זעירא על אורמת: הראש הישראלי ממשיך להפיק חלומות

"אם הטכנולוגיה ( בתחום הביו-דיזל ) של אורמת אכן תתפוס מדובר בפוטנציאל עתידי גדול, הרבה מעבר לתחנה הראשונית שתשמש להערכתנו כמעין כפיילוט", מעריך האנליסט מאי.בי.איי
אסף מליחי |

"לאחר שנים בהם חיפשה אורמת זרוע פעילות נוספת בתחום האנרגיה האלטרנטיבית היא עושה זאת ומספקת חלום חדש. אם הטכנולוגיה של אורמת אכן תתפוס מדובר בפוטנציאל עתידי גדול, הרבה מעבר לתחנה הראשונית שתשמש להערכתנו כמעין

פיילוט. השוק הוא גדול וצומח ואם אכן תצליח אורמת להוזיל את עליות הביו-דיזל היא תוכל להקים עוד מתקנים ולהפוך את המיזם לפעילות משמעותית בקבוצה - שווה לעקוב". כך מסכם יובל זעירא מאי.בי.איי את המלצתו לאורמת בעקבות כוונתה לחדור לתחום פעילות נוסף: הביו-דיזל.

בסקירתו מציין האנליסט, כי הפטנט עליו שוקדת אורמת יאפשר לתדלק בכל מנוע מסוג ביו-דיזל מבלי לבצע שום שינוי או התאמה ברכב. בנוסף לכך מפתחת אורמת (ושותפתה האקדמית)

זנים של צמחים חדשים שמהם יופק הביו-דיזל. מרבית הביו-דיזל מופק כיום מצמחי סויה ושמן קנולה והחשש מעליות מחירים אפשריות של חומר הגלם מביאות את אורמת לאתגר כפול זה.

זעירא מציין, כי המודעות לאיכות הסביבה היא הפקטור הראשון אשר דחף את הצמיחה של התחום מאז תחילת שנות התשעים. בין השנים 1991-2005 צמח שוק הביו-דיזל העולמי בקצב של 46% לשנה בממוצע (CAGR).

בשנים האחרונות הצטרפו למנועי הצמיחה של התחום גם העלייה החדה במחירי הנפט והשאיפה של ארה"ב להוריד את התלות במדינות ערב. הערכות הן כי השוק העולמי ימשיך לצמוח עד לשנת 2010 בקצב של כ-30% מידי שנה.

כחלק מתוכנית ההשקעות מתכוונת אורמת להשקיע 13.5 מיליון דולר בחמש השנים הקרובות בפיתוח המוצרים ועוד 35-50 מיליון דולר בהקמת מתקן מסחרי להפקת הדלק. זעירא סבור, כי תוכנית ההשקעות היא לא יומרנית מידי בניגוד לתוכניות הענק שליוו את פרויקט אופטי קנדה בעבר. לפיכך, אורמת גם תוכל לעבור את התהליך לבדה ולא תיעזר בשותפים.

"התחנה המסחרית הראשונה צפויה להפיק אלפי גלונים ליום. אם לוקחים בחשבון מחיר גלון של כ-3 דולר (המבוסס על 2 דולר בתחנת הדלק ועוד סבסוד ממשלתי של כ-1 דולר) מגיעים

להכנסות של מליוני דולרים לשנה" מציין זעירא.

כמו כן מוסיף האנליסט, כי ההוצאה המרכזית ביצור דלק אתנול היא הצמחים עצמם, ולכן אם תצליח אורמת להוזיל את עלות חומרי הגלם היא תוכל להפיק רווח גבוה מהמקובל בתעשייה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.