"החלפת רכב משומש זה תחום אנטי מחזורי - הצמיחה בעולם הרכב תימשך"
מה יותר חשוב - תוצאות טובות ומכפיל נמוך של כ-7-8 בלבד, כלומר חברה שלכאורה מתומחרת בזול, או חשש מגידול בהפרשות להפסדי אשראי שפוגע ברווחים? חברת האשראי החוץ בנקאי מימון ישיר מימון ישיר 2.94% פרסמה דוחות טובים לרבעון הרביעי ולשנה כולה, הרוויחה 244 מיליון שקל בשנה האחרונה, כולל 42 מיליון ברבעון האחרון. כשבוחנים את הרווחים המתואמים, בלי אירועים "חד פעמיים" מגיעים לסדר גודל של 200 מיליון בשנה. החברה נסחרת ב-1.54 מיליארד שקל ומכאן מכפיל הרווח הנמוך.
ההפרשות להפסדי האשראי שלה עלו ל-2.5%, יותר מפי 2 משנה שעברה, אם כי פחות מאשר לפני הקורונה. גם ביחס לרבעון הקודם יש שיפור (אז ההפרשות עמדו על 3%). השאלה הגדולה מה יהיה בהמשך - המשקיעים חוששים ושלחו את המניה לירידה, אבל המכפיל של החברה, כמו גם של חברות אשראי חוץ בנקאי גדולות אחרות, נמוך. הוא מגלם חשש להרעה בפעילות וגידול בהפרשות. אז כן, משבר, האטה הם תרחישים ריאליים, אבל האם היקף האשראי ייפגע והאם בנטו - אחרי גידול בהפרשות, הפגיעה בחברות האלו תהיה כזו שמצדיקה תמחורים נמוכים כל כך? לא בטוח.
מנכ"ל החברה ערן וולף מנסה להרגיע את המשקיעים ובראיון לביזפורטל הוא אומר שהוא לא מאמין שההפרשות להפסדי אשראי יגיעו יעלו דרמטית, ולא יגיעו לאזור ה-5%. בעיניו החברה מנהלת נכון את הסיכונים ולא ייווצר מצב של הרבה לקוחות שלא מחזירים את ההלוואה שקיבלו מהחברה.
- ישראכרט וקרן מרתון משיקות מודל מימון נדל”ן בהיקף מאות מיליוני שקלים
- טען שחברת האשראי עשקה אותו - השופט אמר - "התחייבת - תשלם"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הריבית קפצה בשנה האחרונה, אתם לא חוששים שאנשים לא יוכלו לעמוד בהחזרי ההלוואות?
וולף: הריבית לא התחילה לעלות אתמול. גם על רקע עליית הריבית החברה צומחת וצומחת. קשה להתנבא מה יהיה יהיה בעתיד, אבל אתה יכול לראות מה קורה עכשיו. למרות שהריבית עלתה והיא גבוהה ולמרות שהסיכון בשוק גבוה - נזק האשראי נמוך יותר ביחס לשנים קודמות. אנחנו מדברים על נזק אשראי ממוצע של 2.33% בשנה האחרונה (2.48% ברבעון האחרון. נ"א)". בשנים 2018 ו-2019 ההפרשות להפסדי אשראי של החברה עמדו על 2.86% ו-2.8% בהתאמה. נזק האשראי היה 11% מההכנסות של החברה בשנה האחרונה.
ובכל זאת יש זינוק ביחס לשנתיים האחרונות, 2020 שהייתם על 2.2% ובשנת 2021 רשמתם נזק של 1.52% בלבד?
"שנת 2021 הייתה סופר חריגה לטובה. מאז שהחברה קיימת לא היה דבר כזה כמו 2021, אז עכשיו אנחנו מתמרנים בעלייה המסוימת בסיכון כי בכל זאת לציבור יש עול יותר גדול של ריבית, ואנחנו מעלים את נתח הרכב ביחס לעבר ומקשיחים קצת את המודל והנה זה כבר השפיע על הירידה בנזק ברבעון האחרון".
"אני מסתכל על זה הפוך - כשמסביב הכל נראה לא טוב מימון ישיר צומחת ברווחים שלה בצורה משמעותית, מגדילה כמויות ועושה המחאות תיקים בהיקפים גדולים יותר".
מה בעצם נותן לכם את הוודאות שלא תגיעו להפסדי אשראי גבוהים?
וולף: "בהלוואות לכל מטרה עליית הריבית מהווה יותר סיכון. בגלל זה הקטנו את הנתח של ההלוואות לכל מטרה בתיק שלנו. זה היה 30%, עכשיו זה 15% וזו גם חלק מהירידה בסיכון הכללי שלנו שהוא מאוד נשלט.
- השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
"אנחנו מתמקדים בתחום הלוואות הרכב ואפשר לראות היסטורית, מה קרה בעולם תמיד גם במשברים הכי קשים, תמיד ההלוואות ברכב תמיד היו הכי יציבות".
למה בעצם?
וולף: "אנשים לא רוצים שייקחו להם את הרכב אז הם עושים הכל כדי לשלם. וגם צריך לזכור - זו לא הלוואה לדירה. בסוף זו הלוואת רכב, אם לא מסתדר אפשר למכור את האוטו. זה לא הלוואות מסוכנות כמו הלוואות סטודנטים או לכל מטרה שקפצו".
"החברה בוחרת איפה היא רוצה להיות בעולם נזקי האשראי. בהלוואות רכב אנשים נוטים לשלם ולכן בהלוואות הרכב ההפרשות להפסדי אשראי לא יכולות לקפוץ ל-5%. זה נכון שככל שאתה צומח אז לפעמים יש לך קצת עליה בנזק".
אז לא תחזרו לאחוזים משמעותיים בהלוואות לכל מטרה?
"אין לנו כרגע מוטיבציה ללכת לשעורים האלה כמו שהיינו בעבר".
הלוואות רכבים בשנים הקרובות - יש הערכה של האטה ומיתון ובהתאמה ההלוואות ירדו, האם אתם בתרחיש שהעסק עשוי לרדת בהיקפם בשנה הקרובה?
"מדובר בשוק שנמצא בצמיחה לאורך השנים, גם מכיוון שרמת המינוע בישראל נמצאת בעלייה, גם מכיוון שזמן החלפת הרכב הממוצע מתקצר. בנוסף, יש בתחום הרכב גורם מאזן מובנה, כאשר הרכב המשומש שהוא המוצר המוביל של החברה הוא מוצר בעל אופי אנטי מחזורי, בתקופות מיתון המוצר נמצא בעליה בין השאר, מכיוון שמצד הביקוש קיימת תחלופה בין רכישת רכב חדש לרכישת רכב משומש (אנשים נוטים להקטין צריכת רכב חדש ולהגביר צריכת רכב משומש) וגם מצד ההיצע, חלה ירידה בעקבות עלייה בעלויות המימון של הליסינג, של חברות הליסינג בזמני מיתון (מצב שגורם לכך שהן מוציאות פחות מכוניות משומשות שסיימו את תקופת הליסינג)".
אלו מנועי צמיחה נוספים יש למימון ישיר?
"בנוסף לאסטרטגיה בתחום הרכב, מימון ישיר התרחבה לאחרונה לתחום המשכנתאות ואנחנו רואים בתחום זה, מנוע צמיחה משמעותי לחברה בשנים הקרובות. לחברה יש יכולות גבוהות, בתחומים הטכנולוגים ובתחומים התפעוליים שיכולים להביא ללקוחות בתחום המשכנתאות פתרונות מהירים מבוססי מידע רחב ומענה לצרכים מגוונים."
מה המטרה בקניית אתר אוטו וקארוויז?
וולף: "אנחנו הולכים על תנועת הקונים 'וואן סטופ שוט'. כלומר לתת לאנשים את כל הערך ולהכווין אותם לקנות מאיתנו. אנשים מחפשים רכב באינטרנט ובסוף הולכים לקנות בסוכנות. באינטרנט הם מחפשים תוכן - היצע, היסטוריה של הרכב, מחירים ועוד.
"היום יש לנו 750 אלף גולשים באתר. אנחנו נכוון אותם באופן אישי-פרסונלי: אם אתה מתעניין ברכב משפחתי לא תיחשף להצעות לפורשה מצד אחד או לקומפקטיות מצד שני. ההצעות לקונים יהיו אישיות ונניע אותם בסייקל הרבה יותר גדול לסוכנויות הרכב. אנחנו נשלח את התנועה לסוכנויות. בעצם נהיה ה'יזמים' של הרכישה. היום אנחנו עושים ברמות של 1,000 עסקאות בחודש וכמובן שהמטרה שלנו היא להגיע להיקפים הרבה יותר גדולים".
אתה יכול לחדד את הפעילות בתחום הרכבים, אתם רוצים להפוך ליד 2 של עולם הרכב, מה בעצם? איפה הסינרגיה עם אתר אוטו?
"לגבי האסטרטגיה שלנו, אנחנו כלל לא מתחרים ביד 2, הכוונה שלנו הינה לספק ללקוח את כל הצרכים שלו בתהליך החיפוש הדיגיטלי באמצעות טכנולוגיה שמאחדת את כל הנכסים הדיגיטליים שלנו."
הכשלים בהחזרי הלוואות שונות לאורך השנים, מתוך מצגת מימון ישיר:
איפה תהיו בעוד 3 שנים מהיום?
וולף: "כמובן שאנחנו לא יכולים לפרסם תחזיות, וכל מידע שלא רשמנו בדוחות, אבל יש לנו אסטרטגיה ברורה לשנים הקרובות שתוביל אותנו לצמיחה בעולם הרכב."
לסיום, האם תתרחבו דרך רכישות?
- 1.נועם 16/03/2023 08:00הגב לתגובה זויכולים למכור את האוטו אבל האוטו כבר איבד עשרות אחוזים מהשווי המקורי, תוסיפו לזה אחוזי מימון גבוהים של החברה והופ אנשים כבר לא יכללו לעמוד בזה
בורסה, משקיעים (AI)להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009
הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P.
בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.
אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.
השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?". כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגזוז פאוור קופצת 19%, בונוס מוסיפה 9%; מדדי ת"א בירוק
המדדים בת"א נסחרים בעליות בהובלת הסקטורים הרגישים לריבית - נדל"ן ואנרגיה מתחדשת, שבולטים היום לחיוב; נתוני המאקרו מחזקים את האפשרות להורדת ריבית בפגישה הבאה של בנק ישראל
עליות של עד 1% בבורסה ברקע חדשות משמעותיות: שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט, אמר הבוקר כי ארצות הברית וסין הגיעו למסגרת מוסכמת לקראת הסכם סחר, שתידון ותקבל חותמת רשמית רק במפגש הקרוב בין הנשיא דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג’ינפינג. בבסיס ההבנות עומדים נושאים רגישים כמו ייצוא טכנולוגיה, סחר במתכות ומינרליים נדירים, פנטניל, ורכישות חקלאיות, תחומים שהיו בלב המחלוקת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. לפי בסנט, השיחות היו “בנויות, רחבות היקף ומוצלחות במיוחד”, מה שמעיד על רצון הדדי להתקרבות אחרי תקופה ארוכה של מתיחות.
עם זאת חשוב לסייג כי גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין ולבסוף כל מה שהסכימו עליו הצדדים הוא דחייה של הדד ליין. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת השחקניות בתחום, גם החברות הישראליות. הרחבה: שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי
קריאה חשובה - אג"ח ממשלתיות ארוכות נחשבות בעיני משקיעים רבים כאפיק סולידי לטווח ארוך, אך גם בהן יש מקום להבחנה חדה בין סוגי החשיפה והסיכונים. כיום התשואה באג"ח הממשלתיות השקלי הארוך עומדת
על כ-4.4% לשנה, לעומת כ-1.9% באג"ח הצמודות למדד, פער שמשקף ציפיות אינפלציה ממוצעת של כ-2.45% לשנה ל-17 השנים הקרובות. כלומר, השוק מעריך שבממוצע המדד יעלה בקצב זהה כמעט ליעד של בנק ישראל. במה שווה להשקיע אם בכלל? זה תלוי בסוג המשקיע, פיזור הסיכונים, והערכות
לגבי העתיד. מי שמחפש אסטרטגיה מתוחכמת יותר יכול לשקול פוזיציה של לונג באג"ח שקליות ושורט על אג"ח צמודות, כדי ליהנות מהפער שבין התשואות, כל עוד האינפלציה בפועל נמוכה מהציפיות הגלומות. בסופו של דבר, השקעה באג"ח ארוכות מתאימה בעיקר למשקיעים סבלניים, שמבקשים
לנעול תשואה נומינלית גבוהה יחסית לאורך זמן, ומבינים שגם השקעה סולידית לא תמיד חסרת סיכון. להרחבה - השקעה סולידית לטווח ארוך - 4.4% בשנה, מתאים?
חזרה לשוק המקומי אך עדיין בהקשר של טראמפ, עם הדרישה האחרונה שלו מחמאס, לפיה על ארגון הטרור להחזיר בתוך 48 שעות את גופות החטופים המתים או “יגיעו פעולות מצד מדינות המעורבות”, נפתח פתח למכשול אפשרי בכל תהליך התקדמות הזה. הדרישה הזו מצביעה על מתיחות במחויבות של חמאס לשלב הבא, וגם אם יש מעט התקדמות, ההתעקשות מעלה סימני שאלה בנוגע לנכונותה להיכנס להסכם רחב יותר. במילים אחרות, אי הוודאות עדיין שוררת בהקשר של הגזרה הדרומית. ובאותו נושא, גם הגזרה הצפונית לא רגועה כאשר בסוף השבוע עלו דיווחים על תקיפות בלבנון.
- הדולר יורד מול השקל; איזה מטבעות התחזקו הכי הרבה מולו מתחילת השנה?
- חברה לישראל עלתה 5%, חלל נפלה 10.5%; סגירה חיובית בת"א
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד הנעלמים במשוואה של המשקיעים הוא האם הריבית תרד בהחלטה הקרובה. בעוד שמרבית הנתונים תומכים בהורדת ריבית כבר בנובמבר, נכון להיום עדיין יש אי וודאות סביב המלחמה. מה שכן, עבור הישראלים המלחמה בעזה לא השפיעה יותר מדי על הרגלי הצריכה של הישראליים, ולכן בעת היציאה מהמלחמה לא נראה שיש גל ביקושים שמגיע אחריה. על פי הסקירה השבועית של לידר, נתוני כרטיסי האשראי לא מראים עלייה חדה בצריכה, מכירות הדירות נותרו ברמה נמוכה, והתחזיות לצמיחה ממשיכות להיות מתונות, סביב 3.8% בלבד לשנת 2026. בלידר מציינים כי כוח הקנייה של הציבור נפגע מהעלאות המע"מ והקפאת השכר, ולכן גם אם יופיע גל ביקוש, הוא צפוי להתמקד בעיקר בתיירות לחו"ל ולא בצריכה מקומית. בהיעדר אינפלציית ביקושים מובהקת, הסביבה המאקרו כלכלית תומכת בהמשך הורדות ריבית בחודשים הקרובים.

