מי עושה את זה ממש "מצוין": מלחמת בתי השקעות ופרזנטורים

אקסלנס נשואה: "יש כאלו ששפכו פי 3 כסף מאתנו על פרסום והם בקושי זכורים - פורמט של מצחיקנים זה פשוט שגוי". כמה הוציאו בתי ההשקעות על פרסום, מה הם אומרים על הפרזנטורים שלהם ובעיקר על אלו של המתחרים שלהם
משה בנימין |

התחרות בשוק ההון עושה טוב לענף הפרסום וגורמת לאנשי השיווק לעבוד קשה. נדיר למצוא ברייק פרסומות, בכל אחד מהערוצים שאין בו פרסומת אחת לפחות של בית השקעות.

החלוקה הבסיסית בפנייה לקהל הרחב היא מאוד פשוטה; או לפעול בשדה התדמיתי או לדבר על תשואות, מספרים ותוצאות פיננסיות. אחת מהדרכים הנפוצות ליצור תדמית היא להשתמש בפרזנטור מוכר, ודרך ההיכרות של הקהל איתו ליצור את החיבור המותגי, תדמיתי לקהל היעד.

עדי אשכנזי (סטנד-אפיסטית) בישיר בית השקעות; יחזקאל לזרוב (שחקן) באלטשולר שחם; אלון גל (מאמן אישי) בכלל פיננסים, דרור רפאל (שדרן/קומיקאי) במגדל שוקי הון, והרשימה ממשיכה.

איך בוחרים את הפרזנטור המתאים כדי ליצור בידול, ומה עדיף, שיצחיק אותנו או שיתן לנו שיעור על החיים?

Bizportal שאל את סמנכ"לי השיווק של בתי ההשקעות - מה עומד מאחורי הבחירות וההחלטות?

אלטשולר שחם - הפרזנטור: יחזקאל לזרוב

ההוצאה הכוללת לפרסום של אלטשולר שחם ב- 2007: כ- 1.15 מיליון דולר, על-פי יפעת בקרת פרסום.

שמי יעקב, סמנכ"ל השיווק של אלטשולר-שחם: "לגבי הבידול, הגענו למסקנה שהקהל הרחב (להבדיל מהמקצועי) מבולבל ומוצף במספרים, אז החלטנו לנתק עצמנו משדה זה ולבנות את סיפור המותג"

שמי יעקב - אלטשולר-שחם

למה יחזקאל לזרוב: "האימאג' שהוא מייצג מתאים ומצויין עבורנו. חיפשנו את הדמות שתשרת את המטרה של סיפור המותג היצירתי והשונה שלנו, ובעצה אחת עם משרד הפרסום שלנו (יהושע) החלטנו לבחור ביחזקאל לטווח ארוך".

"האסטרטגיה שלנו היא לפעול בצורה משולבת. משלבים בין תדמית לכלל הציבור הישראלי ואז גוזרים מתוך זאת את המסר הממוקד לכל קהל שפילחנו".

"העובדה שיחזקאל הוא גבר, ואחד שנראה טוב ומושך, היא כדי לפנות לקול הנשי, שעדיין - גם אם מדובר בשוק ההון, משפיע על ההחלטות המתקבלות במשפחה".

כלל פיננסים -הפרזנטור: אלון גל

ההוצאה הכוללת לפרסום של קבוצת כלל ב -2007: כ- 5.5 מיליון דולר, על-פי יפעת בקרת פרסום.

קובי נבון, מנכ"ל כלל פיננסים: "בידול בשוק ההון הוא בהחלט בעיה. כולם מנסים לגעת בפן התדמיתי כדי ליצור מעורבות רגשית לחברה. מטרתנו היא להעביר לקהל הרחב מסר מותגי שיזוהה איתנו".

קובי נבון - כלל פיננסים

לגבי אלון גל, "הכל תלוי בתקציבים. אני יכול לקחת כל דוגמן שבא לי ולהשקיע בו כספים כדי לבנות איתו מותג, אבל מעדיף את הדרך השנייה, הקצרה והטובה לא פחות. במקום להפוך מישהו לא מוכר לסלב, אנחנו לוקחים את אלון גל ודרך הערכים שלו, המוכרות והאמינות - אנחנו משתמשים בהצלחה שלו לטובת המותג".

"לא משנה מה יגידו, חשוב לזכור שההצלחה של פרסומת כזו או אחרת, היא לא בגלל הפרזנטור או איכות הפרסומת, אלא בעיקר תלויה ברפיטיציה ובתדירות - זה שם המשחק".

"כלל, להבדיל מגופים קטנים, לא מעוניינים בפניות לפלח קטן ומצומצם - מטרתנו היא להיות גדולים ומובילים, ולכן הפנייה היא רחבה יותר. יש כל מיני אסטרטגיות שיווקיות, לכניסה לשוק של גופים מסוימים - לטווח הקצר זה אולי יעיל אבל בטווח הארוך הם ימצאו עצמם בבעיה".

אקסלנס נשואה - הפרזנטור: אלירן כספי (דוגמן/שחקן)

ההוצאה הכוללת לפרסום של אקסלנס נשואה ב -2007: כ-5 מיליון דולר, על-פי יפעת בקרת פרסום.

ערן יניב, סמנכ"ל השיווק של אקסלנס: "הכל מתחיל באסטרטגיה. אנחנו יצרנו פנים ודמות לעולם שהיה כולו וירטואלי. במקרה שלנו כבית השקעות שלא היה מוכר חיפשנו בידול שיעזור לנו לבנות אופי מסוים שאי-אפשר לקנות בחוץ דרך אף פרזנטור".

ערן יניב - אקסלנס נשואה

"הבחירה בפרזנטור לא מוכר (כספי) הייתה במטרה שבאמת יאמינו שזהו האיש של אקסלנס ולא מישהו מוכר ששילמו לו כסף כדי שיבוא וידבר על המותג".

"בסופו של דבר, המהלך שלנו היה נכון והצליח. אנחנו הזכורים ביותר בפער אדיר על המקום ה-2. יש כאלו ששפכו פי 3 כסף מאתנו והשיגו רק אחוזים בודדים בזכירות".

"להבדיל מבתי השקעות שקוראים לעצמם חכמים, או יצירתיים, החלטנו לא לדבר במספרים כי עם ישראל פשוט לא מבין ולא מעורה בנושא, ולכן זה חבל ושגוי".

לגבי האסטרטגיה, "לדעתי השימוש בהומור בפרסום בשוק ההון הוא פשוט טעות ומי שמשתמש בו שוגה. אי אפשר להשתמש בצחוק בלי להיות מקושר עניינית לנעשה בשוק ההון. אנחנו אמנם מדברים בסוג של ציניות, אבל תמיד יש התייחסות לנתונים ותשואות מוכחות".

מגדל שוקי הון - הפרזנטור: דרור רפאל ("שי ודרור")

אורי שמואלי, סמנכ"ל השיווק של מגדל שוקי הון: "הבידול הוא בהחלט שאלה שאנחנו מתחבטים בה - ומאוד קשה לייצר אותו. המוצרים מאוד דומים וכל הפרסומות בסופו של דבר נראות אותו הדבר".

אורי שמואלי - מגדל שוקי הון

"העקרונות החשובים ביותר מבחינתנו, בשוק הזה הם שלושה: הראשון, והכי חשוב היא הרפיטיציה, שמכריעה את התחרות. השני - הוא פיזור מדיה אינטיליגנטי שמכיל בתוכו את המדיה, המוצר ואת קהל המטרה - ברגע שזה מתנהל בצורה חכמה, אנחנו יוצרים חשיפה נכונה ומדויקת מול קהל המטרה, והשלישי - הוא לייצר פרסומת טובה, שלא תקדיש את מירב תשומת הלב למספרים, אלא להיפך, לויז'ואל המעניין".

"לגבי דרור רפאל - אנחנו כמובן משתמשים במי שנמצא בשוק, ולא פועלים מתוך איזו תבנית נוקשה של כללים והגדרות. דרור מתאים לנו ומעביר את המסרים שלנו כמו שחיפשנו - גם בערכי הפשטות וגם במוכרות שלו ובאיכות המשחק. למרות זאת, מעולם לא הכרזנו עליו כפרזנטור הבית הבלעדי, אלא פרזנטור לטובת קמפיין ומטרה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".