מכה לעובדי ההייטק? יספגו לבדם את הרפורמה בליסינג?

החברות הבינלאומיות כבר הודיעו כי אין להן כל כוונה לאשר את העלאת תקציב התחבורה עבור השלוחות בישראל. המשמעות: עשרות אלפי עובדים יספגו בעצמם את העלאת שווי הרכב
דותן לוי |

חברות ההייטק מכות בברזל החם ומנצלות את המומנטום בו עתידו הפוליטי של השר הירשזון תלוי על בלימה. אותו שר המוביל בין השאר, את החזון של הרפורמה בתחום המס על הרכב הצמוד לעובדים. חלק מהחברות יוצאות היום בהצהרה חדשה שנראית ככזו שתפריע מאוד להשלים את העלאת המס על הרכב הצמוד.

דברים שמתפרסמים היום בעניין זה מספיקים כדי להפחיד לא מעט עובדי הייטק אשר להם רכב צמוד. מדובר הפעם לעשרות אלפי עובדי היי-טק העובדים בחברות הבנות בישראל של חברות טכנולוגיה בינלאומיות: על פי הפרסום - ההנהלות הראשיות של החברות לא יאפשרו לגלם לעובדיהן את העלאת שווי הרכב המתוכננת באוצר. כך עלה לפחות מישיבה שערך תא החברות הזרות בפורום ה-CFO (פורום המאגד את סמנכ"לי הכספים של החברות הגדולות במשק).

בישיבה בה השתתפו סמנכ"לי הכספים של עשרות חברות בינלאומיות הפועלות בארץ התברר, כי מרבית ההנהלות הראשיות של החברות אינן מעוניינות להיכנס כלל לדיון בנושא וכי לא יאפשרו לחברות בארץ להגדיל את הוצאותיהן על תחבורת העובדים: "חברת האם לא מתעניינת בסוגיות שבין העובד ורשויות המס. אם רשות המיסים הישראלית רוצה לגבות יותר כסף מעובדים – זה לא מעניין את חברות האם", נאמר בפגישה.

משמעות ההחלטה היא שעשרות אלפי עובדים בחברות אלה יאלצו לספוג בעצמם את העלאת שווי הרכב או לקנות רכבים משומשים באופן פרטי. עוד ציינו המשתתפים כי אין בכוונתם לחזור להסעות עובדים, שאינן יעילות בחברות מודרניות, עם שעות עבודה גמישות.

בפורום מציינים היום, כי להחלטה זו משמעויות נרחבות על כל המשק וכי חברות ענק אלה הן הסמן הימני בכל הקשור לתנאי עבודתם של עובדי ההיי-טק. סמנכ"לי הכספים חושבים כי בעקבות ההחלטה, צפוי שגם חברות ההיי-טק הישראליות ינקטו בצעד דומה ולא יגלמו את שהעלאת שווי הרכב לעובדיהן.

סמנכ"לי הכספים של החברות הבינלאומיות טענו, כי להחלטה להעלות את שווי הרכב ישנה השפעה גדולה על יכולת התחרות של ישראל מול מדינות זרות. "גם כך אנו נמדדים בזכוכית מגדלת בתוצאות ובשורת הרווח ומושווים כל הזמן לעלויות הכרוכות בהקמת מפעלים דומים בהודו ובסין" אמרו ה-CFOs בישיבה. "במידה והרפורמה המתוכננת תביא להגדלת עלויות השכר לעובדים הישראלים, הדבר יפגע בכושר התחרות של המשק הישראלי ועלול להביא להחלטה של הנהלות החברות להעדיף הקמת מפעלים נוספים במדינות אחרות, בשל עלויות השכר".

טענה נוספת שנשמעה בישיבה הייתה כי במידה והעובדים יעדיפו לוותר על הרכב הצמוד, בשל עלויות החזקתו, ולדרוש את שווי ההטבה במשכורת, הדבר יביא לגידול בעלויות השכר וההפרשות הסוציאליות דבר שיגרור אף הוא לפגיעה בכושר התחרות של המשק הישראלי.

בפורום ה-CFO טוענים כי ישנן נקודות נוספות שהאוצר לא נתן עליהן את הדעת. האחת היא העובדה שחלק גדול מהחברות הבינלאומיות המעסיקות עשרות אלפי עובדים פועלות דווקא מהפריפריות כגון מגדל העמק, יקנעם וקריית גת, עקב ההטבות שקיבלו עבור מפעלים באזורים אלה. במידה ויועלה שווי הרכב הן עשויות להתקשות בלמצוא עובדים שלא יוכלו להגיע לאזורים אלה ויעדיפו לעבוד דווקא בחברות הפועלות במרכז הארץ – בדיוק הפוך מהאינטרס הלאומי של ישראל.

זו לא הפעם הראשונה בה הפורום הזה יוצא למלחמה ציבורית נגד הכוונה להעלות המס על הרכב הצמוד. הפורום הוא מהמתנגדים הקולניים ביותר למהלך שמבשל (או לפחות בישל) הירשזון בחודשים האחרונים. כעת נותרת השאלה באוויר, האם המלחמה תעזור, ובכלל - האם לא מדובר רק באיום סרק?

אנשים בתעשיית ההיטק שאינם מתרגשים כל כך מהאיום של הירשזון מחד, ומזה של ה-CFOs מאידך, מעריכים היום בשיחה עם Bizportal, כי רוב הסיכויים שהנסיבות (הסתלקותו הצפויה של שר האוצר מהבמה הציבורית, והלחימה של בעלי האינטרסים כמו מעסיקים גדולים שכאלה) יביאו לביטול כמעט מלא או אפילו מלא של התוכנית הזו של האוצר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה