מצבת הכתיבות החודש מעידה על דישדוש רחב

יונתן קריספין | (9)

מדדי העולם מתממשים כבר זמן מה ועברו למגמות ירידה ולו זמניות עקב המתנה להודעות שקצת יחזירו את הצבע ללחי המשקיעים. בארה"ב איבד מדד ה-S&P האמריקני 3% אחרי בחירת אובמה. צמד המילים 'צוק פיסקאלי' מבטא בעצם תוכנית כלכלית, השוק ממתין לאותה תוכנית תוך כדי ירידות שערים במחזורים נמוכים.

לפני כשבוע הנגיד דראגי אמר כי המשבר בארופה מתחיל להשפיע גם על גרמניה. אצלנו המצב הביטחוני בדרום ובצפון מעלה קצת יותר עם חששות כי המנהיגים עסוקים בבחירות וסיסמאות.

אין להקל ראש במימוש הנוכחי. הוא יכול להימשך כי התקווה יורדת והאמונה מתמוססת. מימוש כמו מימוש הוא יכול להימשך עוד מס' אחוזים ואז לפתע יקראו לזה ירידות שערים.

רמת ה-1215 הוכחה השבוע כאבן נגף כלפי מעלה. השוק לא מפגין כוח ומנות מוכרים דלילות מורידות את השוק. האופוריה קיימת בשטח וסטיות התקן של האופציות נמוכות כאן ובחו"ל, אבל זה עדיין לא אומר שהן לא יכולות לעלות, המצב נפיץ. על מנת שהבורסות יחזרו למסלול עלייה צריך חדשות טובות ואין כרגע. ההתפתחויות בישראל הכי משמעותיות, הפעם אסור להקל ראש במצב הביטחוני, צריך זהירות מפני אפשרות לתקופה עצבנית ולא שקטה.

אופציות מעו"ף:

בחודש הנוכחי ביקר מדד המעו"ף פעם נוספת באזור 1235-40 ונסוג. עוצמת הקונים נמוכה ככל שעוברים הימים. לכן רמה זאת ללא אירועים מיוחדים

לא תיפרץ במהרה בעתיד הקרוב. מצבת הכתיבות החודש מעידה על דישדוש רחב. סטיות התקן נמוכות ולא מתאימות לעצבנות שיכולה לתקוף את השוק עקב אירוע כזה או אחר.

השבוע הגבנו בירי לצד הסורי אחרי 40 שנה, ובאותם רגעים הבורסה עלתה מעלה, מה שמראה שעוצמת הפעילים בשוק גבוהה בשליטתם על מנת ליצור מראית עין. הציבור לא סוחר על מנת להגיב בפאניקה. בעלי מניות צריכים הגנה מפני אירוע רע, ולדעתי פוטים מתחת למדד 1170 עומדים בהגדרה למקרה שהירידות יחריפו. מחירי הפרמיות במצב הנוכחי של השווקים שנמצאים במימושים מבטאים שקט ורגיעה. לדעתי המצב בבורסות לא תומך בכך לעת הנוכחית.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון ומרצה למסחר באקדמיית ברק קפיטל

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אביב ב 14/11/2012 07:52
    הגב לתגובה זו
    הבורסות חלשות.
  • 5.
    ד 13/11/2012 22:19
    הגב לתגובה זו
    מהזוית של המס וההשקעות העדיפות של מוסדיים בחול.אני אכתוב על זה שבוע הבא כי המחזורים חזרו ל800 מיליון ויש לכך הצדקה פעם נוספת.
  • 4.
    אמיר ד 13/11/2012 19:54
    הגב לתגובה זו
    למה בכל הטורים הטובים שאתה כותב,אין ולו איזכור למצב הרע שנהיה בשוק ההון???מצב של מכונה אחת שעושה טרור לכול באמצעות נכס בסיס וחוזים באופציות.לא יכול להיות שסוחרים מדהימים שהיו מרוויחים בתשע מתוך עשר עיסקאות והיום לא מרוויחים ולו אגורה שחוקה.ומה לגבי המניות?פשוט אסון,חוסר נזילות,פשוט מצב רע מאד!!!
  • הגבתי ל4 בתגובה 5.לילה טוב (ל"ת)
    ד 13/11/2012 23:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוני 13/11/2012 17:06
    הגב לתגובה זו
    מה דעתך על ראלי/רע-לי סוף שנה? תודה וערב נפלא, הצלחות
  • ד 13/11/2012 22:22
    הגב לתגובה זו
    תלוי בתוכנית כלכלית שארהב תקבל מאובמה ,אם וכאשר זה יקרה זה יכול לדחוף מעלה ועד אז נותר רק לקוות למי שמייחל.
  • 2.
    דווקא ברור שאין לו מה להגיד... (ל"ת)
    A 13/11/2012 10:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה בדיוק רצית להגיד....? (ל"ת)
    לא ברור 13/11/2012 10:10
    הגב לתגובה זו
  • שוורצנקוף 16/11/2012 19:28
    הגב לתגובה זו
    הרווחתי פי 3.תודה.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.