
מאסק חושף: טסלה מרחיבה את פיתוח שבבי ה-AI שלה
חברת הרכבים החשמליים מעבירה יותר מפיתוח השבבים לתוך החברה, מגדילה את קצב התכנון ומבססת שיתופי פעולה ייעודיים לייצור, במטרה להפחית תלות בספקים חיצוניים ולתמוך בפרויקטי הנהיגה האוטונומית והרובוטיקה שלה
טסלה Tesla -1.05% מתחילה לחשוף חלק מפעילות הפיתוח הפנימית שלה בתחום שבבי הבינה המלאכותית. אילון מאסק ציין לאחרונה כי החברה מפעילה צוות שעוסק בתכנון שבבים כבר תקופה ממושכת, וכי השבבים שתוכננו בתוך החברה שולבו ברכבים ובמרכזי הנתונים שלה בהיקף של מיליוני יחידות.
המידע שמאסק פרסם מצביע על מהלך ארוך טווח שמטרתו צמצום תלות בספקי חומרה חיצוניים, בעיקר בתחומי הנהיגה האוטונומית והרובוטיקה. לפי מאסק, הדור הנוכחי המותקן ברכבים הוא AI4, פיתוח שבב AI5 נמצא בשלב סיום, והחלה עבודה ראשונית על AI6. הוסיף שהחברה שואפת להציג שבב חדש מדי שנה. כדי לקדם את הפעילות הזו, טסלה פתחה מסלול גיוס למהנדסי סיליקון. החברה מחפשת מועמדים בעלי ניסיון מוכח בתכנון שבבים ובשילוב כלים מבוססי AI בתהליכי הפיתוח. מדובר בתחום שהופך לרלוונטי עבור חברות המפתחות מערכות חישוב ייעודיות.
במקביל, טסלה ממשיכה להישען על יכולות ייצור של חברות שבבים גדולות. סמסונג הודיעה בקיץ כי חתמה עם טסלה על הסכם הכולל ייצור שבבי AI בהיקף של 16.5 מיליארד דולר, לצד הקמת מתקן ייעודי בטקסס. החוזה אמור לספק לטסלה קיבולת ייצור מתאימה לקצבי העבודה שהיא מתכננת.
מאסק חיבר בין פיתוח השבבים החדשים לבין השאיפה להרחבת הפרויקטים הרובוטיים של החברה, ובראשם רובוט "אופטימוס". לפי טסלה, אותה תשתית חומרה תשמש גם למערכות רכב וגם למערכות רובוטיות, מה שמחייב תכנון שמותאם לטווח שימושים רחב. המהלכים של טסלה מתרחשים בתקופה שבה חברות רכב וטכנולוגיה מנסות לבנות שבבים מותאמים לדרישות החישוב הייחודיות שלהן. הביקוש לגישה ישירה לפיתוח חומרה גובר, בין היתר בשל עומסים על שרשרות אספקה ועלויות גבוהות של רכיבי צד־שלישי.
- אילון מאסק לא עוצר: xAI מתקרבת לגיוס ענק וטסלה מקבלת אור ירוק לרובוטקסי
- אילון מאסק חוזר לבית הלבן: סוף הנתק עם טראמפ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העיסוק הגובר של טסלה בתכנון שבבים אינו מבטל את השימוש במודלים חיצוניים, אך הוא מאפשר לה לבחון חלופות שמעניקות שליטה טובה יותר על תצורת החומרה ומחזורי העדכון שלה. בטווח הארוך, החברה תוכל להעריך אם פיתוח פנימי תורם ליציבות המוצרים ולעלויות הייצור.
שיתוף הפעולה עם סמסונג
שיתוף הפעולה בין טסלה לסמסונג מתבסס על הסכם רב־שנתי לייצור שבבי ה-AI מהדור הבא של טסלה, ה-AI6. עבור סמסונג, מדובר בהזדמנות לייצב את עסקי הפאונדרי אחרי תקופה ארוכה של ניצול חלקי של כושר הייצור. ההסכם החדש יוצר מסגרת עבודה ארוכת טווח עד סוף 2033, ומספק קו הזמנות ברור למפעל טקסס, שאמור לעבור להפעלה מלאה רק ב־2026.
בסמסונג רואים בעסקה לא רק מקור הכנסה, אלא גם מנוף טכנולוגי. המעבר לייצור שבבים בטכנולוגיית 2 ננומטר הוא צעד מרכזי בתחרות מול TSMC, ששולטת כיום ברוב השוק. החוזה עם טסלה משמש איתות לכך שללקוחות גדולים יש אמון ביכולות הייצור העתידיות של החברה, גם כשהפער התפעולי מול המתחרה מטאיוואן עדיין משמעותי. מבחינת טסלה, הפיצול בין ייצור אצל סמסונג לייצור אצל TSMC מצביע על רצון להפחית תלות בספק יחיד ולהתאים כל דור שבב ליכולות מפעל שונות. לפי דבריו של מאסק, טסלה מתכננת להשתמש ברצף מהיר של AI4, AI5 ו-AI6, מהלך שמייצר עומס תפעולי אך מאפשר לחברה לבחון טכנולוגיות ייצור מתקדמות בקצב מוגבר. עם זאת, שינויי החומרה התכופים עשויים לעורר תגובה שלילית מצד בעלי רכבים שנאמר להם בעבר שהציוד הקיים יתמוך בנהיגה אוטונומית מלאה.
- איך מעריכים נכסים והאם נפילת הביטקוין מייצרת הזדמנות קניה?
- לקראת שבוע מסחר קצר ועמוס - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
ההסכם בין החברות משתלב גם במגמה רחבה בארה"ב. מפעל טקסס של סמסונג נתמך במענקים והטבות מס מכוח ה-Chips and Science Act, שנועד לחזק ייצור שבבים מקומי. עבור טסלה, ייצור בארה"ב עשוי להפחית חשיפה לתעריפים עתידיים וליצור שרשרת אספקה יציבה יותר, במיוחד לנוכח שינויי מדיניות של הממשל האמריקאי כלפי יצרניות זרות.
לצד זאת, טסלה עדיין ניצבת מול אתגר מהותי: עמידה ביעדים שהציבה ליכולות נהיגה אוטונומית. מאסק אמר לאחרונה שהחברה תעבור מספר רבעונים מאתגרים עד שתצליח לספק כלי רכב אוטונומיים בקנה מידה גדול, יעד שהוא מציב לשנת 2026. ההתקדמות בשבבים היא רק חלק מהתמונה כאשר מערכות הנהיגה של החברה עדיין מצריכות השגחה מלאה מצד הנהגים, והפיילוט שנערך באוסטין מצביע על מגבלות שעדיין לא נפתרו.

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
החברה העלתה תחזית, אבל השוק ציפה להרבה יותר; האנליסטים מאוכזבים, וחוששים שהחברה פספסה את הכניסה ל-AI שמאיים על הבסיס של המוצרים שלה; ניתן להקים אתרים אינטרנט בדקות דרך AI
מניית וויקס (Wix) נופלת בכ‑16% על רקע פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השלישי . למרות שמדובר בנתונים החזקים ביותר של החברה מזה תקופה, השוק ציפה ליותר וכן הוא חושש מהמחיקות השוטפות של החברה ובעיקר מאיום ה-AI. וויקס היא חברה שנשענת על היכולת להקים אתרים מהירים וידידותיים, אך ככל שמהפכת ה-AI מתקדמת נראה שקל יחסית להחליף את המוצרים שלה.
הקריסה במניה היא למרות העלאת התחזיות לשנה כולה וגידול בצמיחה של הפלטפורמה החדשה Base44. הכנסות החברה ברבעון הסתכמו ב‑505.2 מיליון דולר, עלייה של 14% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. גם ההזמנות הכוללות צמחו בשיעור דומה והגיעו ל‑514.5 מיליון דולר. העלייה נתמכת בין השאר בצמיחה מהירה של Base44, פלטפורמת קוד מבוססת AI שמשרתת מעל שני מיליון משתמשים עם יותר מאלף מנויים משלמים חדשים בכל יום.
מנכ"ל החברה, אבישי אברהמי, אמר עם פרסום הדוח: "המטרה שלנו תמיד הייתה להנגיש טכנולוגיה מתקדמת בלי מחסומים של מורכבות. עם Base44, אנחנו מרחיבים את המשימה הזו ומביאים את הדור הבא של פיתוח מבוסס שפה טבעית ליישומים. זה השלב הבא במחויבות שלנו לדמוקרטיזציה של טכנולוגיה".
גם הנשיא ניר זוהר הציג את החצי כוס המלאה: "הביצוע החזק במנויים ובפתרונות העסקיים האיץ את הצמיחה, שעקפה את התחזיות. הביקושים החזקים מדגישים את הערך של המותג וויקס ואת מקומו עבור עסקים קטנים ויוצרים מכל הסוגים באינטרנט של היום".
- עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ליאור שמש, סמנכ"ל הכספים, הוסיף כי "Base44 מפתיעה אותנו עם גידול מהיר מהצפוי, מה שמצדיק האצת השקעות שיווקיות. אנחנו מעלים את תחזית ההזמנות לשנה כולה וצופים ש‑Base44 יהפוך לגורם צמיחה משמעותי בשנים הקרובות, עם שיעורי רווח דומים לעסק הליבה של וויקס".
