קופסא שחורה (הניוול)קופסא שחורה (הניוול)

הקופסאות השחורות של הדרימליינר שהתרסק - מה הן כוללות ואיך הן מפוענחות?

הממצאים של הקופסאות השחורות (שהן בעצם כתומות) מטיסת הדרימליינר של בואינג באיר אינדיה שהתרסק, אמורות להתפרסם - למה יש חשד גדול בקשר לפרסום, מה הן קופסאות שחורות, ועל הממצאים הראשונים של החקירה

עופר הבר | (3)

ציפייה דרוכה לתוצאות הפענוח של הקופסאות השחורות ממטוס הדרימליינר 787-8 של בואינג שהתרסק בטיסת איר אינדיה 171 ב-12 ביוני. תוצאות החקירה עלולות להשפיע על ערךמניית בואינג והמוניטין של החברה  שרק החל להשתקם, כמו גם על חברת התעופה איר אינדיה שנקנתה על ידי הקונצרן טאטא בהודו בתחילת 2022.

(Aircraft accident Investigation Branch)  AAIB, הרשות החוקרת ההודית שהוקמה בשנת 2012 ומעבדת פיענוח הקופסאות השחורות הוקמה באפריל 2025, כחודשיים לפני התאונה. צרפת, בריטניה וארה״ב שלהם נסיון רב ומעבדות ותיקות הציעו להעביר אליהן את הקופסאות השחורות לפיענוח, אך הרשויות ההודיות לא הסכימו לכך והודיעו כי הן יתחקרו את האירוע.


חקירה תעופתית או אימוני יוגה

AAIB הודיעה כי תמסור דיווח ביום שישי הנוכחי. תחילה הודיעה כי תמסור דו״ח מיקדמי טרום דו״ח סופי ולאחר מכן מסרה כי תמסור דו״ח ראשוני בלבד שיכיל את לו״ז האירוע ללא פרשנות והסבר לסיבת התקלה. מי שיכנס לאתר הרשות החוקרת ימצא דיווח לא עדכני מה-26/6 כי הקופסאות השחורות בפיענוח וליד דיווח זה פורסמה הודעה ליום היוגה הבינלאומי ותמונת החוקרים בשיעור יוגה. 

חוקרים בפעולה


הקופסאות השחורות הובאו מאחמדאבאד לדלהי על ידי מטוסי חיל האוויר תחת אבטחה מלאה ב-24 ביוני. הקופסה השחורה הקדמית הגיעה למעבדת AAIB בדלהי עם צוות AAIB בשעה 14:00 ב-24 ביוני. הקופסה השחורה האחורית הובאה על ידי צוות AAIB. 

התאונה בטיסת איר אינדיה 171

 המטוס היה בואינג 787 בן 12 שנים שצבר 41,700 שעות טיסה על פני 7,800 טיסות. על פי הדיווחים, המטוס עבר בשנת 2023 בדיקת ,C  שהיא בדיקה מקיפה הנערכת כל 20 עד 24 חודשים. המנועים שופצו מוקדם יותר בשנת 2025 בהתאם לנהלי הפעלה אופייניים. המטוס התרסק על יושביו במהלך המראה בהודו ב12/6/25.

הקופסאות השחורות

 ג'נרל אלקטריק סיפקה גם את הקופסאות השחורות - מקליט נתוני הטיסה ומקליט הקול של תא הטייס - במטוס ה-787. בואינג ו-GE לא הגיבו לבקשות מידע בנוגע למקליטי הנתונים. זה לא יוצא דופן: חברות נזהרות לתת לרשויות התעופה להוביל.

קיראו עוד ב"גלובל"

מטוס 787 מצויד בשני מקליטי טיסה מוטסים משופרים, אחד בקדמת המטוס ואחד מאחור. אלה משלבים הקלטת קול ונתונים. למרות שהם נקראים קופסאות שחורות, מקליטי הנתונים בדרך כלל כתומים כדי להקל על מציאתם. הם יכולים לשרוד פגיעה השווה בערך פי 3,500 ממשקלם.

מקליטי הנתונים נדרשים, על פי תקנות, להקליט לפחות 88 פרמטרים שונים של טיסה, כגון מהירות אוויר וגובה. רוב המקליטים המודרניים אוספים יותר מ-88 פרמטרים. מקליטי קול נדרשים להיות בעלי קיבולת הקלטה של ​​25 שעות.

למרות שמן, הקופסאות השחורות לרוב צבועות בצבע כתום עז, ונועדו להיות עמידות במיוחד בתנאי קיצון כמו ריסוק, שריפה, ומגע עם מים. הקופסה מצוידת במקור כוח פנימי (סוללות) ובמערכת שידור אותות רדיו, המאפשרים לאתר אותה בקלות לאחר תאונה, ואף לעיתים לסייע בחיפוש ניצולים. הקופסה מתוכננת לעמוד בתנאים קשים מאוד, ואינה ניתנת לפתיחה שלא על ידי אנשי מקצוע מוסמכים.  

שני המרכיבים העיקריים של הקופסה השחורה

המרכיב הראשון - מקליט נתוני טיסה  (FDR - Flight Data Recorder) מכשיר זה רושם באופן רציף פרמטרים רבים של הטיסה, כגון מהירות, גובה, כיוון, מצב המנועים, תנועות הגאי המטוס ועוד מאות נתונים טכניים נוספים. מידע זה מאפשר לחוקרים לשחזר את מצב המטוס והמערכות שלו לפני ובמהלך אירוע חריג.

המרכיב השני - מקליט קול בתא הטייס (CVR - Cockpit Voice Recorder מכשיר זה מקליט את כל השיחות והקולות בתא הטייס, כולל שיחות בין הטייסים, תקשורת עם פקחי הטיסה, והתרעות קוליות של המערכות. ההקלטות מסייעות להבין את פעולות הצוות ומה התרחש בתא הטייס ברגעים הקריטיים.

שני המכשירים ממוקמים בדרך כלל בחלקו האחורי של המטוס, אזור הנוטה לספוג פחות נזק בעת התרסקות. הם בנויים לעמוד בתנאים קיצוניים של חום, לחץ ומים, כדי להבטיח שהמידע האצור בהם יישמר.

חילוץ נתונים מהקופסאות השחורות

בערב ה-24 ביוני 2025, הצוות בראשות צוות AAIB עם חברים טכניים מ-AAIB ו-NTSB החל בתהליך חילוץ הנתונים. מודול הגנה מפני התרסקות (CPM) מהקופסה השחורה הקדמית חולץ בבטחה, וב-25 ביוני 2025, מודול הזיכרון הונגש בהצלחה ונתוניו הורדו במעבדת AAIB. 

הרשות החוקרת מסרה כי נעשו מאמצים לניתוח נתוני הקול ונתוני הטיסה, מאמצים אלה נועדו לשחזר את רצף האירועים שהובילו לתאונה ולזהות גורמים תורמים לשיפור בטיחות התעופה ולמניעת אירועים עתידיים.

לדברי שלטונות הודו, כל הפעולות ננקטו תוך ציות מלא לחוקים המקומיים בהודו ולהתחייבויות בינלאומיות, תוך עמידה בזמנים המוגבלים.

בסרטון יוטיוב בו מרואיין קברניט הודי ותיק בשם מוהן רנגנטן מועלים בדבריו ספקות לגבי דיווח אמין הכולל גם עובדות טכניות מעבר לתפקוד הטייסים בלבד - לסרטון המלא


ממצאים ראשוניים של הרשות החוקרת בהודו

עד כה לא נמסר דיווח רשמי מהרשויות. לתקשורת דלפו ידיעות כי האשם הינו בכפתורי הפסקת הדלק למנועים, כלומר, מישהו מהטיים הפעיל את כפתור הפסקת הדלק למנועים במהלך ההמראה. דיווח זה לא סביר כי קרה כי הכפתורים ממוגנים מפני הפעלה מקרית וקיימים גם מגינים מכניים בצידם של כפתורים אלה מתחת למצערת. כפתור הפסקת הדלק מופעל באוויר במקרה שריפה במנוע (לא בטיסה זו) או על הקרקע. הפעלה זדונית? בספק.

 

 

עצם העובדה כי מטוסי 787 לא קורקעו ברחבי העולם והרשויות הסתפקו בבדיקת הצי ההודי של איר אינדיה בלבד, מצביע על חשיבת השלטונות ההודים ובואינג כי לא מדובר בתקלה טכנית אלא טעות טייס. האם אכן? נצטרך לחכות לחקירה הרשמית והסופית בעוד מספר חודשים.

 

נמשיך להמתין לתוצאות החקירה הרשמית הראשונית, שלפחות הTIMELINES שלה מפענוח הקופסאות השחורות וקול הטייס אמורים להתפרסם על פי פרסומים רשמיים של הAAIB בשעות או הימים הקרובים. ציפיות כל עולם התעופה והנוסעים הינן לפרסום אמין שיביא לשיפור אמינות ובטיחות התעופה בעולם. 


עופר הבר,  מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר

 


 

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 11/07/2025 21:33
    הגב לתגובה זו
    כתבה מאוד מעניינת
  • 2.
    קורא נאמן 11/07/2025 21:30
    הגב לתגובה זו
    אני קורא כל כתבה שלך אבל זאת ממש מבולבלת. אתה מציין בשלושה מקומות שונים שהקופסה לא שחורה ושהיא מוגנת. דרושה עריכה.חוץ מזה הטייס ההודי שמתראיין מה זאת אומרת מטיל ספק באמינות אמינות של מי של המטוס של הגוף החוקר של חברת התעופהתעבור שוב ותתקן בחיאת
  • 1.
    אנונימי 11/07/2025 20:57
    הגב לתגובה זו
    מעניין אם שלטונות הודו יפרסמו את מה שקרה באמת.