השנה החלומית של אל על, ולמה גם 2025 תהיה טובה?
לאחר זינוק של 37% בהכנסות ורווח שיא של 545 מיליון דולר ב-2024, אל על נהנית מביקוש גבוה ומבלעדיות בקווים הרווחיים לארה"ב; אך עם חזרתן הצפויה של חברות זרות והתייצבות השוק, האם החברה תוכל לשמור על רווחיות שיא - או שתיאלץ להוריד מחירים ולהתמודד עם התחרות?
אחרי אחת השנים הטובות בתולדותיה, אל על אל על 0.92% ממשיכה להמריא. חברת התעופה נהנתה משנת 2024 יוצאת דופן, עם זינוק חד בהכנסות וברווחים, אך השאלה הגדולה היא האם המומנטום הזה יימשך גם ב-2025 - כשחברות התעופה הזרות צפויות
לחזור לישראל. אז ברור שזה לא יהיה כמו 2024, אבל ההתייעלות של אל על בשנים האחרונות, יביאו אותה ככל הנראה לתוצאות טובות כשבמקביל מחירי הטיסות בעלייה על רקע המחסור במטוסים. יש לאל על אתגרים גדולים, צריך גם לזכור שהתיירות הנכנסת כמעט ונעלמה, ועדיין הציפיות הן
לשנה טובה - לא רווח של מעל 100 מיליון ברבעון, אבל רווח שיחזיק את הזינוק בשווי שלה. אל על יכולה בשנה סבירה לעלות על רווח של 200 מיליון דולר, עם המזומנים בקופה זה בהחלט תומך בשווי הנוכחי, למרות ששוק התעופה, צריך להזכיר מקבל תמחורים נמוכים מהמשקיעים בגלל הסיכונים
הרבים.
שנה חלומית לאל על
שנת 2024 הסתיימה עם הכנסות של 3.4 מיליארד דולר, לעומת 2.5 מיליארד דולר ב-2023, עלייה של 37%. הרווח הנקי קפץ ל-545 מיליון דולר, לעומת 117 מיליון דולר בשנה הקודמת, כאשר ב-2024 המטוסים היו מלאים כמעט לחלוטין - שיעור תפוסה של 94%. החוב נטו ירד דרמטית מ-1.4 מיליארד דולר ל-75 מיליון דולר בלבד.
הרבעון הרביעי בלט במיוחד עם הכנסות של 851 מיליון
דולר - עלייה של 26% לעומת התקופה המקבילה ב-2023, אבל כאן צריך להכניס כוכבית: הרבעון המקביל ב-2023 היה חריג בגלל פרוץ המלחמה, כך שההשוואה צריכה להיעשות בזהירות. מה שבטוח הוא שהמטוסים של אל על היו מלאים כמעט עד אפס מקום, עם 96% תפוסה, נתון שמסביר גם את המשך
עליית מחירי הכרטיסים.
הביקוש עולה על ההיצע, וחברות התעופה הזרות לא ממהרות לחזור
העתיד של אל על נראה ורוד גם ב-2025, למרות חזרתן הצפויה של חברות זרות לפעילות בישראל. אל על מדווחת כי כבר עכשיו יש לה הזמנות לשנת 2025 בהיקף
של מעל מיליארד דולר, לעומת כ-700 מיליון דולר בלבד באותה נקודה בשנת 2023.
- הרווח שלא יחזור - מה יקרה לאל על בשנים הבאות?
- אל על: למרות איבוד נתח שוק, הרווח הנקי עלה ל-202.6 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות החזרה ההדרגתית של חברות זרות, היצע המושבים עדיין לא חוזר לרמות שלפני המלחמה. לפי נתוני רשות שדות התעופה, קיבולת המושבים בנתב"ג משקפת ירידה של 17% בהשוואה
לתקופה שלפני המלחמה, מה שאומר שגם אם התחרות תגבר - הביקוש יישאר גבוה.
גם ברמה הגלובלית, שוק התעופה עדיין מתמודד עם מחסור עולמי במטוסים, במיוחד רחבי גוף. זה הביא לכך שלצד אל על גם חברות אחרות בעולם רשמו תוצאות שיא ב-2024 - לופטהאנזה,
סוויס, דלתא, אתיחאד, פליי דובאי - כולן נהנו מעודף הביקוש. המצב הזה צפוי להימשך שנים קדימה, יצרניות המטוסים אמורות לספק כ-2,100 מטוסים בשנה בכדי לתמוך בהכפלת הביקושים בענף התעופה עד לשנת 2025, אבל נכון להיום הן בפיגור של 50% בקצב שנדרש מהן כדי שהן יעמדו ביעד
הזה. עודף הביקוש על ההיצע ילווה אותנו בשנים הקרובות וימשיך לתרום להמשך המחירים הגבוהים, מה שאומר שאל על עדיין נמצאת בעמדה חזקה להמשיך ולמקסם רווחים.
הקווים הרווחיים לארה"ב - ולאן המחירים יגיעו?
הקווים לצפון אמריקה היו
ותמיד יהיו אחד ממנועי הרווח המרכזיים של אל על. לפני המלחמה, כרטיס טיסה לניו יורק עלה כ-600 דולר, היום המחיר התייקר בכ-50% ל-900 דולר ואף יותר, ועדיין קשה למצוא כרטיסים במחיר הזה כי הם נחטפים במהירות.
- צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"
- נאייקס: ההכנסות והרווח מתחת לציפיות - אבל התחזית מעודדת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה...
מי שזוכר את הדוחות של חברות התעופה האמריקאיות אחרי פרוץ המלחמה זוכר שהן ציינו שם שאם הטיסות שלהן לישראל לא יחזרו עד 2024, הן צופות פגיעה של כ-25% לרווחים. מדובר על חברות ענק שמפעילות פי כמה יותר טיסות מאל על, והן מציינות שהקווים של ישראל-ארה"ב עד כדי כך רווחיים. לא פלא שאל על מנצלת את ההזדמנות להעלות שם מחירים, וזאת כאשר כיום היא מפעילה כ-50 טיסות שבועיות לצפון אמריקה.
אז עד מתי המחירים יישארו גבוהים? ההנחה היא שרק חזרה מלאה של דלתא ויונייטד לשוק הישראלי תוכל להביא להורדת מחירים משמעותית, וכנראה שזה ייקח עוד זמן. בינתיים,
אל על מנצלת את הבלעדיות שלה על הקווים האלה למקסם רווחים - וזה עובד לה.
תוצאות שיא לאל על - על חשבון הלקוחות
אל על לא מסתפקת רק בזינוק בפעילות הליבה שלה, היא מבינה שהיא יכולה וצריכה להתרחב ולנצל את המשאבים שלה, בפרט את קופת המזומנים הגדולה שעומדת על כ-1.44 מיליארד דולר ואת מועדון הלקוחות שלה שמונה כבר מעל 3 מיליון חברים, שליש מהם בכלל מחוץ לישראל. לרגע אל על אפילו הייתה במירוץ לרכישת ישראכרט, אם כי היא מהר הבינה שהיא לא תוכל לעמוד בלוחות הזמנים שהנהלת ישראכרט הציבה.
אל על עד לפני כמה שנים הייתה על סף קריסה ונזקקה לסיוע ממשלתי, והיום היא משתמשת בכסף שהרוויחה בתקופת המלחמה כדי לבצע רכישות.
זו אחת הנקודות
שבה הביקורת כלפי החברה מתחילה להצטבר. מצד אחד, אל על ניהלה את המשבר בצורה פנומנלית, כשהיא זוכרת היטב את השנים הקשות של הקורונה והשביחה את העסק שלה. אבל מצד שני, היא גם העלתה מחירים בצורה חדה - היא מציינת שבממוצע המחירים עלו רק ב-14%, אבל זה ממוצע משוקלל של
כל המחלקות וכל תמהילי הכרטיסים, ונראה שהיא לא ממהרת להוריד אותם - גם כשהתחרות מתחילה לחזור.
אל על גם רוצה לחזור לחלק דיבידנד, האם המדינה תאפשר לה לחלק דיבידנד בשנה הקרובה? נכון לעכשיו, אל על עדיין מנועה מכך בשל ההתחייבויות מהקורונה, אך היא כבר מנהלת מגעים מתקדמים עם משרד האוצר להסרת ההגבלות.
המניה זינקה יותר מפי 3 מאז פרוץ המלחמה
מאז פרוץ המלחמה, מניית אל על קפצה ב-218% לשווי של 5.76 מיליארד שקל. השאלה היא האם העליות יימשכו גם ב-2025, כשהתחרות צפויה לגבור.
נכון לעכשיו, נראה שאל על תמשיך ליהנות מתנאי שוק נוחים - מחסור עולמי במטוסים, ביקוש גבוה ומעמד חזק בקווים לארה"ב. אבל בסופו של דבר, אם חברות התעופה הזרות יחזרו בכל הכוח, גם אל על תצטרך להוריד מחירים, וזו תהיה הנקודה שבה נראה אם 2024
הייתה שנת שיא חד-פעמית, או שמדובר בטרנד שיימשך גם בשנים הבאות.
- 5.אנונימית 12/03/2025 23:55הגב לתגובה זומהכספים שגבו מאתנו על טיסות לארהב על השקרים והכסף שלקחו ממני ומאחרים הם יכולים לחגוג חבורת חזירים ולא יותר..
- 4.אנונימי 12/03/2025 23:49הגב לתגובה זוכמובן חלומית הם גבו מאתנו מחירים מופקרים ועל כל שינוי מושב שילמתי בלי סוף התנהגו ברמאות כלפנו וניצלו את המצב שהם היחידים שטסו לארהב ונהגו בחזירות....בלי סוף מחכה לחברות הזרות ולא לראות את המנוולים האלה.....
- 3.קתרינה 12/03/2025 18:49הגב לתגובה זועל מנת לשרת את כל תושבי ישראל
- אנונימי 13/03/2025 01:51הגב לתגובה זומאז שהיא באמת מקפיד לשמור שבת הבעלים הוא שומר שבת ולא כפי שהיה לפני כמה שנים שכל כמה שבעות היה חילול שבת כאילו בלית ברירה כי היה איחור של המראה הרווחים מאז עלו בצורה שאף אחד לא חלם זה מוכיח שמשלמת לשמור שבת כי השבת לא נשאר חייב
- 2.אנונימי 12/03/2025 15:45הגב לתגובה זוקל לעשות קופה על גבם של לקוחות שבויים. ואלעל לא התחשבה באף לקוח. כרגע הסמן להעניש ולייבש את החברה החזירית הזו ולעבור לטוס בחברות זרות. המליונים שאלעל מחלקת לעצמה נשדדו מכיסי האהבלים שטסו איתם בכל מחיר
- אנונימי 12/03/2025 23:51הגב לתגובה זונכון זה מה שעשו לי מתחילת המלחמה כל טיסה לארהב גבו ממני בלי סוף מחיר רימו אותי לגבי מקומות ונהגו בחזירותלא פלא שהרוויחו סכומים אדירים על חשבוננו...מנוולים גדולים.
- 1.הרי 12/03/2025 14:54הגב לתגובה זוחברה גרועה. חברות זרות כמון אייר פראנס ורבות אחרות עולות על אל על בכל פרמטר

אופנהיימר: "אלביט תהנה עוד שנים רבות מביקושים"; מעלה מחיר יעד
אופנהיימר מעלה מחיר יעד לאלביט ל-550 דולר, אפסייד של כ-10% ומציין כי: "היתרון במזרח אירופה הולך ומעמיק, אלביט תהנה עוד שנים רבות מביקושים חזקים מאוד בשוק הישראלי"
אופנהיימר מפרסמת סקירה עדכנית על אלביט מערכות אלביט מערכות -5.23% לאחר פרסום הדוחות, ומחדדת את המסר שהביקושים לטכנולוגיה ביטחונית באירופה ובישראל אינם זמניים (זאת לאור העובדה כי ישראל מתכוננת למלחמה נוספת עם איראן ועם מדינות עוינות אחרות, כלשונם), אלא שינוי עומק בשוק שממשיך למצב את אלביט כשחקנית שמספקת פתרונות למדינות ללא תעשייה ביטחונית מקומית. על רקע המגמה הזו, בבית ההשקעות מעלים את מחיר היעד למניה ל-550 דולר ומשאירים את ההמלצה על "תשואת יתר".
האנליסטים מציינים כי הדוחות של אלביט הציגו רבעון חזק מבחינת רווחיות ושיפור תפעולי. הרווח המתואם היה גבוה מהתחזיות, ושיעור הרווח התפעולי המתואם עלה ל-9.7%, שיפור של כ-150 נקודות בסיס לעומת השנה שעברה. מנגד, ההכנסות היו מעט מתחת לצפי, אך עדיין צמחו לשיא של 1.92 מיליארד דולר. באופנהיימר מדגישים כי השיפור ברווח הנקי ושיעור המס הנמוך מצביעים על התייעלות תפעולית שמאפשרת למנף את הגידול בפעילות.
הפער הגדול נמצא בצבר ההזמנות, שממשיך להיות אחד החזקים בתעשייה: 25.2 מיליארד דולר, עוד לפני עסקת הענק שדווחה אתמול. על פי אופנהיימר, הצבר ימשיך לתמוך בצמיחה דו ספרתית בשנים 2026-2025, עם תרומה ברורה של מזרח אירופה, שם אלביט נהנית מיתרון מבני. “מדינות כמו אלבניה, דנמרק וסרביה, שאין להן תעשייה ביטחונית מקומית, הופכות את אלביט לספק טבעי”. בנוסף, המתיחות מול רוסיה והתחייבויות נאט"ו להגדלת ההוצאה הביטחונית הופכות את הביקוש למערכות קרקע, חימושים, תקשוב ואלקטרו אופטיקה ליציב ומתמשך.
הסקירה מתייחסת גם לעסקה הגדולה בהיקף 2.3 מיליארד דולר שעליה דיווחה אלביט אתמול. לפי הערכת אופנהיימר, ההסכם ככל הנראה משקף שיתוף פעולה אסטרטגי בין ישראל למדינה ממזרח אירופה (ההשערה עלתה גם כאן בביזפורטל - אלביט בעסקת ענק של 2.3 מיליארד דולר, אבל מה לא נחשף?) ככל הנראה אחת המדינות שבהן כבר קיימות רכישות משמעותיות של החברה. לדברי האנליסטים, העסקה כוללת מערכות יבשה, רחפנים ומערכות שליטה ובקרה, וצפויה לייצר תרומה ניכרת להכנסות בשנים הקרובות. "מדינות מזרח אירופה יישארו הרבה יותר פתוחות לרכש ישראלי לעומת מערב אירופה, וזה אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של אלביט לשנים הקרובות", נכתב.
- מנכ"ל אלביט: "פרויקט הלייזר חשוב, אבל הוא לא היחידי, יש לנו מספר מנועי צמיחה קדימה"
- אלביט: הרווח מעל הצפי, ההכנסות מעט מתחת; הצבר ממשיך לגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנקודת מבט תפעולית, אופנהיימר מציינים כי אלביט מציגה שיפור כמעט בכל החטיבות, עם צמיחה של 41% בחטיבת היבשה, עלייה דו ספרתית בחטיבות הסייבר וה-C4I, ויציבות בחטיבת ESA לאחר תקופה חלשה יותר. במצטבר, מדובר בתמהיל שמאפשר לחברה לשמור על חוסן גם בזמן תנודתיות אזורית בשווקים כמו אסיה-פסיפיק, שם נרשמה ירידה מסוימת ברבעון.

צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"
על רקע הדוחות ותוכניות ההרחבה של ארי נדל״ן באילת ובאשדוד, בתוספת המו״מ לרכישת שטחי מסחר בגבעת שאול, החברה מציגה אסטרטגיה של השבחה מאסיבית וקידום של הרחבת זכויות בנכסיה;"תפיסה שמחברת בין נדל״ן מניב לבין ייזום אקטיבי לאורך זמן״
ארי נדל״ן ארי נדלן 2.57% , העוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל,מציגה את דוחותיה לרבעון עם NOI מאוחד שעומד על כ-24 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, בעוד ה-FFO עלה לכ-13 מיליון שקל, גידול של כ-18%. שיעורי התפוסה בנכסים המרכזיים נותרו גבוהים, סביב 96% בישראל וכ-99% בקניון My Mall בלימסול לאחר הרחבה. מנגד, הוצאות המימון עלו לכ-18 מיליון שקל לעומת כ-14 מיליון שקל אשתקד, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג״ח חדשה שהגדילה את היקף החוב הפיננסי.
נראה כי החברה מפנה חלק גדול מהדגש לאסטרטגיית ההשבחה שלה: הרחבת סטאר אילת, קידום התכנית הגדולה בסטאר אשדוד והתקדמות בפרויקט תחנת הכוח שמוערך בהיקף של כ-362 מיליון שקל. בנוסף, לאחר מועד הדוח השלימה החברה גיוס הון וחוב בהיקף כולל של כ-208 מיליון שקל, גם באמצעות הנפקת מניות וגם בהרחבת אג״ח - מה שהביא את בית ההשקעות מיטב להפוך לבעל עניין. בשבועות האחרונים קידמה החברה שתי תוכניות תכנוניות מהותיות: הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקדה את תוכנית ההרחבה במתחם סטאר אילת, הכוללת תוספת של שני מגדלים חדשים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר, ובמקביל ביקשה לבצע תיקונים בתוכנית המקיפה במתחם סטאר אשדוד - תוכנית שאמורה להוסיף 2,000 דירות וכ-110 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה.
כמו כן, ארי נדל״ן מנהלת מו״מ לרכישת שטחי מסחר בהיקף של 15 אלף מ"ר ו-300 חניות בירושלים, במהלך שמטרתו לחזק את פורטפוליו הנכסים המניבים באזורים צפופים ומבוקשים. המהלך מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי השבחה שמקדמת החברה בארץ ובעולם , מהרחבת קניון MYMALL ועד לקידום תוספת זכויות במתחמי מסחר ודיור בנהריה ובנתניה.
המנכ"ל ובעל השליטה צחי אבו מסכם זאת כך: ״אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית. כל נכס אצלנו עובר השבחה״. לדבריו, החברה שואפת לייצר תמהיל ייחודי בין נכסים מניבים לבין תוספת זכויות משמעותית בכל נכס ונכס. נראה שהתפיסה הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הנכסים של החברה.
- ארי נדל"ן במגעים לעסקת נדל"ן של 154 מיליון שקל בבירה
- צחי אבו: "תחנת הכוח במנשה יכולה להפוך השקעה של 70 מיליון שקל למיליארד וחצי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראיון לביזפורטל מסביר אבו כיצד כל אחד ממהלכי החברה משתלב עם אסטרטגיית הליבה, מדוע היזמות היא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי, ומה עומד על הפרק בשנה הקרובה:
