

האנליסטים בברנשטיין וב-UBS הורידו את הדירוג למניית גוגל, כשהחשש העיקרי הוא מעסקי הפרסום של החברה
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה אלפבית גוגל

גם גוגל כמו ענקיות הטכנולוגיה האחרות נהנתה מהראלי שנבע מהייפ הבינה המלאכותית ב-2023 ועלתה ב-35% מתחילת השנה. כעת האנליסטים מעריכים שהגיע זמן התיקון.

אין ספק שזה סיכון משמעותי להמר נגד ענקית טכנולוגיה, שהיסטורית כמעט תמיד ניצחה. לפי אנליסטים מברנשטיין נראה כי מניית גוגל הגיעה לשווי ההוגן שלה. האנליסט מארק שמוליק מחברת המחקר כתב כי למרות שיתכנו עוד אירועים שידחפו את המניה מעלה, היא מתחילה להיות מאוד מתוחה, מה שיתכן ויגרום למשקיעים להפסיק לקנות. בחברת המחקר הורידו את הדירוג למניית גוגל ל-"ביצועי שוק" והשאירו את מחיר היעד על 125 דולר.

בברנשטיין הסבירו כי יתכן ונראה "יציאת אוויר" מעסקי החיפוש באינטרנט ולמרות שהאנליסטים צופים התאוששות בהוצאות על פרסום דיגיטלי, התחרות מתחילה להתגבר ולא רק מכיוון הבינה המלאכותית. נראה שכספים רבים חוזרים לפרסום בפלטפורמות כמו אלה של מטא: פייסבוק ואינסטגרם. בנוסף, יוטיוב שבבעלות אלפבית, לא ממש מצליחה לעמוד בקצב בתחרות עם טיקטוק. גוגל, ששמה לעצמה כמטרה להיות אחת המובילות בתעשיית הבינה המלאכותית, תצטרך לגייס עובדים רבים על מנת להצליח לעשות את זה, מה שצפוי ללחוץ על הרווחים.

"זה קשה להמר נגד שוק מנועי החיפוש ויתכן ששולי הרווח יהיו מספיק רחבים על מנת להגביל את הלחץ מהוצאות הבינה המלאכותית", אמר שמוליק. "יש גם אפשרות לדירוג מחדש שתלויה בצמיחת שירות הענן של גוגל שצפוי לדחוף אותה להיות המובילה בשירותי הבינה המלאכותית". גם ב-UBS הורידו את הדירוג למניית גוגל ואמרו כי הסיבה לכך היא סיכון לעסקי הפרסום היות והחברה מגדילה את יכולות החיפוש בעזרת הבינה המלאכותית.

רק לפני כשבוע ענקית הטכנולוגיה הודיעה על השקת כלי למניעת הלבנת הון המופעל על ידי בינה מלאכותית (AML AI), ואשר נועד לסייע למוסדות פיננסיים גלובליים לזהות הלבנת הון בצורה יעילה ואפקטיבית יותר. הכלי מספק ציון סיכון לקוח שנוצר באמצעות למידת מכונה מאוחדת (ML) כחלופה להתראות על עסקאות המבוססות על כללים. ציון הסיכון מבוסס על נתוני הבנק, שכוללים דפוסי עסקאות, התנהגות רשת ונתוני Know Your Customer) KYC) לזיהוי מקרים וקבוצות של לקוחות קמעונאיים ומסחריים בסיכון גבוה. המוצר יכול להסתגל לשינויים בנתונים הבסיסיים ולספק תוצאות מדויקות יותר, מה שמגביר את האפקטיביות הכוללת של התוכנית ומשפר את היעילות התפעולית.

יתכן ובטווח הקצר אכן נראה תיקון במניות הטכנולוגיה ונוכל להגיד (סוף סוף) שהאנליסטים צדקו, אבל סביר שבטווח הרחוק יותר גוגל תמשיך להיות השקעה טובה. הכנסות החברה ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-69.7 מיליארד דולר. הרווח למניה הסתכם ב-1.17 דולר למניה. האנליסטים בוול סטריט ציפו לרווח מתואם של 1.06 דולר למניה על הכנסות של 68.83 מיליארד דולר. גוגל גם הכריזה על תוכנית בייבק בסך של 70 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    האנליסטים 28/06/2023 06:35
    הגב לתגובה זו
    בגוגל הם מנסים להיות פעם חכמים לפני,אך כרגיל יכשלו,מה הם חוזי עתיד? מניה כמו גוגל.....הצחקתם
  • 1.
    גוגל 28/06/2023 06:23
    הגב לתגובה זו
    לקנות ולשבת,לא לתזמן,אכן המלצה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.