חלב
צילום: ביזפורטל

עוד עליית מחירים: קרטון חלב יעלה יותר מ-7 שקל; מה יקרה למחיר הדלק?

מצד אחד, הנגיד צפה 2-3 הורדות של הריבית עד סוף השנה, ומצד שני - חברות רבות הודיעו על עליית מחירים שמשפיעות על המדד וכך הסיכוי להורדת ריבית יורד. מה יקרה למחירי החלב והדלק ואיזה חברות יעלו מחירים?
איציק יצחקי | (8)

מדד המחירים לצרכן שפורסם לפני כשבועיים עלה ב-0.6% ובלט בעיקר בסעיפי הלבשה והנעלה, שנות, תרבות ובידור ודיור. מנגד, ירידת מחירים נרשמה במחירי הירקות והפירות (3%). אחרי שהעגלות התמלאו במהלך הפסח וההוצאות של משקי הבית היו חריגות, יש ציפייה כי דווקא אחרי החג ההוצאות יצטמצמו, אבל עליות המחירים הצפויות עלולות לצמצם את הניסיון הזה - כשעליות מחירים צפויה להוביל את משקי הבית לקיטון בהכנסה הפנויה שלהם. בשורה התחתונה - השאלה הגדולה היא האם הישראלים שוב ייכנעו לתכתיבים של חברות הענק וימשיכו לקנות, או יפתחו בחרם צרכני, גם אם בצורה מצומצמת שאינה גלויה?

מחר (רביעי) יזנקו מחירי החלב שבפיקוח ב-5%, כשעלייה צפויה גם במחירי הדלק. מספר חברות מוכרות, כמו חברות מוצרי הניקיון והכביסה אריאל, פרסיל וסוד יעלו מחירים, כשגם חברות החטיפים מילקה, אוראו, קראנץ' ויצרנית הקטשופ היינץ יעשו שינוי. לאחרונה העלו חברות כמו אסם ושטראוס, סוגת ויכין, שמרכיבות חלק נכבד מהסל של הישראלי הממוצע, את המחירים. ולא רק זה - גם מחירי מוצרי המותג הפרטי, כמו אלה של רמי לוי, שופרסל, קארפור ואחרות, שפעם היו מוזילות את מחירי המוצרים באחוזים בודדים ובמקרים מסוימים בעשרות אחוזים, התייקרו.

חשוב להזכיר שטווח היעד של האינפלציה עומד על 3%-1% וכרגע, לפי נתוני השנה האחרונה, הנגיד בהחלט הצליח להחזיר את מדד המחירים למסלול. לא ברור האם זה יוביל ל-2-3 הורדות ריבית נוספות עד סוף השנה, כפי שהצהיר בעבר, אבל עושה רושם שנרשמה התמתנות מסוימת, אחרי עלייה משמעותית במחירים בשנתיים האחרונות, מה שבא לידי ביטוי בהעלאת ריבית אגרסיבית החל מאפריל 2022. יחד עם זאת, עליות המחירים האחרונות מורידות את הסיכוי להפחתת ריבית קרובה. כמה מבתי ההשקעות וכלכלי הבנקים סבורים כי בשלושת החודשים הקרובים המחירים יוסיפו לעלות בטווח של 0.7%-0.5% - מה שישפיע על ההלוואות והמשכנתאות הצמודות.

עגלת סופר (טוויטר)

האם הישראלים ימשיכו לשלם? (טוויטר)

חלק מהחברות, כמו אלה המשווקות את מוצרי החלב, הודיעו כי השינוי יהיה מיידי. אחרות הודיעו כי השינוי ייכנס לתוקף בקרוב. בנוגע למחיר דלק, השינוי ייכנס לתוקף כבר הלילה. זהו החודש החמישי ברציפות שבו מחיר הדלק עולה כשהמחיר הסופי עדיין לא פורסם. מה שמשפיע, בין היתר, הוא העלייה במחיר הנפט בעולם וגם שער הדולר שעלה באפריל.

לפי משרד החקלאות, עליית מחירי החלה לנוע בין 5.4%-4.2%, מה שמשקף עלייה של עד 32 אגורות למוצר. אז מהם המוצרים הפופולריים שבהם תירשם עליית מחירים? משקה 1% בשקית מתייקר ב-27 אגורות ל-5.76 שקל לליטר - כ-4.5%. המוצר הבסיסי של חלב בקרטון 3% יתייקר ב-30 אגורות ומחיר החלב יעמוד כעת על לא פחות מ-7.11 שקל לליטר - עוד 4.4%. השמנת המתוקה (250 מ"ל) ב-32 אג', ל-7.39 שקל - עוד כ-4.5%. גם גבינה לבנה בגביע (250 גרם) תתייקר ב-4.6% ומחירה יעמוד על 5.68 שקל. העלייה המשמעותית תהיה במוצר פחות בריא - חמאה. היא כבר אינה בפיקוח מזה כארבע שנים, אז עמד המחיר על 3.94 שקל ל-100 גרם. כיום, המחירים עומדים על קרוב ל-14 שקל.

ומה עם הגבינה הצהובה? גבינות עמק וגלבוע מייקרות את המחיר ב-2 שקל לקילו - גבינת עמק תעלה ל-5.114 שקלים ל-100 גרם. עוד עליות מחירים: גיל 3% יתייקר ב-4.2% ומחירו יהיה 1.72 שקל.

קיראו עוד ב"בארץ"

עליות המחירים האלה מצטרפות לזו של חברת דיפלומט, שמייקרת את המוצרים בעד 15%. בחברה מספרים כי עליית המחירים נדחתה מ-2023. בין מוצרי המזון שהיא תייקר: מרגרינה מזולה, ויולייף ובלו בנד, קטשופ היינץ, קפה ג'ייקובס, חטיפי פרינגלס ודגני בוקר קלוגס ועוד. מחירי טונה סטארקיסט יישארו בעינם וכך גם של חיתולי פמפרס.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    כמה הצלחות יש לסמוטריץ (ל"ת)
    צחי 30/04/2024 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עודד 30/04/2024 11:00
    הגב לתגובה זו
    המספרים מדברים ולכן ראש הממשלה והממשלה חייבים להתפטר . המחדל בכול פינה בכול תחום והשינוי מתחייב .
  • 6.
    ביביסט גאה 30/04/2024 10:58
    הגב לתגובה זו
    לפני בחירות אחרונות ביבי הבטיח להקפיא אינפלציה
  • 5.
    ימין על מלא (ל"ת)
    לי יקר 30/04/2024 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ירושלמי 30/04/2024 09:36
    הגב לתגובה זו
    השקל החזק מיתן את האינפלציה, שהייתה גבוהה גם כך. כעת השקל החלש, יעצים את הפגיעה. והפגיעה תהיה בשכבות החלשות. בסיס התמיכה של ראש ממשלה הגרוע בתולדות המדינה - נתניהו. וסמוטריץ - גרנדמייזר של בדיחה והכל זה מיסוי עקיף על השכבה שעובדת, ומנסה לחסוך קצת ליום סגרירי חבל.
  • 3.
    אורן 30/04/2024 09:32
    הגב לתגובה זו
    באוסטרליה 2 ליטר חלב ב 7 שקל. בישראל תקבלו רק ליטר. מדינה של גנבים
  • 2.
    אי אפשר לחיות כאן יותר (ל"ת)
    ש 30/04/2024 09:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תודה לממשלה ובמיוחד לסמוטריץ ברקת והגאון נתניהו (ל"ת)
    30/04/2024 09:20
    הגב לתגובה זו
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".