מה יהיה בוול סטריט? המניות הטרנדיות ובכמה יורדים החוזים?
החברה שאלי לילי רוצה לקנות ובכמה היא תזנק היום? האם AMD חוזרת לאיים על אנבידיה, מניות האנרגיה הסולארית תחת מתקפה ועל פלנטיר ששוברת מדי יום שיא
החוזים על המדדים בוול סטריט יורדים עד 0.6%, הנפט עולה מעט. זה נראה כמו יום "שגרתי", למרות שכל יום בוול סטריט בחודשים האחרונים הוא הכל חוץ משגרה. היום יהיה בסימן המלחמה בין ישראל לאיראן, האזהרה של טראמפ בקשר לאיראן וגם - שינויים במדיניות המיסוי על בתחום האנרגיה המתחדשת - שמובילים לטלטלה בתחום.
סולאראדג', אנפייז ופירסט סולאר - סקטור הסולאר מתרסק
מה שנראה כהתקפה רגולטורית על תעשיית האנרגיה הירוקה הפך בתוך שעות ספורות למפולת של ממש בשוק המניות. סאנרן Sunrun -16.11% , אחת מחברות ההתקנה הסולארית הבולטות בארה"ב, מתרסקת בכמעט 27%, על רקע כוונה של הסנאט הרפובליקני לקדם ביטול הדרגתי של תמריצים פיסקליים לאנרגיה ירוקה עד 2028.
גם אנפייז אנרג'י, Enphase Energy -3.05% שמייצרת ממירי חשמל סולאריים, מאבדת גובה – עם ירידה של 17%. סולאראדג' הישראלית SolarEdge 2.88% המתחרה של אנפייז נופלת בכ-20%. מניית פירסט סולאר, יצרנית פאנלים גדולה, שירדה 12% אתמול, מתקשה להתאושש גם במסחר המוקדם ויורדת 7%.
בפועל, מדובר באיום ישיר על מנועי הצמיחה של התחום – שכן זיכויי המס שנמצאים תחת סכנת ביטול, הם אלה שהפכו את התחום לכלכלי בעשור האחרון. אנליסטים מציינים שייתכן שנראה בעתיד קונסולידציה בענף, כאשר שחקנים קטנים יתקשו לשרוד ללא תמיכה ממשלתית.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית ורב תרפיוטיקס (VERV) הופכת לאחת המדוברות ביותר ביומיים האחרונים, לאחר דיווח דרמטי ב"פייננשל טיימס" על עסקת רכישה אפשרית מצד ענקית התרופות אלי לילי. לפי ההערכות, לילי מוכנה לשלם מיליארד דולר מיידית, ועוד 300 מיליון בהמשך – תלוי בהתקדמות קלינית.
בעוד ורב קופצת ב-78% לרמה של 11.15 דולר למניה, מניית אלי לילי דווקא יורדת בכ-1%, ככל הנראה על רקע חשש המשקיעים מהיקף הסכום ומהסיכון הקליני שכרוך ברכישת חברת ביוטק מתקדמת אך צעירה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
פלנטיר, AMD ואנבידיה – בינה מלאכותית ממשיכה להוביל
גם תחום הבינה המלאכותית ממשיך להוות מוקד עניין חם. פלנטיר Palantir 1.65% , שמתמחה בפתרונות אנליטיקה מבוססי AI, שומרת על מומנטום חיובי, כשהיא סוגרת אתמול בשיא היסטורי – מעל 141 דולר למניה – וממשיכה לטפס גם במסחר המוקדם.המניה שזינקה פי 6 בשנה ותשבור גם היום שיא והקשר לישראל והאם היא יקרה? כנסו לראות מה האנליסטים חושבים.
במקביל, AMD Advanced Micro Devices -1.75% נהנית מהייפ סביב סדרת שבבים חדשה – Instinct MI350 – שמיועדת להתחרות ישירות באנבידיה NVIDIA Corp. . המניה טיפסה 9% ביום שני, ושוברת שיאים, בעוד נבידיה דווקא רושמת ירידה מתונה, אולי בשל מימושים מצד משקיעים.
סופטבנק מוכרת טי-מובייל – ומשקיעה מחדש ב-AI
טי-מובייל רושמת ירידה של כמעט 5% לאחר שדווח כי סופטבנק מכרה כ-21.5 מיליון מניות של החברה במחיר של 224 דולר למניה – בעסקת מכירה חסויה שהניבה לה כמעט 5 מיליארד דולר.
סופטבנק, שנמצאת בתהליך רה-ארגון עמוק, עושה רושם שמקדמת את השקעותיה מחדש בתחום הבינה המלאכותית – וייתכן שהמהלך הזה מעיד על העדפה ברורה שלה לפוטנציאל העתידי של טכנולוגיות AI לעומת שוק התקשורת המסורתי.
לנאר מפתיעה: הכנסות עולות, אבל מחירי הבתים נחלשים
חברת הבנייה למגורים לנאר מדווחת על תוצאות מעורבות: ההכנסות אמנם עולות ל-8.4 מיליארד דולר – מעל התחזיות, אך המחיר הממוצע לבית ירד ב-9% לרמה של 389 אלף דולר.
למרות ירידה קלה ברווח למניה לעומת התחזיות, המשקיעים בוחרים להתמקד בצד החיובי – גידול בהכנסות – והמניה עולה ב-2.2%. אם כי, הדאגה מהמשך ירידת מחירי הבתים לא נעלמת, במיוחד על רקע העלאות ריבית אפשריות או ירידה בביקושים.
מה צפוי בהמשך היום?
השוק עוקב בדריכות אחר פרסום דוחות רבעוניים של חברות כמו ג'ביל (JBL), ג'ון ווילי (JW.A) ולה-זי-בוי (LZB). תוצאות אלה צפויות לשפוך אור על מצבם של מגזרים פחות סוערים – טכנולוגיית ייצור, תחום ההוצאה לאור, וריהוט הבית – אך עשויות גם להפתיע.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
