הדולר ברמות שפל של 9 שנים; נסחר ברמה של 3.8028 שקל
המטבע הישראלי נסחר כעת ביום המסחר האחרון של השבוע בהתחזקות ניכרת אל מול העיקריים. המטבע האמריקני רושם ירידה של 0.92% לרמה של 3.8208 שקל, האירו מאבד 1.17% לרמה של 5.5969 שקל.
מחדר המסחר של פינוטק נמסר, כי המטבע הישראלי ממשיך להפגין שריר כנגד הדולר, שנחלש בעולם, ונסחר בשיא של 5 שבועות. המשקיעים הזרים כמו המשקיעים המקומיים ממשיכים למכור את הדולר על פני השקל.
טווח המסחר עשוי להתנהל סביב הרמות של 3.82 – 3.87 כאשר פריצה מהותית של רמת התמיכה עשויה למשוך את הצמד עד לרמות של 3.785 כבר בטווח הקצר. נזכיר, כי פער הריביות בין ישראל לארה"ב עדיין שלילי ועומד על רבע אחוז לובת הדולר. יחד עם זאת, הערכות לעליות ריבית הבנק המרכזי הישראלי בשל הלחצים האנפציונים במשק המקומי הולכות וגוברת ביחד עם ציפיות השוק להורדת ריבית הפד החודש. מימוש התחזיות יביא ליתרון משמעותי של השטר הישראלי ולתוך במידה ניכרת.
אמש התאפיין המסחר בדולר בירידות אל מול האירו והיין, הנתונים מסקטור העבודה הפרטי אשר פורסמו ביום חמישי בארה"ב היו מתונים יחסית ולכן הפתעה לרעה היום במשרות החדשות ללא המגזר החקלאי עשויות למשוך את הדולר למהלך של ירידות נוספות כנגד המטבע האירופאי והיפני. כעת נסחר הדולר סביב הרמות של 1.4750 אל מול האירו וסביב הרמות של 109.25 אל מול היין.
ביום רביעי, השטר הירוק רשם את הנפילה היומית הגדולה ביותר מאז חודש מאי 2006 כנגד העיקריים. הדעה הרווחת בקרב האנליסטים, כי עוד מוגדם מדי לראות בהתאוששות של השטר הירוק, נראה כי בטווח המידי המגמה של הצמד אירו/דולר עדיין דובית. הנתונים החלשים מהמשק האמריקאי לא מותירים ברירה לפדרל רזרב לקצץ בעוד כרבע אחוז את הריבית במשק כבר החודש, נכון להיום ישנם הערכות 1 ל3 להורדה אף חדה יותר של 0.5%.
המטבע היפני צובר רווחים ונסחר בשיא של 5 שבועות אל מול האירו והדולר, הערכות המשקיעים כי ההאטה הכלכלית בארה"ב עשויה להשליך על הזירה הגלובלית כולה. לכן, סוחרי הcarry traders אשר היו לווים את היין בכדי לקנות מטבעות עם ריבית גבוה יותר מוציאים את עצמם החוצה מפוזיציות קניה של אירו או דולר כנגד היין, זאת בשל הסיכון הרב והאי וודאות הגלומה במטבעות הנ"ל. כמו כן, יש לקחת בחשבון את המסחר הדל ביין עקב החגים מתחילת 2008 ביפן, כניסת המשקיעים היפנים עשויה לגרום לתפנית בהתנהגות היין לאחרונה. כעת נסחר היין סביב הרמות של 109.30 אל מול הדולר וסביב הרמות 161.15 אל מול האירו.
היום את מירב תשומת לב המשקיעים ימשכו נתוני המשכנתאות המאושרות בבריטניה בשעה 9:30 (GMT) ובארה"ב המשרות החדשות ללא המגזר החקלאי אשר יתפרסמו בשעה 13:30 (GMT).
זהב: החוזה העתידי על הזהב עלה אמש ורשם שיא חדש, כאשר נסחר סביב הרמות של 872.90 דולר לאונקיה. המתכת הזהובה מקבלת תמיכה מחששות המשקיעם בנוגעה ללחצים האינפלציונים במשק האמריקאי והעליות במחיר הנפט אשר נסחר בשיא חדש של 100.1 דולר לחבית. כמו כן, המתיחות הגאופוליטית בפקיסטן מהווה גורם משמעותי לעליית הסחורות בכלל והזהב בפרט. רמת ההתנגדות המשמעותית עדיין עומדת על 880.00 דולר לאונקיה. כעת נסחר החוזה העתידי על הזהב סביב הרמות של 868.50 דולר לאוניה.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
