מריל לינץ': מכתשים אגן לא מתבססת על אדם אחד
בשעה שכל העינים מופנות לטבע, נותרה מניית מכתשים אגן כשעתידה לאחר עזיבתו של המנכ"ל שלמה ינאי לוטה בערפל. לפיכך ריכזנו עבורכם את סקירתם של האנליסט חיים ישראל מבית ההשקעות מריל לינץ' ושל יובל זעירא מאי.בי.אי, שמעדכנים את סקירתם לאור ההתפתחויות הטריות.
מריל לינץ': מכתשים אגן - לא חברה של איש אחד
שלמה ינאי החל לכהן בתפקיד מנכ"ל מכתשים אגן מאז 2003, וככל הנראה ימשיך בתפקידו עד תחילת 2007. מעבר לטלטלה הרגעית לא סבורים במריל לינץ' כי תחול פגיעה כל שהיא בצד העסקי של מכתשים. החברה לדבריהם אינה נסמכת על איש אחד והסביבה העסקית והשוק בו פועלת מכתשים הם אלו שיקבעו בסופו של דבר את ביצועי המניה. בתוך כך, במריל לינץ' מאמינים שהחברה תשכיל לבחור מנכ"ל חדש כבר בתקופה הקרובה.
הפעילות העסקית במכתשים מסתכמת ב-3 שווקים עיקריים: ברזיל, ארה"ב והחל משנת 2006 חדרה החברה (לא בקלות) גם לשוק האירופי. במריל לינץ' מציינים שלמכתשים צפויה תקופה לא קלה לאור המשבר בשוק הברזילאי (מהווה נתח נכבד אצל מכתשים), ירידה במחירי הדשנים, ותיסוף בעלויות השינוע. עם זאת, לדעתם נפתחת בפני מכתשים הזדמנות חדירה לשווקים חדשים.
לסיכום: לאור רגישות שוק האגרוכימיה בו פועלת מכתשים אכן מינויו של מנכ"ל חדש עשוי להגביר את חוסר הודאות בחברה, אך יחד עם זאת זוהי חברה איתנה ומבוססת ולפיכך מותירים את המלצתם למניה על "נייטרלי".
אי.בי.אי: נוחי משגר את מבריא החברות הסדרתי
בתקופת כהונתו של מנכ"ל מכתשים הפורש שלמה ינאי חוותה מכתשים את ה"סייקל" החקלאי משני צידיו. בשנים 2003-2004 הטרנד בשוק האגרוכימיה היה החיובי ביותר שנראה בעשרים השנים האחרונות ואילו באמצע שנת 2005 החלה דעיכה אשר מגיעה לשיאה (עד כמה שניתן לדעת היום) בחציון השני של 2006.
התוכנית האסטרטגית שנבנתה והוצגה בתחילת שנת 2005 על סמך
התוצאות המצוינות של שנת 2004 נתפסת בחודשים האחרונים כקשה מאוד להשגה, וכיום נראית גם שלא רלוונטית. באי.בי.אי מעריכים כי ההנהלה הבאה תגבש יעדים חדשים לאור המציאות החדשה בשווקים ועד שכך יקרה השוק יחזור להעריך את החברה במודלים המסורתיים. עפ"י אותם מודלים השוק נתפס כבעל צמיחה רב שנתית נמוכה של 1%-2% ומחירי המוצרים יורדים לאורך השנים. מכתשים נתפסת בעלת פוטנציאל לצמוח מעבר לתעשיית אגרו-כימיה בזכות היותה גנרית אך עדיין לא
בקצבים שמשקפים חלום כפי שהיה עד לא מזמן.
שנת 2007 צפויה להיות שנה של רה-ארגון ובחינה מדויקת של
אסטרטגיית הצמיחה וכיוונה לשנים הקרובות. אפשר לקבל לכך רמז עבה בהגעתו של מר אברהם ביגר לתפקיד יו"ר החברה. ביגר הוא מבריא החברות הסדרתי של בעלי השליטה החדשים – קבוצת IDB.
הראות בשוק האגרו-כימיה כמעט ולא קיימת כיום. קשה לומר האם המשבר בו מצויים כיום חקלאי ברזיל יחלוף בעונה הבאה או שיחריף וימשיך להקשות על החברות. לאורך שנת 2006 אנו דוגלים בהמלצה פושרת על מכתשים אגן וחוזרים על המסר שזה לא תקופה טובה לכניסה למניה. גם כיום אנו ממשיכים לדגול בגישה שמרנית ומצפים לחדשות שיגיעו מהתעשייה וגם מהחברה.

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה
צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?
ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.
מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.
דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.
המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.
- אחרי הדוחות החזקים: הפועלים מגייס אגח קוקו
- הנוסחה של ידין ענתבי: המניה מזנקת ב-5%, הציבור מקבל 0% בעו"ש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה
צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?
ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.
מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.
דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.
המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.
- אחרי הדוחות החזקים: הפועלים מגייס אגח קוקו
- הנוסחה של ידין ענתבי: המניה מזנקת ב-5%, הציבור מקבל 0% בעו"ש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.