מפעלי-העל של תעשיית הרכב וידאו

מפעלי הרכב הכי מרשימים בעולם, אחראיים להרכבתן של מאות אלפי מכוניות, לתעסוקתם של עשרות אלפי איש באופן ישיר ומאות באופן עקיף ומתפרשים על שטחים עצומים
עמרי ספיר |

אני זה ההוא מסעיף 6יצרניות הרכב מייצרות עשרות מיליוני מכוניות מדי שנה. הגדולות שבהן מייצרות כמה מיליונים לבדן. בשביל לייצר מסה כזו של כלי רכב, נדרשים לעתים מפעלי-ענק המעסיקים אלפי ועשרות אלפי עובדים ופועלים ומביאים לעולם מאות אלפי מכוניות בשנה. רבים מאותם מפעלים שייכים ליצרניות הגדולות בעולם – טויוטה, ג'נרל מוטורס, פולקסווגן ושות' – שנוטות לבזר את פעילותן בין ארצות ואזורים שונים, אך לא תמיד. קבלו כמה מפעלים מרשימים במיוחד.

1. מטה פולקסווגן בוולפסבורג

פולקסווגן היא היצרנית השלישית בגודלה בעולם ולקונצרן, כפי שאתם בוודאי יודעים, ישנה פעילות ענפה ברחבי העולם מסין הודו מלאזיה, דרך דרום אפריקה ועד ברזיל וארגנטינה. אך המפעל הכי גדול שלה, שוכן לצד מטה פולקסווגן בעיר וולפסבורג שבגרמניה. פולקסווגן מצהירה שמדובר באחד המפעלים הכי גדולים בעולם, אך ממאנת לגבות את ההצהרה במספרים. ניתן להעריך שהמפעל פולט אל כבישי העולם בכל שנה, כחצי מיליון מדגמי פולקסווגן השונים. על כך אחראיים – שימו לב – 98,564 עובדים ופועלים. המתחם העצום מתאפיין במראה תעשייתי-מכוער-טיפוסי והוא מפורסם, בין השאר, במראה "המרנין" של 4 ארובות הענק שלו. אבל זה לא הכל – במתחם העצום תמצאו גם את 'עיר המכוניות' (או אוטושטאט – Autostadt) – מרכז המבקרים המרשים שכולל גם שני מגדלי חנייה אוטומטיים ומרשימים המשמשים לאחסון מכוניות.
 
 
מי צריך ביקור במפעל כשיש את יוטיוב

חוץ מהמטה בוולסבורג, פולקסווגן גם בונה מפעל חדש בסין שמתוכנן להציג כושר ייצור של 300,000 מכוניות בשנה. תוסיפו לזה כמה מפעלים ממש לא קטנים של אודי (במטה באינגולשטאט עובדים 35,368 איש), סקודה ופולקסווגן במדינות נוספות – ותקבלו הסבר הולם לכך שמדובר ביצרנית שרוצה להיות הכי גדולה בעולם, ומהר.

2. ג'נרל מוטורס
בשביל להיות יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם (עד לא מכבר, הגדולה בעולם), מן הראוי שלג'נרל מוטורס יהיה מערך עצום של מפעלים. בשונה מהמוזכרות האחרות ברשימה, קונצרן הענק האמריקני מחלק את ייצור המכוניות לכמות נרחבת של מפעלים. שלא תבינו לא נכון – רבים מהמפעלים הללו זכאים לתואר 'עצום' בכל קנה מידה – למעט קנה המידה שלנו בכתבה הזו. למשל, מפעל של ג'נרל מוטורס בעיר ספרינג היל, טנסי, מייצר בין השאר קרוב ל-700,000 יחידות הנעה בשנה, ומשתרע על פני שטח של 8.5 קמ"ר – שטח הגדול יותר מהעיר בת-ים. בתחומי המפעל שלה בדטרויט נמצאים כ-67 דונמים של שמורת טבע.
 
 
העיר פלינט, מישיגן, בימים טובים יותר

אבל הפגיעה הקשה שספגה החברה ב-2009, עת הכריזה על פשיטת רגל, מורגשת גם כיום. רבים ממפעלי החברה נסגרו או שצומצמה פעילותם. בעיר פלינט, מישיגן, מקום הולדתה של ג'נרל מוטורס (ואחת הערים האומללות כלכלית בארה"ב כיום), מחזיקה החברה מספר מפעלים. אבל את המפעל הכי מפורסם בעיר, ואחד המפורסמים בצפון אמריקה – ביואיק סיטי – היא סגרה ופינתה לחלוטין. במפעל החברה במדינת אינדיאנה, למשל, מוצע למכירה קמ"ר של אדמה – כשליש מהשטח שבבעלותו. מפעל בעיר ג'יינסוויל שבוויסקונסין, שנחשב לאחד הגדולים של החברה בארצות הברית, נמצא כיום במצב "המתנה". והבעיה קיימת גם אצל חברות הבת – אופל, שכבר סגרה מפעל אחד בבלגיה והיא בדרך לסגירת מפעל נוסף בגרמניה.

3. תעשיית הרכב הסינית
לא הזכרנו זאת עד עכשיו, אבל את המספרים והנתונים הנדרשים ליצירת כתבה כמו זאת – קשה למצוא. המצב חמור פי כמה כשמגיעים לתעשיית הרכב הסינית, שמתאפיינת במספר רב של יצרניות שאף אחד לא ממש מכיר מעבר למסך הברזל, שרבות מהן מייצרות בכלל מכוניות של יצרניות מהעולם תחת הסכם שיתוף פעולה, ואחרות עושות זאת ללא הסכמה. ברחבי המדינה פזורים עשרות מפעלים המייצרים יחדיו קרוב ל-20 מיליון מכוניות בשנה. היצרניות הגדולות ביותר הן דונגפנג (Dongfeng), שבין השאר משתפת פעולה גם עם קיה, ניסאן ועם פיג'ו-סיטרואן. היא, וכן חברות כמו SAIC (בין השאר גם בעלת הבית של MG), גרייט וול, ג'ילי, צ'רי, BYD ועוד – מתהדרות בנתוני מכירות של למעלה ממיליון כלים האחת, בכל שנה.
 
 

4. טויוטה – זה לא מפעל, זו עיר
אתם יודעים שאתם מסתכלים על היצרנית הכי גדולה בעולם (לשנת 2012) כשאתם שומעים על טויוטה. לא, לא היצרנית – אנחנו מתכוונים לעיר בשם טויוטה שביפן. ככה זה כשמטה היצרנית ותריסר מפעלים שוכנים כולם באותה עיר – שעד לשנת 1959 נקראה בכלל קורומו (Koromo). אחד המפעלים, שלמען האמת שוכן בעיר שונה אך קרובה מאוד, מייצר 541,000 מכוניות בשנה ומעסיק 11,622 עובדים.
 
 
ככה מצליחים 7,500 פועלים לייצר 315,000 מכוניות בשנה (מפעל טויוטה בקנדה)

אבל היצרנית הכי גדולה בעולם לא מסתיימת כאן. למעשה, לטויוטה יש מספר לא מבוטל של מפעלי-ענק ברחבי העולם. ביניהם תמצאו את המפעל שלה בקנטאקי, ארצות הברית, שנחשב לגדול בצפון אמריקה ומייצר 315,000 מכוניות בשנה (אך מסוגל ללמעלה מחצי מיליון); המפעל של טויוטה בתאילנד מעסיק 16,792 פועלים שמייצרים ביחד 508,000 כלים; בסין, מפעל משותף עם FAW המקומית מייצר 499,000 מכוניות ומעסיק 12,828 עובדים.

5. מפעל אוטו-ואז בטוליאטי
העיר טוליאטי (Tolyatti, או Togliatti) שברוסיה קרויה בכלל על שמו של פוליטיקאי איטלקי שתיווך בין פיאט לחברת אוטו-ואז (AvtoVaz, בין השאר בעלת הבית של לאדה) להקמת מפעל משותף. לימים, שיתפו הרוסים פעולה (ועדיין משתפים, במפעל אחר באותה עיר) עם ג'נרל מוטורס וכיום שולטת שם שותפות רנו-ניסאן. זהו מפעל הרכב הגדול ברוסיה והוא נחשב לשני בגודלו בעולם. שטחו משתרע על 6 קמ"ר, מתוכם 4 מיליון מ"ר שטח בנוי. יש בו 300 ק"מ של מסועים ואורכו של פס ההרכבה הראשי הוא קילומטר וחצי. באלו מורכבות 545,450 מכוניות בשנה. המפעל מעסיק 74,800 פועלים ואחראי לפרנסתם (העקיפית) של כ-2 מיליון תושבים.
 
 

אגב פרנסה – המסים המגיעים מהמפעל אל הרשויות אחראים לכ-40% מתקציב העירייה (כשלצורך העניין, נאמר שהעיר מעט יותר מאוכלסת מתל אביב), ל-20% מתקציב המחוז בו היא שוכנת ול-1% מהתקציב של רוסיה בכלל. מרשים, כבר אמרנו?

6. מפעל יונדאי באולסן
כמו שכבר אמרנו, ברבים מהמקרים קשה להשיג מספרים הקשורים לתפוקה ולגודלם של המפעלים השונים. כל חברה סופרת את זה אחרת, ולא כולן רוצות לחלוק את כל המידע – לא בקלות, לפחות. אבל דבר אחד ברור לכולם – מפעל הרכב הגדול ביותר בעולם שייך ליונדאי, והוא ממוקם בבירת התעשייה הדרום קוריאנית, אולסן (Ulsan). המתחם משתרע על 5 קמ"ר צנועים (בהשוואה לרוסי שבסעיף הקודם) ומעסיק "רק" 34,000 עובדים. העובדה שיש למפעל נמל משלו, שמסוגל לאכלס 3 ספינות מסע בו זמנית, מסגירה את הנתון המרשים באמת. יכולת הייצור שלו עומדת על – שימו לב – למעלה ממיליון וחצי מכוניות בשנה. כלומר, כמעט פי 3 מהמקום השני. ואמרו וואו.
 
 
עזבו את זה שבחניון הייצוא במפעל של יונדאי יש כ-3,500 מקומות חנייה. נסו למצוא את המזח הזה בתמונה הראשית, ותבינו מה זה מפעל גדול באמת (רמז, הביטו בקצה העליון של התמונה)

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

רשות המסים
צילום: רשות המסים
פרשנות

גילוי מרצון: הזדמנות להסדיר חובות - או מלכודת לנישומים?

רשות המסים השיקה מחדש את נוהל הגילוי מרצון במטרה להחזיר מיליארדים לקופת המדינה ולאפשר לנישומים להסדיר חובות עבר בלי הליך פלילי; טיעונים בעד ונגד, והאם ביטול האנונימיות הוא שגרם לתכנית הנוכחית להיות פחות אטרקטיבית?


צלי אהרון |

גילוי מרצון חזר, והפעם עם פנים חדשות. רשות המסים הכריזה אמש על השקת הנוהל מחדש, שמאפשר לנישומים לדווח על הכנסות או נכסים שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב ולקבל חסינות מהליך פלילי. להרחבה ראו כאן - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי. הרעיון הוא די פשוט: מי שיבוא מרצונו ויסדיר את חובו, לא יועמד לדין. אבל השאלה המתבקשת היא האם מדובר בהזדמנות אמיתית או בתוכנית שתרתיע יותר מאשר היא תעודד, בעיקר כי מדובר בבקשה שמית ולא אנונימית כפי שהיה בעבר.  

תחשבו על התרחיש הבא - מגיע נישום וחושף את הרווחים שלון בחו"ל מקריפטו. אומר לו פקיד השומה, תשלם X, לנישום אין אפשרות לערער או לחזור בו מהחשיפה. הוא יכול לנסות לשכנע את פקיד השומה שהמס גבוה מדי, אבל אין לו אפשרות לסגת, כי אפשר להשתמש במידע שנחשף, ואז גם החבות הפלילית קיימת. כלומר, זו דרך חד כיוונית, אי אפשר להתחרט, והנישומים "בידיים" של פקידי השומה.  קחו גם בחשבון שאם מדובר בקריפטו צריך להביא אסמכתאות כדי לנתח את הרווחים על פני השנים - לרבים אין את המידע הזה ולא תמיד ניתן להשיגו, וגם  שבינתיים אין הקלות של הצמדה וריבית. אז המוטיבציה לגלות על הון בחו"ל וגם בארץ (לרבות מכר דירה) לא מאוד גדולה, אבל יש גם יתרונות ללקוחות ובעיקר הידיעה שלא מחפשים ולא רודפים אחריהם. הם יכולים לישון טוב בלילה.   


המדינה צריכה כסף - אולי יהיו הקלות בגילוי מרצון בהמשך

המדינה נמצאת בתקופה של הוצאות כבדות: מלחמה ארוכה, התחייבויות תקציביות ותשלומים הולכים ותופחים. גילוי מרצון נותן לממשלה דרך מהירה להכניס מיליארדים לקופת המדינה מבלי להטיל מיסים חדשים על כלל הציבור (כפי שעשתה עם המס על הרווחים הכלואים). מצד שני, גם לנישומים יש כאן רווח ברור: מי שמחזיק הכנסות לא מדווחות יכול להסדיר את מעמדו, לשלם את חוב המס ולדעת שהוא 'נקי' משפטית ולישון טוב בלילה. העובדה שבקשה שלא תאושר לא תשמש נגד הפונה בהליך אזרחי או פלילי מחזקת את הביטחון. כלומר, המידע שנמסר לא יכול לשמש לרעתו, אלא אם הגיע לרשות בדרכים אחרות, או וכאן כאמור הבעיה - אם הנישום לא הסכים לשומה, ואז הכל נפתח מחדש. רשות המסים לא חשבה כנראה על הנקודה הזו עד הסוף, ויש סיכוי שתוך כדי תנועה היא תפתור אותה לטובת הנישומים. זה כנראה גם תלוי בהיענות, אם ההיענות תהיה מאכזבת, ינסו לתת עוד צ'ופרים ללקוחות. . 

בפועל, חשוב לזכור שהודעת הרשות עוד מציינת כי היא "תוכל לעשות שימוש בכל מידע הקשור לבקשה לגילוי מרצון שהגיע אליה בדרך אחרת, או במקרים שבהם לא שולם המס או שהבקשה לא נעשתה בתום לב, או הוסתר חלק מהמידע הרלוונטי". .

הטענות נגד ההליך ברמת המאקרו הן שלא ניתן לתת פרסם למעלימי רווחים והכנסות. העלמתם מס, זו עבירה פלילית, למה צריך ללכת לקראתכם? מבחינת הנישומים, סיכוי טוב שהם לא ירוצו להצהיר. הנוהל החדש פחות אטרקטיבי מהקודמים. הסיבה העיקרית היא ביטול האפשרות להליך אנונימי: בעבר נישומים יכלו לבדוק את מצבם בלי לחשוף זהות, ורק אחר כך להחליט אם להתקדם. כעת הכול גלוי מההתחלה - מה שעלול להרתיע רבים. מעבר לכך, הנוהל הנוכחי לא מבטל באופן אוטומטי קנסות, הצמדות וריביות. כך נוצר מצב שבו חוב ישן יכול לתפוח פי כמה. לדוגמה, נישום שלא דיווח על הכנסה של 100 אלף שקל ב־2015 היה משלם אז כ-35 אלף שקל מס. היום, במסגרת הנוהל, הוא עלול למצוא את עצמו מחויב ביותר מ-70 אלף שקל - אחרי ריבית, הצמדה וקנס גרעון. ומכאן עולה השאלה: העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהם בגילוי מרצון? צריך לסייג ולהגיד שבעבר במסגרת גילוי מרצון לא היה צורך לשלם מס גירעון ונראה שבסופו של דבר כך יהיה גם הפעם, אבל זה לא סגור.