נייקי
צילום: טוויטר
דוחות

לקראת חילופי המנכ"לים - נייקי חותכת תחזיות; המניה נופלת

המנכ"ל החדש של נייקי, אליוט היל, ייכנס לתפקידו בעוד כשבועיים, והוא ייצטרך להרים את החברה ממקום אפילו יותר נמוך - נייקי עם עוד דוחות חלשים והורדת תחזית לשנה כולה
רוי שיינמן |

נייקי  NIKE דיווחה אמש אחרי המסחר על תוצאותיה לרבעון שנגמר בסוף אוגוסט, ובעוד היא עקפה את צפי האנליסטים בשורה האחרונה, היא פספסה בשורה העליונה ובתחזית לרבעון הבא ולשנה כולה. ענקית ביגוד הספורט שמתקשה בתקופה האחרונה דיווחה על רווח של 70 סנט למניה לעומת צפי האנליסטים שהיה לרווח של 52 סנט למניה. ההכנסות הסתכמו ב-11.59 מיליארד דולר לעומת צפי ל-11.65 מיליארד דולר).

נייקי צופה כעת ירידה של בין 8%-10% בהכנסות ברבעון הבא לעומת הרבעון המקביל, גרוע יותר מצפי האנליסטים של ירידה של 7%. לשנה כולה החברה צופה כעת ירידה בהכנסות בשיעור חד ספרתי בינוני, זאת לעומת תחזית קודמת לעלייה בהכנסות.

 

מורידה תחזיות בכדי להקל על המנכ"ל החדש

כאמור, המנכ"ל החדש, אליוט היל, צפוי להיכנס לתפקידו בעוד כשבועיים, זאת לאחר שבחודש שעבר המנכ"ל הנוכחי, ג'ון דונהיו, הודיע על פרישתו מהתפקיד. כעת הנהלת החברה אומרת שהורדת התחזיות מגיעה בכדי להפוך את כניסתו של היל לתפקיד לקלה יותר.

אליוט היל, המנכ

אליוט היל, המנכ"ל הנכנס של נייקי; קרדיט: נייקי

"מהלך זה יאפשר לאליוט להתחבר מחדש עם הצוותים שלנו, לבחון את האסטרטגיות הנוכחיות ואת מגמות השוק, ולבנות תוכניות שיאפשרו לנו למצב את העסק בצורה הטובה ביותר לשנת הכספים 2026 ואילך", אמר סמנכ"ל הכספים, מתיו פרנד, בשיחה עם אנליסטים.

ביוני, כאשר פרסמה את תוצאות הרבעון הקודם שלה, נייקי הפחיתה את תחזיותיה לשנה הנוכחית, וציינה כי היא מצפה לירידה במכירות בשיעור חד-ספרתי, לאחר שקודם לכן ציפתה לצמיחה. פרנד ציין כי מאז תחילת הרבעון, "הציפיות להכנסות התמתנו בעקבות מגמות התנועה בפלטפורמות הדיגיטל של נייקי, מגמות המכירה הקמעונאיות והשפעת ההזמנות לעונת האביב".

"אנחנו ממשיכים לראות שיפור קל במגמות ההכנסות בחצי השני של השנה לעומת החצי הראשון", הוסיף פרנד. "כאשר אנחנו מתכננים להכניס ולפתח חידושים בשוק, אנחנו מצפים ששולי הרווח הגולמי ירדו לעומת השנה הקודמת".

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, נייקי דחתה את יום המשקיעים שלה שתוכנן לנובמבר, ועדיין לא ברור מתי ייערך המפגש במקום.

 

נייקי מאבדת שטחי מדף

בשנה האחרונה נייקי הואשמה בכך שהיא מפגרת מאחור בתחום החדשנות, ובכך שהיא מאבדת נתח שוק למתחרים כמו On ו-Hoka, כאשר היא מתמקדת במכירה ישירה לצרכנים דרך אתרי החברה וחנויותיה, ולא דרך סיטונאים כמו פוט לוקר ו-DSW.

נעלי On, תופסות לנייקי שטח מדף; קרדיט: אתר החברה

נעלי On, תופסות לנייקי שטח מדף; קרדיט: אתר החברה

המכירות הישירות של נייקי ירדו ב-13% ל-4.7 מיליארד דולר ברבעון, בעוד המכירות הדיגיטליות ירדו ב-15%. מבקרי החברה טוענים כי ההתמקדות במכירה ישירה גרמה לה לשכוח את החדשנות, והמותגים המובילים כמו אייר פורס 1, דאנק ואייר ג'ורדן כבר לא מצליחים להעלות את המכירות כפי שעשו בעבר.

למעשה, שלושת המותגים האלה הציגו ירידה של כמעט 50% במכירות בדיגיטל ברבעון. מכירות המותג ג'ורדן לבדו ירדו בשיעור דו-ספרתי ברבעון, והחברה צופה המשך ירידה בקצב דומה בהמשך השנה. נייקי צופה גם ירידה בשיעור דו-ספרתי במכירות המקוונות הכוללות בשנת הכספים 2025.

 

אליוט היל יחזיר את נייקי למדפים?

המנכ"ל היוצא, ג'ון דונהיו, התחיל להכיר בצורך של נייקי לשקם את קשריה עם הסיטונאים. עם זאת, דירקטוריון החברה החליט כי אליוט היל, שהקדיש 32 שנים לנייקי לפני פרישתו בשנת 2020, הוא האיש המתאים להוביל את השלב הבא בחיי החברה.

היל, שמוערך מאוד בקרב שותפי הקמעונאות של נייקי, יעמוד בפני אתגר בשיקום היחסים עם הסיטונאים כשהוא ייכנס לתפקידו החודש. הסיטונאים התלוננו על כך שהמותגים הקיימים של נייקי אינם מספיקים כדי להניע את המכירות, והם נזהרים מהזמנת מלאי גדול מדי. הכנסות נייקי מהמכירה הסיטונאית ברבעון הראשון של שנת הכספים ירדו ב-8% ל-6.4 מיליארד דולר.

"סביבת המכירה הרב-מותגית תחרותית מאוד היום, וזה ייקח זמן להרחיב את נתח השוק", אמר פרנד בשיחת הרווחים, והוסיף שההזמנות לעונת האביב של שנת 2025 היו קלות מעט מהצפוי.

בעיה נוספת היא השוק האמריקני לנעלי ספורט, שנותר סטטי יחסית. ההוצאה של הצרכנים על מוצרים לא הכרחיים, כמו בגדים ונעליים, האטה. על פי חברת המחקר Euromonitor, הצמיחה במכירות נעליים בארה"ב ב-2024 צפויה להיות רק 2% לעומת 2023, לאחר קיפאון בין השנים 2022 ל-2023. נעלי ספורט אמורות לצמוח ב-5.6% בתקופה הזו לפי הנתונים ההיסטוריים. במהלך הרבעון האחרון, מכירות הנעליים של נייקי בצפון אמריקה ירדו ב-14%, ומכירות הבגדים ירדו ב-10%.

גם המותג קונברס, שנייקי רכשה ב-2003, מכביד על ביצועי החברה הכוללים. מכירות קונברס ירדו ב-15% ל-501 מיליון דולר ברבעון, אם כי זה היה טוב מהתחזיות של האנליסטים, שצפו מכירות של 493 מיליון דולר.

המשבר הכלכלי בסין

ביצועי נייקי הושפעו גם מהכלכלה הבלתי יציבה בסין, השוק השלישי בגודלו של נייקי מבחינת הכנסות. ביצועי החברה בסין משמשים פעמים רבות כאינדיקציה למצב הכלכלי באזור, וביוני נייקי הזהירה מפני "תחזית רכה" לשוק זה. נייקי דיווחה על הכנסות של 1.67 מיליארד דולר בסין ברבעון, מעט מעל לצפי האנליסטים של 1.62 מיליארד דולר. עם זאת, התנועה הייתה חלשה באזור, ופרנד ציין שנייקי "אינה חסינה" מפני האתגרים הכלכליים בשוק הסיני.

עם זאת, חבילת התמריצים הגדולה ביותר מאז מגפת הקורונה שחשף הבנק המרכזי בסין לאחרונה שצפוי לתת דחיפה משמעותית לכלכלה באזור.

מניית נייקי נסחרת לפי שווי של 133.6 מיליארד דולר אחרי ירידה של 18% מתחילת השנה ושל 7% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 29 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 25 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית נייקי בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה

צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה



שלמה גרינברג |

25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים. 

סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה  לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה. 

אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר. 

"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.

עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".