באילו מניות ישראליות משקיע סורוס ואיזו מניית דשנים הוא מעדיף?
המשקיע האגדי ג'ורג' סורוס עשה הון רב מהשקעות. מיליארדי דולרים. סורוס נחשב לאחד מגדולי ה"גורואים" בוול סטריט, ורבים עוקבים אחר תנועותיו בשוק על מנת לקבל רעיונות השקעה. סורוס, יהודי שנולד בהונגריה בשנת 1930, משקיע גם במניות ישראליות בוול סטריט, מה שעשוי לספק אינדיקציה למשקיעים ישראלים השואפים ללכת בעקבות הגורו.
בבחינת תיק ההשקעות של סורוס ניתן להבחין בנטייה ברורה לכיוון מניות המשאבים והטכנולוגיה, לצד סלידה ממניות הפיננסים שנפלו בחדות בשנה האחרונה. לא פחות מ-15.2% מהתיק של סורוס מורכב ממניות המשאבים ו-11.1% מוקצה למניות הטכנולוגיה. מניות הפיננסים הן הרכיב הכי קטן בתיק - 0.8% בלבד.
מבין מניות הטכנולוגיה הבולטות בהן מחזיק סורוס, ניתן למצוא ענקיות כגון סיסקו (סימול: CSCO), סנדיסק (סימול: SNDK), אורקל (סימול: ORCL) ו-eBay (סימול: EBAY), אך גם מניות טכנולוגיה ישראליות קטנות. בבחינת התנהגות ההשקעה של סורוס בישראליות, ניתן לראות כי המשקיע המיליארדר מחפש הזדמנויות בקרב המניות הישראליות שנמצאות במגמת ירידה, ואפילו חריפה, מה שמסב לו גם הפסדים לו מעטים. עם זאת, ראוי להדגיש כי חלקן של המניות הישראליות בתיק של סורוס הינו קטן יחסית, כפי שיודגם בהמשך.
בחודשים האחרונים נכנס סורוס להשקעה באודיוקודס (סימול: AUDC), אמנם לא דרך החזקה ישירה במניות החברה אלא דרך החזקת 4.98 מיליון אגרות חוב של החברה (יתרת ההחזקה נכונה לתאריך ה-12 במארס 2008). כבר שנה וחצי שמניית החברה סובלת מחולשה, בעיקר לאחר שפרסמה אזהרת רווח חריפה במארס 2007, אשר הפילה אותה בכ-30% ביום אחד. מאז איבדה המניה יותר מ-60%, אך התאוששה מעט בחודשים האחרונים.
הרומן עם וריפון (סימול: PAY) החל ברבעון הראשון של השנה. סורוס ביצע עד כה רק קנייה אחת של מניית וריפון, בהיקף של 135 אלף מניות לפי שער ממוצע של 18 דולר למניה. הוא מופסד כעת 21% על ההשקעה, שמהווה רק 0.1% מסך תיק ההשקעות שלו. בחודש נובמבר האחרון צללה וריפון בכ-50% ביום אחד לאחר שנתגלו בעיות חשבונאיות והחברה צריכה לתקן את דוחותיה הכספיים לשלושת הרבעונים הראשונים של 2007 (מה גם שהמשקיעים עדיין ממתינים לדוחות כספיים עדכניים של הרבעונים שהסתיימו מאז). מאז המשיכה המניה לרדת, אולם מאז מאי האחרון נרשמה התאוששות במניה, כאשר החברה עשויה לפרסם את הדוחות הכספיים המתוקנים בחודש הבא.
מניה ישראלית נוספת שנמצאת במגמת ירידות והתחילה לעניין את סורוס לאחרונה היא רדוור (סימול: RDWR). משלהי חודש אוקטובר האחרון המניה מאבדת גובה, וסורוס המתין עד הרבעון הראשון של 2008 כדי להיכנס להשקעה בה. הוא רכש 196.66 אלף מניות במחיר ממוצע של 12.5 דולר למניה. גם במקרה זה סורוס מופסד כעת 19% על השקעתו, אולם נציין כי בחודש האחרון נרשמה התאוששות ברדוור, אשר מהווה רק 0.09% מתיק ההשקעות של סורוס.
סורוס עדיין דבק בהשקעותיו ב-3 המניות האמורות, אולם ישנה מניה שכבר הסבה לו יותר מדי נזקים כנראה - והוא החליט לחתוך. מדובר במניית ביגבנד הישראלית (סימול: BBND). מאז הונפקה ביגבנד בתחילת 2007 היא נהנתה מחודשים בודדים של מגמה חיובית, אולם אזהרות רווח פגעו במניה מחודש מאי 2007. סורוס נפטר מכל החזקתו בחברה ברבעון השני של 2007 תוך שהוא סופג הפסד של כמעט 70% על השקעתו. במהלך הרבעון השלישי של 2007 ניסה שוב את מזלו במניה והמשיך לקנות גם ברבעון הרביעי, אולם המניה המשיכה לרדת וסורוס החליט בחודשים האחרונים להוריד ההחזקה במניה מ-275 אלף מניות ל-80 אלף בלבד.
מחוץ לזווית הישראלית, מעניין לבחון את המסחר של סורוס במניות הדשנים בוול סטריט, אשר זינקו במאות אחוזים בשנים האחרונות ומרכיבות את אחד מהענפים החמים ביותר בוול סטריט היום. סורוס מחזיק 109.8 אלף מניות מוזאיק (סימול: MOS), כאשר הוא התחיל לאסוף מניות כבר בספטמבר 2007 והקנייה האחרונה שלו בוצעה ברבעון הראשון של 2008. סורוס מורווח כרגע 55% על השקעתו במוזאיק.
עם זאת, במקביל הקטין סורוס את השקעתו במניית האשלג המובילה פוטאש (סימול: POT), והוא מחזיק נכון להיום 65.5 אלף מניות לעומת 263.5 אלף מניות לפני המימוש האחרון, כאשר הוא נהנה עד כה מתשואה של 55% גם כן. סורוס החל לאסוף מניות פוטאש כבר ברבעון הראשון של 2007.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".