ביטוח לאומי לוקח לכם ביס נוסף מהמשכורת - כמה תשלמו והאם זה רטרואקטיבי?
אחרי דיונים של חודשים, אושר התיקון לחוק ביטוח לאומי - ההשלכות ברורות: אתם תשלמו יותר - הנה דוגמאות לשכירים ועצמאיים ומה ההשלכות של המהלך הזה?
הכנסת אישרה את התיקון לחוק הביטוח הלאומי. אחרי חודשים של דיונים סוערים ותזכירים שהסתובבו במסדרונות הממשלה, הכנסת אישרה את תיקון חוק הביטוח הלאומי, שמביא עמו עלייה משמעותית בדמי הביטוח הלאומי והבריאות. המהלך, שנועד להבטיח את היציבות התקציבית של המוסד לביטוח לאומי, מגיע על רקע גירעון ממשלתי הולך וגדל וצורך דחוף של האוצר להגדיל הכנסות. אבל מה זה אומר עבור השכירים, העצמאים והמעסיקים? האם נצטרך לשלם גם על חודשים שכבר עברו מתחילת השנה? וכמה בדיוק זה יהיה? .
הרקע: למה זה קורה עכשיו?
הרעיון להעלות את דמי הביטוח הלאומי והבריאות אינו חדש. כבר בנובמבר, משרד האוצר פרסם תזכיר חוק במסגרת תקציב 2025, שהציג שורת צעדים להגדלת הכנסות המדינה: מהעלאת מע"מ ועד קיצוץ בימי הבראה. בין השאר, הוצע תיקון לחוק הביטוח הלאומי שכלל שינויים דרמטיים בגביית דמי הביטוח – עלייה בשיעורים, שינוי ההצמדה של מדרגת התשלום המופחתת, והקטנת ההשתתפות של האוצר בתקציב הביטוח הלאומי.
המוסד לביטוח לאומי, שממומן בעיקר מדמי הביטוח שמשלמים העובדים והמעסיקים, נמצא תחת לחץ תקציבי כבר שנים. הוצאותיו על קצבאות – מאבטלה ועד זקנה וילדים – גדלו בעקבות עליית יוקר המחיה והזדקנות האוכלוסייה, בעוד ההכנסות לא עמדו בקצב. תוסיפו לכך את הקיצוץ המתוכנן בהקצבות האוצר (17% ב-2025, עד 24.5% ב-2028), ותקבלו מתכון למשבר שדורש פתרון מיידי. התיקון שאושר בכנסת הוא התגובה של הממשלה: העלאת התשלומים כדי לסגור את הפער.
איך זה יעבוד: השינויים המרכזיים
התיקון לחוק הביטוח הלאומי כולל כמה שינויים עיקריים שישפיעו על כל מי שמשלם דמי ביטוח – שכירים, עצמאים ומעסיקים.
- ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עלייה בשיעורי דמי הביטוח המופחתים:
עד 2024, הכנסה עד 7,522 ש"ח (60% מהשכר הממוצע במשק) חויבה בדמי ביטוח לאומי בשיעור מופחת של 0.4%. החל מאפריל 2025, השיעור הזה יעלה ל-1.2% – פי שלושה מהמצב הקודם. דמי ביטוח הבריאות המופחתים יעלו במקביל מ-3.1% ל-3.5%.
שינוי ההצמדה של המדרגה המופחתת:
בעבר, מדרגת התשלום המופחתת (7,522 ש"ח ב-2024) הוצמדה ל-60% מהשכר הממוצע במשק, שעולה בקצב מהיר יותר ממדד המחירים לצרכן. כעת, המדרגה תוצמד למדד המחירים בלבד, שצפוי לגדול בקצב איטי יותר (כ-2%-3% בשנה לעומת 5%-6% לשכר הממוצע). המשמעות? המדרגה תישאר נמוכה יחסית, ויותר הכנסות יחויבו בשיעור המלא (7% לביטוח לאומי ו-5% לבריאות). זה יגדיל את תשלומי הביטוח הלאומי בעתיד.
עלייה בשיעור המלא:
השיעור המלא של דמי ביטוח לאומי לעובדים (מעל המדרגה המופחתת) יעלה מ-7% ל-7.2%, והמעסיקים יראו עלייה מ-7.6% ל-7.8%. דמי ביטוח בריאות בשיעור המלא יעלו מ-5% ל-5.2%.
- הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
- 400 אלף ילדים בשנה ילמדו על אנרגיות מתחדשות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
עצמאים ומבוטחים שאינם עובדים:
עצמאים יחוו עלייה חדה יותר – שיעור דמי הביטוח שלהם יעלה מ-5% ל-6.5% על ההכנסה עד התקרה (כ-45,000 ש"ח ב-2025). מבוטחים שאינם עובדים (למשל, תושבים בחו"ל המועסקים על ידי מעסיק זר) ישלמו 6.92% לעומת 4.61% כיום.
האם זה רטרואקטיבי?
התיקון אינו רטרואקטיבי. על פי ההחלטה הסופית של הכנסת, העלייה בדמי הביטוח לא תחול על הכנסות מינואר עד מרץ. התשלומים יעלו רק החל מאפריל, והחישוב יבוצע על בסיס ההכנסות החודשיות מאותו חודש ואילך. המוסד לביטוח לאומי כבר הודיע כי המערכות שלו עוברות שדרוג כדי להתאים את הגבייה למועד החדש, כך שלא צפויות הפתעות לא נעימות של חיובים למפרע.
עם זאת, כדאי לשים לב: עצמאים שמשלמים מקדמות חודשיות על בסיס הערכות הכנסה עשויים לראות התאמות בתשלומים שלהם בסוף השנה, אם ההערכות שלהם לא יתאימו לשיעורים החדשים. זה לא רטרואקטיבי במובן הקלאסי, אלא תיקון טכני שגרתי.
כמה זה יעלה לנו? מספרים והדגמות
כדי להבין את ההשפעה האמיתית, בואו ניקח כמה דוגמאות:
שכיר בשכר של 13,000 ש"ח לחודש:
לפני התיקון (2024):
עד 7,522
ש"ח: ביטוח לאומי: 0.4% × 7,522 = 30 ש"ח. ביטוח בריאות: 3.1% × 7,522 = 233 ש"ח.
סה"כ: 263 ש"ח.
על היתרה (13,000 - 7,522 = 5,478 ש"ח):
ביטוח לאומי: 7% × 5,478 = 383 ש"ח.
ביטוח בריאות: 5% × 5,478 = 274 ש"ח.
סה"כ: 657 ש"ח.
סה"כ חודשי: 263 + 657 = 920 ש"ח.
סה"כ שנתי: 920 × 12 = 11,040 ש"ח.
אחרי התיקון (2025):
עד 7,522 ש"ח: ביטוח לאומי: 1.2% × 7,522 = 90 ש"ח.
ביטוח בריאות:
3.5% × 7,522 = 263 ש"ח.
סה"כ: 353 ש"ח.
על היתרה (5,478 ש"ח):
ביטוח לאומי: 7.2% × 5,478 = 394 ש"ח.
ביטוח בריאות: 5.2% × 5,478 = 285 ש"ח.
סה"כ: 679 ש"ח.
סה"כ חודשי: 353 + 679 = 1,032 ש"ח.
סה"כ שנתי: 1,032 × 12 = 12,384
ש"ח.
תוספת חודשית: 1,032 - 920 = 112 ש"ח.
תוספת שנתית: 12,384 - 11,040 = 1,344 ש"ח.
שכיר בשכר של 20,000 ש"ח לחודש
לפני התיקון (2024):
עד 7,522 ש"ח: ביטוח לאומי: 0.4% × 7,522 = 30 ש"ח. ביטוח בריאות: 3.1% × 7,522 = 233 ש"ח.
סה"כ: 263 ש"ח.
על היתרה (20,000 - 7,522
= 12,478 ש"ח):
ביטוח לאומי: 7% × 12,478 = 873 ש"ח.
ביטוח בריאות: 5% × 12,478 = 624 ש"ח.
סה"כ: 1,497 ש"ח.
סה"כ חודשי: 263 + 1,497 = 1,760 ש"ח.
סה"כ שנתי: 1,760 × 12 = 21,120 ש"ח.
אחרי התיקון (2025):
עד 7,522 ש"ח: ביטוח לאומי: 1.2% × 7,522 = 90 ש"ח. ביטוח בריאות: 3.5% × 7,522 = 263 ש"ח.
סה"כ:
353 ש"ח.
על היתרה (12,478 ש"ח):
ביטוח לאומי: 7.2% × 12,478 = 898 ש"ח.
ביטוח בריאות: 5.2% × 12,478 = 649 ש"ח.
סה"כ: 1,547 ש"ח.
סה"כ חודשי: 353 + 1,547 = 1,900 ש"ח.
סה"כ שנתי: 1,900 × 12
= 22,800 ש"ח.
תוספת חודשית: 1,900 - 1,760 = 140 ש"ח.
תוספת שנתית: 22,800 - 21,120 = 1,680 ש"ח.
שכיר בשכר נמוך (7,500 ש"ח לחודש):
לפני: 0.4% לביטוח לאומי (30 ש"ח) + 3.1% לבריאות (233 ש"ח) = 263 ש"ח לחודש (3,156 ש"ח בשנה).
אחרי: 1.2% לביטוח לאומי (90 ש"ח) + 3.5% לבריאות (263 ש"ח) = 353 ש"ח לחודש (4,236 ש"ח בשנה).
תוספת שנתית: כ-1,080 ש"ח (כ-90 ש"ח לחודש).
עצמאי בהכנסה בינונית (20,000 ש"ח לחודש):
לפני: 5% על כל ההכנסה עד התקרה (כ-45,000 ש"ח) = 1,000 ש"ח לחודש (12,000 ש"ח בשנה).
אחרי: 6.5% על אותה הכנסה = 1,300 ש"ח לחודש (15,600 ש"ח בשנה).
תוספת שנתית: 3,600 ש"ח (300 ש"ח לחודש).
המעסיקים ישלמו גם הם יותר – כ-50-60 ש"ח נוספים לחודש עבור שכיר ממוצע – כך שהנטו של העובדים יקטן, והעלות הכוללת למעסיקים תגדל.
ההשלכות: מה זה אומר למשק ולנו?
העלייה בדמי הביטוח היא חרב פיפיות. מצד אחד, היא מבטיחה את המשך תפקודו של המוסד לביטוח לאומי, שמספק רשת ביטחון חיונית למיליוני ישראלים – מקצבאות זקנה ועד תמיכה בנכים ובמובטלים. מצד שני, היא מכבידה על משקי הבית בתקופה שבה יוקר המחיה כבר נמצא בשיא, והנטו של השכירים והעצמאים ממשיך להישחק. לשכירים בשכר ממוצע מדובר בתוספת של 110 שקל בחודש. זאת לא נשמעת אולי תוספת דרמטית, אבל כשמוסיפים לכך עליית מע"מ (מ-17% ל-18%), הקפאת מדרגות מס הכנסה והתייקרות התחבורה הציבורית ועוד גזרות,, מדובר בפגיעה מצטברת של מעל 800 קל בחודש למשפחה ממוצעת.
לעצמאים: העלייה החדה בדמי הביטוח (עד 300 ש"ח לחודש לדוגמה שלנו) עלולה לדחוף רבים לחפש דרכים "יצירתיות" להקטין את ההכנסה המדווחת, או להעלות מחירים ללקוחות – מה שיתדלק את האינפלציה.
למשק: הגדלת ההכנסות של הביטוח הלאומי (המוערכת בכ-10 מיליארד ש"ח בשנה) לא תתורגם לעלייה בקצבאות, שחלקן (כמו קצבאות ילדים) אף יוקפאו ב-2025. הכסף ישמש בעיקר לסגירת גירעונות, מה שמעורר ביקורת על כך שהציבור משלם יותר – אבל לא בהכרח מקבל יותר.
- 16.לילי 29/03/2025 17:43הגב לתגובה זולטובת החאדיל
- 15.חייבים ממש חייבים לגבות כסף לחרדים (ל"ת)אנונימי 29/03/2025 17:40הגב לתגובה זו
- 14.עולם נפלא 25/03/2025 15:17הגב לתגובה זואז מה אם הם לא עושים צבא אז מה אם הם לא תורמים דבר למדינה ורק המדינה נותנת להם אז מה הממשלה חפצה ביקרם ולכן הציבור הכללי ישלם
- 13.עמיצור 25/03/2025 01:22הגב לתגובה זועל מימון פרזיטים חרדים שמסרבים להתגייס לצהל בחסות נתניהו המושחת
- 12.מילואמיניק 24/03/2025 10:51הגב לתגובה זומבקש בכל לשון של בקשה יש במילואים ביזה גניבה ושוד לאורך ולרוחבבתור אחד שהיה בלבנון ועובד בתחום הכספי.מי ירים את הכפפה גובניק מקבל כפל!!! לעשות רק לקרביים וגם על חלק מהחודש ולא על הכל!!!זה טירוף ובזבוז עצום!
- צדק לכל 25/03/2025 15:13הגב לתגובה זוומי שלא עושה צבא שישלם יותר מסים ויקבל פחות תקציבים! לא רק להתלונן צריך גם להיות הוגן והמצב הנוכחי הוא כל דבר מלבד הוגן!
- 11.רותם 23/03/2025 21:54הגב לתגובה זושוד ושבר
- תעצור קודם את הקצבאות לדיפוזיה מגדרית (ל"ת)שאפיק 24/03/2025 00:56הגב לתגובה זו
- 10.אנונימי 23/03/2025 20:50הגב לתגובה זובאו נבטל את מס הבריאות מס ב.לאומי. נפצל ל3 ביטוח לאומי יגבה רק לק.זיקנה ופיטורים זהו אפילו אבטחת הכנסה לבטל. ביטוחי נפגעים ירד לביטוח ישירות בקרן הפנסיה כל פגיעה זה עליהם. ב.בראות פרטי ביטוח פרטי נטו לפחות שם נקבל יחס בבית חולים ומול רופאים כיום משלמים על בריאות 3 פעמים משלים פגישה רפואית ובתלוש.
- 9.ביטוח לאומידרך של החרדים לגנוב את משלמי המסים (ל"ת)אנונימי 23/03/2025 12:07הגב לתגובה זו
- 8.אנונימיעקב 23/03/2025 11:32הגב לתגובה זואיפה המחאה נגד עליות המחירים
- Ron Desantis 23/03/2025 14:44הגב לתגובה זוולהמשיך לשלם שלמונים לשותפים
- 7.להפסיק קצבאות לדיפוזיה מגדרית לאלתר. שויון זכויות עד הסוף (ל"ת)שאפיק 23/03/2025 11:29הגב לתגובה זו
- 6.מריה 23/03/2025 11:14הגב לתגובה זושיצאו לעבוד ויתגייסו לצהל
- שאפיק 23/03/2025 11:28הגב לתגובה זועל דיפוזיה מגדרית
- 5.אנונימי 23/03/2025 10:35הגב לתגובה זואוסף של פקידים אוכלי חינם. כל עובד יחסוך בחשבון מיוחד את קצבת הזקנה שלו. את הטיפול בנכיםמוגבלים סיעודיים וכו וכל מה שביטוח לאומי מטפל יעבור לרשויות המקומיות תמורת אגרה מיוחדת שתתווסף לתשלום הארנונה. לבטל את חוק בריאות ממלכתי ולהחזיר את הגבייה ישירות לקופות כמו שהיה לפני החוק הרע הזה.
- 4.שרביט 23/03/2025 10:34הגב לתגובה זועד מתי נממן את הביזה החרדיתלפחות אם הפרזיטים היו מתגייסים לצהל....
- 3.צאו להפגין!!!!!!!!!!! (ל"ת)נכהצ 23/03/2025 10:01הגב לתגובה זו
- 2.יוסי מעיין 23/03/2025 09:50הגב לתגובה זואיך הציבור ממשיך לאכול לאקרדה מלוחה ולהגיד שזה מעדן מתוק לא נמאס לכם
- אנונימי 23/03/2025 16:53הגב לתגובה זוהציבור אוהב את זה בלאפה וחוטף כאפה ומבקש עוד! עם נבחר של עבדים!
- 1.לא ביטוח לאומי נתניהו לוקח לכם ביס מהמשכורת לטובת החרדים (ל"ת)אנונימי 23/03/2025 09:28הגב לתגובה זו
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון
השנתי של 2025
הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.
התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.
מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.
לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.
- משרד האוצר פרסם את מכרז ביטוח הרכב הגדול בישראל לשנת 2026: כ-400 מיליון שקל בשנה
- מכרז הרכב הממשלתי - רשימת הזוכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".
