נייקי
צילום: טוויטר
דוחות

לקראת חילופי המנכ"לים - נייקי חותכת תחזיות; המניה נופלת

המנכ"ל החדש של נייקי, אליוט היל, ייכנס לתפקידו בעוד כשבועיים, והוא ייצטרך להרים את החברה ממקום אפילו יותר נמוך - נייקי עם עוד דוחות חלשים והורדת תחזית לשנה כולה
רוי שיינמן |

נייקי  NIKE דיווחה אמש אחרי המסחר על תוצאותיה לרבעון שנגמר בסוף אוגוסט, ובעוד היא עקפה את צפי האנליסטים בשורה האחרונה, היא פספסה בשורה העליונה ובתחזית לרבעון הבא ולשנה כולה. ענקית ביגוד הספורט שמתקשה בתקופה האחרונה דיווחה על רווח של 70 סנט למניה לעומת צפי האנליסטים שהיה לרווח של 52 סנט למניה. ההכנסות הסתכמו ב-11.59 מיליארד דולר לעומת צפי ל-11.65 מיליארד דולר).

נייקי צופה כעת ירידה של בין 8%-10% בהכנסות ברבעון הבא לעומת הרבעון המקביל, גרוע יותר מצפי האנליסטים של ירידה של 7%. לשנה כולה החברה צופה כעת ירידה בהכנסות בשיעור חד ספרתי בינוני, זאת לעומת תחזית קודמת לעלייה בהכנסות.

 

מורידה תחזיות בכדי להקל על המנכ"ל החדש

כאמור, המנכ"ל החדש, אליוט היל, צפוי להיכנס לתפקידו בעוד כשבועיים, זאת לאחר שבחודש שעבר המנכ"ל הנוכחי, ג'ון דונהיו, הודיע על פרישתו מהתפקיד. כעת הנהלת החברה אומרת שהורדת התחזיות מגיעה בכדי להפוך את כניסתו של היל לתפקיד לקלה יותר.

אליוט היל, המנכ

אליוט היל, המנכ"ל הנכנס של נייקי; קרדיט: נייקי

"מהלך זה יאפשר לאליוט להתחבר מחדש עם הצוותים שלנו, לבחון את האסטרטגיות הנוכחיות ואת מגמות השוק, ולבנות תוכניות שיאפשרו לנו למצב את העסק בצורה הטובה ביותר לשנת הכספים 2026 ואילך", אמר סמנכ"ל הכספים, מתיו פרנד, בשיחה עם אנליסטים.

ביוני, כאשר פרסמה את תוצאות הרבעון הקודם שלה, נייקי הפחיתה את תחזיותיה לשנה הנוכחית, וציינה כי היא מצפה לירידה במכירות בשיעור חד-ספרתי, לאחר שקודם לכן ציפתה לצמיחה. פרנד ציין כי מאז תחילת הרבעון, "הציפיות להכנסות התמתנו בעקבות מגמות התנועה בפלטפורמות הדיגיטל של נייקי, מגמות המכירה הקמעונאיות והשפעת ההזמנות לעונת האביב".

"אנחנו ממשיכים לראות שיפור קל במגמות ההכנסות בחצי השני של השנה לעומת החצי הראשון", הוסיף פרנד. "כאשר אנחנו מתכננים להכניס ולפתח חידושים בשוק, אנחנו מצפים ששולי הרווח הגולמי ירדו לעומת השנה הקודמת".

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, נייקי דחתה את יום המשקיעים שלה שתוכנן לנובמבר, ועדיין לא ברור מתי ייערך המפגש במקום.

 

נייקי מאבדת שטחי מדף

בשנה האחרונה נייקי הואשמה בכך שהיא מפגרת מאחור בתחום החדשנות, ובכך שהיא מאבדת נתח שוק למתחרים כמו On ו-Hoka, כאשר היא מתמקדת במכירה ישירה לצרכנים דרך אתרי החברה וחנויותיה, ולא דרך סיטונאים כמו פוט לוקר ו-DSW.

נעלי On, תופסות לנייקי שטח מדף; קרדיט: אתר החברה

נעלי On, תופסות לנייקי שטח מדף; קרדיט: אתר החברה

המכירות הישירות של נייקי ירדו ב-13% ל-4.7 מיליארד דולר ברבעון, בעוד המכירות הדיגיטליות ירדו ב-15%. מבקרי החברה טוענים כי ההתמקדות במכירה ישירה גרמה לה לשכוח את החדשנות, והמותגים המובילים כמו אייר פורס 1, דאנק ואייר ג'ורדן כבר לא מצליחים להעלות את המכירות כפי שעשו בעבר.

למעשה, שלושת המותגים האלה הציגו ירידה של כמעט 50% במכירות בדיגיטל ברבעון. מכירות המותג ג'ורדן לבדו ירדו בשיעור דו-ספרתי ברבעון, והחברה צופה המשך ירידה בקצב דומה בהמשך השנה. נייקי צופה גם ירידה בשיעור דו-ספרתי במכירות המקוונות הכוללות בשנת הכספים 2025.

 

אליוט היל יחזיר את נייקי למדפים?

המנכ"ל היוצא, ג'ון דונהיו, התחיל להכיר בצורך של נייקי לשקם את קשריה עם הסיטונאים. עם זאת, דירקטוריון החברה החליט כי אליוט היל, שהקדיש 32 שנים לנייקי לפני פרישתו בשנת 2020, הוא האיש המתאים להוביל את השלב הבא בחיי החברה.

היל, שמוערך מאוד בקרב שותפי הקמעונאות של נייקי, יעמוד בפני אתגר בשיקום היחסים עם הסיטונאים כשהוא ייכנס לתפקידו החודש. הסיטונאים התלוננו על כך שהמותגים הקיימים של נייקי אינם מספיקים כדי להניע את המכירות, והם נזהרים מהזמנת מלאי גדול מדי. הכנסות נייקי מהמכירה הסיטונאית ברבעון הראשון של שנת הכספים ירדו ב-8% ל-6.4 מיליארד דולר.

"סביבת המכירה הרב-מותגית תחרותית מאוד היום, וזה ייקח זמן להרחיב את נתח השוק", אמר פרנד בשיחת הרווחים, והוסיף שההזמנות לעונת האביב של שנת 2025 היו קלות מעט מהצפוי.

בעיה נוספת היא השוק האמריקני לנעלי ספורט, שנותר סטטי יחסית. ההוצאה של הצרכנים על מוצרים לא הכרחיים, כמו בגדים ונעליים, האטה. על פי חברת המחקר Euromonitor, הצמיחה במכירות נעליים בארה"ב ב-2024 צפויה להיות רק 2% לעומת 2023, לאחר קיפאון בין השנים 2022 ל-2023. נעלי ספורט אמורות לצמוח ב-5.6% בתקופה הזו לפי הנתונים ההיסטוריים. במהלך הרבעון האחרון, מכירות הנעליים של נייקי בצפון אמריקה ירדו ב-14%, ומכירות הבגדים ירדו ב-10%.

גם המותג קונברס, שנייקי רכשה ב-2003, מכביד על ביצועי החברה הכוללים. מכירות קונברס ירדו ב-15% ל-501 מיליון דולר ברבעון, אם כי זה היה טוב מהתחזיות של האנליסטים, שצפו מכירות של 493 מיליון דולר.

המשבר הכלכלי בסין

ביצועי נייקי הושפעו גם מהכלכלה הבלתי יציבה בסין, השוק השלישי בגודלו של נייקי מבחינת הכנסות. ביצועי החברה בסין משמשים פעמים רבות כאינדיקציה למצב הכלכלי באזור, וביוני נייקי הזהירה מפני "תחזית רכה" לשוק זה. נייקי דיווחה על הכנסות של 1.67 מיליארד דולר בסין ברבעון, מעט מעל לצפי האנליסטים של 1.62 מיליארד דולר. עם זאת, התנועה הייתה חלשה באזור, ופרנד ציין שנייקי "אינה חסינה" מפני האתגרים הכלכליים בשוק הסיני.

עם זאת, חבילת התמריצים הגדולה ביותר מאז מגפת הקורונה שחשף הבנק המרכזי בסין לאחרונה שצפוי לתת דחיפה משמעותית לכלכלה באזור.

מניית נייקי נסחרת לפי שווי של 133.6 מיליארד דולר אחרי ירידה של 18% מתחילת השנה ושל 7% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 29 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 25 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית נייקי בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat 24.15%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


טראמפ ושי מדברים (דאלי)טראמפ ושי מדברים (דאלי)

טראמפ מאותת על נסיגה במלחמת הסחר: "המכסים של 100% לא יישארו" - פסגה עם שי בעוד שבועיים

זו הסיבה שהשווקים מחקו את הירידות - טראמפ כנראה מחפש סולם 

עמית בר |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שידר רמזים ראשונים לאפשרות של פשרה. טראמפ אמר כי המכסים הגבוהים שאיים להטיל על יבוא מסין "אינם בני קיימא" ואישר את כוונתו להיפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג בעוד כשבועיים. הפגישה מתוכננת בשולי ועידת APEC בדרום קוריאה, שתתקיים בסוף אוקטובר, לאחר סדרה של עימותים שלא הוכרעו.

בשבועות האחרונים טראמפ איים להטיל מכס נוסף של 100% על יבוא סיני החל מ-1 בנובמבר, מהלך שצפוי היה להעמיק את המתיחות לרמה חדשה מאז תחילת העימות. איום זה הגיע על רקע הגבלות סיניות על יצוא מינרלים נדירים, שהן תגובה להטלת מכסים קיימים מצד ארה"ב.

העימות המסחרי החל כחלק ממדיניות "אמריקה ראשונה" של טראמפ, שכללה הטלת מכסים על מוצרים סיניים כדי להפחית את הגירעון המסחרי ולגן על תעשיות מקומיות. סין הגיבה במכסים נגדיים על סחורות אמריקאיות כמו סויה ומטוסים. עד כה, העימות גרם להפחתה של כ-20% בסחר הדו-צדדי והשפיע על שרשרות אספקה גלובליות, במיוחד בתחומי הטכנולוגיה והחקלאות.

סימנים לפשרה: "הכול יהיה בסדר"

למרות ההסלמה, טראמפ מאותת על ריכוך. בראיון לרשת פוקס ביזנס הוא אמר: "המספר הזה כנראה לא יישאר", והוסיף כי סין "כפו" עליו את הצעד הזה, ולא מדובר ביוזמה אסטרטגית.

מאוחר יותר, בפוסט ברשת Truth Social, טראמפ כתב: "אל תדאגו מסין, הכול יהיה בסדר", ותיאר את שי ג'ינפינג כ"מנהיג מכובד מאוד". מזכיר האוצר סקוט בסנט אישר כי הפגישה עם שי עדיין מתקיימת, ורמז על אפשרות להארכת הפסקת האש.