אל על
צילום: דוברות אל על

לחות'ים נגמרו הטילים? מניית אל על נופלת ב-7%

אחרי התקיפות המאסיביות בתימן של ארה"ב וישראל ההערכות הן שמלאי הטילים והמשגרים של החות'ים קטן משמעותית - מה שעשוי להוות זרז לחזרה של חברות התעופה הזרות לישראל, ומביא לנפילה במניית אל על

רוי שיינמן | (30)
נושאים בכתבה אל על חות'ים

בחודש האחרון ולמעשה מאז סיומה של הפסקת האש והחזרה ללחימה בעזה, ארה"ב תוקפת באגרסיביות את החות'ים בתימן. ההערכות במערכת הביטחון כעת הן שמלאי הטילים והמשגרים של החות'ים מוגבל מאוד ושלמעשה נשארו לארגון רק עשרות טילים בליסטיים.


זו עשויה להיות בשורה גדולה לסקטור התעופה ולחברות הזרות - חלק גדול מחברות התעופה אומנם כבר הודיעו על חזרתן הצפויה לישראל, אבל חידוש הירי מתימן עם סיום הפסקת האש בעזה איים להרחיק אותן שוב. ההערכות החדשות עשויות להוות זרז לאותן חברות לחדש את הקווים הרווחיים לישראל, במיוחד עם הכניסה לחודשי הקיץ. הענקית האמריקאית דלתא כבר תחזור מחר עם טיסה ראשונה שתנחת ב-9 בבוקר ויש עוד שיחזרו בהמשך.


מי שתיפגע מזה היא מי שהרוויחה מהיעדרן של אותן חברות - אל על אל על 1.16%  . המניה שלה נופלת היום ב-7% על רקע ההערכות לגבי היכולות הרקטיות שנשארו לחות'ים. 


איזה חברות צפויות לחזור לישראל?

חברת התעופה האמריקנית דלתא כבר צפויה לחדש את טיסותיה מחר. החברה האמריקאית תשרת כ-2,000 נוסעים בשבוע ותחזור לאחד הקווים הרווחיים ביותר שיש - עם פרוץ המלחמה החברות האמריקאיות ציינו שאם הקווים לישראל לא יחזרו, הרווח שלהן צפוי להיחתך בכ-25%, כלומר הקווים לישראל מהווים רבע מהרווח של החברות האמריקאיות, הם עד כדי כך רווחיים.


אם הירי מתימן אכן צפוי לרדת באופן משמעותי זה אומר שני דברים לגבי החברות הזרות - הראשון הוא שהחברות שכבר הודיע על חזרה וקבעו טיסות כנראה לא יבטלו אותן, והשני הוא שחברות שעוד לא הודיעו על חזרה כנראה יחזרו.


לצד דלתא, חברות נוספות צפויות לחדש את הטיסות לארץ במהלך חודש אפריל - איבריה הספרדית תחזור גם כן מחר, בהמשך יחזרו גם אייר בלטיק ובריטיש וביוני יחזרו KLM ואיזיג'ט.


הן יצטרפו לחברות שכבר חידשו את טיסותיהן אם כי חלקן בהיקפים מוגבלים - ענקית הלואוקוסט ריינאייר, לופטהאנזה, יונייטד, אייר פראנס, ITA, לוט, בלו בירד, וויז אייר, אייר אירופה, TUS, סמארטווינגס, אלה כמה מהשמות הבולטים שכבר כאן.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


לצדן יש עוד חברות שעדיין לא הודיעו על חזרה לארץ ועדיין מחכות להתפתחויות, בין היתר אמריקן איירליינס, וירג'ין, ויולינג, ואמירטס.


השנה החלומית של אל על

אל על רשמה שנת שיא ב-2024 על רקע המלחמה והדומיננטיות שלה בנתב"ג: השנה החלומית של אל על, ולמה גם 2025 תהיה טובה?. השנה הסתיימה עם הכנסות של 3.4 מיליארד דולר, לעומת 2.5 מיליארד דולר ב-2023, עלייה של 37%. הרווח הנקי קפץ ל-545 מיליון דולר, לעומת 117 מיליון דולר בשנה הקודמת, כאשר ב-2024 המטוסים היו מלאים כמעט לחלוטין - שיעור תפוסה של 94%. החוב נטו ירד דרמטית מ-1.4 מיליארד דולר ל-75 מיליון דולר בלבד.


דינה בן טל גננסיה צוחקת
דינה בן טל גננסיה צוחקת - קרדיט: ביז


הרבעון הרביעי בלט במיוחד עם הכנסות של 851 מיליון דולר - עלייה של 26% לעומת התקופה המקבילה ב-2023, אבל כאן צריך להכניס כוכבית: הרבעון המקביל ב-2023 היה חריג בגלל פרוץ המלחמה, כך שההשוואה צריכה להיעשות בזהירות. מה שבטוח הוא שהמטוסים של אל על היו מלאים כמעט עד אפס מקום, עם 96% תפוסה, נתון שמסביר גם את המשך עליית מחירי הכרטיסים.


אל על ניצלה את היותה השחקנית היחידה בקווים לארה"ב בזמן המלחמה והעלתה מחירים, כמו שעשתה גם בקווים אחרים, אבל בקווין לארה"ב זה בלט במיוחד. לפני המלחמה, כרטיס טיסה לניו יורק עלה כ-600 דולר, המחיר התייקר בכ-50% ל-900 דולר ואף יותר, ועדיין קשה למצוא כרטיסים במחיר הזה כי הם נחטפים במהירות. זה מצד אחד לגיטימי שחברה עסקית תנצל את מצב השוק בכדי להרוויח, במיוחד חברה בתחום תנודתי כמו תחום התעופה וחברה כמו אל על שנקלעה לקשיים בתקופת הקורונה ורוצה לארגן לעצמה כרית ביטחון, אבל זה השאיר טעם חמוץ אצל הציבור שהרגיש שהוא נעשק.


על רקע תוצאות השיא מניית אל על זינקה - ב-2024 המניה זינקה ב-140%, מתחילת השנה היא זינקה ב-42% נוספים. בסך הכל מפרוץ המלחמה המניה זינקה יותר מפי 3 לשווי של 5.9 מיליארד שקל ויש עוד גורמים שעשויים לתמול בהמשך העלייה: מחסור עולמי במטוסים, ביקוש גבוה ומעמד חזק בקווים לארה"ב. המצב עדיין תנודתי והוא יכול להשתנות לכאן או לכאן, אבל כרגע נראה שהכיוון הוא לרגיעה בטחונית בשמיים ולחזרה של החברות הזרות, וזה לא טוב לאל על.

תגובות לכתבה(30):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    יוסי 01/04/2025 17:52
    הגב לתגובה זו
    לא חוזרים
  • 20.
    ביבי והממשלה מכרו אותנו לאל על עקצו אזרחים בזמן מלחמה.בושה (ל"ת)
    אנונימי 01/04/2025 09:34
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    אנונימי 31/03/2025 21:34
    הגב לתגובה זו
    טסתי לפני שבוע וחצי. גועל נפש!!!!
  • 18.
    רק עוד חצי שנה של ירי על תל אביב...ואחכ נאשים את... (ל"ת)
    החיים 31/03/2025 17:52
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    מריאנה 31/03/2025 17:25
    הגב לתגובה זו
    על מנת לשרת את כלל תושבי המדינה
  • 16.
    אנונימי 31/03/2025 17:20
    הגב לתגובה זו
    מטורללים תיתפוצצו במחראה
  • 15.
    אנונימי 31/03/2025 17:11
    הגב לתגובה זו
    חברת הנוכלים תחזור להיות הפסדית כמו תמיד.חחחח.העל מוביל הלאומי החמדן
  • 14.
    נגמרו להם הטילים כמו שהחמאס היה מורתע (ל"ת)
    קלבסיאלה 31/03/2025 16:39
    הגב לתגובה זו
  • ולכן שביבי מר בטחון (ל"ת)
    Ron DeSantis 31/03/2025 17:00
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    איזה שטויות. תיקון קל אחרי עליות של מאות אחוזים! (ל"ת)
    אנונימי 31/03/2025 16:06
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    חברה של גזלניםלהחרים אותם כמה שיותר.לא נשכח להם את מה שהם עשו (ל"ת)
    אנונימי 31/03/2025 15:56
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אנונימי 31/03/2025 15:43
    הגב לתגובה זו
    על חשבון העם אותו סחטו לטובת בעלים פרטיים. בושה. גם ארקיע וישראייר ניצלו המצב. הישראלי המכוער.
  • 10.
    אנונימי 31/03/2025 15:42
    הגב לתגובה זו
    אולי הירידה נובעת מהמפולת בארצות הברית. למה המניות הביטחוניות נופלות גם בגלל שנגמרו לחותים הטילים לכן נגמרה המלחמה במזרח התיכון
  • 9.
    החגיגה באל על נגמרה שהאחרון יכבה את האור (ל"ת)
    כלכלן 31/03/2025 15:17
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 31/03/2025 18:19
    הגב לתגובה זו
    קפלניסטים.
  • 8.
    אפילו המנכלית מכרה את האחזקות שלה באל על (ל"ת)
    אנונימית 31/03/2025 15:09
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 31/03/2025 18:21
    הגב לתגובה זו
    זכותה .
  • לא טס 31/03/2025 17:13
    הגב לתגובה זו
    הם יחזרו לממוצע הרב שנתיהפסדים.
  • 7.
    קדוש 31/03/2025 15:09
    הגב לתגובה זו
    זוכרים בדיוק כיצד ניצלו את המלחמה להעלאת מחירים
  • אנונימי 31/03/2025 18:22
    הגב לתגובה זו
    אספסוף מוכה שינאה.
  • 6.
    הבעלים של החברה הודה בגניבת כסף לרכישת אל על (ל"ת)
    אל על 31/03/2025 15:08
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 31/03/2025 18:23
    הגב לתגובה זו
    שקר ממוחזר
  • 5.
    שלומי 31/03/2025 15:08
    הגב לתגובה זו
    כעת החברות חזרו היא תרד לפחות 500 אחוז
  • אי אפשר לרדת מעבר ל100 אחוז חחחחח (ל"ת)
    כלכלן 31/03/2025 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אל על צריכה לרדת 60% (ל"ת)
    אנונימי 31/03/2025 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 31/03/2025 14:57
    הגב לתגובה זו
    ישגרו אחד ב 3 ימים ונגיע ל 150 יום. חצי שנה.בינתיים גם יחדשו את המאגר.
  • אנונימי 31/03/2025 18:06
    הגב לתגובה זו
    החברות הזרות סחטו את המדינה רצו לבטל את חוק טיבי ולפתוח את טרמינל 1 ברגע שזה קרה הם טסים רגיל
  • 2.
    חניבעל 31/03/2025 14:54
    הגב לתגובה זו
    כך מתנהג נשיא מעצמה !!!Sleepy joe הביא להגברת האלימות כי כל עבד הפך למלך !
  • צודק 31/03/2025 17:54
    הגב לתגובה זו
    אחרי מיתון כלכלי ואינפלציההוא יהיה הנשיא הכי אהוב באמריקה על מי שישאר לו כסףהשאר קצט פחות
  • 1.
    בקרוב התקפה באירן ואף חברה לא תטוס (ל"ת)
    שלמה 31/03/2025 14:30
    הגב לתגובה זו
זהב נפט ותבואה - גיוון סל מניות. קרדיט: נוצר עם AIזהב נפט ותבואה - גיוון סל מניות. קרדיט: נוצר עם AI

תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס

מחקרים מראים שבכל תקופה שבה מניות ואג"ח נשחקו ריאלית הסחורות סיפקו תשואה חיובית; אם ככה איזה משקל מומלץ להקדיש בתיק לסחורת כדי לצמצם את התנודתיות אבל לא להכביד על התשואה?
ליאור דנקנר |

מחקר שביצעו בגולדמן סאקס בחן נתונים היסטוריים רחבים וגילה תוצאה די עקבית. בכל התקופות שבהן מניות ואג"ח רשמו ירידה ריאלית, סל סחורות רחב נתן תשואה חיובית. הממצא הזה חזר על עצמו לאורך עשרות שנים, ומציב את הסחורות לא כמרכיב שולי או אקזוטי בתיק, אלא החזקה לגיטימית שמאחוריה העלות האמיתית של חומרי הגלם. בתקופות של אינפלציה גבוהה, מתחים גיאופוליטיים (כמו שחווינו בעוצמה לאורך השנה האחרונה), הסחורות תפקדו כמרכיב דפנסיבי, והם מקור לפיזור נוסף שצריכים לשקול כשבונים תיק.

אחרי שמסכימים בעניין הזה השאלה הופכת להיות גם פרקטית - כמה מקום קטגוריית ה"סחורות" צריכה לקבל. הניתוחים של מורגן סטנלי, CFA ופרמטריק נעים על אותו אזור: חשיפה של כ-10% לסחורות מפחיתה את התנודתיות של התיק ומשפרת את היציבות שלו בלי לשנות מהותית את התשואה השנתית הממוצעת.

כמובן שצריכים להתייחס גם לאילו סחורות נכנסות לתיק, מה המשקל של אנרגיה מול מתכות בסיסיות, ומה רמת הקשר בין כל אחד מהקבוצות לתנאי המאקרו ולסיכונים שאנחנו מוכנים "לסבול" כמשקיעים.

למה בכלל סחורות? איך הן מתנהגות כשמחירים עולים

סחורות משחקות לפי חוקים קצת אחרים. מניות ואג"ח תלויים ברווחיות של חברות, בציפיות צמיחה ובריבית. סחורות מסתכלות יותר "על הרצפה": כמה נפט מוציאים מהאדמה, כמה תבואה נקצרת, כמה מתכת נכרתת.

כשהאינפלציה מתגברת, חומרי הגלם בדרך כלל מתייקרים יחד איתה. לכן סחורות נתפסות כסוג של ביטוח על יוקר המחיה ועל כוח הקנייה של הכסף.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

פלסאנמור מאבדת 4.2%, אפולו פאוור 3.4%; ארית עולה 5.8%, תדיראן ב-%5 - מגמה מעורבת במדדים

סוגת עם קבלת פנים חמה מהשוק - מזנקת ביומה הראשון ושווי השוק עוקף את 1.3 מיליארד שקל; גם אוריון שקיבלה 3 נכסים בפולין של ג׳י סיטי - מתחזקת עם פתיחת המסחר במניה; סולרום בולטת עם הזמנה קטנה מלקוח ביטחוני; ארית ממשיכה בתיקון ומתחזקת אחרי ביטול הנפקת רשף אמש - בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?

מערכת ביזפורטל |

  


מגמה מעורבת במדדים אחרי פתיחה חיובית שהגיעה לכמעט אחוז, מדד ת״א 35 מוסיף 0.2%, בעוד ת״א 90 מאבד כ-0.1%.

בהסתכלות ענפית מגזר הפיננסים ברוטציה, ת״א בנקים יורד 0.1% בעוד ת״א ביטוח מזנק 2.9%. ת״א נדל״ן יורד 0.2%, ת״א נפט וגז יורד 0.1%.



אחרי פתיחה חלשה לדצמבר, המומנטום חזר לשוק המקומי כשגם מעבר לים יש שיפור בסנטימנט. זה זמן טוב גם לבדוק מי שלושת המניות שהניבו את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת החודש ומה הסיבות לזה:

בראש אנחנו מקבלים חברת ענק שהיא גם דואלית - קמטק קמטק -0.47%  קמטק זינקה ב-11.5% מתחילת החודש ונסחרת בשווי שוק של 17.4 מיליארד שקל היא מתחילה לגשר על הפערים מול הסקטור (נובה ב-46%, וטאואר ב-96% מתחילת השנה) כשמתחילת השנה היא הניבה כ-28% למשקיעים. היא מהנהנות העיקריות של ה״בהלה ל-AI" המערכות בדיקה ומדידה (מטרולוגיה) שהיא מייצרת, משמשות יצרניות שבבים גדולות כמו TSMC, אינטל וסמסונג כדי לוודא את איכות של השבבים, לייעל את תהליכי הייצור ולהגדיל את התפוקה, בעיקר בשלבי הייצור המוקדמים והאמצעיים. קמטק דיווחה על תוצאות שיא לרבעון השלישי שגם עקפו את הציפיות - ההכנסות עמדו על 126 מיליון דולר (צמיחה של 12%), הרווח למניה Non-GAAP עמד על 82 סנט, התחזית לרבעון הרביעי, הכנסות צפויות של 127 מיליון דולר בלבד, אכזבה קצת את המשקיעים, שציפו לקצב גידול מהיר יותר נוכח הביקוש האדיר בתחום השבבים וה-AI. בקופה של קמטק שוכבים כ-800 מיליון דולר ככה שחוץ מהגמישות הפיננסית ייתכן ונשמע על רכישות בקרוב - למרות שנפלה אחרי הדוחות היא הספיקה לתקן ולכבוש את ראש הטבלה - האם זה יימשך?