זעירא על אורמת: הראש הישראלי ממשיך להפיק חלומות

"אם הטכנולוגיה ( בתחום הביו-דיזל ) של אורמת אכן תתפוס מדובר בפוטנציאל עתידי גדול, הרבה מעבר לתחנה הראשונית שתשמש להערכתנו כמעין כפיילוט", מעריך האנליסט מאי.בי.איי
אסף מליחי |

"לאחר שנים בהם חיפשה אורמת זרוע פעילות נוספת בתחום האנרגיה האלטרנטיבית היא עושה זאת ומספקת חלום חדש. אם הטכנולוגיה של אורמת אכן תתפוס מדובר בפוטנציאל עתידי גדול, הרבה מעבר לתחנה הראשונית שתשמש להערכתנו כמעין

פיילוט. השוק הוא גדול וצומח ואם אכן תצליח אורמת להוזיל את עליות הביו-דיזל היא תוכל להקים עוד מתקנים ולהפוך את המיזם לפעילות משמעותית בקבוצה - שווה לעקוב". כך מסכם יובל זעירא מאי.בי.איי את המלצתו לאורמת בעקבות כוונתה לחדור לתחום פעילות נוסף: הביו-דיזל.

בסקירתו מציין האנליסט, כי הפטנט עליו שוקדת אורמת יאפשר לתדלק בכל מנוע מסוג ביו-דיזל מבלי לבצע שום שינוי או התאמה ברכב. בנוסף לכך מפתחת אורמת (ושותפתה האקדמית)

זנים של צמחים חדשים שמהם יופק הביו-דיזל. מרבית הביו-דיזל מופק כיום מצמחי סויה ושמן קנולה והחשש מעליות מחירים אפשריות של חומר הגלם מביאות את אורמת לאתגר כפול זה.

זעירא מציין, כי המודעות לאיכות הסביבה היא הפקטור הראשון אשר דחף את הצמיחה של התחום מאז תחילת שנות התשעים. בין השנים 1991-2005 צמח שוק הביו-דיזל העולמי בקצב של 46% לשנה בממוצע (CAGR).

בשנים האחרונות הצטרפו למנועי הצמיחה של התחום גם העלייה החדה במחירי הנפט והשאיפה של ארה"ב להוריד את התלות במדינות ערב. הערכות הן כי השוק העולמי ימשיך לצמוח עד לשנת 2010 בקצב של כ-30% מידי שנה.

כחלק מתוכנית ההשקעות מתכוונת אורמת להשקיע 13.5 מיליון דולר בחמש השנים הקרובות בפיתוח המוצרים ועוד 35-50 מיליון דולר בהקמת מתקן מסחרי להפקת הדלק. זעירא סבור, כי תוכנית ההשקעות היא לא יומרנית מידי בניגוד לתוכניות הענק שליוו את פרויקט אופטי קנדה בעבר. לפיכך, אורמת גם תוכל לעבור את התהליך לבדה ולא תיעזר בשותפים.

"התחנה המסחרית הראשונה צפויה להפיק אלפי גלונים ליום. אם לוקחים בחשבון מחיר גלון של כ-3 דולר (המבוסס על 2 דולר בתחנת הדלק ועוד סבסוד ממשלתי של כ-1 דולר) מגיעים

להכנסות של מליוני דולרים לשנה" מציין זעירא.

כמו כן מוסיף האנליסט, כי ההוצאה המרכזית ביצור דלק אתנול היא הצמחים עצמם, ולכן אם תצליח אורמת להוזיל את עלות חומרי הגלם היא תוכל להפיק רווח גבוה מהמקובל בתעשייה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיותמערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיות

רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה

רפאל מציגה בתערוכת DSEI 2025 וחושפת את מערכת הלייזר החדשה "מגן אור", עם מכוון עוצמתי יותר, טווח מוגדל ותגובה מהירה; המטרה: יירוט מהיר, זול ומדויק, במהירות האור

רן קידר |
נושאים בכתבה רפאל

חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות מציגה בתערוכת DSEI 2025 בלונדון את הדור החדש של מערכת "מגן אור" (IRON BEAM 450), מערכת לייזר מבצעית שמיועדת ליירוט מהיר של איומים אוויריים קצרי טווח. מדובר בתצורה משודרגת, עם מכוון חדש המאפשר לטפל באיומים בטווחים גדולים יותר, עם דיוק גבוה יותר ויכולת תגובה מהירה בהרבה לעומת הדגם הקודם. 

המערכת החדשה מתוכננת לנטרל איומים במהירות האור, בעלות שולית נמוכה מאוד לכל יירוט, יתרון משמעותי ביחס למערכות טילים קיימות, שבהן כל יירוט עשוי לעלות עשרות אלפי דולרים. היא מיועדת להגן על שטחים נרחבים, פועלת ברצף ויכולה לתת מענה גם לתרחישים מורכבים שבהם נדרש יירוט רב־שכבתי ומתואם. 

לדברי מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית שמסמנת שינוי תפיסתי בתחום ההגנה האווירית: "הצגת המכוון החדש IRON BEAM 450 בתערוכת DSEI ממחישה כיצד פריצות דרך בטכנולוגיית לייזר רב עוצמה משנה את כללי המשחק בתחום ההגנה האווירית ומאפשרות יירוטים יעילים מאוד ובעלות נמוכה. לצד מערכות ההגנה האווירית שלנו, מערכת "מעיל רוח, מערכת ההגנה האקטיבית המבצעית הראשונה והיחידה בעולם לרק״ם. המערכת מותקנת על טנקים ורכבים משוריינים במספר צבאות, מגנה על הצוותים והפלטפורמות מפני איומים נ״ט ומבססת את ההגנה האקטיבית כסטנדרט מרכזי בכוחות מתמרנים. בנוסף, עם פתרונות הנ״ט, מערכות נגד כטב״מים והמערכות הימיות, רפאל מספקת פתרונות משולבים העונים על צרכי ההווה ומתכוננים לאתגרים של המחר”.

בין המערכות המשלימות שמציגה רפאל בתערוכה: כיפת ברזל לטווחים קצרים, "קלע דוד" לטילים בטווחים ארוכים, ומערכות ספיידר לטווחים בינוניים. לצד מערכות שליטה ובקרה כמו MIC4AD ו-SKY SPOTTER, וכן DRONE DOME ו־LITE BEAM שנועדו להתמודדות עם רחפנים וחימושים משוטטים.

במימד הימי מציגה החברה את הגרסאות המותאמות של מערכות היירוט: C-DOME, שהיא הגרסה הימית של כיפת ברזל, וכן Naval Iron Beam ו-TORBUSTER. כל אלו מבוססים על ארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת שילוב בציים קיימים, גם בשגרה וגם בלחימה. IRON BEAM צפויה להשלים את ההגנה הרב־שכבתית של ישראל, תוך צמצום משמעותי של עלויות והתאמה לאיומים משתנים, בין אם מדובר בירי רקטות, ברחפנים או במטחים מרובי ראשי קרב. המערכת טרם נכנסה לשימוש מבצעי, אך עם ההתקדמות הטכנולוגית הנוכחית, נראה שהיא בדרך להפוך לחלק בלתי נפרד מהגנת העורף והחזית גם יחד.

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.