הדרך לשינוי בשוק הנדל"ן עוברת בבורסה
בית המשפט הגבוה לצדק פסל לאחרונה את מהלך החקיקה של יוזמת מס על דירה שלישית ומעלה, ואותת לשר האוצר כחלון ולממשלה כולה שלא ייתן ידו למהלכי חקיקה השמים ללעג את הכנסת ואת תהליכי החקיקה הקבועים בחוק. למרות המפלה הזמנית, שר האוצר משה כחלון הכריז כי אין בכוונתו לסגת מהיוזמה וכי בכוונתו לקדם חקיקה מחודשת בנושא במטרה להמשיך את המלחמה במשקיעים .
ראשית נזכיר לשר האוצר שהמשקיעים במשק הם לא אויבים שיש להילחם בהם אלא עמוד השדרה של הכלכלה הישראלית. במקום המשך ההתעקשות על חוק דירה שלישית, ראוי שמשרד האוצר יבין שיש עוד כלים רבים להתמודד עם סוגיית המשקיעים בתחום הנדל ן. למעשה, אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לשינוי בשוק הנדל ן עוברת דרך שוק ההון הישראלי.
מזה שנים ארוכות איגוד החברות הציבוריות קורא לממשלה ולמשרד האוצר לפעול להורדת המס על רווחי הון (מס הבורסה) תוך יצירת משוואה חדשה למשקיעים, לפיה ההשקעה בנדל ן אינה השקעה מועדפת מבחינת מערכת המס. היום, לאור הירידה במחזורי המסחר מצד אחד, ומשבר הנדל ן שממשיך להחריף מהצד השני, לכחלון יש הזדמנות נדירה להוביל רפורמה כוללת במערכת המס; רפורמה כזו תיצור מציאות חדשה שתסיט משקיעים משוק הנדל ן לשוק ההון, ואלו יקנו מניות של חברות ישראליות, במקום עוד ועוד דירות על חשבון הזוגות הצעירים.
ניירות עמדה שהעבירו הנהלת הבורסה לניירות ערך ואיגוד החברות הציבוריות למשרד האוצר, כללו בקשה להורדת המס על רווחי הון לרמה של 15% במקום ה-25% הנהוגים כיום. הצעה נוספת שמונחת לפתחו של האוצר קוראת להעניק פטור מלא ממס למשקיעים קטנים, משקי בית, עד לסכום של 60,000 רווחים בשנה. הצעות אלו יעניקו בו זמנית תמריצים להסטת המשקיעים משוק הנדל ן, ויביאו להעלאה של מחזורי המסחר בבורסה - שתי מטרות ממשלתיות מוצהרות.
- האם הבורסה הישראלית חשופה לנדל"ן באופן חריג?
- להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצערנו, למרות התמיכה המוצהרת של רשות ני"ע, יו"ר ועדת הכספים משה גפני, הנהלת הבורסה וגורמים נוספים, משרד האוצר מתמהמה ולא פועל בכיוון של רפורמה במס. לצד ההתנגדות האוטומטית של רשות המסים להורדת מס הבורסה, משרד האוצר כנראה חושש מביקורת ציבורית של התקשורת ושל חברי כנסת 'חברתיים' שיטענו כי הוא מעניק הטבות לעשירים ול'טייקונים' במקום לדאוג לעם.
לטענה זו אין כל בסיס. הבורסה היא לא מגרש המשחקים הפרטי של גורם כזה או אחר. היא משאב לאומי, וביכולתה להפוך לאחד מקטרי הצמיחה המשמעותיים של המשק. עידוד הפעילות בבורסה חיוני לאינטרס הציבורי, שהרי כולנו מושקעים בבורסה ובחברות הישראליות דרך החיסכון ארוך הטווח שלנו, ועל כן לא מדובר בהטבה לעשירים, אלא בכורח המציאות ולמעשה במכשיר שוויוני לחלוקת עושר לכלל הציבור.
חשוב לזכור שהעלאת המס על רווחי הון בשנת 2012 לא הוכיחה את עצמה, ולא הובילה להגדלת הכנסות המדינה, אבל בהחלט תרמה להתייבשות הבורסה. הסטת הון משוק הנדל"ן להשקעה בחברות ישראליות תוביל לתחייה מחודשת של מחזורי המסחר; תביא בהכרח לירידת חלקם של המשקיעים בשוק הנדל"ן, ותאפשר לכחלון להציג הישגים גם בתחום יוקר המחיה והורדת מחירי הדיור בישראל.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
- 12.קישקוש. אינטרסנט. (ל"ת)אה 12/09/2017 05:41הגב לתגובה זו
- 11.מנדי 11/09/2017 15:46הגב לתגובה זואם היית מציע דיווח על מחזור שנתי של 60,000 והעלאת מס רווחי הון ל 40 אחוז, אז היתה התעניינות עצומה באוצר ובכנסת. פוליטיקאים היו מהללים וקדמים את הרעיונות. עולם הפוך. הנהגת המדינה- נגד תושביה.
- 10.בצלאל 08/09/2017 16:21הגב לתגובה זוהגענו למצב בלתי אפשרי ראש הממשלה ממנה שרים הדיוטים לתפקידי מפתח במשק . לדוגמא כחלון איך ביבי מינה אותו לשר האוצר . כחלון אם אין לך מושג בכלכלה תהיה גבר ותעזוב את משרד האוצר.......
- 9.שר הקלקלה.לא מבין כמה תורמת הבורסה לצמיחת הכלכלה. (ל"ת)אזרח 08/09/2017 16:06הגב לתגובה זו
- 8.כחלון עושה את מה שפופוליסטי ולא את הנכון (ל"ת)נכון להוריד את המס 08/09/2017 15:52הגב לתגובה זו
- 7.צודק במאה אחוז (ל"ת)בלון הנדלו 08/09/2017 15:26הגב לתגובה זו
- 6.ג'קי 08/09/2017 15:11הגב לתגובה זואין סתירה בין השניים. אפשר ליישם שניהם במקביל התוצאות יהיו משמעותיות ומהירות- הנדל"ן יצטנן והבורסה תפרח. למה צריך לחשוב במושגים של זה במקום זה?!
- 5.חכלון יעשה את הצעד הזה לפני הבחירות ולא דקה אחת לפני (ל"ת)חמודי 08/09/2017 14:27הגב לתגובה זו
- ביבי לא יתן לו לגנוב את ההצגה (ל"ת)אזרח 08/09/2017 16:04הגב לתגובה זו
- 4.מנחם 08/09/2017 14:22הגב לתגובה זוהכל נכון אבל זה לא יקרה כי יש למקבלי ההחלטות יש ניגוד ענינים יש להם יותר מדירה אחל ולכן זה לא יקרה עד שבועת הנדלן תתפוצץ מעצמה.
- 3.אתה צודק 08/09/2017 12:12הגב לתגובה זונטו כחלון דואג אך ורק לכחלון, לא לבורסה, לא לציבור, ולרוב גם לא ינקוט בצעדים נכונים כי הם לא לרוחה של התקשורת הצרחנית וחסרת עמוד השידרה. אגב, רק תיקון קטן, את המס על הבורסה לא צריך להוריד למ 25% ל- 15%. השיח הנכון הוא להחזיר את המס ל 15%, שיעור בו הוא היה עד למחאה החברתית שהפחידה את הפוליטיקאים שאצו רצו להראות לציבור איך הם מכים את הטייקונים המשקיעים בבורסה, והשיגו תוצאה של אפיק השקעה מועדף בשוק הדירות דבר שגרם לשיחרור מטורף במחיר הדירות. כחלון וראשי האוצר יודעים זאת אבל מדובר בשכבה של ייס מנים של הכחלון שמצפצפים רק את מה שהבוס הנקמן דורש.
- צודק ב100% (ל"ת)דני 08/09/2017 15:54הגב לתגובה זו
- 2.משה 08/09/2017 11:55הגב לתגובה זוהכתבה מאוד נכונה וצודקת.הרי כל אזרח מושקע בבורסה דרך קופות גמל,קרנות השתלמות,קרנות פנסיה,ביטוחי מנהלים, והרשימה עוד ארוכה.מס נמוך יותר על הבורסה,תאפשר אלטרנטיבות ראויות להשקעה,במקביל עם גידול במחזורים, ןהחייאת שוק ההון.
- 1.אהרוני 08/09/2017 09:59הגב לתגובה זוההצעה הזאת, להוריד מס על רווחי הון בבורסה, מונחת על המדף אצל שר האוצר יותר משנה, והוא לא עושה בה שימוש. אין לו חוט שדרה לשר הזה. פחדן ממדרגה ראשונה. מאוכזב ממנו קשות. הרי רבים וטובים מציעים לו זאת מזה זמן רב, הוא רואה את הבורסה גוססת, הביקוש לדירות גובר, והוא בשלו. שב ואל תעשה. כחלון, בבחירות הבאות תצא קירח מכאן ומכאן. גם הימין לא אוהב אותך, וגם השמאל. גם העשירים וגם העניים. מקוה שתעבור את אחוז החסימה. אתה בנושאים רבים, כישלון מהדהד.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
