ועידת ההשקעות באנרגיה

עמית פז מאנלייט: "התחלנו את הדרך כשכל אחד שם 50 אלף שקל מהכיס"

עמית פז, הקים את אנלייט אנרגיה ביחד עם גלעד יעבץ וצפריר יואלי וכיום הוא מכהן כסמנכ"ל ההנדסה של החברה; פז השתתף אתמול בוועידת האנרגיה של ביזפורטל וקיבל אות הוקרה; "התחלנו מהתקנה של 4 קילו-וואט על גג בכפר סירקין" 
קובי ישעיהו | (1)

אנלייט היא חברת אנרגיה מתחדשת גדולה שמתרחבת בעולם. מניות החברה נסחרות בתל אביב ובניו יורק. השווי הנוכחי של החברה עומד על כ-7.4 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 170% בחמש שנים. אבל, ההתחלה הייתה לא פשוטה וגם איטית יחסית אבל היזמים של אנלייט עמדו בקשיים והצמיחו את אנלייט להיקפים מרשימים. 

עמית פז, ממייסדי אנלייט אנרגיה -0.87% וסמנכ"ל ההנדסה של החברה, השתתף אתמול בוועידת האנרגיה של ביזפורטל וקיבל אות הוקרה. בשיחה עם קובי ישעיהו הוא אומר כי "הקמנו את אנלייט בסוף 2008, גלעד יעבץ, צפריר ואני. הרעיון היה להיות חברה יזמית עם מודל ייחודי. לא למכור פרויקטים, אלא למכור חשמל. ב-2008 זה היה מודל חדשני ומאז הקפדנו על המודל העסקי והתחלנו את הדרך כשכל אחד שם 50 אלף שקל מהכיס הון עצמי ועשינו סגירה פיננסית ראשונה בארץ עם בנק הפועלים, 30 מערכות של 50 קילו-וואט עם ערבויות אישיות וזו תחילת הדרך. על גגות, גג ראשון 4 קילו-וואט בכפר סירקין ומשם התחלנו".

מתי זה היה?

"סוף 2008, תחילת 2009. ב-2010 הונפקנו בבורסה בת"א. לפני קצת יותר משנה בפברואר 23' הונפקנו בנאסד"ק והיום אנו חב' דואלית עם 270 עובדים שעובדת ב-3 אזורים, ישראל, המזה"ת ואפריקה זה אזור אחד. וגם באירופה וארה"ב. לצד הפעילות בישראל אנחנו פועלים ב-9 מדינות באירופה ו-20 מדינות בארה"ב. החברה מתעסקת בשלושה תחומים. סולארי, אגירת אנרגיה ורוח".

 

עשיתם כברת דרך מאוד ארוכה והיום יש לכם חברה בשווי של 7-8 מיליארד שקל. אתה יכול להסביר על ההבדלים בשלושת התחומים שהזכרת והחזון קדימה? 

"אנו מתפקדים כ-IPP למפתחים, לספק חשמל. התחלנו לספק חשמל בארץ, כספק וירטואלי הראשון בארץ, בשוק הישראלי מתחילת 2024 אנחנו מוכרים חשמל ללקוחות גדולים, מאתרים סולאריים שלנו, לצד אתרי אגירה. יש לנו היקף של מאות מגה-וואטים של פרויקטים של אגירת אנרגיה. בנינו מערכת של ENERGY MANAGEMENT SYSTEM שמנהלת את כל האירוע, אלגוריתם חכם שמנהל את דרישות הלקוחות, מתכלל את כל הפרמטרים ומוציא אופטימום בכל דקה נתונה במשך היום וגם לעדכן את חב' החשמל מה הולכים לייצר ומה התוכנית לרבע שעה קדימה. אנו מתרחבים עם זה לעולם".

יפה מאוד. איפה אתה רואה את החברה ב-2030?

"אנחנו רוצים להגדיל את 3 הסגמנטים בכל המדינות והאזורים שעובדים. אם זו אגירה עם רוח וסולארי או אגירה STAND ALONE. בספרד בונים חוויה היברידית של 330 מגה-וואט רוח, 225 מגה-וואט סולארי ו-200 מגה-וואט אגירה שתספק 24 שעות חשמל נקי וירוק לרשת. החזון להיות שחקן מוביל בשוק העולמי, לספק חשמל ירוק, נקי ולהתרחב בתחומי הפעילות שלנו, הרבה סולארי, יש דרישה עצומה לאגירת אנרגיה באירופה. ישראל מתקדמת באגירה ונכנסים להיקפים אדירים לאירופה ולארה"ב כמערכת צמודה לאתר סולארי או רוח או כאגירה עצמאית".

"בתחום האגירה מתחילים לבדוק את הנושא של מימן ירוק בתור אגירה. זו אגירה נוספת לטווח יותר ארוך. כרגע זה לא כלכלי אבל יש צפי שזה יהפוך לכלכלי בשנים הקרובות. פועלים כם להגדיל גם הפקת החשמל מאנרגיית רוח בשעות שאין סולארי, בלילה. להיות במצב שיכולים להיות 24 שעות עם אנרגיה נקייה וירוקה לעתיד ילדינו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל הכבוד (ל"ת)
    איציקי 17/04/2024 11:48
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳