"אנו תורמים לקהילת הקוד הפתוח הכי הרבה שורות קוד"
"סאן ממשיכה לחדש ולהרחיב את היכולות של ג'אווה, ולהשפיע בכיוונים של פתיחת התוכנה למפתחים. החברה עושה מאמץ מאד נרחב, כדי לסייע לקהילת המפתחים, ומתמקדת בפתרון בעיותיהם", כך אמר רג'ינלד הצ'רסון, ראש האוונגליסטים הטכנולוגיים בסאן העולמית, הדובר הראשי בכנס Java Technology Day שערכה סאן ישראל אתמול (ד') במלון הילטון בתל אביב. באירוע השתתפו יותר מ-800 מפתחים, והוא הופק על ידי The People.
לדברי הצ'רסון, "סאן מפתחת טכנולוגיות חדשות, שנותנות הזדמנויות חדשות - בעזרת הקוד הפתוח. אנו תורמים לקהילת הקוד הפתוח הכי הרבה שורות קוד בתחום. החברה פותחת את המערכות שלה, על מנת לעזור לקהילה לפתח בצורה פתוחה. יש הרבה סטראט-אפים הפועלים בסביבת הקוד הפתוח, והטכנולוגיות של החברה עוזרות להם". הצ'רסון ו-15 חברי המשלחה שבראשה הוא עומד, עוסקים בהידוק הקשר עם צוות השיווק והמכירות הגלובלי של סאן, ובכך מסייעים להטמעה וליישום הפתרונות השונים של החברה בשווקים השונים. בהרצאתו פרש הצ'רסון את חזונה ותוכניותיה של סאן בתחום ג'אווה וסולאריס לשנים הקרובות.
"אנו טוענים כבר זמן רב כי סאן היא התורמת הגדולה ביותר לקוד פתוח, הודות לפרויקטים כמו OpenOffice.org ו- OpenSolaris", אמר הצ'רסון וציטט דו"ח של הנציבות האירופאית, לפיו "סאן היא ידידותית יותר לקוד פתוח מאשר יצרנים אחרים". לפי הדו"ח, סאן מובילה בראש החבורה עם שווי קוד של 51,372 חודשי אדם, בהיקף כספי מוערך של 312 מיליון יורו, בעוד יבמ מדורגת במקום השני עם 14,865 חודשי אדם בשווי כספי של 90 מיליון יורו - כמעט פי שניים וחצי פחות מאשר סאן.
שלישית ברשימת התורמות לקוד הפתוח, היא רד-האט: עם 9,748 חודשי אדם ו-59 מיליון יורו. "נתונים אלה לא לוקחים בחשבון את ג'אווה בקוד פתוח, הצפויה להגדיל עוד יותר את הובלתה של סאן", הוסיף, "כאשר מדובר במעורבות יצרן בקהילת הקוד הפתוח, פעולות מדברות בקול רם יותר מאשר מילים, ומחויבות סאן לקוד פתוח אינה שנויה במחלוקת".
הצ'רסון הסביר לקהל המפתחים כי ישנן סיבות רבות מדוע לפתח בג'אווה, "אולם מעל הכל - ה-TCO, העלות בעלות הכוללת, היא הסיבה הכי טובה. המדובר בטכנולוגיה אשר מסייעת למפתחים בארגונים רבים - ובראשם אורקל, יבמ ומיקרוסופט".
הצ'רסון ציין כי בכנס JavaOne השנתי בסן פרנסיסקו, שנערך לפני שבועות אחדים, הוכרז על השלמת מהלך הקוד הפתוח של ג'אווה, שהתקבל בקהילת המפתחים בהצלחה רבה. הכרזה נוספת, ציין, היתה JavaFX - משפחה שלמה של מוצרים וכלים המתמקדת במכשירים לצרכנים - כמו טלפונים סלולריים, מכשירי וידיאו, כבלים ועוד. "ההכרזה על JavaFX מהווה חלק ממהלך של סאן ליצירת סביבה אחידה בין המכשירים השונים, תוך מתן פתרונות וכלים למפתחים", הוסיף.
גידול בכמות המפתחים בג'אווה
הוא הציג את הסטטיסטיקות האחרונות על השימוש בג'אווה בעולם, לפיו יותר משליש - כשישה מיליון - מבין מפתחי התוכנה בעולם, המוערכים בכ-20 מיליון, מפתחים בג'אווה; 5.5 מיליארד מכשירים תומכים בג'אווה, 2.5 מליון התקנות של גרסת ג'אווה לשרתים, 800 מליון התקנות בתחנות עבודה ומחשבים שולחניים, 1.8 מיליארד טלפונים סלולריים ו-11 מיליון מכשירי טלויזיה.
"ה-Java FX הוא הרחבה לפלטפורמת הג'אווה, המאפשר למפתחים חווית פיתוח אחידה בבניית יישומים עבור פלטפורמות שונות, פיתוח אחיד - הן עבור יישומי רשת והן עבור יישומים למכשירים קטנים. הוא מאפשר פיתוח תוכן אינטרקטיבי ותוכן גרפי, שרץ על מחשבי PC, טלוויזיות דיגיטליות, טלוויזיות רגילות ומכשירים סלולריים", הסביר הצ'רסון, "הפיתוח הוא אחיד עבור הפלטפורמות השונות, והממשק הגרפי ייראה ויתנהג בדיוק אותו הדבר על הפלטפורמות השונות. ג'אווה ממשיכה כל העת לנוע קדימה, הודות לשיתוף פעולה ייחודי של סאן וחברות נוספות - יחד עם קהילת המפתחים".
לדבריו, "יחד עם התפוצה הגדולה של פלטפורמת ג'אווה, כמו גם הנכסים אותם רכשה סאן לאחרונה מחברת Savaje Technologies, תקודם JavaFX, על מנת לספק סביבת זמן ריצה מאוחדת. סביבה זו מספקת את הגמישות והחופש לספקי שירותים אלחוטיים ויצרני מכשירים ניידים, כדי לפתח תכנים דינמיים ועשירים בתכונות עבור אלקטרוניקה צרכנית, עם העצמת גישת 'כתוב פעם אחת, הרץ בכל מקום' של טכנולוגיות ג'אווה. סאן תספק מוצרי JavaFX - כמענה לדרישת השוק לפלטפורמה מאוחדת פתוחה ומאובטחת, המקדמת אינטראקטיביות עשירה עם צרכנים, בכל מקום בו הם נמצאים ברשת".
הצ'רסון סיכם בציינו, כי "העולם משתנה - כיום ניתן לקבל את כל המידע באופן חופשי. אם הדבר נכון לגבי עיתונים, אין סיבה שהדבר לא יהיה קיים בעולם התוכנה. בעזרת ג'אווה וקוד פתוח יש לארגוני פיתוח הזדמנות להיות בחזית החדשנות, ולמנף את השימוש בג'אווה".
חדירה לתחומים חדשים
בועז יהודה, מנכ"ל סאן ישראל, פתח את האירוע באומרו, כי "אנו עומדים מאחורי ג'אווה, ובכוונתנו לחדור עם ג'אווה לתחומים חדשים, בהם השפה לא היתה קודם, דוגמת ג'אווה בזמן אמת. זה כנס מאד מקצועי, אין הרבה כנסים ברמה כזו גבוהה בארץ. זו הזדמנות עבור המפתחים להיחשף לכיוונים שסאן והשותפים שלה הולכים בתחום. סאן היא חברה אשר משקיעה רבות במחקר ופיתוח - כשני מיליארד דולרים בשנה - ומחזירה את ההשקעה הזו חזרה לקהילה בצורת שורות קוד פתוחות".
יהודה הוסיף, כי "יש מספר רב מאד של הטמעות יישומי ג'אווה של סאן, במגזר מגזרי תעשייה. כך, כבר יש לקוח ראשון לחברה בעולם ה-SOA, הצבא החליט להיכנס לתחום 'זמן אמת', וישנם סיפורי לקוחות נוספים – ממגזרי הביטחון, הפיננסי, עולם הטלקום ועוד. אנו ממשיכים בכל הכוח לפתח בג'אווה ורואים בה שותף אסטרטגי הנע בכיוון של סאן. ההשקעה של סאן במרכז הפיתוח בארץ – היא אחת העדויות המשמעותיות לכך".
מיכל גבע, מנכ"לית מרכז הפיתוח של סאן בישראל, אמרה כי המרכז הוקם לפני כעשור, ו"היה מסניפי הפיתוח הראשונים של סאן מחוץ לגבולות ארה”ב, שעוסק במחקר ופיתוח בתחומים שבחזית הטכנולוגיה". לדבריה, במרכז מועסקים כ-100 מהנדסי פיתוח, בוגרי אוניברסיטאות מובילות בארץ ובעולם. זהו אתר הפיתוח המרכזי של החברה העולמית לפיתוח טכנולוגיות חדשות לתחום ג'אווה לטלפונים סלולריים. כיום, המרכז נמצא בתנופת גדילה ומגייס מקצוענים - בתחום הג'אווה ובתחום מערכות יוניקס". היא סיכמה בציינה כי "ג'אווה זו הצלחה ענקית, והנתונים על הרחבת השימוש בו – גדלים בצורה עקבית"
לאחר מכן חולק האירוע למספר מסלולים מקצועיים: מסלול מעשי, מסלול יישומי ג'אווה במובייל ו-Enterprise, מסלול אפליקציות ג'אווה, ולראשונה גם מסלול חדשני של מעבדות התנסות - "Hands on lab".
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותיד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס
מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR
מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.
יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט
2005 - ההתחלה הצנועה
שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.
2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת
לוחם מקבל מידע מסוכן AI (דובר צה"ל)צה"ל מקים חטיבת AI - סוכני AI יעזרו ללוחמים במידע וניתוח מהיר ורלבנטי
צה"ל מפרק את לוט"ם ומקים שתי חטיבות טכנולוגיות לקראת עימותים עתידיים. במקום חטיבה אחת יפעלו מעתה שתי זרועות מתמחות - אחת תעסוק ביישומי בינה מלאכותית לשדה הקרב, והשנייה תתמקד בשליטה בתקשורת לוויינית ולוחמה אלקטרונית
צה"ל מודיע על ארגון מחדש של מערך הטכנולוגיה הצבאית: חטיבת לוט"ם תפורק, ובמקומה יוקמו שתי חטיבות נפרדות שיסמנו את כיוון הפעולה של הצבא בעשורים הקרובים. מדובר במהלך אסטרטגי שמתבסס על לקחי מבצע חרבות ברזל, ומטרתו להיערך לאתגרי הלחימה בעידן מבוסס מידע, אלגוריתמים וקישוריות גלובלית.
חטיבת AI: מהפכה דיגיטלית בעבודת המטה והשטח
חטיבת הבינה המלאכותית תאגד את כל כוחות המחשוב, התוכנה והדאטה של צה"ל, כולל יחידות ממר"ם, מצפן ושחר. המשימה המרכזית: לפתח ולהטמיע מודלים מבצעיים מתקדמים, מבוססי AI, שישמשו את כלל הדרגים בלחימה.
בין השימושים המרכזיים של החטיבה: סיכום שיחות ברשתות קשר, תחקור אירועים בזמן אמת, הצגת תמונת קרב עדכנית על גבי מפות דיגיטליות, תיאום תקיפות ומניעת ירי דו-צדדי. כל זאת, תוך שמירה הדוקה על אבטחת מידע וצמצום התלות בשירותי ענן מסחריים, באמצעות שימוש בקוד פתוח ומערכות מבוזרות.
בצה"ל כבר החלו בשדרוג משמעותי של תשתיות העיבוד הגרפי, עם הגדלה ניכרת של כמות המעבדים והרחבת תשתיות החשמל הייעודיות ל-AI. תפקידים חדשים נולדים במסגרת החטיבה, ביניהם: מידענים צבאיים, אנליסטים ומדעני נתונים שילוו את הכוחות בשטח.
- ChatGPT נהפך לבסטי החדש - למה זה גם מרגש וגם מפחיד
- מנכ"ל סיילספורס מתגאה שהחליף 4,000 עובדים ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חטיבת הספקטרום: מענה צבאי למרוץ לחלל
החטיבה השנייה תתמקד בתחום הספקטרום והלוויינים, ותאגד את יחידות חושן, מעוף ופריזמה. יעדה המרכזי: מתן פתרונות תקשורת ולוחמה אלקטרונית גם בזירות מרוחקות ומאוימות, תוך היערכות לאתגרי מרחב החלל.
