החוזים העתידיים מרמזים על פתיחה חיובית בוול סטריט

אך הכל פתוח, המשקיעים ממתינים בדריכות לנאומו של נגיד ה-FED, אלן גרינספאן הצפוי לנאום בשעה 17:00 שעון ישראל, והאם הצעד הנוסף במיזוג הבטחוני בין אלביט מערכות וכור ימשיך לרכז עניין?
ליאור גוטליב |

החוזים העתידיים על בורסות וול סטריט מסמנים בשעה זו על פתיחה חיובית. ברקע, אמש נחתם המסחר בוול סטריט בעליות שערים ומחירי הנפט מחליקים במעט במסחר המוקדם.

המשקיעים ימתינו בדריכות לנאומו של נגיד ה-FED, אלן גרינספאן, הצפוי לנאום בשעה 17:00 שעון ישראל. למרות שבנאומו הוא צפוי להתייחס למדיניות הבנקים המרכזים, מקווים המשקיעים לקבל רמזים כלשהם לגבי עתידה של הריבית הדולרית.

והיום יפתח מדד הדאו ג'ונס ברמה של 10,450.63 נקודות ומדד הטכנולוגיה - הנאסד"ק - יחל להסחר ברמה של 2,134.37 נקודות. ומדד ה-S&P 500 ברמה של 1,212.38 הנקודות.

במרכז

מניות חברת הטכנולוגיה Hewlett-Packard (סימול:HPQ) מטפסות במסחר המוקדם בכ-1%. ברקע, החברה רוצה לרכוש ב-4 מיליארד דולר מניות בחזרה. מניות החברה צפויות לרכז עניין רב.

בישראליות

האם נקסוס תמשיך לרכז עניין גם היום? לאחר שאמש זינקו מניות החברה ב-22.03% לרמה של 7.2 דולר, ויום לפני חתמה המניה בירידה של 14.5%. עקב חשש מפני תוצאותיה הכספיות של החברה, אולם, התוצאות שפורסמו אמש שכללו לראשונה את פעילות שגריר ופוינטר, גילו בדיוק את ההפך מה שמקשה להבין את הסיבה לנפילה החדה מיום קודם.

גם מניות אלביט מערכות וכור עתידות להמשיך ולרכז עניין. ברקע, התקדמו אמש צעד נוסף במיזוג הבטחוני בין שתי החברות, כור רכשה 2.45% ממניות אלביט מערכות תמורת כ-25 מיליון דולר, בנוסף מכרה 5% ממניות תדיראן קשר לאלביט מערכות תמורת כ-23 מיליון דולר. עם השלמת שלב זה, כור מחזיקה ב-13.9% ממניות תדיראן קשר ו-7.8% ממניות אלביט מערכות ואלביט מערכות מחזיקה בכ-26% ממניות תדיראן קשר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.37%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.