ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי לוקח לכם ביס נוסף מהמשכורת - כמה תשלמו והאם זה רטרואקטיבי?

אחרי דיונים של חודשים, אושר התיקון לחוק ביטוח לאומי - ההשלכות ברורות: אתם תשלמו יותר - הנה דוגמאות לשכירים ועצמאיים ומה ההשלכות של המהלך הזה?

רוי שיינמן | (21)
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

הכנסת אישרה את התיקון לחוק הביטוח הלאומי. אחרי חודשים של דיונים סוערים ותזכירים שהסתובבו במסדרונות הממשלה, הכנסת אישרה את תיקון חוק הביטוח הלאומי, שמביא עמו עלייה משמעותית בדמי הביטוח הלאומי והבריאות. המהלך, שנועד להבטיח את היציבות התקציבית של המוסד לביטוח לאומי, מגיע על רקע גירעון ממשלתי הולך וגדל וצורך דחוף של האוצר להגדיל הכנסות. אבל מה זה אומר עבור השכירים, העצמאים והמעסיקים? האם נצטרך לשלם גם על חודשים שכבר עברו מתחילת השנה? וכמה בדיוק זה יהיה? .

הרקע: למה זה קורה עכשיו?

הרעיון להעלות את דמי הביטוח הלאומי והבריאות אינו חדש. כבר בנובמבר, משרד האוצר פרסם תזכיר חוק במסגרת תקציב 2025, שהציג שורת צעדים להגדלת הכנסות המדינה: מהעלאת מע"מ ועד קיצוץ בימי הבראה. בין השאר, הוצע תיקון לחוק הביטוח הלאומי שכלל שינויים דרמטיים בגביית דמי הביטוח – עלייה בשיעורים, שינוי ההצמדה של מדרגת התשלום המופחתת, והקטנת ההשתתפות של האוצר בתקציב הביטוח הלאומי.  

המוסד לביטוח לאומי, שממומן בעיקר מדמי הביטוח שמשלמים העובדים והמעסיקים, נמצא תחת לחץ תקציבי כבר שנים. הוצאותיו על קצבאות – מאבטלה ועד זקנה וילדים – גדלו בעקבות עליית יוקר המחיה והזדקנות האוכלוסייה, בעוד ההכנסות לא עמדו בקצב. תוסיפו לכך את הקיצוץ המתוכנן בהקצבות האוצר (17% ב-2025, עד 24.5% ב-2028), ותקבלו מתכון למשבר שדורש פתרון מיידי. התיקון שאושר בכנסת הוא התגובה של הממשלה: העלאת התשלומים כדי לסגור את הפער.

איך זה יעבוד: השינויים המרכזיים

התיקון לחוק הביטוח הלאומי כולל כמה שינויים עיקריים שישפיעו על כל מי שמשלם דמי ביטוח – שכירים, עצמאים ומעסיקים.

עלייה בשיעורי דמי הביטוח המופחתים:  

עד 2024, הכנסה עד 7,522 ש"ח (60% מהשכר הממוצע במשק) חויבה בדמי ביטוח לאומי בשיעור מופחת של 0.4%.  החל מאפריל 2025, השיעור הזה יעלה ל-1.2% – פי שלושה מהמצב הקודם.  דמי ביטוח הבריאות המופחתים יעלו במקביל מ-3.1% ל-3.5%.


שינוי ההצמדה של המדרגה המופחתת:  

בעבר, מדרגת התשלום המופחתת (7,522 ש"ח ב-2024) הוצמדה ל-60% מהשכר הממוצע במשק, שעולה בקצב מהיר יותר ממדד המחירים לצרכן.  כעת, המדרגה תוצמד למדד המחירים בלבד, שצפוי לגדול בקצב איטי יותר (כ-2%-3% בשנה לעומת 5%-6% לשכר הממוצע). המשמעות? המדרגה תישאר נמוכה יחסית, ויותר הכנסות יחויבו בשיעור המלא (7% לביטוח לאומי ו-5% לבריאות). זה יגדיל את תשלומי הביטוח הלאומי בעתיד.


עלייה בשיעור המלא:  

השיעור המלא של דמי ביטוח לאומי לעובדים (מעל המדרגה המופחתת) יעלה מ-7% ל-7.2%, והמעסיקים יראו עלייה מ-7.6% ל-7.8%.  דמי ביטוח בריאות בשיעור המלא יעלו מ-5% ל-5.2%.

קיראו עוד ב"בארץ"

עצמאים ומבוטחים שאינם עובדים:  

עצמאים יחוו עלייה חדה יותר – שיעור דמי הביטוח שלהם יעלה מ-5% ל-6.5% על ההכנסה עד התקרה (כ-45,000 ש"ח ב-2025).  מבוטחים שאינם עובדים (למשל, תושבים בחו"ל המועסקים על ידי מעסיק זר) ישלמו 6.92% לעומת 4.61% כיום.


האם זה רטרואקטיבי?

התיקון אינו רטרואקטיבי. על פי ההחלטה הסופית של הכנסת, העלייה בדמי הביטוח לא תחול על הכנסות מינואר עד מרץ. התשלומים יעלו רק החל מאפריל, והחישוב יבוצע על בסיס ההכנסות החודשיות מאותו חודש ואילך. המוסד לביטוח לאומי כבר הודיע כי המערכות שלו עוברות שדרוג כדי להתאים את הגבייה למועד החדש, כך שלא צפויות הפתעות לא נעימות של חיובים למפרע.

עם זאת, כדאי לשים לב: עצמאים שמשלמים מקדמות חודשיות על בסיס הערכות הכנסה עשויים לראות התאמות בתשלומים שלהם בסוף השנה, אם ההערכות שלהם לא יתאימו לשיעורים החדשים. זה לא רטרואקטיבי במובן הקלאסי, אלא תיקון טכני שגרתי.

כמה זה יעלה לנו? מספרים והדגמות

כדי להבין את ההשפעה האמיתית, בואו ניקח כמה דוגמאות:   

שכיר בשכר של 13,000 ש"ח לחודש: 

לפני התיקון (2024): 
עד 7,522 ש"ח:  ביטוח לאומי: 0.4% × 7,522 = 30 ש"ח. ביטוח בריאות: 3.1% × 7,522 = 233 ש"ח. 
סה"כ: 263 ש"ח.
על היתרה (13,000 - 7,522 = 5,478 ש"ח): 
ביטוח לאומי: 7% × 5,478 = 383 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 5% × 5,478 = 274 ש"ח. 
סה"כ: 657 ש"ח.
סה"כ חודשי: 263 + 657 = 920 ש"ח. 
סה"כ שנתי: 920 × 12 = 11,040 ש"ח.

אחרי התיקון (2025): 
עד 7,522 ש"ח:  ביטוח לאומי: 1.2% × 7,522 = 90 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 3.5% × 7,522 = 263 ש"ח. 
סה"כ: 353 ש"ח.
על היתרה (5,478 ש"ח): 
ביטוח לאומי: 7.2% × 5,478 = 394 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 5.2% × 5,478 = 285 ש"ח. 
סה"כ: 679 ש"ח.
סה"כ חודשי: 353 + 679 = 1,032 ש"ח. 
סה"כ שנתי: 1,032 × 12 = 12,384 ש"ח.
תוספת חודשית: 1,032 - 920 = 112 ש"ח. 
תוספת שנתית: 12,384 - 11,040 = 1,344 ש"ח.


שכיר בשכר של 20,000 ש"ח לחודש

לפני התיקון (2024): 
עד 7,522 ש"ח:  ביטוח לאומי: 0.4% × 7,522 = 30 ש"ח.  ביטוח בריאות: 3.1% × 7,522 = 233 ש"ח. 
סה"כ: 263 ש"ח.
על היתרה (20,000 - 7,522 = 12,478 ש"ח): 
ביטוח לאומי: 7% × 12,478 = 873 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 5% × 12,478 = 624 ש"ח. 
סה"כ: 1,497 ש"ח.
סה"כ חודשי: 263 + 1,497 = 1,760 ש"ח. 
סה"כ שנתי: 1,760 × 12 = 21,120 ש"ח.


אחרי התיקון (2025):  

עד 7,522 ש"ח:  ביטוח לאומי: 1.2% × 7,522 = 90 ש"ח.  ביטוח בריאות: 3.5% × 7,522 = 263 ש"ח. 
סה"כ: 353 ש"ח.
על היתרה (12,478 ש"ח): 
ביטוח לאומי: 7.2% × 12,478 = 898 ש"ח. 
ביטוח בריאות: 5.2% × 12,478 = 649 ש"ח. 
סה"כ: 1,547 ש"ח.
סה"כ חודשי: 353 + 1,547 = 1,900 ש"ח. 
סה"כ שנתי: 1,900 × 12 = 22,800 ש"ח.
תוספת חודשית: 1,900 - 1,760 = 140 ש"ח. 
תוספת שנתית: 22,800 - 21,120 = 1,680 ש"ח.


שכיר בשכר נמוך (7,500 ש"ח לחודש):  

לפני: 0.4% לביטוח לאומי (30 ש"ח) + 3.1% לבריאות (233 ש"ח) = 263 ש"ח לחודש (3,156 ש"ח בשנה).  

אחרי: 1.2% לביטוח לאומי (90 ש"ח) + 3.5% לבריאות (263 ש"ח) = 353 ש"ח לחודש (4,236 ש"ח בשנה).  

תוספת שנתית: כ-1,080 ש"ח (כ-90 ש"ח לחודש).


עצמאי בהכנסה בינונית (20,000 ש"ח לחודש):  

לפני: 5% על כל ההכנסה עד התקרה (כ-45,000 ש"ח) = 1,000 ש"ח לחודש (12,000 ש"ח בשנה).  

אחרי: 6.5% על אותה הכנסה = 1,300 ש"ח לחודש (15,600 ש"ח בשנה).  

תוספת שנתית: 3,600 ש"ח (300 ש"ח לחודש).


המעסיקים ישלמו גם הם יותר – כ-50-60 ש"ח נוספים לחודש עבור שכיר ממוצע – כך שהנטו של העובדים יקטן, והעלות הכוללת למעסיקים תגדל.

ההשלכות: מה זה אומר למשק ולנו?

העלייה בדמי הביטוח היא חרב פיפיות. מצד אחד, היא מבטיחה את המשך תפקודו של המוסד לביטוח לאומי, שמספק רשת ביטחון חיונית למיליוני ישראלים – מקצבאות זקנה ועד תמיכה בנכים ובמובטלים. מצד שני, היא מכבידה על משקי הבית בתקופה שבה יוקר המחיה כבר נמצא בשיא, והנטו של השכירים והעצמאים ממשיך להישחק.  לשכירים בשכר ממוצע מדובר בתוספת של 110 שקל בחודש. זאת לא נשמעת אולי תוספת דרמטית, אבל כשמוסיפים לכך עליית מע"מ (מ-17% ל-18%), הקפאת מדרגות מס הכנסה והתייקרות התחבורה הציבורית ועוד גזרות,, מדובר בפגיעה מצטברת של מעל 800 קל בחודש למשפחה ממוצעת.   


לעצמאים: העלייה החדה בדמי הביטוח (עד 300 ש"ח לחודש לדוגמה שלנו) עלולה לדחוף רבים לחפש דרכים "יצירתיות" להקטין את ההכנסה המדווחת, או להעלות מחירים ללקוחות – מה שיתדלק את האינפלציה.  


למשק: הגדלת ההכנסות של הביטוח הלאומי (המוערכת בכ-10 מיליארד ש"ח בשנה) לא תתורגם לעלייה בקצבאות, שחלקן (כמו קצבאות ילדים) אף יוקפאו ב-2025. הכסף ישמש בעיקר לסגירת גירעונות, מה שמעורר ביקורת על כך שהציבור משלם יותר – אבל לא בהכרח מקבל יותר.


תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    לילי 29/03/2025 17:43
    הגב לתגובה זו
    לטובת החאדיל
  • 15.
    חייבים ממש חייבים לגבות כסף לחרדים (ל"ת)
    אנונימי 29/03/2025 17:40
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    עולם נפלא 25/03/2025 15:17
    הגב לתגובה זו
    אז מה אם הם לא עושים צבא אז מה אם הם לא תורמים דבר למדינה ורק המדינה נותנת להם אז מה הממשלה חפצה ביקרם ולכן הציבור הכללי ישלם
  • 13.
    עמיצור 25/03/2025 01:22
    הגב לתגובה זו
    על מימון פרזיטים חרדים שמסרבים להתגייס לצהל בחסות נתניהו המושחת
  • 12.
    מילואמיניק 24/03/2025 10:51
    הגב לתגובה זו
    מבקש בכל לשון של בקשה יש במילואים ביזה גניבה ושוד לאורך ולרוחבבתור אחד שהיה בלבנון ועובד בתחום הכספי.מי ירים את הכפפה גובניק מקבל כפל!!! לעשות רק לקרביים וגם על חלק מהחודש ולא על הכל!!!זה טירוף ובזבוז עצום!
  • צדק לכל 25/03/2025 15:13
    הגב לתגובה זו
    ומי שלא עושה צבא שישלם יותר מסים ויקבל פחות תקציבים! לא רק להתלונן צריך גם להיות הוגן והמצב הנוכחי הוא כל דבר מלבד הוגן!
  • 11.
    רותם 23/03/2025 21:54
    הגב לתגובה זו
    שוד ושבר
  • תעצור קודם את הקצבאות לדיפוזיה מגדרית (ל"ת)
    שאפיק 24/03/2025 00:56
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אנונימי 23/03/2025 20:50
    הגב לתגובה זו
    באו נבטל את מס הבריאות מס ב.לאומי. נפצל ל3 ביטוח לאומי יגבה רק לק.זיקנה ופיטורים זהו אפילו אבטחת הכנסה לבטל. ביטוחי נפגעים ירד לביטוח ישירות בקרן הפנסיה כל פגיעה זה עליהם. ב.בראות פרטי ביטוח פרטי נטו לפחות שם נקבל יחס בבית חולים ומול רופאים כיום משלמים על בריאות 3 פעמים משלים פגישה רפואית ובתלוש.
  • 9.
    ביטוח לאומידרך של החרדים לגנוב את משלמי המסים (ל"ת)
    אנונימי 23/03/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנונימיעקב 23/03/2025 11:32
    הגב לתגובה זו
    איפה המחאה נגד עליות המחירים
  • Ron Desantis 23/03/2025 14:44
    הגב לתגובה זו
    ולהמשיך לשלם שלמונים לשותפים
  • 7.
    להפסיק קצבאות לדיפוזיה מגדרית לאלתר. שויון זכויות עד הסוף (ל"ת)
    שאפיק 23/03/2025 11:29
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מריה 23/03/2025 11:14
    הגב לתגובה זו
    שיצאו לעבוד ויתגייסו לצהל
  • שאפיק 23/03/2025 11:28
    הגב לתגובה זו
    על דיפוזיה מגדרית
  • 5.
    אנונימי 23/03/2025 10:35
    הגב לתגובה זו
    אוסף של פקידים אוכלי חינם. כל עובד יחסוך בחשבון מיוחד את קצבת הזקנה שלו. את הטיפול בנכיםמוגבלים סיעודיים וכו וכל מה שביטוח לאומי מטפל יעבור לרשויות המקומיות תמורת אגרה מיוחדת שתתווסף לתשלום הארנונה. לבטל את חוק בריאות ממלכתי ולהחזיר את הגבייה ישירות לקופות כמו שהיה לפני החוק הרע הזה.
  • 4.
    שרביט 23/03/2025 10:34
    הגב לתגובה זו
    עד מתי נממן את הביזה החרדיתלפחות אם הפרזיטים היו מתגייסים לצהל....
  • 3.
    צאו להפגין!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    נכהצ 23/03/2025 10:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי מעיין 23/03/2025 09:50
    הגב לתגובה זו
    איך הציבור ממשיך לאכול לאקרדה מלוחה ולהגיד שזה מעדן מתוק לא נמאס לכם
  • אנונימי 23/03/2025 16:53
    הגב לתגובה זו
    הציבור אוהב את זה בלאפה וחוטף כאפה ומבקש עוד! עם נבחר של עבדים!
  • 1.
    לא ביטוח לאומי נתניהו לוקח לכם ביס מהמשכורת לטובת החרדים (ל"ת)
    אנונימי 23/03/2025 09:28
    הגב לתגובה זו
סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.