החברה לישראל זכתה במכרז בהיקף מיליארד דולר להקמת תחנת כוח בפרו

תחנת הכוח שתוקם בפרו תייצר 590 מגוואט,כ-10% מהצריכה במדינה, ותוקם בעלות מוערכת של כ-380 מליון דולר. התחנה צפויה לקום במחצית שנת 2016
יעל גרונטמן |

ה[חברה לישראל עוברת תקופה לא פשוטה על רקע המשברים הפוקדים את החברות המרכזיות של קבוצת ההחזקות שבשליטת עידן עופר. כיל שמתמודדת עם משבר האשלג העולמי, צים שמצויה בעיצומו של הסדר חוב שלדוחותיה הוצמדה "הערת עסק חי" ובזן שמתמודדת עם בעיות נזילות קשות. את האור בקצה המנהרה יכול עידן עופר לראות אי שם בפרו שם מתרחבת פעילותה של זרוע החשמל של החברה לישראל, IPC.

IPC זכתה ביום שישי האחרון במכרז של ממשלת פרו ותקים תחנת כוח שתשמש כגיבוי לרשת החשמל הארצית בפרו. ההסכם עליו חתמה החברה עם ממשלת פרו הינו ל-20 שנה והיקפו נאמד בכמיליארד דולר ועלות הקמתו מוערכת בכ-380 מיליון דולר.

איי סי פאואר זכתה במכרז של אתר Mollendo Arequipa, כאשר לחברה היה יתרון בכך שהיא התארגנה מראש למכרז זה דרך רכישה מראש של מגרש בגודל מתאים באזור. האתר שנבחר נמצא בקרבת קווי הולכת חשמל ובסמוך לקו הגז שיעבור באזור.

המכרז פורסם כחלק מהמגמה של ממשלת פרו לפיתוח דרום המדינה, ע''י עידוד ייצור החשמל, הבאת גז והקמת תעשיות נלוות באזור זה. היות והקמת צינור הגז לאזור תארך מספר שנים, הזוכה במכרז יקבל תשלום עבור גיבוי, כל עוד התחנה פועלת רק בסולר.

במסגרת ההסכם, תקים החברה תחנת כוח גדולה נוספת בפרו, תחנה בגודל של 590 מגוואט, בעלות מוערכת של כ-380 מליון דולר. התחנה צפויה לקום במחצית שנת 2016.

בשלב ראשון - סולר

החברה מתכננת בשלב הראשון להקים במקום תחנת כוח מבוססת טורבינות גז במעגל פתוח, בכושר ייצור של כ-590 מגוואט. התחנה היא דו-דילקית ותעבוד כגיבוי על סולר. צריכת החשמל הנוכחית בפרו היא כ 5,500 מגוואט בשעה. תחנה זו אם כך, תספק בשלב הראשון, גיבוי של למעלה מ 10% מצריכת החשמל במדינה.

בשלב השני, לאחר שקיבולת אספקת הגז בפרו תגדל, פרויקט שנמצא בפיתוח, החברה מתכננת להסב את התחנה לתפעול במחזור משולב, ולמכור את החשמל לשוק הפרטי, ללא תמיכה של ממשלת פרו. לאחר השלמת סגירת המעגלים, האתר יהיה דומה בגודלו לאתר ייצור החשמל של החברה, אתר ''קלפה''.

מייצרת כ-35% מהחשמל בפרו

אי סי פאואר מעורבת היום בייצור של כ-35% מהחשמל בפרו. לחברה אתר ייצור החשמל הבודד הגדול ביותר בפרו, המייצר כ 850 מגוואט. השלמת האתר הייתה בשנת 2012, עת הושלמה סגירת מעגלי הייצור לשלש טורבינות הגז במעגל פתוח, שהוקמו לסירוגין מאז שנת 2007.

בנוסף, החברה מחזיקה ב 21% ממניות חברת ''אדחל'', חברה ציבורית, הנסחרת בשווי של למעלה מ 2 מיליארד דולר, בבורסה בלימה (בירת פרו). אדחל היא יצרנית החשמל הגדולה ביותר בפרו, המייצרת חשמל במגוון טכנולוגיות, תחנות מבוססות גז והידרו.

במקביל איי סי פאואר נמצאת בעיצומו של פרויקט ההידרו הפרטי הגדול ביותר בפרו, השקעה בסך כ 900 מליון דולר, לתפוקה של כ 520 מגוואט. הפרויקט אמור להסתיים במהלך שנת 2016. עד כה הושקעו בפרויקט כ 350 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.