נתבג תור עומס בן גוריון טיסות
צילום: דוידי ורדי, מתוך אתר פיקיויקי

הטיסה שלכם בוטלה - מה קורה עכשיו והאם יש סיכוי לפיצוי

תופעת ביטולי הטיסות בכל רחבי העולם ובכלל זה בישראל, הפכה בחודשים האחרונים לשגרה. למה מבוטלות טיסות? מי אחראי לכך והאם מגיע לכם פיצוי?
משה כסיף | (3)

הביקוש לטיסות נמצא בחודשים האחרונים במגמת עלייה מתמשכת. היחלשות מגפת הקורונה, יחד עם חופשת הקיץ שאך זה החלה, רק מגבירה את המצוקה בנמלי התעופה. בעולם, ובכלל זה בישראל, ניכר מחסור חמור בעובדים. התוצאה - מי שתכנן לצאת לחופשה בעת הזאת, צפוי במקרה הטוב להמתנה ארוכה ומייגעת בשדה התעופה. במקרה הפחות טוב, שלמרבה הצער הפך לסוג של שגרה, הטיסה מתבטלת, לפעמים ללא התראה מוקדמת.

חודש יולי ידוע תמיד כאחת התקופות היותר עמוסות בנמלי התעופה. ביום שישי האחרון עברו בשדות התעופה ברחבי ארצות הברית כמעט 2.5 מיליון נוסעים, 13% יותר מהתקופה המקבילה אשתקד. ואולם דווקא בעת הזאת קורסות חברות התעופה תחת העומס, ולא אחת קורה שהן מבטלות טיסות מתוכננות. בארצות הברית נרשמים 600 ביטולי טיסות ביום. זאת נוסף על 2,300 טיסות שיצאו באיחור ניכר. כן, זו תופעה עולמית, לא רק בישראל.

טרלול בשדות התעופה

הבעיות הבוערות של חברות התעופה

חברות תעופה רבות, במיוחד חברות תעופה בינלאומיות ובכלל זה אל על הישראלית, פעלו ככל יכולתן להחזיר לפעילות את ציי המטוסים שלהן, לאחר שנאלצו לפעול בצורה מצומצמת, ולרוב בתנאי הפסד, במהלך מגפת הקורונה. הדאגה העיקרית בקרב מנהלי חברות התעופה הייתה כבר אז, ועודנה גם היום, מחסור בכוח אדם בתעשייה כולה.

אוברבוקינג וביטול טיסות

אחת התופעות הפחות סימפטיות, היא ביטול טיסות שבהן לא רק שהמטוסים היו מלאים, אלא נרשם עבורן אוברבוגקינג. הדבר בלט עד כדי כך, שחברות תעופה הציעו למי שיבטל את הטיסה שלו בתחילת יולי, לקראת חגיגות יום העצמאות של ארצות הברית, אלפי דולרים תמורת ביטול הטיסה. חברות תעופה ברחבי ארצות הברית מבטלות באופן שיטתי טיסות רבות, על מנת להתאים את מספר הטיסות ליכולת שלהן לתפעל אותו בפועל. חברות כמו אלסקה אייר, (ALK) דלתא איירליינס (DAL) ויונייטד אירליינס (UAL) קיצצו במספר הטיסות. חלקן הודיעו גם על ביטולי טיסות בחודשיים הבאים.

מה שגורם לחברות התעופה לדחוק בנוסעים עצמם לשנות את תכניות הנסיעה שלהם איננו דווקא התפוסה העודפת (אוברבוק) או העדר התפוסה בטיסות. הסיבה היא הרבה יותר טריוויאלית – לחברות התעופה פשוט אין כוח אדם מספיק לתפעל את הטיסות הללו. מדובר בטייסים ואנשי צוות אוויר, אבל גם בעובדי הקרקע – הטענה ופריקה של מזוודות, קבלת קהל ועוד. בנוסף, קיים מחסור חריף, לכל הפחות בארצות הברית, בפקחי טיסות ובקרי תעבורה אווירית בכלל. ברי המזל מבין מהנוסעים שהטיסה שלהם בוטלה, יזכו לפיצוי, שיכול להגיע על פי הפרסומים עד 10,000 דולר. חלק אחר יוכלו לזמין טיסה אחרת. ואולם מרבית הנוסעים שהטיסות שלהם בוטלו, לא יזכו לפיצויים כלל.

ומה קורה בישראל?

מזה כמה חודשים, התופעה בולטת גם בטיסות מישראל ואליה. נוסעים שהזמינו חופשות ובנו על כך שהטיסה שלהם תצא במועד, קבלו הודעות לאקוניות על ביטול. אמנם בהודעות מוזכרת האפשרות להזמין טיסה חלופית. יחד עם זאת, אין בהן כל התייחסות לעוגמת הנפש, שלא לדבר על ההפסד הכספי, המלווה את ביטול הטיסה לחופשה המתוכננת.

מה המשמעות של ביטול טיסה

כשמבוטלת נסיעה באוטובוס, קיימת תמיד האפשרות למצוא נסיעה חלופית. במקרים קיצוניים, אפשר פשוט לקחת מונית ולהגיע ליעד המבוקש. אבל כשמדובר בטיסות, ובעיקר בתקופות שבהן העומס בנמלי התעופה הוא רב, האפשרות למצוא טיסה חלופית היא כמעט אפסית. האפשרות של מונית, שזה אומר מטוס פרטי, היא פשוט לא מתקבלת על הדעת מבחינת העלויות. המשמעות פשוטה: אין טיסה – אין חופשה. ונניח שחברת התעופה מפצה על ביטול הטיסה – מה עם החופשה המתוכננת? הרי שם אין אפשרות לבטל, בעיקר כשהביטול הוא ברגע האחרון. מעבר לעצם הביטול של החופשה, יש לקחת בחשבון את העלויות הגבוהות של הביטולים. ואת העלויות הללו איש איננו מחזיר.

קיראו עוד ב"בארץ"

מי אשם בעצם ומה אפשר לעשות

התשובה לשאלה מי אשם איננה כל כך פשוטה. מצד אחד, חברות תעופה מכרו כרטיסים לטיסות שלכאורה לא היה באפשרותן להפעיל. מצד שני, מכירת הכרטיסים התבצעה עוד לפני שהתבררה העובדה הפשוטה – כוח האדם, שבעבר הלא רחוק עמד לשירות הנוסעים, הצטמצם. עובדים רבים לא חזרו לעבודה אחרי הקורונה, ואחרים פשוט עזבו את הענף לטובת מקומות עבודה אחרים.

ומה בעצם אפשר לעשות? למרבה הצער, גם התשובה לשאלה הזאת איננה ממש מספקת. בארצות הברית אין כל חוק המחייב חברת תעופה לפצות את הנוסעים בגין ביטול הטיסה. בישראל, החוק מחייב את חברות התעופה להניח ללקוח לבחור בין טיסה חלופית לבין החזר כספי. על פי החוק, לקוח שהטיסה שלו בוטלה גם זכאי לפיצויים. אבל כשמדובר בחופשה, הפיצויים הללו בטלים בשישים לעומת ההפסד הכספי האמתי בגין חופשה שלא נוצלה, או נוצלה רק בחלקה. על פיצוי בגין עוגמת נפש שנגרמה, אין בכלל על מה לדבר.  

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יצחק 04/07/2022 09:30
    הגב לתגובה זו
    איחור של שש וחצי שעות בטיסת טרנסביה, תביעה דרך אתר airhelp ועל שלושה כרטיסי טיסה 1200 יורו חזרה ישירות לבנק,
  • 2.
    מושיקו 04/07/2022 08:48
    הגב לתגובה זו
    חייב להגיד שהכתבה שטחית. לא מסבירה מה גובה הפיצוי, האם יש אפשרות ריאלית לתבוע את חברת התעופה לפיצוי בגובה המלון או הזמנות אחרות שכבר בוצעו. מה ההבדל בין הזמנה פרטית לבין הזמנה דרך סוכן נסיעות ?
  • 1.
    הפתרון 04/07/2022 08:16
    הגב לתגובה זו
    כך נוכל להבטיח שלא יהיה עומס ביוני וספטמבר וטיסתי לא תתבטל...
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

חותים בים
צילום: טוויטר

החות'ים חיבלו בכבלים ופגעו באינטרנט במדינות המפרץ, הודו ופקיסטן

כבלי תקשורת תת־ימיים שנפגעו סמוך לג'דה, סעודיה, הובילו לשיבושים חמורים בגישה לאינטרנט בהודו, פקיסטן ומדינות המפרץ; החשד הוא חבלה מכוונת מצד החות'ים, אם כי הם מכחישים; בנוסף, מיקרוסופט דיווחה על שיבושים בפלטפורמת Azure, אך עדכנה כי המצב התייצב; ממשלת תימן הגולה מאשימה את החות'ים בנסיונות פיתוח נשק כימי
רן קידר |
נושאים בכתבה חות'ים

פעולת חבלה בים האדום גרמה לשיבושים משמעותיים באינטרנט במדינות רבות באסיה ובמזרח התיכון, ביניהן איחוד האמירויות, הודו ופקיסטן. לפי הדיווחים חיתוך של כבלי תקשורת תת־ימיים העוברים סמוך לג'דה שבסעודיה הוביל לפגיעה בקישוריות האינטרנט באזור רחב. אמנם הגורמים הרשמיים טרם הצביעו על מבצע החבלה, האצבע המאשימה מופנית לעבר המורדים החות'ים בתימן, שפעלו בשנים האחרונות נגד מטרות ימיות באזור, בין היתר במסגרת מאבקם המדיני־צבאי על רקע המלחמה בעזה. 

החות'ים כבר הכחישו בעבר כל קשר לפגיעות בכבלים, אך ערוץ החדשות החות'י "אל מסירה" דיווח אתמול על חבלה באותו אזור.

החבלה פגעה גם במיקרוסופט, /הודיעה באתר הרשמי שלה על שיבושים צפויים למשתמשי פלטפורמת Azure במזרח התיכון. החברה ציינה כי "חתכים בכבלים הסיביים בים האדום משפיעים על תעבורת מידע במספר אזורים", אך הבהירה כי משתמשים מחוץ לאזור אינם צפויים להיפגע. שעות לאחר מכן, פרסמה עדכון לפיו הבעיה טופלה והגישה חזרה להתייצב.

שירות הענן של מיקרוסופט משרת מאות מיליוני משתמשים פרטיים, מוסדיים וביטחוניים , לרבות גופים ממשלתיים, ובכללם גם מערכת הביטחון הישראלית. פגיעה בפלטפורמה מהווה אירוע רגיש במיוחד, בעיקר בתקופה של לחימה מתמשכת בדרום.

כבלים קריטיים, תיקון מורכב

הכבלים שנפגעו כוללים את מערכת SEA-ME-WE 4, המחברת בין דרום מזרח אסיה, המזרח התיכון ומערב אירופה, וכן את מערכת IMEWE, המחברת בין הודו לאירופה דרך המזרח התיכון. שתי המערכות נשלטות על ידי תאגידים מהודו ומאירופה, אך נכון לעכשיו לא התקבלו מהם תגובות פומביות.