בן זאב חותך במחיר היעד לאפריקה: "עדיף להשקיע ישירות באפי פיתוח"

האנליסט של כלל פיננסים מפרסם עדכון לאחר מספר פגישות עם הנהלת החברה ומוריד את מחיר היעד ל-330 שקל. "מניות נדל"ן - לא תודה"
יוסי פינק |

מניית אפריקה נסחרת כעת בירידה של כ-2% ושוב נצמדת לרמת שפל, לאחר שכבר זינקה בשיעור של 15% מאז הייתה במחיר 296 שקלים למניה. בכלל פיננסים הותירו היום את ההמלצה לענקית הנדלן הישראלית על "תשואת שוק" אך הורידו את מחיר היעד ל-330 שקל למניה.

"אנו מאמינים כי בחברה קיים פוטנציאל רב, אך סבורים כי בשלב זה, הדרך המיטבית ליהנות מהפוטנציאל היא בהשקעה ישירה בהחזקה העיקרית של החברה - אפי פיתוח אשר נסחרת בלונדון. חברת הבת, המהווה למעלה מ-50% מסך החזקות של אפריקה, טומנת בחובה פוטנציאל עסקי רב, אשר יקבל ביטוי מוחשי בתוך חודשיים, עם פרסום הדו"חות השנתיים", כך אומר היום יובל בן זאב, ראש מחלקת המחקר של בית ההשקעות.

בהתאם לכך אומר בן זאב, "אנו סבורים כי ניתן לממש את פוטנציאל זה ברכישה ישירה של אפי פיתוח ולא ברכישת החברה האם ,אפריקה ישראל".

עוד נכתב בסקירה, כי מניית אפריקה סובלת מירידות המחירים והסנטימנט השלילי בסקטור הנדל"ן בעולם. "להערכתנו, המגמה השלילית תמשיך לתת את הטון בטווח הקצר והמשקיעים ימשיכו להסתכל על מניות הנדל"ן בצורת - לא תודה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

הדיון סביב בסיס קבוע לחברה ההונגרית מטלטל את הענף, אך גם משקף את מגמת השינוי בשוק התעופה הישראלי: בין השאיפה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים לבין הצורך לשמור על חוסנן של החברות המקומיות, להבטיח ביטחון תעופתי ולהתחשב במבנה השוק הייחודי של ישראל.