למה מימון ישיר רוכשת את מגזין אוטו?

מימון ישיר רוכשת את השליטה במגזין ואתר "אוטו" המציע עולם תוכן רכב בתחום הרכב. כיצד פעילות זו קשורה לפעילות מימון ישיר והאם היא בכלל משתלמת עבורה? כיצד משבר הקורונה פגע בשוק הרכבים הרחב אבל דווקא הזניק את שוק רכבי היוקרה?
תומר אמן | (1)

לפני שנתיים רכשה מימון ישיר 4.54% את חברת "CarWiz" בתחום הייעוץ לרכישת רכבים וכעת היא רוכשת את השליטה (80%) במגזין ובאתר אוטו ב-20 מיליון שקל כשטל בן חמו, מנהל האתר, ימשיך להחזיק בכ-20% ממנו ולנהל את הפעילות השוטפת בו. אז מה מחפשת מימון ישיר באתרי השוואת מחירים?

>>> המומחים של ביזפורטל ילמדו אותך השקעות (ללא עלות) - להרשמה לקורס

"CarWiz" היא פלטפורמה דומה לזו של אתרי היכרויות, רק כזו שמוכוונת למוכרי וקוני רכבים. מחד רושמים בעלי הרכבים המעוניינים למכור אותם בפלטפורמה באתר, לצד מחיר, רמת בטיחות, מספר הידיים שעבר הרכב וכל נתון אחר שיהיה רלוונטי לקונה. מאידך, הרוכשים המעוניינים לקנות את רכב מזינים באתר את סוג הרכב אותו הם מחפשים, לרבות הנתונים הרלוונטיים אותם הם מחפשים. האתר מצליב בין בקשת הקונה והיצע המוכר ועוזר לקשר בין השניים לצורך ייעול העסקה. 

מימון ישיר מעמידה הלוואות לרכישת מכוניות, כך שרכישתה של "CarWiz" פתחה למימון ישיר נישה חדשה, כאשר בנוסף למתן הלוואה לרכישת הרכב, יש לה גם שירות מציאת רכבים, כך יכול הלקוח להשתמש בפלטפורמה למציאת הרכב המתאים לו, ובסופו של דבר במידה וירצה להעמיד הלוואה לרכישתו דרך מימון ישיר, הוא יוכל לעשות זאת. מבחינת החברה, היא מרוויחה פה פעמיים: פעם אחת מפעילות המימון אותה היא מעמידה ופעילות השוואת הרכבים בקארוויז, ופעם שנייה מלקוחות שאולי ישתמשו בשתי הפלטפורמות לביצוע הרכישה. 

איך משתלבת הרכישה של מגזין אוטו?

מגזין אוטו מציע רובד נוסף לפעילות הזו. לצורך העניין נצא מנקודת הנחה שמדובר ברוכש שעדיין לא יודע איזה רכב הוא מעוניין לרכוש. בשלב זה השוואה בקארוויז עדיין אינה רלוונטית עבורו שכן הוא בכלל מעוניין לברר תחילה איזה רכב מתאים לו, לפני שימצא את המוכר המתאים לו. המגזין והאתר, מגזין אוטו שמכין תכנים על עולם הרכב יאפשר לאותו קונה לקבל את המידע הדרוש לו אודות הרכבים בהם הוא מתעניין טרם יקבל את ההחלטה. 

בפועל, בעצם רכישתה של פעילות מגזין אוטו מעוניינת מימון ישיר לבסס עצמה אף יותר בשוק קניית הרכבים בארץ. כך יוכל לקוח גם לקבל אינפורמציה אודות הרכבים בהם הוא מתעניין, לאחר מכן למצוא את המוכר שמתאםי לו באמצעות קארוויז, ולבסוף אף לקבל אשראי ממימון ישיר לצורך השלמת הרכישה, כל זאת כמובן במידה ויהיה מעוניין. 

העסקה אמנם תלויה באישור רשות התחרות, כמו כל רכישה דומה בשוק, אולם בשוק מעריכים שנתח השוק של מימון ישיר גם לאחר הרכישה לא יהיה כזה שהופך אותה  למונופול ולכן רשות התחרות צפויה לאשר את הרכישה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

לפני כחודש פרסמה מימון ישיר את דוחות הרבעון השלישי, אז דיווחה על זינוק של כ-64% בהכנסות, הן מגידול תיק האשראי והן מגידול הריביות המתקבלות כתוצאה מהעמדת האשראי הזה. בפועל, קורה משהו מאוד מעניין בשוק הרכב בתקופת הקורונה. 

משבר הקורונה פגע בשוק הרכב - והזניק את שוק היוקרה

שוק הרכב נתקל בכמה קשיים במהלך המשבר. הראשון הוא הפגיעה בשרשרת האספקה העולמית בכל מה שקשור לשבבים. הביקוש הגובר לשבבים מאז פרוץ המגפה, שרובו אגב נבע מעליה בצורך העולמי בדיגיטציה נוכח המשבר, הוביל את יצרני הרכב למצב בו הם נאלצים לנהל את מלאי השבבים המוגבל שלהם בצורה שתאפשר להם לשמור על שולי רווחיות, גם אם באופן יחסי. מה הם עושים בפועל? הם פשוט מקצים את כל השבבים שלהם לרכבי היוקרה, איפה ששולי הרווח גבוהים יותר עבורם. התוצאה - גידול בהיצע רכבי היוקרה לעומת הרכבים הזולים יותר. המשמעות - אדם המעוניין לקנות רכב הנחשב יוקרתי יותר יקבל אותו בזמן קצר משמעותית מרכב הנחשב יוקרתי פחות. 

הקושי השני בו נתקלו יצרני הרכב כתוצאה מהמשבר הוא פגיעה בשרשרת אספקת הרכבים עצמם. עליית הביקושים לצד אילוצים עולמיים הקשורים בסגרים ובמיגור המגפה מגלגלים עצמם לפקקי ענק בנמלי העולם וביחס ישיר גם לעליה במחירי השינוע על פני הים ובסופו של דבר גם למחירי המוצרים ולצרכן עצמו. רק תסתכלו על הדוחות של חברת צים שהכתה את תחזיות האנליסטים עם רווח נקי של כ-1.46 מיליארד דולר, שיא רווח רבעוני לחברה ישראלית. 

שני הקשיים האלו על פניו יכלו היו להתבטא בירידה משמעותית במכירות, הרי אם ניתן לרכוש רק את רכבי היוקרה אשר ממילא יקרים יותר, וגם אותם לקבל רק לאחר תקופת זמן משמעותית יותר באופן יחסי לזמני האספקה הקודמים, למה בעצם שתקנה רכב? המצב בשוק לעומת זאת, לפחות כפי שנראה עד עכשיו, היה הפוך לגמרי.

הצרכן הסתכל על מחירי הרכבים, הבין ש-(כתוצאה מניתוב מלאי השבבים המגדיל את היצע הרכבים הכולל) הוא יוכל לקבל את רכב היוקרה בזמן מהיר הרבה יותר, החליט לפתוח את הכיס ולקנות את הרכב היקר יותר. תוסיפו לזה את העליה בריביות על ההלוואות בתקופת הקורונה כתוצאה מהסיכון העודף לצד התמחור היקר יותר גם כך על רכבי יוקרה שם הסיכון גבוה יותר והעובדה שנתח השוק העיקרי של החברה הוא בין כה וכה בתחום רכבי היד השניה ושוק הרכבים המשומשים ותקבלו שחברת מימון ישיר, בשורה התחתונה, מרוויחה הרבה יותר. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מימון לא זול בכלל . אפילו יקר מאוד . אצל המתחרים עדיף (ל"ת)
    שקל 29/11/2021 07:35
    הגב לתגובה זו
ג'אקו 5. צילום יצרןג'אקו 5. צילום יצרן

שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של משפחתית רגילה

צ'רי טיגו 4 וג'אקו J5 הגיעו לישראל עם תג מחיר שמאתגר את המותגים המבוססים - ומעלה שאלות על הכדאיות ברכישת רכבי בנזין לא היברידיים במחיר דומה



עמית בר |
נושאים בכתבה ג'אקו 5 רכב חשמלי

שוק הרכב הישראלי עובר טלטלה: מותגים סיניים כמו צ'רי וג'אקו (תת-מותג של צ'רי) לא רק נכנסים לשוק, אלא משנים את כללי המשחק. הצ'רי טיגו 4 ההיברידית מציעה מנוע 1.5 ליטר טורבו משולב עם מנוע חשמלי, הספק כולל של כ-150 כ"ס, וצריכת דלק ממוצעת של 5.4 ליטר ל-100 ק"מ - הכל החל מ-135,990 שקל. הג'אקו J5 החשמלית מביאה סוללה של כ-60 קוט"ש, טווח נסיעה מוצהר של 420 ק"מ, ועיצוב מודרני - במחיר התחלתי של כ-152 אלף שקל. מפרט כזה היה שמור עד כה לרכבים יקרים משמעותית.

לצד אלה, מותגים סיניים נוספים מגבירים את התחרות. ה-BYD Atto 3 (לא Atto 2), קרוסאובר חשמלי עם סוללה של 60 קוט"ש וטווח של כ-420 ק"מ, נמכר בכ-180 אלף שקל. גם MG4, סופרמיני חשמלית מתקדמת, מוצעת החל מ-140 אלף שקל עם טווח של כ-350 ק"מ.

בשוק שבו מכירות הרכבים החשמליים וההיברידיים מהוות כבר למעלה מ-20% מכלל המכירות החדשות, הדגמים הסיניים מצוידים בטכנולוגיות כמו מערכות בטיחות מתקדמות ברמה 2 (סיוע לנהג), קישוריות מלאה ומערכות מולטימדיה מתקדמות. התוצאה: יבואנים ותיקים נאלצים להתאים את עצמם, והלקוחות נהנים מתחרות מחירים.

יבואנים מגיבים בהוזלות מחירים

צעדים כמו הוזלות מחירים של MG בישראל - שם ה-MG HS פלאג-אין הוזל בכמה אלפי שקלים - מאותתים על מגמה רחבה. יבואנים נאלצים להגיב למתחרים סיניים שמציעים ערך גבוה יותר למחיר. ההוזלות מוסברות כתוצאה משינויי מט"ח ושיפורים לוגיסטיים, אך בפועל מדובר בתגובה לתחרות הגוברת.

הגרסאות הבסיסיות משמשות בעיקר ככלי שיווקי. הדגמים המאובזרים, עם תוספות כמו גג פנורמי ומערכות שמע משופרות, נמכרים בתוספת של 10-15 אלף שקל - והם מביאים את הרווח העיקרי. המחיר ההתחלתי האטרקטיבי מעביר מסר ברור: טכנולוגיה מתקדמת לא חייבת לעלות הון.

האתגר: לא רק למותגים סיניים אחרים

ג'אקו 5. צילום יצרןג'אקו 5. צילום יצרן

שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של משפחתית רגילה

צ'רי טיגו 4 וג'אקו J5 הגיעו לישראל עם תג מחיר שמאתגר את המותגים המבוססים - ומעלה שאלות על הכדאיות ברכישת רכבי בנזין לא היברידיים במחיר דומה



עמית בר |
נושאים בכתבה ג'אקו 5 רכב חשמלי

שוק הרכב הישראלי עובר טלטלה: מותגים סיניים כמו צ'רי וג'אקו (תת-מותג של צ'רי) לא רק נכנסים לשוק, אלא משנים את כללי המשחק. הצ'רי טיגו 4 ההיברידית מציעה מנוע 1.5 ליטר טורבו משולב עם מנוע חשמלי, הספק כולל של כ-150 כ"ס, וצריכת דלק ממוצעת של 5.4 ליטר ל-100 ק"מ - הכל החל מ-135,990 שקל. הג'אקו J5 החשמלית מביאה סוללה של כ-60 קוט"ש, טווח נסיעה מוצהר של 420 ק"מ, ועיצוב מודרני - במחיר התחלתי של כ-152 אלף שקל. מפרט כזה היה שמור עד כה לרכבים יקרים משמעותית.

לצד אלה, מותגים סיניים נוספים מגבירים את התחרות. ה-BYD Atto 3 (לא Atto 2), קרוסאובר חשמלי עם סוללה של 60 קוט"ש וטווח של כ-420 ק"מ, נמכר בכ-180 אלף שקל. גם MG4, סופרמיני חשמלית מתקדמת, מוצעת החל מ-140 אלף שקל עם טווח של כ-350 ק"מ.

בשוק שבו מכירות הרכבים החשמליים וההיברידיים מהוות כבר למעלה מ-20% מכלל המכירות החדשות, הדגמים הסיניים מצוידים בטכנולוגיות כמו מערכות בטיחות מתקדמות ברמה 2 (סיוע לנהג), קישוריות מלאה ומערכות מולטימדיה מתקדמות. התוצאה: יבואנים ותיקים נאלצים להתאים את עצמם, והלקוחות נהנים מתחרות מחירים.

יבואנים מגיבים בהוזלות מחירים

צעדים כמו הוזלות מחירים של MG בישראל - שם ה-MG HS פלאג-אין הוזל בכמה אלפי שקלים - מאותתים על מגמה רחבה. יבואנים נאלצים להגיב למתחרים סיניים שמציעים ערך גבוה יותר למחיר. ההוזלות מוסברות כתוצאה משינויי מט"ח ושיפורים לוגיסטיים, אך בפועל מדובר בתגובה לתחרות הגוברת.

הגרסאות הבסיסיות משמשות בעיקר ככלי שיווקי. הדגמים המאובזרים, עם תוספות כמו גג פנורמי ומערכות שמע משופרות, נמכרים בתוספת של 10-15 אלף שקל - והם מביאים את הרווח העיקרי. המחיר ההתחלתי האטרקטיבי מעביר מסר ברור: טכנולוגיה מתקדמת לא חייבת לעלות הון.

האתגר: לא רק למותגים סיניים אחרים