הפאניקה שוב אוחזת בוול סטריט: המדדים צנחו קרוב ל-3%
המדדים המובילים בוול סטריט סגרו את יום שישי בירידות שערים חדות, זאת על רקע דוחות כספיים מאכזבים של ענקית הביטוח AIG וענקית המחשבים DELL. בנוסף, נתוני המאקרו שפורסמו היום, מדד סנטימנט הצרכנים ונתוני הצריכה הפרטית, הכבידו על סנטימנט המשקיעים. "נתקלנו במגוון רחב של חדשות רעות, והן הגיעו בצרורות", ציין ארט הוגן, אסטרטג ב-Jefferies & Co.
כתוצאה מצניחת המדדים התחזקו הסיכויים לקיצוץ ריבית נוסף ב-75 נקודות בסיס, לרמה של 62% מרמה של 30%, על כך הצביעו החוזים העתידים על ריבית הבסיס.
מדד סנטימנט הצרכנים לחודש פברואר, אשר פורסם כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר, נחלש לרמה של 70.8 נקודות מרמה של 78.4 נקודות בחודש שעבר. עם זאת, המדד הכה את ציפיות האנליסטים, אשר חזו ירידה מתונה יותר לרמה של 70 נקודות.
נתוני הצריכה הפרטית לחודש ינואר וכן נתוני האינפלציה המתואמים לשיעור ההכנסות, חיזקו את חשש האומה האמריקנית, מפני האינפלציה הגואה. בעוד נתון הצריכה הפרטית צמח בקצב מהיר יותר מאשר נתון ההכנסה הפרטית, שיעור החסכון הפרטית צנח לרמה של 0.1% מתחת לקו ה-0.
ביומיים האחרונים נאם יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, בפני הקונגרס, ודבריו הותירו את השווקים סוערים. הדולר נפל היום לשפל חדש מול האירו והין היפני, הזהב והנפט זינקו לשיאים חדשים - ובוול סטריט בטוחים כעת כי ה'פד' יוריד את הריבית ב-0.5% בחודש הבא ל-2.5%, כאשר יש האומרים כי זו תהיה הורדת הריבית האחרונה לעת עתה.
מדדים מובילים: אינדקס הנאסד"ק חתם בירידה של 2.58% לרמה של 2,271 נקודות. מדד הדאו ג'ונס סגר בירידה של 2.51% לרמה של 12,266 נקודות. אינדקס ה-S&P500 ננעל בירידה של 2.71% לרמה של 1,330 נקודות.
בסיכום חודשי: מדד הדאו ג'ונס השיל 3% מערכו, אינדקס ה-S&P500 איבד 3.5% מערכו ואינדקס הנאסד"ק נחלש ב-5%.
מאקרו
במרכז זירת המאקרו עמדו היום נתוני הצריכה הפרטית לחודש ינואר ונתוני האינפלציה הנגזרים מכך. נתון ההכנסה הפרטית טיפס ב-0.3%, עלייה בהשוואה לקונצנזוס הכלכלנים, אשר חזו עלייה של 0.2%.
בנוסף, שיעור השינוי במדד הצריכה הפרטית רשם עלייה של 0.4%, בהשוואה לקונצנזוס הכלכלנים, אשר ציפו לעלייה של 0.2%. מדד אינפלציית הליבה ( בניכוי מחירי המזון והאנרגיה), בתיאום שנתי, נותר ללא שינוי ברמה של 2.2%.
זמן קצר לאחר פתיחת המסחר פורסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן. מדד סנטימנט הצרכנים לחודש פברואר נחלש לרמה של 70.8 נקודות, עלייה של 0.8 נקודות בהשוואה לקונצנזוס הכלכלנים, אך ירידה חודשית מרמה של 78.4 נקודות בחודש שעבר.
החוזים העתידים על מחיר הנפט למסירה בחודש פברואר השילו 87 סנט או 0.9% למחיר של 101.72 דולר לחבית. זאת לאחר שמחיר הזהב השחור זינק למחיר שיא של 103.05 דולר לחבית, המחיר הגבוה ביותר מאז תחילת המסחר ב-1983. בתוך כך רשם הנפט עלייה שנתית של 65%.
החוזים העתדים על מחיר הזהב חתמו בעלייה של 7.5 דולר למחיר של 975 דולר לאונקיה.
אמריקנית במרכז
ענקית הדרוג, מודיס, אישרה היום למבטחת אגרות החוב, Ambac Financial Group, זמן נוסף בכדי לגייס הון המצדיק את רמת הדירוג שניתנה לה.
ענקית הביטוח AIG (סימול: AIG) דיווחה אמש על הפסד רבעוני של 5 מיליארד דולר על רקע משבר האשראי. ערך תיק המשכנתאות של החברה ירד ב-3 מיליארד דולר.
במגזר המחשבים, DELL (סימול: DELL) הודיעה אמש על ירידה של 6% ברווח הרבעוני הנקי ל-679 מיליון דולר - והחטיאה את תחזיות האנליסטים. החברה מסרה גם כי התוצאות הכספיות שלה בהמשך עלולות לרשום הרעה בשל ההאטה הצריכה הפרטית.
ענקית התוכנה מיקרוסופט מתכוננת לחתוך את המחירים עבור חלק מהגרסאות של מערכת ההפעלה Windows Vista בשיעור של 20%-48%. החברה תוריד את המחירים למערכת ההפעלה הנמכרת בנפרד, ולא לאלו המותקנות ישירות במחשבים חדשים ומוגשות ללקוח.
ישראליות במרכז
מניית טבע ריכזה עניין לאחר שנודע כי היא נחלה הפסד משפטי סביב תרופת ה-Actonel המיועדת לטיפול באוסטיאופורוזיס. ענקית מוצרי הבריאות האמריקנית פרוקטר אנד גמבל (סימול: PG) הודיעה כי בית המשפט פסק לטובתה בעניין התרופה, ולפיכך טבע לא תוכל לעת עתה לשווקה.
פארמוס ריכזה עניין בעקבות פרסום הדוחות הכספיים, אשר העידו על הפסד רבעוני של 2.7 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2007. הדוחות פורסמו לאחר הנעילה אמש (ה') בוול סטריט, כאשר ביום המסחר עצמו קרסה המניה בכ-21%.
וריפון חו"ל החזקות בולטת לאחר שחתמה על הסכם הפצה עם חברת BLM, ספקית מובילה של פתרונות טכנולוגיים למוסדות פיננסים. על פי ההסכם, חברת BLM תשווק ותפיץ את מוצריה של ווריפון לבנקים המסחריים.
מניית מג'יק מקבוצת פורמולה ריכזה עניין לאחר פרסום הדוחות הכספיים אתמול, כאשר חברה נוספת שהייתה בעבר חלק מקבוצת פורמולה, הלא היא בלופניקס, תמשיך להיסחר על רקע מינויו של אלן זווירן לשדרת ההנהלה שלה.

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל
היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים
בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.
המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון
חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.
כתבה קשורה: המס שלא מדברים עליו - האם מס ירושה יחזור?
ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.
- נדחתה תביעה לביטול מתנה: הדירה תישאר בידי האחות הקטנה
- דור ההמשך: איך להיערך נכון להעברה בין־דורית של רכוש לילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).

התחרות חוזרת? ארקיע משיקה את יעדי הסתיו והחורף
חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ-250 טיסות שבועיות ל-25 יעדים בינלאומיים
חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ־250 טיסות שבועיות ל־25 יעדים בינלאומיים. מפת היעדים כוללת מגוון רחב של ערים מובילות באירופה, יעדים במזרח הרחוק ובצפון אמריקה, וכן טיסות ליעדים חורפיים עבור חופשות סקי. העונה הקרובה
משלבת בין יעדים חדשים שהושקו לאחרונה, בהם בנגקוק, ויאטנם, מינכן וליסבון, לבין יעדים ותיקים ואהובים על הקהל הישראלי. החברה מציינת כי מושם דגש על שעות טיסה נוחות, במטרה להתאים עצמה לצרכי הנוסעים. בין היתר, ארקיע תפעיל חמש טיסות שבועיות לפריז וחמש טיסות שבועיות
ללונדון (סטנסטד), כולן בשעות שנחשבות לאטרקטיביות במיוחד בשוק.
עוז ברלוביץ', מנכ"ל 'ארקיע ', מסר : "אנחנו גאים להציג ללקוחותינו לוח טיסות עשיר לעונת הסתיו והחורף, הכולל שילוב של יעדים קלאסיים לצד יעדים חדשים
ואטרקטיביים בדגש מיוחד על שעות טיסה נוחות והטובות ביותר. 'ארקיע' ממשיכה כל העת להתרחב ותמשיך להציע לקהל הישראלי מפת יעדים רחבה ומגוונת עם דגש על שיפור השירות בחברת התעופה הצומחת ביותר בישראל“.
לפני כחודש, הודיעה חברת התעופה ארקיע על הרחבת פעילותה במזרח הרחוק עם שני יעדים חדשים: טיסות ישירות לבירת וייטנאם האנוי, וחידוש הקו לבנגקוק שבתאילנד. שני הקווים יופעלו במטוסי Airbus A330 רחבי גוף, הכוללים שלוש מחלקות ישיבה: תיירים, תיירים פלוס ומחלקת עסקים עם מושבים שנפתחים למיטה מלאה עד לשני מטרים. הקו להאנוי, צפוי להפוך את ארקיע לחברת התעופה הישראלית היחידה עם טיסות ישירות ליעד הזה, יחל לפעול ב־5 בינואר 2026 במתכונת שבועית בימי שני, עם תוספת טיסה שבועית נוספת מתוכננת לחודש מרץ. זמן הטיסה להאנוי יעמוד על כ־11 שעות ו־35 דקות, והחזרה על כ־12 שעות ו־30 דקות. מחירי הכרטיסים יתחילו מ־699 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים. הקו לבנגקוק יחודש ב־25 בנובמבר 2025, עם שתי טיסות שבועיות בימי שני ורביעי (שיעברו לימי שני ושישי החל מינואר 2026). משך הטיסה לבנגקוק יעמוד על כ־10 שעות ו־45 דקות, ובחזור כ־11 שעות ו־25 דקות. מחירי הכרטיסים יחלו מ־499 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים.
בנוסף, בימים האחרונים, התבשרנו על חזרתם לפעולה של רוב החברות הבינלאומיות, וכולנו מצפים לבשורה גדולה, שתחזיר את השוק לתחרותיות שראינו בעבר, ושנחזה בירידת מחירים דרמטית וגם הרבה יותר אופציות וגמישות בטיסות. זה מגיע אחרי תקופה ארוכה של תלות כמעט מוחלטת בחברות ישראליות, ובעיקר באל על שניצלה את המצב והקפיצה את מחירי הכרטיסים בעשרות אחוזים. בקצב הזה טיסות לניו יורק ב-700 דולר, או לונדון סביב 100 דולר יכולים להיות אולי משהו שנראה כאן כבר בחורף הקרוב.
- ארקיע פותחת קווים למזרח הרחוק: האנוי ובנגקוק
- בעקבות הלחץ הציבורי: אל על תאפשר החזר בכרטיס, ארקיע וישראייר עדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהצד השני, לאחר סיום מבצע "עם כלביא", ענף התעופה כולו עמד בפני משבר ובאחד הדיונים בוועדת הכלכלה בכנסת דרש מנכ"ל ארקיע הכרה בחשיבות האסטרטגית של חברות התעופה הישראליות, וטען כי אם לא יועברו מענקי קיום מיידיים, החברות לא ישרדו את השנה הקרובה. "הנזקים נאמדים במיליוני דולרים. בלי תמיכה, לא תהיה כאן תעופה ישראלית ביום שאחרי. מדינה בלי תעופה לאומית היא מדינה מנותקת", הוסיף.