חזית המאקרו פגועה במיוחד: מדד אמון הצרכנים נושק לשפל של 16 שנים

( עדכון ) פעילות הייצור באיזור ניו יורק התכווצה בפעם הראשונה מזה 3 שנים. ניצולת התפוקה נותרה ללא שינוי. מחירי הייבוא טיפסו ב-1.7%. אמון הצרכנים בחודש פברואר צנח יתר על המצופה

מגוון רחב מאוד של נתוני מאקרו פורסמו היום, חלקם טרום פתיחת המסחר וחלקם פורסמו זמן קצר לאחריו , עם זאת כולם סימנו לפדרל ריזרב אותו מסר ברור - מנוע הצמיחה הגדול בעולם זקוק לעוד הרבה שיפוצים.

מדד האמפייר סטייט של ניו יורק

פעילות הייצור בניו יורק התכווצה בפעם הראשונה מזה 3 שנים בשל ירידה במשלוחים ובהזמנות חדשות. מדד האמפייר סטייט של ניו יורק לחודש פברואר ירד היום לרמה של (11.7-) נקודות לעומת 9 נקודות בינואר. האנליסטים בשוק ציפו למדד בגובה 7 נקודות.

זו הפעם הראשונה מאז מאי 2005 שהמדד יורד מתחת לקו ה-0. לצורך ההשוואה, בשנת 2007 הסתכם ממוצע המדד ב-17.2 נקודות. המיתון בשוק הדיור והקיצוצים בהם נוקטות חברות הרכב בארה"ב מחלישים את הביקושים, מעיקים על פעילות הייצור ומאיימים לדחוף את הכלכלה כולה למיתון.

"תחזיות הייצור שבריריות", אומרים אנליסטים בכירים ב-PNC Financial. "ארה"ב מסתמכת על ייצוא חזק אך לא בטוח שזה מספיק. אנו צופים האטה בצריכה הפרטית".

נתוני התפוקה התעשייתית

התפוקה התעשייתית בחודש ינואר צמחה כתוצאה מזג האוויר הקר חיזק את השימוש בשירותים התעשייתים. תפוקת המפעלים, המכרות ושירותי התחזוקה עלו ב-0.1%, בפעם השנייה ב-2 החודשים האחרונים. זאת, בעוד רמת הייצור, המהווה 80% מכלל התפוקה התעשייתית, נותרה ללא שינוי.

"בברור ניתן לראות כי הכלכלה נחלשת", ציין אלן גייל, אסטרטג בכיר ב- Trusco Capital Management. "אנו פותחים את שנת 2008 במומנטום מאוד צנוע", הוסיף גייל. ראסל פרייס, כלכלן בכיר ב- H&R Block, חיזק את דבריו של גייל באומרו כי "ניתן לראות ברור כי היצרנים נלחצים תחת האטת הביקוש הצרכני ותחת הסקטור התאגידי הזהיר. "ל'פד' נותרה עוד עבודה רבה", הדגיש פרייס.

ניצולת התפוקה, אשר מודדת את פרופרצית המפעלים אשר בשימוש, נותרה ללא שינוי ברמה של 81.4%. עוד מהנתונים, יצור שירותי התחזוקה עלו ב-2.2%, זאת לאחר שהירידה של 0.2% בחודש הקודם.

מחירי הייבוא והייצוא

מחירי הסחורות שייבואו לארצות הברית טיפסו בחודש ינואר, זאת על רקע עליית מחירי הדלקים ב-5.5% והתחזקות מחירי המזון, כך דיווח היום משרד התעסוקה האמריקני. אינדקס מחירי הייבוא טיפס ב-1.7%, לרמת שיא מאז חודש נובמבר. כמו כן, אינדקס מחירי הייצוא התחזקות ב-1.2%, רמת שיא מאז ינואר 1989.

מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן

אמון הצרכנים בחודש פברואר צנח יתר על המצופה, ונשק לשפל שלא נראה כבר ב-16 שנים האחרונות, זאת בעקבות צינון שוק התעסוקה. אינדקס אמון הצרכנים ירד לשפל של 69 נקודות, בהשוואה לרמה של 78.4 בחודש ינואר.

"ישנן הרבה כותרות שליליות ושוק תנודתי, אלו ימשיכו להכביד על אמון הצרכנים", ציינה ג'וליה קורונאדו, כלכלנית בכירה ב-Barclays Capital. הכלכלנים אומנם ציפו לירידה מתונה יותר לרמה של 76 הנקודות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ירושה (דאלי)ירושה (דאלי)
מדריך

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל

היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים

עמית בר |
נושאים בכתבה ירושה צוואה


בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.

המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון

חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.

כתבה קשורה: המס שלא מדברים עליו - האם מס ירושה יחזור?


ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.

כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).

קרפור
צילום: צילום קרפור

רשתות השיווק מציגות: בדרך לרווחים מטעים את הצרכנים

הרשות להגנת הצרכן מטילה עיצום כספי של 1.9 מיליון שקל על קרפור בגין הטעיית צרכנים, כשבועיים לאחר שעשתה דבר דומה עם רשת יוחננוף; בנובמבר 2024, הטילה עיצום דומה על רמי לוי; האם זו פרקטיקה מקובלת ומשתלמת? האם העיצומים בכלל מרתיעים את רשתות השיווק? 

רן קידר |
נושאים בכתבה קרפור

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת קרפור על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בסך כ-1.9 מיליון שקל, לאחר שמצאה כי קיים יסוד סביר להניח שהפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן, לאחר שנמצאו ליקויים חמורים, כגון אי הצגת מחירים על גבי מאות מהמוצרים, אי הצגת מחיר ליחידת מידה,  אי הצגת  שלט עם מחיר בפיקוח ממשלתי לגבי מוצרים בפיקוח ואפילו הטעיות של ממש, כגון מצבים שהם המחיר בקופה היה גבוה יותר מהמחיר שהוצג על גבי המוצר/השלט.  לחברה כמובן יש את זכות טיעון והיא זכאית להעלות טענות משפטיות ועובדתיות לטובתה, אבל אנחנו רוצים לשאול שאלה מעבר לתחום המשפטי גרידא. 

עבירה על החוק כאסטרטגיה רווחית? 

לפני ימים ספורים דיווחה הבעלים של רשת קרפור, אלקטרה צריכה אלקטרה צריכה 0.26%  , והציגה נתונים לגבי הרבעון השני של 2025. במסגרת הדוח, עלה כי קרפור הציגה רבעון רביעי ברציפות של רווח נקי. אצל קרפור, נפח המכירות גדל בכ-3.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והדבר הוביל לזינוק הרווח התפעולי של קרפורזינק בכ-73%. ונשאלת השאלה המתבקשת, האם הגדלת נפח מכירות בקצת מעל 3% היא פועל יוצא של הטעיית צרכנים? האם מכירה של מוצרים בכמה שקלים מעל המחיר שרשום על המדף לא תעניק לרשת את האחוזים הנוספים שיעבירו אותה לרווח? או במלים אחרות ופשוטות יותר, האם הרווח של קרפור מבוסס על הטעיית ציבור הלקוחות שלה?

ועוד שאלה שחשוב לשאול בהקשר הזה, היות ומדובר בתופעה רחבת היקף ורק לפני כשבועיים פרסמה הרשות להגנת הצרכן קנס בהיקף מעט נמוך יותר על הפרות דומות אצל יוחננוף יוחננוף 0.79%  , האם הקנס אכן מרתיע? האם הצעדים שנוקטת בהם הרשות להגנת הצרכן אכן מונעים מרשתות השיווק לפעול בשיטת "מצליח"? 

יוחננוף הטעה צרכנים ויקנס כמעט במיליון שקל - זה בכלל מרתיע?

חשוב לציין שגם רשת "נקייה", לכאורה, כמו רמי לוי, הואשמה בפרקטיקה דומה בנובמבר 2024, וגם עליה הוטל עיצום כספי של כ-850 אלף שקל. 

"שיטת מצליח" של רשתות השיווק ואיך אתם יכולים להרוויח מזה אלפי שקלים