יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

לוקאפ - מניות חסומות: הסיפור של ריוויאן שיורדת 20%

חסימת מניות שבידי משקיעים מוקדמים או בעלי תפקידים בחברה נועדה למנוע הצפה של השוק מיד עם ההנפקה, אך מה קורה כשהחסימה משתחררת בדיוק בעיתוי גרוע? ריוויאן תגלה בקרוב
גיא טל | (1)
נושאים בכתבה השקעה רכב חשמלי

ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE עוברת תקופה לא קלה. לאחר הנפקה מוצלחת שלאחריה זינק שווי החברה עד לגובה של 150 מיליארד דולר, החלה מניית החברה במסע ארוך דרומה עד לשווי נוכחי של 25 מיליארד דולר בלבד, כשהסוף לא נראה באופק. המניה סובלת מהסנטימנט השלילי ממנו סובלות מניות הצמיחה, ובנוסף היא הורידה את תחזית המכירות לשנת 2022 מ-40 אלף מכוניות ל-25 אלף בלבד. הבעיות בשרשרת האספקה מקשות על הייצור ולא מאפשרות לחברה  לעלות על דרך המלך. 

בנקודה קשה זו, החברה סופגת מכה נוספת, אבל דווקא כזו שהייתה צפויה עוד מרגע ההנפקה - הסתיימה תקופת החסימה של המניות של החברות שהשתתפו בהנפקה, ופוטנציאל של מילוני מניות חדשות יזרמו לשוק, ועתידות לפגוע עוד יותר בשווי החברה החבוטה. 

בזמן ההנפקה ב-9 בנובמבר שנה שעברה, התבצע לוק אפ - חסימה של מניות שהיו בידי משקיעים מוקדמים או בעלי עניין ובעלי תפקידים בחברה. לעיתים קרובות מתבצעת חסימה כזו כאשר מניה יוצאת להנפקה ראשונית. מטרת החסימה היא למנוע הצפה של השוק במניות שיפעילו לחץ על מחיר המניה ויפגעו במשקיעים שקנו בהנפקה, וזאת על מנת לעודד יותר גופים להשתתף בהנפקה הראשונית ולהעלות את השווי. בדרך כלל לאחר תום תקופת החסימה נוצר לחץ מסוים על המניה כשמשקיעים מוקדמים רוצים להיפגש סוף סוף עם הכסף. משקיעים מוקדמים ירשמו רווח גם אם יסבלו מירידות מסוימות בתקופה כזו, כיון שבזמן ההשקעה הראשונית שלהם, טרום ההנפקה, התמחור היה נמוך בהרבה. 

במקרה של ריוויאן מדובר בלא מעט מניות שיופשרו בדיוק היום - 800 מיליון מניות. אין זה אומר שכל המניות הללו ישר יוצאו למכירה, אבל במקרה זה לא מעט מניות כבר עושות את דרכן לשוק. 

בין המשקיעים המוקדמים של ריוויאן שמניותיהם היו חסומות עד היום נמצאת המתחרה פורד FORD MOTOR , לה 100 מיליון מניות. בשוק כבר דיווחו על כוונתה של פורד למכור 8 מליון מניות. ריוויאן פתחה את יום המסחר לאחר ההודעה בירידה של 15%. 

לאמזון AMAZON יש 160 מיליון מניות והיא ככל הנראה דווקא לא מתכוונת למכור בקרוב. אמזון מסרה בתגובה לשאלות בנוגע לאחזקתה עם הסרת החסימה: "ריוויאן היא שותף חשוב של אמזון, ואנו נרגשים בנוגע לעתיד. 100 אלף מכוניות משלוחים חשמליות שיהיו על הכביש עד שנת 2030 אינם דבר  קטן, ואנו נשארים מחויבים לעבוד עם ריוויאן די להפוך את זה למציאות". 

יחד עם זאת, יתכן שהמאורע דווקא ישחרר מעט לחץ מעל המניה בהמשך. לפעמים מחזיקי שורט מחכים עד לשחרור מניות החסימה וזמן קצר לאחר מכן סוגרים את יתרת השורט. כרגע 6% ממניות ריוויאן מושאלות, כלומר נמצאות בפוזיציית שורט על המניה. בנוסף, השוק מגלה כמה באמת מהמניות הלא חסומות מוצעות למכירה, ולאחר לחץ ראשוני חוזר שיווי המשקל והמניה מתקנת. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ריוויאן תקווה שיקרה לה דבר דומה למה שקרה לפייסבוק, כיום מטא FACEBOOK   שיצאה להנפקה ראשונית בשנת 2012, אף היא עם מניות חסומות. מחיר ההנפקה היה 38 דולר למניה, ובזמן שהשתחררו המניות החסומות המחיר כבר היה 20 דולר  בלבד. עם הסרת החסימה ירדה מניית החברה ב-6% באותו שבוע, אך בחודש שלאחר מכן זינקה המניה ב-40%. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רק מזומן 11/05/2022 20:51
    הגב לתגובה זו
    כמו ניקולה וריויאן כולם מחכים ןנםיחה .יותר זול לקנות מפעל חשמלי מאשר לבנות אחד
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.