הדרך לשינוי בשוק הנדל"ן עוברת בבורסה
בית המשפט הגבוה לצדק פסל לאחרונה את מהלך החקיקה של יוזמת מס על דירה שלישית ומעלה, ואותת לשר האוצר כחלון ולממשלה כולה שלא ייתן ידו למהלכי חקיקה השמים ללעג את הכנסת ואת תהליכי החקיקה הקבועים בחוק. למרות המפלה הזמנית, שר האוצר משה כחלון הכריז כי אין בכוונתו לסגת מהיוזמה וכי בכוונתו לקדם חקיקה מחודשת בנושא במטרה להמשיך את המלחמה במשקיעים .
ראשית נזכיר לשר האוצר שהמשקיעים במשק הם לא אויבים שיש להילחם בהם אלא עמוד השדרה של הכלכלה הישראלית. במקום המשך ההתעקשות על חוק דירה שלישית, ראוי שמשרד האוצר יבין שיש עוד כלים רבים להתמודד עם סוגיית המשקיעים בתחום הנדל ן. למעשה, אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לשינוי בשוק הנדל ן עוברת דרך שוק ההון הישראלי.
מזה שנים ארוכות איגוד החברות הציבוריות קורא לממשלה ולמשרד האוצר לפעול להורדת המס על רווחי הון (מס הבורסה) תוך יצירת משוואה חדשה למשקיעים, לפיה ההשקעה בנדל ן אינה השקעה מועדפת מבחינת מערכת המס. היום, לאור הירידה במחזורי המסחר מצד אחד, ומשבר הנדל ן שממשיך להחריף מהצד השני, לכחלון יש הזדמנות נדירה להוביל רפורמה כוללת במערכת המס; רפורמה כזו תיצור מציאות חדשה שתסיט משקיעים משוק הנדל ן לשוק ההון, ואלו יקנו מניות של חברות ישראליות, במקום עוד ועוד דירות על חשבון הזוגות הצעירים.
ניירות עמדה שהעבירו הנהלת הבורסה לניירות ערך ואיגוד החברות הציבוריות למשרד האוצר, כללו בקשה להורדת המס על רווחי הון לרמה של 15% במקום ה-25% הנהוגים כיום. הצעה נוספת שמונחת לפתחו של האוצר קוראת להעניק פטור מלא ממס למשקיעים קטנים, משקי בית, עד לסכום של 60,000 רווחים בשנה. הצעות אלו יעניקו בו זמנית תמריצים להסטת המשקיעים משוק הנדל ן, ויביאו להעלאה של מחזורי המסחר בבורסה - שתי מטרות ממשלתיות מוצהרות.
- האם הבורסה הישראלית חשופה לנדל"ן באופן חריג?
- להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצערנו, למרות התמיכה המוצהרת של רשות ני"ע, יו"ר ועדת הכספים משה גפני, הנהלת הבורסה וגורמים נוספים, משרד האוצר מתמהמה ולא פועל בכיוון של רפורמה במס. לצד ההתנגדות האוטומטית של רשות המסים להורדת מס הבורסה, משרד האוצר כנראה חושש מביקורת ציבורית של התקשורת ושל חברי כנסת 'חברתיים' שיטענו כי הוא מעניק הטבות לעשירים ול'טייקונים' במקום לדאוג לעם.
לטענה זו אין כל בסיס. הבורסה היא לא מגרש המשחקים הפרטי של גורם כזה או אחר. היא משאב לאומי, וביכולתה להפוך לאחד מקטרי הצמיחה המשמעותיים של המשק. עידוד הפעילות בבורסה חיוני לאינטרס הציבורי, שהרי כולנו מושקעים בבורסה ובחברות הישראליות דרך החיסכון ארוך הטווח שלנו, ועל כן לא מדובר בהטבה לעשירים, אלא בכורח המציאות ולמעשה במכשיר שוויוני לחלוקת עושר לכלל הציבור.
חשוב לזכור שהעלאת המס על רווחי הון בשנת 2012 לא הוכיחה את עצמה, ולא הובילה להגדלת הכנסות המדינה, אבל בהחלט תרמה להתייבשות הבורסה. הסטת הון משוק הנדל"ן להשקעה בחברות ישראליות תוביל לתחייה מחודשת של מחזורי המסחר; תביא בהכרח לירידת חלקם של המשקיעים בשוק הנדל"ן, ותאפשר לכחלון להציג הישגים גם בתחום יוקר המחיה והורדת מחירי הדיור בישראל.
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- 12.קישקוש. אינטרסנט. (ל"ת)אה 12/09/2017 05:41הגב לתגובה זו
- 11.מנדי 11/09/2017 15:46הגב לתגובה זואם היית מציע דיווח על מחזור שנתי של 60,000 והעלאת מס רווחי הון ל 40 אחוז, אז היתה התעניינות עצומה באוצר ובכנסת. פוליטיקאים היו מהללים וקדמים את הרעיונות. עולם הפוך. הנהגת המדינה- נגד תושביה.
- 10.בצלאל 08/09/2017 16:21הגב לתגובה זוהגענו למצב בלתי אפשרי ראש הממשלה ממנה שרים הדיוטים לתפקידי מפתח במשק . לדוגמא כחלון איך ביבי מינה אותו לשר האוצר . כחלון אם אין לך מושג בכלכלה תהיה גבר ותעזוב את משרד האוצר.......
- 9.שר הקלקלה.לא מבין כמה תורמת הבורסה לצמיחת הכלכלה. (ל"ת)אזרח 08/09/2017 16:06הגב לתגובה זו
- 8.כחלון עושה את מה שפופוליסטי ולא את הנכון (ל"ת)נכון להוריד את המס 08/09/2017 15:52הגב לתגובה זו
- 7.צודק במאה אחוז (ל"ת)בלון הנדלו 08/09/2017 15:26הגב לתגובה זו
- 6.ג'קי 08/09/2017 15:11הגב לתגובה זואין סתירה בין השניים. אפשר ליישם שניהם במקביל התוצאות יהיו משמעותיות ומהירות- הנדל"ן יצטנן והבורסה תפרח. למה צריך לחשוב במושגים של זה במקום זה?!
- 5.חכלון יעשה את הצעד הזה לפני הבחירות ולא דקה אחת לפני (ל"ת)חמודי 08/09/2017 14:27הגב לתגובה זו
- ביבי לא יתן לו לגנוב את ההצגה (ל"ת)אזרח 08/09/2017 16:04הגב לתגובה זו
- 4.מנחם 08/09/2017 14:22הגב לתגובה זוהכל נכון אבל זה לא יקרה כי יש למקבלי ההחלטות יש ניגוד ענינים יש להם יותר מדירה אחל ולכן זה לא יקרה עד שבועת הנדלן תתפוצץ מעצמה.
- 3.אתה צודק 08/09/2017 12:12הגב לתגובה זונטו כחלון דואג אך ורק לכחלון, לא לבורסה, לא לציבור, ולרוב גם לא ינקוט בצעדים נכונים כי הם לא לרוחה של התקשורת הצרחנית וחסרת עמוד השידרה. אגב, רק תיקון קטן, את המס על הבורסה לא צריך להוריד למ 25% ל- 15%. השיח הנכון הוא להחזיר את המס ל 15%, שיעור בו הוא היה עד למחאה החברתית שהפחידה את הפוליטיקאים שאצו רצו להראות לציבור איך הם מכים את הטייקונים המשקיעים בבורסה, והשיגו תוצאה של אפיק השקעה מועדף בשוק הדירות דבר שגרם לשיחרור מטורף במחיר הדירות. כחלון וראשי האוצר יודעים זאת אבל מדובר בשכבה של ייס מנים של הכחלון שמצפצפים רק את מה שהבוס הנקמן דורש.
- צודק ב100% (ל"ת)דני 08/09/2017 15:54הגב לתגובה זו
- 2.משה 08/09/2017 11:55הגב לתגובה זוהכתבה מאוד נכונה וצודקת.הרי כל אזרח מושקע בבורסה דרך קופות גמל,קרנות השתלמות,קרנות פנסיה,ביטוחי מנהלים, והרשימה עוד ארוכה.מס נמוך יותר על הבורסה,תאפשר אלטרנטיבות ראויות להשקעה,במקביל עם גידול במחזורים, ןהחייאת שוק ההון.
- 1.אהרוני 08/09/2017 09:59הגב לתגובה זוההצעה הזאת, להוריד מס על רווחי הון בבורסה, מונחת על המדף אצל שר האוצר יותר משנה, והוא לא עושה בה שימוש. אין לו חוט שדרה לשר הזה. פחדן ממדרגה ראשונה. מאוכזב ממנו קשות. הרי רבים וטובים מציעים לו זאת מזה זמן רב, הוא רואה את הבורסה גוססת, הביקוש לדירות גובר, והוא בשלו. שב ואל תעשה. כחלון, בבחירות הבאות תצא קירח מכאן ומכאן. גם הימין לא אוהב אותך, וגם השמאל. גם העשירים וגם העניים. מקוה שתעבור את אחוז החסימה. אתה בנושאים רבים, כישלון מהדהד.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
