ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי לוקח לכם ביס נוסף מהמשכורת - כמה תשלמו והאם זה רטרואקטיבי?

אחרי דיונים של חודשים, אושר התיקון לחוק ביטוח לאומי - ההשלכות ברורות: אתם תשלמו יותר - הנה דוגמאות לשכירים ועצמאיים ומה ההשלכות של המהלך הזה?

רוי שיינמן | (21)
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

הכנסת אישרה את התיקון לחוק הביטוח הלאומי. אחרי חודשים של דיונים סוערים ותזכירים שהסתובבו במסדרונות הממשלה, הכנסת אישרה את תיקון חוק הביטוח הלאומי, שמביא עמו עלייה משמעותית בדמי הביטוח הלאומי והבריאות. המהלך, שנועד להבטיח את היציבות התקציבית של המוסד לביטוח לאומי, מגיע על רקע גירעון ממשלתי הולך וגדל וצורך דחוף של האוצר להגדיל הכנסות. אבל מה זה אומר עבור השכירים, העצמאים והמעסיקים? האם נצטרך לשלם גם על חודשים שכבר עברו מתחילת השנה? וכמה בדיוק זה יהיה? .

הרקע: למה זה קורה עכשיו?

הרעיון להעלות את דמי הביטוח הלאומי והבריאות אינו חדש. כבר בנובמבר, משרד האוצר פרסם תזכיר חוק במסגרת תקציב 2025, שהציג שורת צעדים להגדלת הכנסות המדינה: מהעלאת מע"מ ועד קיצוץ בימי הבראה. בין השאר, הוצע תיקון לחוק הביטוח הלאומי שכלל שינויים דרמטיים בגביית דמי הביטוח – עלייה בשיעורים, שינוי ההצמדה של מדרגת התשלום המופחתת, והקטנת ההשתתפות של האוצר בתקציב הביטוח הלאומי.  

המוסד לביטוח לאומי, שממומן בעיקר מדמי הביטוח שמשלמים העובדים והמעסיקים, נמצא תחת לחץ תקציבי כבר שנים. הוצאותיו על קצבאות – מאבטלה ועד זקנה וילדים – גדלו בעקבות עליית יוקר המחיה והזדקנות האוכלוסייה, בעוד ההכנסות לא עמדו בקצב. תוסיפו לכך את הקיצוץ המתוכנן בהקצבות האוצר (17% ב-2025, עד 24.5% ב-2028), ותקבלו מתכון למשבר שדורש פתרון מיידי. התיקון שאושר בכנסת הוא התגובה של הממשלה: העלאת התשלומים כדי לסגור את הפער.

איך זה יעבוד: השינויים המרכזיים

התיקון לחוק הביטוח הלאומי כולל כמה שינויים עיקריים שישפיעו על כל מי שמשלם דמי ביטוח – שכירים, עצמאים ומעסיקים.

עלייה בשיעורי דמי הביטוח המופחתים:  

עד 2024, הכנסה עד 7,522 ש"ח (60% מהשכר הממוצע במשק) חויבה בדמי ביטוח לאומי בשיעור מופחת של 0.4%.  החל מאפריל 2025, השיעור הזה יעלה ל-1.2% – פי שלושה מהמצב הקודם.  דמי ביטוח הבריאות המופחתים יעלו במקביל מ-3.1% ל-3.5%.


שינוי ההצמדה של המדרגה המופחתת:  

בעבר, מדרגת התשלום המופחתת (7,522 ש"ח ב-2024) הוצמדה ל-60% מהשכר הממוצע במשק, שעולה בקצב מהיר יותר ממדד המחירים לצרכן.  כעת, המדרגה תוצמד למדד המחירים בלבד, שצפוי לגדול בקצב איטי יותר (כ-2%-3% בשנה לעומת 5%-6% לשכר הממוצע). המשמעות? המדרגה תישאר נמוכה יחסית, ויותר הכנסות יחויבו בשיעור המלא (7% לביטוח לאומי ו-5% לבריאות). זה יגדיל את תשלומי הביטוח הלאומי בעתיד.


עלייה בשיעור המלא:  

השיעור המלא של דמי ביטוח לאומי לעובדים (מעל המדרגה המופחתת) יעלה מ-7% ל-7.2%, והמעסיקים יראו עלייה מ-7.6% ל-7.8%.  דמי ביטוח בריאות בשיעור המלא יעלו מ-5% ל-5.2%.

קיראו עוד ב"בארץ"

עצמאים ומבוטחים שאינם עובדים:  

עצמאים יחוו עלייה חדה יותר – שיעור דמי הביטוח שלהם יעלה מ-5% ל-6.5% על ההכנסה עד התקרה (כ-45,000 ש"ח ב-2025).  מבוטחים שאינם עובדים (למשל, תושבים בחו"ל המועסקים על ידי מעסיק זר) ישלמו 6.92% לעומת 4.61% כיום.


האם זה רטרואקטיבי?

התיקון אינו רטרואקטיבי. על פי ההחלטה הסופית של הכנסת, העלייה בדמי הביטוח לא תחול על הכנסות מינואר עד מרץ. התשלומים יעלו רק החל מאפריל, והחישוב יבוצע על בסיס ההכנסות החודשיות מאותו חודש ואילך. המוסד לביטוח לאומי כבר הודיע כי המערכות שלו עוברות שדרוג כדי להתאים את הגבייה למועד החדש, כך שלא צפויות הפתעות לא נעימות של חיובים למפרע.

עם זאת, כדאי לשים לב: עצמאים שמשלמים מקדמות חודשיות על בסיס הערכות הכנסה עשויים לראות התאמות בתשלומים שלהם בסוף השנה, אם ההערכות שלהם לא יתאימו לשיעורים החדשים. זה לא רטרואקטיבי במובן הקלאסי, אלא תיקון טכני שגרתי.

כמה זה יעלה לנו? מספרים והדגמות

כדי להבין את ההשפעה האמיתית, בואו ניקח כמה דוגמאות:   

שכיר בשכר של 13,000 ש"ח לחודש: 

לפני התיקון (2024): 
עד 7,522 ש"ח:  ביטוח לאומי: 0.4% × 7,522 = 30 ש"ח. ביטוח בריאות: 3.1% × 7,522 = 233 ש"ח. 
סה"כ: 263 ש"ח.
על היתרה (13,000 - 7,522 = 5,478 ש"ח): 
ביטוח לאומי: 7% × 5,478 = 383 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 5% × 5,478 = 274 ש"ח. 
סה"כ: 657 ש"ח.
סה"כ חודשי: 263 + 657 = 920 ש"ח. 
סה"כ שנתי: 920 × 12 = 11,040 ש"ח.

אחרי התיקון (2025): 
עד 7,522 ש"ח:  ביטוח לאומי: 1.2% × 7,522 = 90 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 3.5% × 7,522 = 263 ש"ח. 
סה"כ: 353 ש"ח.
על היתרה (5,478 ש"ח): 
ביטוח לאומי: 7.2% × 5,478 = 394 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 5.2% × 5,478 = 285 ש"ח. 
סה"כ: 679 ש"ח.
סה"כ חודשי: 353 + 679 = 1,032 ש"ח. 
סה"כ שנתי: 1,032 × 12 = 12,384 ש"ח.
תוספת חודשית: 1,032 - 920 = 112 ש"ח. 
תוספת שנתית: 12,384 - 11,040 = 1,344 ש"ח.


שכיר בשכר של 20,000 ש"ח לחודש

לפני התיקון (2024): 
עד 7,522 ש"ח:  ביטוח לאומי: 0.4% × 7,522 = 30 ש"ח.  ביטוח בריאות: 3.1% × 7,522 = 233 ש"ח. 
סה"כ: 263 ש"ח.
על היתרה (20,000 - 7,522 = 12,478 ש"ח): 
ביטוח לאומי: 7% × 12,478 = 873 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 5% × 12,478 = 624 ש"ח. 
סה"כ: 1,497 ש"ח.
סה"כ חודשי: 263 + 1,497 = 1,760 ש"ח. 
סה"כ שנתי: 1,760 × 12 = 21,120 ש"ח.


אחרי התיקון (2025):  

עד 7,522 ש"ח:  ביטוח לאומי: 1.2% × 7,522 = 90 ש"ח.  ביטוח בריאות: 3.5% × 7,522 = 263 ש"ח. 
סה"כ: 353 ש"ח.
על היתרה (12,478 ש"ח): 
ביטוח לאומי: 7.2% × 12,478 = 898 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 5.2% × 12,478 = 649 ש"ח. 
סה"כ: 1,547 ש"ח.
סה"כ חודשי: 353 + 1,547 = 1,900 ש"ח. 
סה"כ שנתי: 1,900 × 12 = 22,800 ש"ח.
תוספת חודשית: 1,900 - 1,760 = 140 ש"ח. 
תוספת שנתית: 22,800 - 21,120 = 1,680 ש"ח.


שכיר בשכר נמוך (7,500 ש"ח לחודש):  

לפני: 0.4% לביטוח לאומי (30 ש"ח) + 3.1% לבריאות (233 ש"ח) = 263 ש"ח לחודש (3,156 ש"ח בשנה).  

אחרי: 1.2% לביטוח לאומי (90 ש"ח) + 3.5% לבריאות (263 ש"ח) = 353 ש"ח לחודש (4,236 ש"ח בשנה).  

תוספת שנתית: כ-1,080 ש"ח (כ-90 ש"ח לחודש).


עצמאי בהכנסה בינונית (20,000 ש"ח לחודש):  

לפני: 5% על כל ההכנסה עד התקרה (כ-45,000 ש"ח) = 1,000 ש"ח לחודש (12,000 ש"ח בשנה).  

אחרי: 6.5% על אותה הכנסה = 1,300 ש"ח לחודש (15,600 ש"ח בשנה).  

תוספת שנתית: 3,600 ש"ח (300 ש"ח לחודש).


המעסיקים ישלמו גם הם יותר – כ-50-60 ש"ח נוספים לחודש עבור שכיר ממוצע – כך שהנטו של העובדים יקטן, והעלות הכוללת למעסיקים תגדל.

ההשלכות: מה זה אומר למשק ולנו?

העלייה בדמי הביטוח היא חרב פיפיות. מצד אחד, היא מבטיחה את המשך תפקודו של המוסד לביטוח לאומי, שמספק רשת ביטחון חיונית למיליוני ישראלים – מקצבאות זקנה ועד תמיכה בנכים ובמובטלים. מצד שני, היא מכבידה על משקי הבית בתקופה שבה יוקר המחיה כבר נמצא בשיא, והנטו של השכירים והעצמאים ממשיך להישחק.  לשכירים בשכר ממוצע מדובר בתוספת של 110 שקל בחודש. זאת לא נשמעת אולי תוספת דרמטית, אבל כשמוסיפים לכך עליית מע"מ (מ-17% ל-18%), הקפאת מדרגות מס הכנסה והתייקרות התחבורה הציבורית ועוד גזרות,, מדובר בפגיעה מצטברת של מעל 800 קל בחודש למשפחה ממוצעת.   


לעצמאים: העלייה החדה בדמי הביטוח (עד 300 ש"ח לחודש לדוגמה שלנו) עלולה לדחוף רבים לחפש דרכים "יצירתיות" להקטין את ההכנסה המדווחת, או להעלות מחירים ללקוחות – מה שיתדלק את האינפלציה.  


למשק: הגדלת ההכנסות של הביטוח הלאומי (המוערכת בכ-10 מיליארד ש"ח בשנה) לא תתורגם לעלייה בקצבאות, שחלקן (כמו קצבאות ילדים) אף יוקפאו ב-2025. הכסף ישמש בעיקר לסגירת גירעונות, מה שמעורר ביקורת על כך שהציבור משלם יותר – אבל לא בהכרח מקבל יותר.


תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    לילי 29/03/2025 17:43
    הגב לתגובה זו
    לטובת החאדיל
  • 15.
    חייבים ממש חייבים לגבות כסף לחרדים (ל"ת)
    אנונימי 29/03/2025 17:40
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    עולם נפלא 25/03/2025 15:17
    הגב לתגובה זו
    אז מה אם הם לא עושים צבא אז מה אם הם לא תורמים דבר למדינה ורק המדינה נותנת להם אז מה הממשלה חפצה ביקרם ולכן הציבור הכללי ישלם
  • 13.
    עמיצור 25/03/2025 01:22
    הגב לתגובה זו
    על מימון פרזיטים חרדים שמסרבים להתגייס לצהל בחסות נתניהו המושחת
  • 12.
    מילואמיניק 24/03/2025 10:51
    הגב לתגובה זו
    מבקש בכל לשון של בקשה יש במילואים ביזה גניבה ושוד לאורך ולרוחבבתור אחד שהיה בלבנון ועובד בתחום הכספי.מי ירים את הכפפה גובניק מקבל כפל!!! לעשות רק לקרביים וגם על חלק מהחודש ולא על הכל!!!זה טירוף ובזבוז עצום!
  • צדק לכל 25/03/2025 15:13
    הגב לתגובה זו
    ומי שלא עושה צבא שישלם יותר מסים ויקבל פחות תקציבים! לא רק להתלונן צריך גם להיות הוגן והמצב הנוכחי הוא כל דבר מלבד הוגן!
  • 11.
    רותם 23/03/2025 21:54
    הגב לתגובה זו
    שוד ושבר
  • תעצור קודם את הקצבאות לדיפוזיה מגדרית (ל"ת)
    שאפיק 24/03/2025 00:56
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אנונימי 23/03/2025 20:50
    הגב לתגובה זו
    באו נבטל את מס הבריאות מס ב.לאומי. נפצל ל3 ביטוח לאומי יגבה רק לק.זיקנה ופיטורים זהו אפילו אבטחת הכנסה לבטל. ביטוחי נפגעים ירד לביטוח ישירות בקרן הפנסיה כל פגיעה זה עליהם. ב.בראות פרטי ביטוח פרטי נטו לפחות שם נקבל יחס בבית חולים ומול רופאים כיום משלמים על בריאות 3 פעמים משלים פגישה רפואית ובתלוש.
  • 9.
    ביטוח לאומידרך של החרדים לגנוב את משלמי המסים (ל"ת)
    אנונימי 23/03/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנונימיעקב 23/03/2025 11:32
    הגב לתגובה זו
    איפה המחאה נגד עליות המחירים
  • Ron Desantis 23/03/2025 14:44
    הגב לתגובה זו
    ולהמשיך לשלם שלמונים לשותפים
  • 7.
    להפסיק קצבאות לדיפוזיה מגדרית לאלתר. שויון זכויות עד הסוף (ל"ת)
    שאפיק 23/03/2025 11:29
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מריה 23/03/2025 11:14
    הגב לתגובה זו
    שיצאו לעבוד ויתגייסו לצהל
  • שאפיק 23/03/2025 11:28
    הגב לתגובה זו
    על דיפוזיה מגדרית
  • 5.
    אנונימי 23/03/2025 10:35
    הגב לתגובה זו
    אוסף של פקידים אוכלי חינם. כל עובד יחסוך בחשבון מיוחד את קצבת הזקנה שלו. את הטיפול בנכיםמוגבלים סיעודיים וכו וכל מה שביטוח לאומי מטפל יעבור לרשויות המקומיות תמורת אגרה מיוחדת שתתווסף לתשלום הארנונה. לבטל את חוק בריאות ממלכתי ולהחזיר את הגבייה ישירות לקופות כמו שהיה לפני החוק הרע הזה.
  • 4.
    שרביט 23/03/2025 10:34
    הגב לתגובה זו
    עד מתי נממן את הביזה החרדיתלפחות אם הפרזיטים היו מתגייסים לצהל....
  • 3.
    צאו להפגין!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    נכהצ 23/03/2025 10:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי מעיין 23/03/2025 09:50
    הגב לתגובה זו
    איך הציבור ממשיך לאכול לאקרדה מלוחה ולהגיד שזה מעדן מתוק לא נמאס לכם
  • אנונימי 23/03/2025 16:53
    הגב לתגובה זו
    הציבור אוהב את זה בלאפה וחוטף כאפה ומבקש עוד! עם נבחר של עבדים!
  • 1.
    לא ביטוח לאומי נתניהו לוקח לכם ביס מהמשכורת לטובת החרדים (ל"ת)
    אנונימי 23/03/2025 09:28
    הגב לתגובה זו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.