מלחמת ה-Pod
חברה נוספת מדווחת שקיבלה מכתב מאפל, ובו נאמר שהשימוש במילה Pod הוא בגדר פגיעה בסימן המסחרי של אפל. אנשי חברת Podvertiser מסרו בסוף השבוע האחרון שאפל דרשה מהם להפסיק להשתמש בסימן המסחרי Pod. עורכי הדין של החברה בודקים כעת אם יש בפרסום של פודקאסטים משום חדירה לטריטוריה של אפל, ועורכי דין אחרים מתקשים להחליט מי ינצח בבית המשפט, דוד או גוליית.
הלן מינסקר, עורכת דין ממשרד באנר ו-וויטקוף, אומרת שאך טבעי שאפל תבקש להגן על השקעתה, אך יתכן שהעובדה שהמונח Pod נפוץ בשפה האנגלית אינה משחקת לטובתה. להערכתה בית המשפט יבקש לבדוק את הייחודיות והעוצמה של המונח, וכן אם הנתבע מנסה לחקות את מוצרי אפל. "אינני משוכנעת שאפל תזכה בתביעה", אומרת מינסקר, "אבל אין ספק שמדובר במקרה מעניין".
אלון לוי, עורך דין שמתמחה בקניין רוחני ממשרד הופקינס וקרלי בקליפורניה, סבור שבעלים של סימנים מסחריים פופולריים "חייבים לבצע אכיפה בשוק על מנת למנוע פגיעה בסימן המסחרי". לטענת לוי, אם אפל לא תתבע חברות אחרות שמשתמשות במונח Pod, היא עלולה להיחשב כמי שהסכימה לכאורה לשימוש שהן עושות במונח. "השאלה אם שימוש מסוים במונח Pod הוא בגדר פגיעה בסימן המסחרי של אפל מורכבת יותר", אומר לוי. "בסופו של דבר, יש לבחון אם השימוש שעושה חברה אחרת במונח עלול לגרום להטעיה של צרכנים. אם חברה אחרת תציע נגני מוזיקה בעלי ממשק קל לשימוש בשם P-Pod סביר להניח שהדבר ייחשב לניסיון להטעות צרכנים, אך אם בחוברת קומיקס תופיע דמות בשם P-Pod הדבר לא ייחשב לפגיעה בסימן המסחרי של אפל".
נייט איי. גרהארט, עורך דין שמתמחה בקניין רוחני ושותף במשרד קובלנץ, פאץ', דאפי ובס מסן פרנסיסקו, מדגיש שאפל רכשה את הסימן המסחרי כדי להשתמש בו בנגנים ניידים, אך הגישה בקשה להשתמש בו גם בתחומים אחרים. "החוק מאפשר לאפל למנוע מגופים אחרים להשתמש בסימנים מסחריים זהים או דומים ביחס למוצרים ושירותים דומים או קשורים", אומר גרהארט. "אולם, כשמדובר במוצרים אחרים, התשובה אינה מובנת מאליה".
לדברי גרהארט, היצרנית של נגני TightPod, שנתבעה על ידי אפל, יכולה לטעון שמדובר בשם שונה שאינו מוגן על ידי הסימן המסחרי של אפל. למרות שהשם מכיל את המונח Pod, הרי שהאות i היא שמזהה את נגני iPod כמוצר של אפל, היצרנית של מחשבי iMac ותוכנת iTunes. היצרנית של נגני TightPod יכולה לטעון שהמונח Tight חשוב ומשמעותי, ומבדיל את מוצריה מאלו של אפל. מצד שני, מינסקר מזכירה שאפל מציעה מוצרים נוספים שבהם משולב המונח Pod, דוגמת StorePods.

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

הרחבת מודל "העסק הזעיר" עלולה לעלות למדינה מאות מיליונים ולפגוע בעצמאיים עצמם
לאחרונה פורסם כי שי אהרונוביץ' מנהל רשות המסים מציע להרחיב את הפטור ממס לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל, בעקבות הצלחת הפטור הקודם לעסקים עד 120 אלף שקל. ההצעה נועדה להקל על נישומים ולצמצם את הבירוקרטיה. כעת, רשות המסים תוכל לגבות מס נמוך יותר מעסקים אלו, תוך שמירה על גבייה יעילה. התנאים להמשך המהלך כוללים גבייה מרשימה ותחזיות צמיחה חיוביות.
בואו ונעשה קצת סדר.
החל משנת 2024 נקבע מושג חדש שנקרא "עסק זעיר" לעניין מס הכנסה.
מי שיכול להירשם כ"עסק זעיר" הוא מי שמחזור הכנסותיו השנתי (לא רווח) הוא עד 120,000 שקל. אותו עסק זעיר יכול להיות עוסק פטור או עוסק מורשה לעניין מע"מ, מה שחשוב זה מחזור ההכנסות השנתי.
מי שרשום כ"עסק זעיר" מקבל מהמדינה שתי סוכריות:
1. 30% ממחזור ההכנסות שלו מהוות הוצאות מוכרות באופן אוטומטי, מבלי שהוא נדרש להוכיח תשלום וללא צורך לשמור אסמכתאות להוצאות.
2. פטור מהגשת דוח שנתי למס הכנסה ופטור מהגשת הצהרת הון, כך שנתוני הדיווח לא ייבדקו.
כ-40-45 אלף עוסקים שעונים להגדרה כבר נרשמו לסיווג החדש. במקרים רבים מאוד מדובר בנותני שירותים, כגון: מורים פרטיים, נגנים, מטפלים ברפואה משלימה ועוד, שאין להם באמת הוצאות בהיקף של 30% וגם לא 20% אלא 10% לכל היותר.
כעת, מנהל רשות המסים מבקש להרחיב את מודל ה"עסק זעיר" כך שיוגדל סכום ההכנסות השנתי ל-300 אלף שקל במקום 120 אלף שקל, אלא שבהצעה קיימת התעלמות מוחלטת ממספר השפעות שליליות משמעותיות שעלולות לעלות לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים ולציבור שמסווג כעסק זעיר הרבה מאוד כסף והמידע נסתר מהם ולכן, אני מתנגד נחרצות למהלך המוצע מהסיבות הבאות:
- המספר היומי - איך 2.25 נקודות זכות משפיעות על המס שלך?
- הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ראשית, לא פורסמה העלות הצפויה למהלך, הלא היא "השתתפות המדינה" בהפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי למי שמחזור ההכנסות השנתי שלהם הוא עד 300 אלף שקל. בהעדר המידע, לא ניתן לקבוע אם המהלך כלכלי לקופת המדינה?
תהיה פגיעה בתגמולים שישולמו מביטוח לאומי כתוצאה מרווח חייב במס נמוך בעשרות אחוזים מהרווח ה"אמיתי" ובעיקר:
