הדרך לשינוי בשוק הנדל"ן עוברת בבורסה

אילן פלטו | (14)

בית המשפט הגבוה לצדק פסל לאחרונה את מהלך החקיקה של יוזמת מס על דירה שלישית ומעלה, ואותת לשר האוצר כחלון ולממשלה כולה שלא ייתן ידו למהלכי חקיקה השמים ללעג את הכנסת ואת תהליכי החקיקה הקבועים בחוק. למרות המפלה הזמנית, שר האוצר משה כחלון הכריז כי אין בכוונתו לסגת מהיוזמה וכי בכוונתו לקדם חקיקה מחודשת בנושא במטרה להמשיך את המלחמה במשקיעים .

ראשית נזכיר לשר האוצר שהמשקיעים במשק הם לא אויבים שיש להילחם בהם אלא עמוד השדרה של הכלכלה הישראלית. במקום המשך ההתעקשות על חוק דירה שלישית, ראוי שמשרד האוצר יבין שיש עוד כלים רבים להתמודד עם סוגיית המשקיעים בתחום הנדל ן. למעשה, אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לשינוי בשוק הנדל ן עוברת דרך שוק ההון הישראלי.

מזה שנים ארוכות איגוד החברות הציבוריות קורא לממשלה ולמשרד האוצר לפעול להורדת המס על רווחי הון (מס הבורסה) תוך יצירת משוואה חדשה למשקיעים, לפיה ההשקעה בנדל ן אינה השקעה מועדפת מבחינת מערכת המס. היום, לאור הירידה במחזורי המסחר מצד אחד, ומשבר הנדל ן שממשיך להחריף מהצד השני, לכחלון יש הזדמנות נדירה להוביל רפורמה כוללת במערכת המס; רפורמה כזו תיצור מציאות חדשה שתסיט משקיעים משוק הנדל ן לשוק ההון, ואלו יקנו מניות של חברות ישראליות, במקום עוד ועוד דירות על חשבון הזוגות הצעירים.

ניירות עמדה שהעבירו הנהלת הבורסה לניירות ערך ואיגוד החברות הציבוריות למשרד האוצר, כללו בקשה להורדת המס על רווחי הון לרמה של 15% במקום ה-25% הנהוגים כיום. הצעה נוספת שמונחת לפתחו של האוצר קוראת להעניק פטור מלא ממס למשקיעים קטנים, משקי בית, עד לסכום של 60,000 רווחים בשנה. הצעות אלו יעניקו בו זמנית תמריצים להסטת המשקיעים משוק הנדל ן, ויביאו להעלאה של מחזורי המסחר בבורסה - שתי מטרות ממשלתיות מוצהרות.

לצערנו, למרות התמיכה המוצהרת של רשות ני"ע, יו"ר ועדת הכספים משה גפני, הנהלת הבורסה וגורמים נוספים, משרד האוצר מתמהמה ולא פועל בכיוון של רפורמה במס. לצד ההתנגדות האוטומטית של רשות המסים להורדת מס הבורסה, משרד האוצר כנראה חושש מביקורת ציבורית של התקשורת ושל חברי כנסת 'חברתיים' שיטענו כי הוא מעניק הטבות לעשירים ול'טייקונים' במקום לדאוג לעם.

לטענה זו אין כל בסיס. הבורסה היא לא מגרש המשחקים הפרטי של גורם כזה או אחר. היא משאב לאומי, וביכולתה להפוך לאחד מקטרי הצמיחה המשמעותיים של המשק. עידוד הפעילות בבורסה חיוני לאינטרס הציבורי, שהרי כולנו מושקעים בבורסה ובחברות הישראליות דרך החיסכון ארוך הטווח שלנו, ועל כן לא מדובר בהטבה לעשירים, אלא בכורח המציאות ולמעשה במכשיר שוויוני לחלוקת עושר לכלל הציבור.

חשוב לזכור שהעלאת המס על רווחי הון בשנת 2012 לא הוכיחה את עצמה, ולא הובילה להגדלת הכנסות המדינה, אבל בהחלט תרמה להתייבשות הבורסה. הסטת הון משוק הנדל"ן להשקעה בחברות ישראליות תוביל לתחייה מחודשת של מחזורי המסחר; תביא בהכרח לירידת חלקם של המשקיעים בשוק הנדל"ן, ותאפשר לכחלון להציג הישגים גם בתחום יוקר המחיה והורדת מחירי הדיור בישראל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    קישקוש. אינטרסנט. (ל"ת)
    אה 12/09/2017 05:41
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מנדי 11/09/2017 15:46
    הגב לתגובה זו
    אם היית מציע דיווח על מחזור שנתי של 60,000 והעלאת מס רווחי הון ל 40 אחוז, אז היתה התעניינות עצומה באוצר ובכנסת. פוליטיקאים היו מהללים וקדמים את הרעיונות. עולם הפוך. הנהגת המדינה- נגד תושביה.
  • 10.
    בצלאל 08/09/2017 16:21
    הגב לתגובה זו
    הגענו למצב בלתי אפשרי ראש הממשלה ממנה שרים הדיוטים לתפקידי מפתח במשק . לדוגמא כחלון איך ביבי מינה אותו לשר האוצר . כחלון אם אין לך מושג בכלכלה תהיה גבר ותעזוב את משרד האוצר.......
  • 9.
    שר הקלקלה.לא מבין כמה תורמת הבורסה לצמיחת הכלכלה. (ל"ת)
    אזרח 08/09/2017 16:06
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    כחלון עושה את מה שפופוליסטי ולא את הנכון (ל"ת)
    נכון להוריד את המס 08/09/2017 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    צודק במאה אחוז (ל"ת)
    בלון הנדלו 08/09/2017 15:26
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ג'קי 08/09/2017 15:11
    הגב לתגובה זו
    אין סתירה בין השניים. אפשר ליישם שניהם במקביל התוצאות יהיו משמעותיות ומהירות- הנדל"ן יצטנן והבורסה תפרח. למה צריך לחשוב במושגים של זה במקום זה?!
  • 5.
    חכלון יעשה את הצעד הזה לפני הבחירות ולא דקה אחת לפני (ל"ת)
    חמודי 08/09/2017 14:27
    הגב לתגובה זו
  • ביבי לא יתן לו לגנוב את ההצגה (ל"ת)
    אזרח 08/09/2017 16:04
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מנחם 08/09/2017 14:22
    הגב לתגובה זו
    הכל נכון אבל זה לא יקרה כי יש למקבלי ההחלטות יש ניגוד ענינים יש להם יותר מדירה אחל ולכן זה לא יקרה עד שבועת הנדלן תתפוצץ מעצמה.
  • 3.
    אתה צודק 08/09/2017 12:12
    הגב לתגובה זו
    נטו כחלון דואג אך ורק לכחלון, לא לבורסה, לא לציבור, ולרוב גם לא ינקוט בצעדים נכונים כי הם לא לרוחה של התקשורת הצרחנית וחסרת עמוד השידרה. אגב, רק תיקון קטן, את המס על הבורסה לא צריך להוריד למ 25% ל- 15%. השיח הנכון הוא להחזיר את המס ל 15%, שיעור בו הוא היה עד למחאה החברתית שהפחידה את הפוליטיקאים שאצו רצו להראות לציבור איך הם מכים את הטייקונים המשקיעים בבורסה, והשיגו תוצאה של אפיק השקעה מועדף בשוק הדירות דבר שגרם לשיחרור מטורף במחיר הדירות. כחלון וראשי האוצר יודעים זאת אבל מדובר בשכבה של ייס מנים של הכחלון שמצפצפים רק את מה שהבוס הנקמן דורש.
  • צודק ב100% (ל"ת)
    דני 08/09/2017 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה 08/09/2017 11:55
    הגב לתגובה זו
    הכתבה מאוד נכונה וצודקת.הרי כל אזרח מושקע בבורסה דרך קופות גמל,קרנות השתלמות,קרנות פנסיה,ביטוחי מנהלים, והרשימה עוד ארוכה.מס נמוך יותר על הבורסה,תאפשר אלטרנטיבות ראויות להשקעה,במקביל עם גידול במחזורים, ןהחייאת שוק ההון.
  • 1.
    אהרוני 08/09/2017 09:59
    הגב לתגובה זו
    ההצעה הזאת, להוריד מס על רווחי הון בבורסה, מונחת על המדף אצל שר האוצר יותר משנה, והוא לא עושה בה שימוש. אין לו חוט שדרה לשר הזה. פחדן ממדרגה ראשונה. מאוכזב ממנו קשות. הרי רבים וטובים מציעים לו זאת מזה זמן רב, הוא רואה את הבורסה גוססת, הביקוש לדירות גובר, והוא בשלו. שב ואל תעשה. כחלון, בבחירות הבאות תצא קירח מכאן ומכאן. גם הימין לא אוהב אותך, וגם השמאל. גם העשירים וגם העניים. מקוה שתעבור את אחוז החסימה. אתה בנושאים רבים, כישלון מהדהד.
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.