תגובות בשוק: בבתי ההשקעות מגיבים ל-QE האירופי - מה ההשפעה הצפויה?

Bizportal אסף תגובות ראשוניות של מנהלי ההשקעות והכלכלנים בבתי ההשקעות המובילים. הצפי כעת לגבי שוקי המניות באירופה

המספרים בחוץ. בשעה 14:45 הותיר הבנק המרכזי האירופי את הריבית בגוש האירו ללא שינוי על מינוס 0.05% וכשעה לאחר מכן במסיבת העיתונאים הודיע דראגי כי תוכנית ההרחבה הכמותית תעמוד על 60 מיליארד אירו בחודש החל ממארס הקרוב ועד ספטמבר 2016. כלומר תוכנית בסך כולל של 1.14 טריליון אירו, שזה אגרסיבי יותר מהתחזיות בשוק (שדיברו על 50 מיליארד אירו בחודש. הדאקס סיים את יום המסחר בעליות חדות של 1.32% אל שיא כל הזמנים. הפוטסי טיפס 1.02% והCAC 40 סגר בעליה של 1.52%.

ברק גרשוני מאלומות קרנות נאמנות: "ההודעה של נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי, מכניסה את אירופה לעידן של הקלה כמותית לפחות ל 18 חודשים ולפחות ל- 1 טריליון אירו. בפתח דבריו של דראגי בעניין תכנית ההקלה הכמותית ניתן להבין כי הוא לא שולל כלל המשך של התכנית גם לאחר תקופת סיום התכנית המוגדרת בנאום, אלא אם האינפלציה תתקדם ותגיע לרמה הרצויה מבחינתו, מעט מתחת ל 2%. המשמעות לשוק היא שתשואות האג"ח ימשיכו ליהנות מתמיכה חזקה ולהישאר נמוכות ושוקי המניות ימשיכו ליהנות מכסף זול וזמין".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "דראגי מעט הפתיע את השוק עם היקף ההרחבה המוניטרית. מדובר בצעד חיובי אשר יתמוך בתשואות נמוכות במדינות הגוש (ואשר ישפיע לטובה גם על אגח ארה ב) ולהמשך היחלשות היורו, אך ללא שילוב של שינויים מבניים , רפורמות בשוק העבודה, ודה-רגולציה במדינות חשובות כגון צרפת ואיטליה, קשה לצפות להאצה בפעילות הכלכלית באירופה".

אורי גרינפלד הכלכלן הראשי בפסגות: "אין ספק שדראגי יודע לתת לשווקים מה שהם רוצים. האם תוכנית ה-ECB תוציא את גוש האירו מהבוץ? כנראה שלא. הבעיות הכלכליות בגוש האירו קשות מדי ומבניות מדי מכדי שיהיה ניתן לפתור אותן בעזרת הדפסת כסף בלבד. תוכנית ה-ECB נועדה בעיקר להחליש את המטבע בגוש ולאפשר למדינות להמשיך ולבצע את ההתאמות הנדרשות בסביבה פיננסית הנוחה ביותר. יחד עם זאת, ללא התקדמות ברפורמות הנדרשות יהיה קשה לפירמות האירופאיות להגדיל את רווחיהן והסיכון שהמשקיעים יאבדו בשלב כלשהו את הסבלנות תגדל".

אביחי שורצקי, האסטרטג הראשי של IBI: "בטווח הקצר, היקף התוכנית מצוי בגבול העליון של התחזיות, כך שאין זה מפתיע שעם הצגת התוכנית רשמו התשואות הממשלתיות האירופאיות ירידות חדות, שוקי המניות הגיבו בחיוב, והאירו נחלש. בראייה יותר ארוכת טווח, ה- ECB השיק תוכנית רכישות משמעותית. לאור ניסיון העבר מתוכניות רכישות בהיקפים שכאלו, תוכנית זו צפויה להיות חיובית עבור נכסי הסיכון, ומהווה ציון דרך משמעותית בתיזת ה- Sweet Spot לשוק איגרות החוב באירופה בה אנו מחזיקים זה זמן רב."

עוד אמר שורצקי כי "ברמה הפונדמנטאלית, כפי שציינו בעבר, אנו סבורים שבסביבה של מדיניות מוניטארית כל כך מרחיבה קשה לבנק מרכזי להביא להשפעה משמעותית על הכלכלה הריאלית. הערוך העקרי אשר עדיין נותר לבנק המרכזי הוא ערוץ שער החליפין, ובשבועות האחרונים נראה שדראגי נוחל הצלחה בערוץ זה. לבסוף נציין שהתוכנית עליה הכריז ה- ECB מחזקת את אמינות הבנק המרכזי, נקודה שאין להמעיט בחשיבותה. דראגי הצהיר בחודשים האחרונים כי בכוונת ה- ECB להביא להגדלת היקף המאזן בכטרליון אירו, והתוכנית החדשה צפויה להביא לעמידה ביעד זה. מעבר לכך, השקת תוכנית הרכישות (בין אם אוהבים אותה או לא) מראה כי ה- ECB יכול לפעול באופן עצמאי כבנק מרכזי מוביל."

איל סגל, מנכ"ל תכלית תעודות סל: "הודעת הבנק המרכזי טובה מאוד עבור המשקיעים, כיוון שרכישות האגחי"ם יובילו לזרימת כספים מוגברת לשווקי המניות והאג"ח וכמובן להחלשת האירו עוד יותר, דבר שייטיב עם החברות היצואניות ויעודד את הפעילות הכלכלית באירופה. כמו כן, רכישות האגחי"ם יוזילו את עלויות החוב של החברות ובכך יקלו עליהן את המימון, דבר שישפיע גם הוא לחיוב על שווקי המניות. אופי צורת הרכישות, שיתבצעו בהתאם לגובה החוב של כל מדינה, יוביל לכך ששווקי ההון של מדינות מוכות החוב כמו ספרד ואיטליה, יושפעו מהמהלך בצורה ניכרת יותר ביחס ליתר המדינות"

קיראו עוד ב"גלובל"

לפני ההכרזה של דראגי

טרם פרסום תוכנית ההרחבה הכמותית, אמר אלכס ז'בז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב-דש אמר בשיחה עם Bizportal כי "התרחיש הסביר לדעתי הוא דווקא שהשוק לא ייקח היום כיוון בעוצמה, וזאת תחת ההנחה שהתוכנית תהיה סביב הצפי וכבר אתמול קיבלנו הערכות ברורות יותר להיקף התוכנית - והשווקים קיבלו את זה במתינות יחסית. רק אם נראה תוכנית שהיא לגמרי מחוץ לקונצנזוס התחזיות - אז נראה תגובה חזקה. בהסתכלות מעט ארוכה יותר, של השבועות או החודשים הקרובים - אני מצפה למגמה חיובית בשוקי המניות באירופה. ההרחבה הכמותית, יחד עם הנפט הזול והאירו שצפוי להמשיך להיחלש - כל אלו תומכים בכלכלה האירופית ולכן שוקי המניות ביבשת יגיבו בחיוב. בשורה התחתונה, אני מתקשה לראות תסריט שלילי, אלא אם התוכנית שיציג דראגי תהיה ממש מאכזבת".

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ירון החתול 23/01/2015 09:19
    הגב לתגובה זו
    האירופאי החתיך דראגי והכוסית האמריקאית יילין וגם יש חתיך יפני אשר שופכים עלינו כסף אין סוף, ולכם אני אומר תאספו זה הכי קל שהיה בהיסטוריה של העולם. צועק את זה בביזפוטל, אבל ניראה לי שאנשים פשוט מסתכלים ומנסים כל הזמן לחפש הפוך, מתנהגים כמו עכברים ובסוף נטרפים , אך מה נעשה איתכם עכברים.
  • 13.
    תתרגלו לעולם חדש. הדפסות= עליות. תצטרפו משחק קל (ל"ת)
    ירון החתול 23/01/2015 09:12
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    זהו עוד פעם שולחים את העכברים לחור,משחק הכי קל (ל"ת)
    ירון החתול 23/01/2015 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    סתם חרטטנים (ל"ת)
    ייגיג 22/01/2015 22:02
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    פלוג 22/01/2015 18:09
    הגב לתגובה זו
    כל מניה הם משקעים בבורסה הם מפסידים על חשבון כספי הציבורחבורה של נוכלים וגנבים הם עושים מצג שוא כאילו הבורסה עולה
  • זה אתה צודק (ל"ת)
    טובה 23/01/2015 10:24
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    איזו דרמה !!!!???? (ל"ת)
    ירושלמי 22/01/2015 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בא 22/01/2015 15:22
    הגב לתגובה זו
    נביא ,ולא נביא מתיימר כמו גורביץ .
  • במיה על גורביץ (ל"ת)
    שגורביץ יאוכל במיה 22/01/2015 22:19
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    איפה הבלוג של אורי בר? (ל"ת)
    סוחר קטן 22/01/2015 15:14
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ומה אצלנו יעבור את ה 1460? (ל"ת)
    דוד 22/01/2015 15:01
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ראב 22/01/2015 14:49
    הגב לתגובה זו
    מישהו שאל את עצמו איך ועל מה עלו מדדי המניות בארהב ובארופה זה 6 שנים עצם ההקלה הכמותית שמבצע דרגי הנה הודאה בכשלון להביא לצמיחה השווקים מווסתים על ידי הבנקים המרכזים בארהב ובארופה וגם מהלך זה יגמר בכשלון לאחר שהעשירים יקחו את הכסף הזה ממעמד הבנים נעמוד שוב במצב או שיזרימו כסף חדש או שהשווקים יעצרו שוב
  • איילי 22/01/2015 18:11
    הגב לתגובה זו
    הוכח שהרחבות כמותיות דוחפות את השווקים למעלה , אז לפחות היה חכם ונצל את זה :-)
  • 4.
    אולי יהיה שורט סקוויז? (ל"ת)
    גל 22/01/2015 14:45
    הגב לתגובה זו
  • אצלנו? מי יסכים? (ל"ת)
    דוד 22/01/2015 15:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רק ביזפורטל בלחץ. (ל"ת)
    חובב 22/01/2015 14:19
    הגב לתגובה זו
  • אם ביזפורטל לא יהיו בלחץ אז איך הם ימכרו מודעות..? (ל"ת)
    אביבי 22/01/2015 14:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הם מפחדים !!! (ל"ת)
    אורי 22/01/2015 13:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יאכלו את הכובע (ל"ת)
    הזורעים בהלה 22/01/2015 13:40
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.