ארגונים יבזבזו סכומי עתק על מכשירי טלפון IP מיותרים
תהליך ההגירה של ארגונים עסקיים אל שימוש בטלפונים המבוססים על פרוטוקול IP כולל גם עסקות רכישה לא מוצדקות -כך קובעת חברת המחקר והייעוץ גרטנר. על פי הערכות החברה, בין השנים 2005-2010 יבצעו ארגונים עסקיים ברחבי העולם השקעות מיותרות בהיקף של 20.3 מיליארד דולר במכשירי טלפון IP יקרים הפועלים באמצעות צג. היקף ההשקעה המיותרת באירופה, המזרח התיכון ואפריקה יסתכם ביותר מ-5 מיליארד אירו.
"חברות רבות מחליפות את מכשירי הטלפון הישנים במכשירי IP מפוארים ומבוססי צגים ובמרכזיות ארגוניות הנתמכות על-ידי חומרה חדשה, אולם רוב המשתמשים ממשיכים להשתמש בטלפונים החדשים באותו אופן בו הם השתמשו בטלפונים הישנים, ומנצלים רק יכולות מעטות של מכשירי ה-IP, כמו בדיקת שיחות שלא נענו או שימוש בספר הטלפונים האלקטרוני", אמר נשיא לניהול בגרטנר, בוב הפנר. "למרבית האירוניה, ברוב המשרדים ממוקם טלפון ה-IP עם הצג על שולחן העבודה מאחורי צג המחשב, שהוא גדול יותר ובעל רזולוציה גבוהה יותר".
גרטנר מעריכה כי בחמש השנים הבאות ירכשו ארגונים עסקיים בעולם יותר מ-150 מיליון מכשירי טלפון IP. באזור EMEA ירכשו העסקים מעל 50 מיליון מכשירים. ב-75% מהמקרים, החברות משקיעות בהצטיידות לפחות 150 דולר (117 אירו) יותר מאשר הן צריכות, מכיוון שהן מתמקדות ברכישת מכשירים מבוססי צג, במקום ברכישת מכשירים זולים יותר ללא צג, שאותם ניתן לקשר אל המחשב האישי ולקבל יישומיי תקשורת מאוחדת (Unified Communication).
הפנר ממליץ כי הכסף שייחסך על-ידי רכישת מכשירים זולים יותר, ישמש לרכישת יישומי תקשורת מאוחדת. הדבר יסייע לשלב את יישומי התקשורת עם שירותים אחרים דוגמת מסרים מיידיים, מסרים מאוחדים, סוכן אישי, נוכחות, שיחות ועידה ושירותים ניידים, ובכך ליצור שולחן עבודה מאוחד שבמסגרתו משמש מכשיר הטלפון לתפעול התקשורת הקולית. יישומים אלה יעילים ומועילים בהרבה מהצגים על מכשירי הטלפון IP, ומחירם דומה.
האנליסטים של גרטנר אומרים כי הטלפונים עם הצגים יכולים לספק יישומים מועילים לארגון, אולם במחיר גבוה בהרבה מאשר ניתן לקבלם באמצעות המחשב האישי. חברות שבהן אין לעובדים מחשב על שולחן העבודה, כמו בתחום הקמעונות, הבריאות והייצור, הן הלקוחות המתאימות לרכישת מכשירי ה-IP היקרים. במידה ויש מחשב על שולחן העבודה, עדיף לשקול הצטיידות במכשירי טלפון IP זולים יותר.
"אנחנו לא טוענים שאין צורך במכשירי IP על שולחן העבודה", אמר הפנר, "אלא שכאשר מדובר בתקציבים מוגבלים, החברות צריכות לרכוש א המכשירים הזולים במקום את המכשירים היקרים, ולהתקין יישומי תקשורת מאוחדת (UC). עליהן לרכוש מכשירים הכוללים צגים רק במידה שכבר יש להן פתרונות UC – ועודפי תקציב רכש".

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

הרחבת מודל "העסק הזעיר" עלולה לעלות למדינה מאות מיליונים ולפגוע בעצמאיים עצמם
לאחרונה פורסם כי שי אהרונוביץ' מנהל רשות המסים מציע להרחיב את הפטור ממס לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל, בעקבות הצלחת הפטור הקודם לעסקים עד 120 אלף שקל. ההצעה נועדה להקל על נישומים ולצמצם את הבירוקרטיה. כעת, רשות המסים תוכל לגבות מס נמוך יותר מעסקים אלו, תוך שמירה על גבייה יעילה. התנאים להמשך המהלך כוללים גבייה מרשימה ותחזיות צמיחה חיוביות.
בואו ונעשה קצת סדר.
החל משנת 2024 נקבע מושג חדש שנקרא "עסק זעיר" לעניין מס הכנסה.
מי שיכול להירשם כ"עסק זעיר" הוא מי שמחזור הכנסותיו השנתי (לא רווח) הוא עד 120,000 שקל. אותו עסק זעיר יכול להיות עוסק פטור או עוסק מורשה לעניין מע"מ, מה שחשוב זה מחזור ההכנסות השנתי.
מי שרשום כ"עסק זעיר" מקבל מהמדינה שתי סוכריות:
1. 30% ממחזור ההכנסות שלו מהוות הוצאות מוכרות באופן אוטומטי, מבלי שהוא נדרש להוכיח תשלום וללא צורך לשמור אסמכתאות להוצאות.
2. פטור מהגשת דוח שנתי למס הכנסה ופטור מהגשת הצהרת הון, כך שנתוני הדיווח לא ייבדקו.
כ-40-45 אלף עוסקים שעונים להגדרה כבר נרשמו לסיווג החדש. במקרים רבים מאוד מדובר בנותני שירותים, כגון: מורים פרטיים, נגנים, מטפלים ברפואה משלימה ועוד, שאין להם באמת הוצאות בהיקף של 30% וגם לא 20% אלא 10% לכל היותר.
כעת, מנהל רשות המסים מבקש להרחיב את מודל ה"עסק זעיר" כך שיוגדל סכום ההכנסות השנתי ל-300 אלף שקל במקום 120 אלף שקל, אלא שבהצעה קיימת התעלמות מוחלטת ממספר השפעות שליליות משמעותיות שעלולות לעלות לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים ולציבור שמסווג כעסק זעיר הרבה מאוד כסף והמידע נסתר מהם ולכן, אני מתנגד נחרצות למהלך המוצע מהסיבות הבאות:
- המספר היומי - איך 2.25 נקודות זכות משפיעות על המס שלך?
- הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ראשית, לא פורסמה העלות הצפויה למהלך, הלא היא "השתתפות המדינה" בהפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי למי שמחזור ההכנסות השנתי שלהם הוא עד 300 אלף שקל. בהעדר המידע, לא ניתן לקבוע אם המהלך כלכלי לקופת המדינה?
תהיה פגיעה בתגמולים שישולמו מביטוח לאומי כתוצאה מרווח חייב במס נמוך בעשרות אחוזים מהרווח ה"אמיתי" ובעיקר:
