ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי לוקח לכם ביס נוסף מהמשכורת - כמה תשלמו והאם זה רטרואקטיבי?

אחרי דיונים של חודשים, אושר התיקון לחוק ביטוח לאומי - ההשלכות ברורות: אתם תשלמו יותר - הנה דוגמאות לשכירים ועצמאיים ומה ההשלכות של המהלך הזה?

רוי שיינמן | (21)
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

הכנסת אישרה את התיקון לחוק הביטוח הלאומי. אחרי חודשים של דיונים סוערים ותזכירים שהסתובבו במסדרונות הממשלה, הכנסת אישרה את תיקון חוק הביטוח הלאומי, שמביא עמו עלייה משמעותית בדמי הביטוח הלאומי והבריאות. המהלך, שנועד להבטיח את היציבות התקציבית של המוסד לביטוח לאומי, מגיע על רקע גירעון ממשלתי הולך וגדל וצורך דחוף של האוצר להגדיל הכנסות. אבל מה זה אומר עבור השכירים, העצמאים והמעסיקים? האם נצטרך לשלם גם על חודשים שכבר עברו מתחילת השנה? וכמה בדיוק זה יהיה? .

הרקע: למה זה קורה עכשיו?

הרעיון להעלות את דמי הביטוח הלאומי והבריאות אינו חדש. כבר בנובמבר, משרד האוצר פרסם תזכיר חוק במסגרת תקציב 2025, שהציג שורת צעדים להגדלת הכנסות המדינה: מהעלאת מע"מ ועד קיצוץ בימי הבראה. בין השאר, הוצע תיקון לחוק הביטוח הלאומי שכלל שינויים דרמטיים בגביית דמי הביטוח – עלייה בשיעורים, שינוי ההצמדה של מדרגת התשלום המופחתת, והקטנת ההשתתפות של האוצר בתקציב הביטוח הלאומי.  

המוסד לביטוח לאומי, שממומן בעיקר מדמי הביטוח שמשלמים העובדים והמעסיקים, נמצא תחת לחץ תקציבי כבר שנים. הוצאותיו על קצבאות – מאבטלה ועד זקנה וילדים – גדלו בעקבות עליית יוקר המחיה והזדקנות האוכלוסייה, בעוד ההכנסות לא עמדו בקצב. תוסיפו לכך את הקיצוץ המתוכנן בהקצבות האוצר (17% ב-2025, עד 24.5% ב-2028), ותקבלו מתכון למשבר שדורש פתרון מיידי. התיקון שאושר בכנסת הוא התגובה של הממשלה: העלאת התשלומים כדי לסגור את הפער.

איך זה יעבוד: השינויים המרכזיים

התיקון לחוק הביטוח הלאומי כולל כמה שינויים עיקריים שישפיעו על כל מי שמשלם דמי ביטוח – שכירים, עצמאים ומעסיקים.

עלייה בשיעורי דמי הביטוח המופחתים:  

עד 2024, הכנסה עד 7,522 ש"ח (60% מהשכר הממוצע במשק) חויבה בדמי ביטוח לאומי בשיעור מופחת של 0.4%.  החל מאפריל 2025, השיעור הזה יעלה ל-1.2% – פי שלושה מהמצב הקודם.  דמי ביטוח הבריאות המופחתים יעלו במקביל מ-3.1% ל-3.5%.


שינוי ההצמדה של המדרגה המופחתת:  

בעבר, מדרגת התשלום המופחתת (7,522 ש"ח ב-2024) הוצמדה ל-60% מהשכר הממוצע במשק, שעולה בקצב מהיר יותר ממדד המחירים לצרכן.  כעת, המדרגה תוצמד למדד המחירים בלבד, שצפוי לגדול בקצב איטי יותר (כ-2%-3% בשנה לעומת 5%-6% לשכר הממוצע). המשמעות? המדרגה תישאר נמוכה יחסית, ויותר הכנסות יחויבו בשיעור המלא (7% לביטוח לאומי ו-5% לבריאות). זה יגדיל את תשלומי הביטוח הלאומי בעתיד.


עלייה בשיעור המלא:  

השיעור המלא של דמי ביטוח לאומי לעובדים (מעל המדרגה המופחתת) יעלה מ-7% ל-7.2%, והמעסיקים יראו עלייה מ-7.6% ל-7.8%.  דמי ביטוח בריאות בשיעור המלא יעלו מ-5% ל-5.2%.

קיראו עוד ב"בארץ"

עצמאים ומבוטחים שאינם עובדים:  

עצמאים יחוו עלייה חדה יותר – שיעור דמי הביטוח שלהם יעלה מ-5% ל-6.5% על ההכנסה עד התקרה (כ-45,000 ש"ח ב-2025).  מבוטחים שאינם עובדים (למשל, תושבים בחו"ל המועסקים על ידי מעסיק זר) ישלמו 6.92% לעומת 4.61% כיום.


האם זה רטרואקטיבי?

התיקון אינו רטרואקטיבי. על פי ההחלטה הסופית של הכנסת, העלייה בדמי הביטוח לא תחול על הכנסות מינואר עד מרץ. התשלומים יעלו רק החל מאפריל, והחישוב יבוצע על בסיס ההכנסות החודשיות מאותו חודש ואילך. המוסד לביטוח לאומי כבר הודיע כי המערכות שלו עוברות שדרוג כדי להתאים את הגבייה למועד החדש, כך שלא צפויות הפתעות לא נעימות של חיובים למפרע.

עם זאת, כדאי לשים לב: עצמאים שמשלמים מקדמות חודשיות על בסיס הערכות הכנסה עשויים לראות התאמות בתשלומים שלהם בסוף השנה, אם ההערכות שלהם לא יתאימו לשיעורים החדשים. זה לא רטרואקטיבי במובן הקלאסי, אלא תיקון טכני שגרתי.

כמה זה יעלה לנו? מספרים והדגמות

כדי להבין את ההשפעה האמיתית, בואו ניקח כמה דוגמאות:   

שכיר בשכר של 13,000 ש"ח לחודש: 

לפני התיקון (2024): 
עד 7,522 ש"ח:  ביטוח לאומי: 0.4% × 7,522 = 30 ש"ח. ביטוח בריאות: 3.1% × 7,522 = 233 ש"ח. 
סה"כ: 263 ש"ח.
על היתרה (13,000 - 7,522 = 5,478 ש"ח): 
ביטוח לאומי: 7% × 5,478 = 383 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 5% × 5,478 = 274 ש"ח. 
סה"כ: 657 ש"ח.
סה"כ חודשי: 263 + 657 = 920 ש"ח. 
סה"כ שנתי: 920 × 12 = 11,040 ש"ח.

אחרי התיקון (2025): 
עד 7,522 ש"ח:  ביטוח לאומי: 1.2% × 7,522 = 90 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 3.5% × 7,522 = 263 ש"ח. 
סה"כ: 353 ש"ח.
על היתרה (5,478 ש"ח): 
ביטוח לאומי: 7.2% × 5,478 = 394 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 5.2% × 5,478 = 285 ש"ח. 
סה"כ: 679 ש"ח.
סה"כ חודשי: 353 + 679 = 1,032 ש"ח. 
סה"כ שנתי: 1,032 × 12 = 12,384 ש"ח.
תוספת חודשית: 1,032 - 920 = 112 ש"ח. 
תוספת שנתית: 12,384 - 11,040 = 1,344 ש"ח.


שכיר בשכר של 20,000 ש"ח לחודש

לפני התיקון (2024): 
עד 7,522 ש"ח:  ביטוח לאומי: 0.4% × 7,522 = 30 ש"ח.  ביטוח בריאות: 3.1% × 7,522 = 233 ש"ח. 
סה"כ: 263 ש"ח.
על היתרה (20,000 - 7,522 = 12,478 ש"ח): 
ביטוח לאומי: 7% × 12,478 = 873 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 5% × 12,478 = 624 ש"ח. 
סה"כ: 1,497 ש"ח.
סה"כ חודשי: 263 + 1,497 = 1,760 ש"ח. 
סה"כ שנתי: 1,760 × 12 = 21,120 ש"ח.


אחרי התיקון (2025):  

עד 7,522 ש"ח:  ביטוח לאומי: 1.2% × 7,522 = 90 ש"ח.  ביטוח בריאות: 3.5% × 7,522 = 263 ש"ח. 
סה"כ: 353 ש"ח.
על היתרה (12,478 ש"ח): 
ביטוח לאומי: 7.2% × 12,478 = 898 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 5.2% × 12,478 = 649 ש"ח. 
סה"כ: 1,547 ש"ח.
סה"כ חודשי: 353 + 1,547 = 1,900 ש"ח. 
סה"כ שנתי: 1,900 × 12 = 22,800 ש"ח.
תוספת חודשית: 1,900 - 1,760 = 140 ש"ח. 
תוספת שנתית: 22,800 - 21,120 = 1,680 ש"ח.


שכיר בשכר נמוך (7,500 ש"ח לחודש):  

לפני: 0.4% לביטוח לאומי (30 ש"ח) + 3.1% לבריאות (233 ש"ח) = 263 ש"ח לחודש (3,156 ש"ח בשנה).  

אחרי: 1.2% לביטוח לאומי (90 ש"ח) + 3.5% לבריאות (263 ש"ח) = 353 ש"ח לחודש (4,236 ש"ח בשנה).  

תוספת שנתית: כ-1,080 ש"ח (כ-90 ש"ח לחודש).


עצמאי בהכנסה בינונית (20,000 ש"ח לחודש):  

לפני: 5% על כל ההכנסה עד התקרה (כ-45,000 ש"ח) = 1,000 ש"ח לחודש (12,000 ש"ח בשנה).  

אחרי: 6.5% על אותה הכנסה = 1,300 ש"ח לחודש (15,600 ש"ח בשנה).  

תוספת שנתית: 3,600 ש"ח (300 ש"ח לחודש).


המעסיקים ישלמו גם הם יותר – כ-50-60 ש"ח נוספים לחודש עבור שכיר ממוצע – כך שהנטו של העובדים יקטן, והעלות הכוללת למעסיקים תגדל.

ההשלכות: מה זה אומר למשק ולנו?

העלייה בדמי הביטוח היא חרב פיפיות. מצד אחד, היא מבטיחה את המשך תפקודו של המוסד לביטוח לאומי, שמספק רשת ביטחון חיונית למיליוני ישראלים – מקצבאות זקנה ועד תמיכה בנכים ובמובטלים. מצד שני, היא מכבידה על משקי הבית בתקופה שבה יוקר המחיה כבר נמצא בשיא, והנטו של השכירים והעצמאים ממשיך להישחק.  לשכירים בשכר ממוצע מדובר בתוספת של 110 שקל בחודש. זאת לא נשמעת אולי תוספת דרמטית, אבל כשמוסיפים לכך עליית מע"מ (מ-17% ל-18%), הקפאת מדרגות מס הכנסה והתייקרות התחבורה הציבורית ועוד גזרות,, מדובר בפגיעה מצטברת של מעל 800 קל בחודש למשפחה ממוצעת.   


לעצמאים: העלייה החדה בדמי הביטוח (עד 300 ש"ח לחודש לדוגמה שלנו) עלולה לדחוף רבים לחפש דרכים "יצירתיות" להקטין את ההכנסה המדווחת, או להעלות מחירים ללקוחות – מה שיתדלק את האינפלציה.  


למשק: הגדלת ההכנסות של הביטוח הלאומי (המוערכת בכ-10 מיליארד ש"ח בשנה) לא תתורגם לעלייה בקצבאות, שחלקן (כמו קצבאות ילדים) אף יוקפאו ב-2025. הכסף ישמש בעיקר לסגירת גירעונות, מה שמעורר ביקורת על כך שהציבור משלם יותר – אבל לא בהכרח מקבל יותר.


תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    לילי 29/03/2025 17:43
    הגב לתגובה זו
    לטובת החאדיל
  • 15.
    חייבים ממש חייבים לגבות כסף לחרדים (ל"ת)
    אנונימי 29/03/2025 17:40
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    עולם נפלא 25/03/2025 15:17
    הגב לתגובה זו
    אז מה אם הם לא עושים צבא אז מה אם הם לא תורמים דבר למדינה ורק המדינה נותנת להם אז מה הממשלה חפצה ביקרם ולכן הציבור הכללי ישלם
  • 13.
    עמיצור 25/03/2025 01:22
    הגב לתגובה זו
    על מימון פרזיטים חרדים שמסרבים להתגייס לצהל בחסות נתניהו המושחת
  • 12.
    מילואמיניק 24/03/2025 10:51
    הגב לתגובה זו
    מבקש בכל לשון של בקשה יש במילואים ביזה גניבה ושוד לאורך ולרוחבבתור אחד שהיה בלבנון ועובד בתחום הכספי.מי ירים את הכפפה גובניק מקבל כפל!!! לעשות רק לקרביים וגם על חלק מהחודש ולא על הכל!!!זה טירוף ובזבוז עצום!
  • צדק לכל 25/03/2025 15:13
    הגב לתגובה זו
    ומי שלא עושה צבא שישלם יותר מסים ויקבל פחות תקציבים! לא רק להתלונן צריך גם להיות הוגן והמצב הנוכחי הוא כל דבר מלבד הוגן!
  • 11.
    רותם 23/03/2025 21:54
    הגב לתגובה זו
    שוד ושבר
  • תעצור קודם את הקצבאות לדיפוזיה מגדרית (ל"ת)
    שאפיק 24/03/2025 00:56
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אנונימי 23/03/2025 20:50
    הגב לתגובה זו
    באו נבטל את מס הבריאות מס ב.לאומי. נפצל ל3 ביטוח לאומי יגבה רק לק.זיקנה ופיטורים זהו אפילו אבטחת הכנסה לבטל. ביטוחי נפגעים ירד לביטוח ישירות בקרן הפנסיה כל פגיעה זה עליהם. ב.בראות פרטי ביטוח פרטי נטו לפחות שם נקבל יחס בבית חולים ומול רופאים כיום משלמים על בריאות 3 פעמים משלים פגישה רפואית ובתלוש.
  • 9.
    ביטוח לאומידרך של החרדים לגנוב את משלמי המסים (ל"ת)
    אנונימי 23/03/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנונימיעקב 23/03/2025 11:32
    הגב לתגובה זו
    איפה המחאה נגד עליות המחירים
  • Ron Desantis 23/03/2025 14:44
    הגב לתגובה זו
    ולהמשיך לשלם שלמונים לשותפים
  • 7.
    להפסיק קצבאות לדיפוזיה מגדרית לאלתר. שויון זכויות עד הסוף (ל"ת)
    שאפיק 23/03/2025 11:29
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מריה 23/03/2025 11:14
    הגב לתגובה זו
    שיצאו לעבוד ויתגייסו לצהל
  • שאפיק 23/03/2025 11:28
    הגב לתגובה זו
    על דיפוזיה מגדרית
  • 5.
    אנונימי 23/03/2025 10:35
    הגב לתגובה זו
    אוסף של פקידים אוכלי חינם. כל עובד יחסוך בחשבון מיוחד את קצבת הזקנה שלו. את הטיפול בנכיםמוגבלים סיעודיים וכו וכל מה שביטוח לאומי מטפל יעבור לרשויות המקומיות תמורת אגרה מיוחדת שתתווסף לתשלום הארנונה. לבטל את חוק בריאות ממלכתי ולהחזיר את הגבייה ישירות לקופות כמו שהיה לפני החוק הרע הזה.
  • 4.
    שרביט 23/03/2025 10:34
    הגב לתגובה זו
    עד מתי נממן את הביזה החרדיתלפחות אם הפרזיטים היו מתגייסים לצהל....
  • 3.
    צאו להפגין!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    נכהצ 23/03/2025 10:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי מעיין 23/03/2025 09:50
    הגב לתגובה זו
    איך הציבור ממשיך לאכול לאקרדה מלוחה ולהגיד שזה מעדן מתוק לא נמאס לכם
  • אנונימי 23/03/2025 16:53
    הגב לתגובה זו
    הציבור אוהב את זה בלאפה וחוטף כאפה ומבקש עוד! עם נבחר של עבדים!
  • 1.
    לא ביטוח לאומי נתניהו לוקח לכם ביס מהמשכורת לטובת החרדים (ל"ת)
    אנונימי 23/03/2025 09:28
    הגב לתגובה זו
דוח דו"ח דוחות מסמכים מחשבון מספרים נתונים טבלה חשבון עמלות שורה ניהול דמי כסף חסכון פנסיה מס העלמות העלמת
צילום: Pixabay

החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל

וגם - הון שחור והעלמות מס,  שאלות ותשובות

מנדי הניג |

רשות המסים, באמצעות משרד פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום ובשיתוף אגף החקירות של ביטוח לאומי, מנהלת חקירה גלויה בחשד להעלמת הכנסות בהיקף של כ-1.5 מיליון ש"ח על ידי חאתם תמימי, תושב העיר העתיקה בירושלים העוסק בשיפוצים ובנייה. החשוד, בן 45, נלקח לחקירה באוקטובר 2025 ושוחרר בתנאים מגבילים על ידי בית משפט השלום בירושלים, הכוללים איסור יציאה מהארץ, דיווח תקופתי על פעילותו העסקית והתייצבות קבועה בפיקוח.

מבקשת המעצר, שפורסמה לאחרונה, חושפת דפוס התנהלות שיטתי. בשנת 2020, בעקבות ביקורת ניהול ספרים, נפתח תיק נגד תמימי, אך הוא לא הגיש דו"חות מס לשנים 2020–2024, כולל הצהרת הון שנדרשה ממנו. בשנת 2022, פתח תיק על שם בת זוגו כמנגנון הסוואה, ובמסגרתו ביצע עבודות שיפוצים ובנייה ברחבי הארץ – בעיקר בירושלים, תל אביב ובאזור המרכז – ללקוחות פרטיים ומסחריים. עם זאת, דיווח רק על חלק קטן מההכנסות, בעוד ששארן נשמרו במזומן או בצ'קים שפודו אצל נותני שירותי מטבע כדי להימנע מתיעוד בנקאי. עדויות מלקוחות, שנגבו במסגרת החקירה, מאשרות תשלומים ישירים בסכומים של עשרות אלפי שקלים לעבודות כמו שיפוץ מטבחים, התקנת ריצופים והרחבות דירות, ללא חשבוניות.

החקירה חשפה כי תמימי לא ניהל ספרי חשבונות כנדרש בחוק, ולא הגיש דו"חות שנתיים מלבד דו"ח חלקי לשנת 2022 על שם בת זוגו. חיפושים שנערכו בביתה של בת הזוג תפסו מסמכים, מחשבים ורישומים ידניים המעידים על הכנסות נוספות של כ-300 אלף ש"ח בשנה. ממצאים אלה מצביעים על העלמה רטרואקטיבית בין 2020 ל-2023, עם פוטנציאל להרחבת החקירה ל-2024. רשות המסים מעריכה כי הסכום הכולל עשוי לגדול בעקבות ריבית וקנסות, והיא שוקלת העמדה לדין פלילי בעבירות של העלמת מס והלבנת הון.

מקרה זה אינו מבודד בענף השיפוצים והבנייה, הנחשב לאחד האזורים הרגישים להעלמות מס בישראל. על פי דוחות רשות המסים לשנת 2025, הענף מהווה כ-15% מכלל החקירות הפליליות בתחום המס, בעיקר בשל תשלומים במזומן, חוסר חובה להוצאת חשבוניות ללקוחות פרטיים וקושי באימות נתונים. בחודשים האחרונים דווחו מקרים דומים: במאי 2025, קבלן שיפוצים מדרום הארץ, יוסף פרץ, נחשד בהעלמת כ-2 מיליון ש"ח על פני חמש שנים, באמצעות פדיון צ'קים בצ'יינג'ים והעברות ישירות לספקים, כפי שפורסם בהחשד: העלמת הכנסות של כ-2 מיליון שקל בידי קבלן שיפוצים. באוגוסט 2025, חקירה משותפת של רשות המסים וביטוח לאומי חשפה רשת קבלנים במרכז שדיווחו רק 40% מההכנסות, בהיקף כולל של 4 מיליון ש"ח, עם תפיסת מסמכים וקנסות ראשוניים של 1.2 מיליון ש"ח. בנובמבר 2025, קבלן בנייה בתל אביב נעצר זמנית בחשד להעלמת 800 אלף ש"ח, לאחר תלונה של ספק חומרים שחשד בפעילות לא מדווחת.

האכיפה הממוקדת בענף משקפת מגמה של רשות המסים להגברת שיתופי פעולה עם גופים כמו משרד הבינוי והשיכון ומאגרי נתונים בנקאיים. ב-2025, נפתחו כ-450 חקירות חדשות בתחום, לעומת 380 ב-2024, עם דגש על קבלנים עצמאיים שאינם רשומים בפנקס הקבלנים. מצד אחד, זו תגובה לגירעון התקציבי ולצורך בגביית מסים נוספים, כפי שמעידים תיקוני החקיקה האחרונים שהעלו את שיעור המע"מ ל-18%. מצד שני, מבקרים בענף טוענים כי האכיפה יוצרת עומס על קבלנים קטנים לגיטימיים, שמתקשים להתמודד עם דרישות דיווח מורכבות, וממליצים על פישוט הליכים דיגיטליים להוצאת חשבוניות.

רובה ארבל  נשק
צילום: אנצו גוש IWI מקבוצת SK

מתווכי הנשק גוזרים עמלה של 350 מיליון דולר בשנה מהתעשייה הביטחונית בישראל

דו"ח מבקר המדינה: החברות הביטחוניות התחייבו לתשלומי עתק של מעל מיליארד דולר למתווכים בין 2022 ל־2024, משרד הביטחון לא הקים מנגנון פיקוח למרות התחייבויות והנחיות

רן קידר |
נושאים בכתבה תעשייה ביטחונית

דו"ח מבקר המדינה האחרון מציג תמונת מצב בעייתית במיוחד בענף היצוא הביטחוני של ישראל. מאות מיליוני דולרים שולמו למשווקים ולמתווכים שפועלים מול לקוחות זרים, אך הפיקוח הממשלתי על המנגנון הזה כמעט ואינו קיים. למרות הנחיות ברורות שניתנו כבר ב־2017, משרד הביטחון לא הקים מערכת בקרה לבחינת עמידת החברות הביטחוניות בכללי הציות, ולא דרש אישור דירקטוריון לעסקאות הכוללות תשלום עמלות.

לפי ההערכות, בין השנים 2022 ל־2024 הסתכם היצוא הביטחוני בכ־40 מיליארד דולר, כאשר העמלות ששולמו למתווכים חצו את רף מיליארד הדולר. חלקים גדולים מהדו"ח נשארו חסויים מטעמי ביטחון, אך הנתונים שכן פורסמו מעידים על מערכת שמאפשרת זרימת כספים בהיקף עצום - בלי בקרה מהותית מצד המדינה.

המבקר מצביע על שורה של כשלים שיטתיים: לא הוקם מנגנון שמבצע ביקורות תקופתיות, לא קיימים מסמכים שמעידים על עבודת מטה סדורה, ובפועל אין דרישה להצהרה על אישור דירקטוריון לעמלות. גם תוכניות הציות שנדרשו מחברות גדולות אינן נבדקות או מפוקחות בפועל, ובקרב חברות קטנות ובינוניות אין כלל סטנדרט אחיד.

המבקר מציין מקרה שבו עסקה ביטחונית נבלמה רק לאחר שגורמים במשרד נחשפו לגובה העמלה באופן מקרי. הדוגמה הזו ממחישה עד כמה היעדר הפיקוח עלול להוביל להקצאת כספים משמעותית לגורמים חיצוניים, בלי שקיפות ובלי מנגנון בקרה.

החשש: פתח לשחיתות

ישראל מחויבת להסכמים בינלאומיים למניעת שחיתות בעסקאות ביטחוניות. עם זאת, המצב בפועל רחוק מהדרישות. משרד הביטחון לא קבע כללים ברורים לחברות הקטנות והבינוניות, לא בחן את יישום תוכניות הציות בחברות הגדולות, ולא הגדיר כלים לפיקוח אפקטיבי על מניעת מתן שוחד לעובדי ציבור זרים.