יח"צני דמיקולו מוכרים אוויר בשקל - עינת מירון

יחסי הציבור הם חלק בלתי נפרד מתעשיית התקשורת המקומית והבינלאומית, ובין שני הצדדים נעשה ניסיון מתמשך לשמור על מאזן כוחות
עינת מירון |

בספרו "שקיעת הפרסום ועליית יחסי הציבור", כותב גורו השיווק, אל ריס: "בניגוד לפרסומת, ליחסי ציבור יש אמינות. אנשים מאמינים למה שהם קוראים בעיתון או בכתב העת ולמה שהם שומעים ברדיו או רואים בטלוויזיה". האמירה כל כך נכונה עד שכולם מעוניינים לנכס לעצמם מעט מהערכים שמספקת התקשורת.

יחסי הציבור הם חלק בלתי נפרד מתעשיית התקשורת המקומית והבינלאומית, ובין שני הצדדים נעשה ניסיון מתמשך לשמור על מאזן כוחות. הבעיות מתחילות כשהאיזון העדין הזה מופר. לא קשה למצוא דוגמאות לתוכניות טלוויזיה המתקשרות עם ארגונים עסקיים בהסכמים שונים שתכליתם אחת- תוכן שיווקי.

בעיתונות, הסטטוס-קוו עדיין נשמר, כך נדמה. במרבית המקרים המידע שמוצג נבדק, מאומת ומוגש באופן מגוון, כך שניתנת האפשרות לבחור מתוך האפשרויות המוצגות. אף שבחלק ניכר מהמקרים (לגבי האחוזים האמיתיים אין תשובה חד משמעית - תלוי את מי שואלים) מאחורי ידיעות בעיתון עומד איש יחסי ציבור, דובר או בעל אינטרס, הידיעה עוברת הליכי סינון.

במסגרת התהליך, איש יחסי הציבור יוצר קשר עם עיתונאי רלוונטי ומנסה לעניין אותו בנוגע ללקוח שאותו הוא מייצג. העיתונאי מפעיל שיקול דעת ומכוון את עצמו לקורא שלו. הוא בוחן את הסיפור הן מבחינת העניין שיש בו והן מבחינת האמינות והדיוק. משתמע מכך כמובן, שעל איש יחסי הציבור לשאוף למקצועיות, אמינות, ענייניות, שאם לא כן, הסיפור שלו לא יקודם מאחר ולא יעבור את סף העניין של העיתונאי.

מלבד אנשי יחסי ציבור, עושה העיתונאי שימוש בערוץ מידע נוסף: סוכנות ידיעות. לכאורה, מידע שמגיע מסוכנות ידיעות מוערך על ידי העיתונאי כבעל אמינות גבוהה. אחרי הכל, את התוכן כותב קולגה שלו. לאחרונה, אחת מסוכנויות הידיעות המקומיות עשתה מעשה. בתפוצת נאט"ו שיגר מנכ"לה לכל משרדי יחסי הציבור, לשכות הדוברים ובעלי העניין הצעה שלכאורה לא ניתן לעמוד בפניה- שלם לנו מחיר חודשי, קבוע, ובתמורה נדאג להפיץ את הודעתך על גבי מסכי טלוויזיית חוצות ובקרב העיתונאים. ההפצה דרכם, כך הובטח בפנייה, תגדיל את סיכויי החשיפה והפרסום ואף תגיע לקהל יעד רחב.

הבעיה היא שאותה סוכנות ידיעות חוטאת למטרה, בעיקר באי הבנת מקצוע יחסי הציבור. ראשית, איש יחסי ציבור רציני ומקצועי לא נזקק באמת לשירותי ההפצה של סוכנות ידיעות. הוא מרושת ומקושר בעצמו, אחרת אין לו מה לחפש במקצוע. שנית, איש יחסי ציבור רציני ינטר ויסווג את המידע שהוא מפיץ לתקשורת באופן כזה, שיגיע לקהל היעד הרלוונטי. ידיעה על גיוס הון בטח לא מעניינת את מסעודה משדרות.

גם בתחום יחסי הציבור, כמו בכל תחום אחר, יש אנשי מקצוע ויש חאפרים. חאפרים יעשו הכל כדי לקדם את הלקוח שלהם, גם אם המשמעות תהיה המצאת נתונים, סילוף עדויות, ובכלל יצירתיות מופלגת שלא עומדת בקנה אחד עם קריטריונים עיתונאיים.

משמעות הדברים היא שתמורת סכום סמלי, כל מידע שהלקוח חפץ בפרסומו, ימצא עצמו מככב על מסכי ענק בצמתים מרכזיים, על מסכי טלוויזיה מסחרית, במוניות שירות או אוטובוסים ובמרכזי שירותים, המציעים להעביר את הזמן בצפייה במסרים שונים. כעת, כשהמידע מפורסם, ללא מערך הביקורת של העיתונאי ומערכת העיתון, חשוף הציבור למידע רב. כן, גם של יח"צני דמיקולו שמוכרים אוויר בשקל ומעבירים מידע שייתכן כי אינו אמין, שקרי ואולי אף מזיק.

נשאלת השאלה, האם בעוד שנה-שנתיים, כשגישת ה"שלם לנו ונפרסם" תושרש באופן כל כך מהותי, נוכל עדיין לתת אמון מלא בעיתונות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.