מחקר בבריטניה: אנשים שחלו בקורונה והבריאו - מחוסנים אך מדבקים

מחקר של הסוכנות הממשלתית בבריטניה גילה כי 83 מעובדי הבריאות שנדבקו והחלימו לא חלו שוב למרות חשיפה ישירה לוירוס. מצד שני הבדיקות הראו אפשרות הדבקה של המחלימים
אלמוג עזר | (7)

מחקר ראשוני בבריטניה עונה על אחת מהשאלות הבוערות בנוגע לנגיף הקורונה. מחקר  של עובדי שירותי הבריאות מצא כי אנשים שנדבקו בנגיף ה-COVID-19 והבריאו הפכו מוגנים מפני הדבקה חוזרת לפחות לכמה חודשים. אך מומחים הזהירו כי תוצאות המחקר מראות כי בעלי חסינות עשויים עדיין לשאת את הנגיף באפם ובגרונם ועדיין להדביק אחרים. 

מחקר SIREN,  סוכנות ממשלתית לבריאות הציבור באנגליה, פורסם ביום חמישי, המחקר גייס כמעט 21 אלף עובדי שירות הבריאות מסביב לעולם וחילק אותם לשתי קבוצות, אלו שנדבקו בעבר לעומת אלו שלא. קבוצת הנדבקים הראתה חיסון "טבעי" מפני הדבקה חוזרת ב-83% מהמקרים. מדובר ברמת הגנה הדומה לזו שנגזרת מהחיסונים (שנעים בין 70% ל-90%).

החוקרים גילו כי הנוגדנים שנוצרים בגוף טובים לפחות לחמישה חודשים בממוצע. חצי הכוס הריקה של תוצאות המחקר נוסחו טוב מאוד על ידי הממשל עם תוצאות הבדיקות: "המשמעות היא שאנשים רבים שנדבקו במחלה בגל הראשון עשויים להיות חשופים לתפוס אותה שוב" כתבו.

בתגובה למחקר, פרופ, לורנס יאנג, וירולוג ופרופסור לאונקולוגיה מולקולרית בבית הספר לרפואה באוניברסיטת וורוויק, אמר כי זיהום ראשוני מציע "רמות הגנה דומות" מפני זיהום סימפטומטי כמו זה שמציעים חלק מהחיסונים.

תוצאות המחקר מהדהדות את דבריו של מנכ"ל מודרנה שהזהיר כי נגיף הקורונה צפוי להישאר בסביבה ״לנצח״. פקידים בכירים במערכת הבריאות ומומחים למחלות זיהומיות אמרו כי יש סבירות גבוהה ש-COVID 19 יהפוך למחלה אנדמית, כלומר היא תשמר ברמה בסיסית בתוך האוכלוסייה לאורך זמן.

כעת אנו בדרך להבין שהאמת באמצע. אנו יודעים שרוב אלו שחלו בנגיף ופיתחו נוגדנים מוגנים מפני הדבקה מחודשת, אך זה אינו מוחלט ואנחנו עדיין לא יודעים כמה זמן נמשכת ההגנה.

"באופן מכריע, אנו מאמינים שאנשים עדיין יוכלו להעביר את הנגיף הלאה לאחר ההידבקות" אמרה פרופ' סוזן הופקינס, יועצת רפואית בכירה כאחת ממובילת המחקר SIREN. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    איפה הנתון שמחוסנים מדביקים? אין! אבל המומחים מזהירים (ל"ת)
    עמוס 07/02/2021 21:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    גולן 22/01/2021 06:26
    הגב לתגובה זו
    ומחקרים אחרים מראים שחיסון פחות טוב מהדבקות. למחוסנים אין את יכולת התמודדות עם הנגיף לאורך זמן כמו שיש לנדבקים. מחוסנים מעבירים את הנגיף לאחרים כמו שיש לנדבקים. מסקנה, תחיו בריא ותחזקו את מערכת החיסון הטבעית שלכם ולא תזדקקו לזבל של חברות התרופות והחיסונים.
  • 4.
    אליעזר 15/01/2021 14:04
    הגב לתגובה זו
    מחקר של הסוכנות הממשלתית בבריטניה גילה כי 83 מעובדי הבריאות שנדבקו והחלימו לא חלו שוב למרות חשיפה ישירה לחיידק זה נגיף (וירוס) ולא חידק
  • 3.
    n 15/01/2021 01:35
    הגב לתגובה זו
    מחקר של הסוכנות הממשלתית בבריטניה גילה כי 83 מעובדי הבריאות שנדבקו והחלימו לא חלו שוב למרות חשיפה ישירה לחיידק---- זה לא חיידק זה וירוס
  • 2.
    שמוליק 15/01/2021 01:10
    הגב לתגובה זו
    זה פשוט גובל בהזיה כמו כל דבר שיוצא מבריטניה
  • 1.
    שגיא 14/01/2021 23:16
    הגב לתגובה זו
    יהיו תמיד בסיכון ....במגע עים אדם זר כי לא ידעו אים הוא חוסן[בעל יכוןלת הדבקה נמוכה ] או הבריא מהמחלה יכול להדביק בקלות חסרי חיסון..
  • מיכאל 15/01/2021 08:37
    הגב לתגובה זו
    חיידק חח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".