אינטל. מכרז על תקציב היח"צ
צילום: יח"צ

אינטל תשקיע 20 מיליארד ד' בשני מפעלים חדשים; תתרחב גם באירופה

המפעלים החדשים יוקמו במדינת אוהיו וצפויים להיפרש על כ-4 דונם ולייצר 3 א' משרות קבועות חדשות. המפעלים החדשים צפויים להגביר את כושר היצור של החברה וכן נועדו לצמצם את הישענות הממשל על שבבים המיוצרים אצל המתחרות מסין
תומר אמן | (1)

ענקית השבבים האמריקאית INTEL CORPORATION (סימול: INTC) דיווחה הבוקר כי תשקיע סכום של כ-20 מיליארד דולר לטובת הקמה של שני מפעלי ייצור שבבים חדשים באוהיו שבארצות הברית. על פי דיווחי החברה מטרת המפעלים החדשים תהיינה להגדיל את כושר היצור של החברה, אם כי לא צפוי כעת שאלו יאפשרו לה לעזור לכלכלות העולם להתמודד עם משבר השבבים העולמי שכן לוקח כמה שנים להקים מפעלים שכאלו. על פי הערכות החברה, המפעל החדש צפוי להכיל שמונה קומפלקסים מוכווני פיתוח וייצרו כ-3 אלף עבודות קבועות וכ-7 אלף עבודות זמניות על פני שטח של כ-4 דונם. בניית המפעלים צפויה להתחיל לקראת סוף שנת 2022 ובחברה מעריכים כי הם יתחילו לפעול לקראת שנת 2025. עוד מאמינים בחברה כי משבר השבבים הנוכחי ימשך עד שנת 2023. כידוע, השבבים אותם מייצרת אינטל משמשים במגוון רחב של מכשירים, החל מטלפונים סלולרים וכלה ברכבים. הענף חטף מכה משמעותית בשנתיים האחרונות בגלל משבר הקורונה העולמי שהוביל לגידול בביקושים למוצרים אלו ביחד עם התמודדות כלכלות העולם עם השלכות המשבר לצד האטה משמעותית ביכולות השינוע הימי. המהלך הינו חלק מאסטרטגית המנכ"ל הנוכחי, פטריק גלזינגר להחזיר את אינטל למעמדה הקודם בסקטור, וכן להפחית את הישענות כלכלת ארצות הברית על שבבים המיוצרים בסין.  עוד דווח כי על מנת להאיץ את ייצור השבבים במדינה, ממשל ביידן כעת פועל על מנת להוביל את הקונגרס במדינה לאשר מימון של כ-52 מיליארד דולר עבור הסקטור. הנשיא ומנכ"ל החברה צפויים כעת להיפגש בעוד כשבוע על מנת לדון בנושא. המפעלים הינם הרביעים עליהם מכריזה החברה ב-12 החודשים האחרונים לאחר שכבר הכריזה כי תקים שניים נוספים במדינת אריזונה במהלך ספטמבר של השנה הקודמת. לאחר סוף שנת 2021 ועם פרסום דוחות התפוקות של ענקיות השבבים ברחבי העולם דווח כי אינטל הפסידה בתחרות למתחרה הגדולה שלה סמסונג אשר הפכה אז לחברת השבבים הצומחת ביותר, וזאת לעומת אינטל שהציגה צמיחה שנתית של כ-0.5% בלבד, הנתון הנמוך ביותר מקרב כל 25 ספקיות השבבים הגדולות בעולם וכזה שבסוף הוריד אותה למקום השני ברשימה מבחינת היקפי מכירות.  עוד דיווחה החברה כי תפעל להתרחב גם בתוך יבשת אירופה, שם היא שואפת להקים מפעל גדול כבר בתקופה הקרובה. אינטל הודיעה כי תכריז על המפעל החדש כבר בחודשים הקרובים, אם כי עוד לא קבעה כמה גדול או משמעותי להיקפי היצור שלה הוא צפוי להיות. כעת מחכה החברה לאישור תקצוב האיחוד האירופי עבור סקטור השבבים וזאת על מנת שתוכל לתכנן דברים אלו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תוך 5 שנים נגמר קריית גת (ל"ת)
    גוני 22/01/2022 18:06
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.