יצחק תשובה
צילום: תמר מצפי

הסיבה המפתיעה לכך שמניית דלק מזנקת פתאום ב-5%

לאורך היום המניה של חברת דלק עלתה בין 1.5% ל-2% ופתאום זינקה עד ל-5%, מה - או יותר נכון מי - גורם לקפיצה הזו? 
מתן קובי | (12)

לאורך רוב שעות המסחר, ולמעשה עד לפני זמן קצר, עלתה היום מניית קבוצת דלק דלק קבוצה -3.19% ב-1.5-2%. הסיבה הייתה הזינוק במחירי הגז בעקבות הבלאגן מול רוסיה. אבל פתאום המניה החלה לטוס ב-5%. הזינוק החל ממש כמה דקות לאחר פרסום תוצאות הבחירות בבריטניה: ליז טראס נבחרה לראשות ממשלת בריטניה.

טראס תומכת בפיתוח תחום האנרגיה בבריטניה, מה שמאוד מעודד כמובן את המשקיעים בכל החברות בתחום. טראס עבדה בעבר ככלכלנית בענקית האנרגיה SHELL. היא בעצם אחת ש'מגיעה מהתחום' ומבינה את המשמעות של פיתוח שוק האנרגיה, ושלא כדאי להסתמך רק על מקור אנרגיה אחד. אז זה נכון שהעולם צועד לכיוון של אנרגיות מתחדשות, אבל היא לא אחת שצפויה לפגוע במאגרי גז או להטיל עליהם רגולציה דרקונית.

בהחלט סביר שבתור ראש ממשלה היא תנסה לבסס מאגרי אנרגיה בבריטניה, עניין בו יש לה יותר חופש פעולה לאחר הפרדות בריטניה מהאיחוד האירופי. טראס מסרה בנאום הניצחון שלה כי היא מבטיחה למשול בתור שמרנית, עם "תוכנית נועזת לקיצוץ במיסים וחיזוק הכלכלה". 

אבל מה הקשר לדלק? 

קבוצת דלק רכשה את איתקה, במה שהיה הסיבה למשבר הגדול שפקד אותה, וכמעט הביא לקריסתה במהלך הקורונה, כאשר קרסו מחירי הנפט בעולם. איתקה פועלת בים הצפוני ומפיקה גז. איתקה גם צפויה להנפיק בקרוב בבורסת לונדון, בריטניה, הקרובה ביותר לאזור פעילותה. ואם כן, אם באמת טראס תפעל לטובת פיתוח שדות גז הרי שאיתקה של דלק צפויה ליהנות מכך, ובעקבותיה גם דלק עצמה כמובן.

יצוין כאמור כי מניית דלק טיפסה עוד לפני ההודעה בבריטניה. הסיבה לכך היא שמשבר האנרגיה באירופה מחמיר, זה טוב לדלק ולשותפויות הגז - יזרז את הצורך של אירופה בגז ישראלי ויקצר את לוחות הזמנים בהסכם שנחתם עם ישראל להזרמת הגז לאירופה. גם זה נושא שמקרב את ההנפקה של איתקה - מחירים גבוהים יאפשרו הנפקה במחיר גבוה יותר.

יש לציין כי על אף גישתה של טראס, הדוגלת בשוק חופשי, היא עוד לא הסכימה לשפוך אור לגבי האם תסכים לתקרת גג למחירי האנרגיה לנוכח האינפלציה הגועשת בבריטניה (אשר יש שצופים שתגיע ל-18%), מהלך היוכל לעזור מאוד למשקי הבית בממלכה, אך מצד שני נוגד את עקרונותיה המוצהרים, ישנם כבר גורמים בתעשייה בבריטניה אשר צופים לראות את הממשלה החדשה מוציאה את המהלך הזה לפועל. 

גם שאר חברות האנרגיה בישראל קופצות: אנרג'יאן -1.73% , דור אלון 0.06% , נפטא -0.31% , תמר פטרוליום -3.93% ועוד.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

מה עוד ידוע על טראס?

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אבי בן שושן 06/09/2022 08:59
    הגב לתגובה זו
    מניות הנפט לדעתי טובות להשקעה
  • 8.
    דניאל 06/09/2022 08:30
    הגב לתגובה זו
    אם הסיבה היא עליית מחיר הגז,מדוע ניומד מדדשת?
  • 7.
    חברים למי שיש כסף שיכניס אותם לפיקדון של דיסקונט מ 05/09/2022 23:19
    הגב לתגובה זו
    חברים למי שיש כסף שיכניס אותם לפיקדון של דיסקונט משלמים הרבה יותר מכל הבנקים( לפי הפירסומות)ואנחנו תשאירו אותנו הדלק לאט לאט יוני- יולי 2024 המניה 163780 סבלנות תודה ויום נפלא
  • 6.
    אין עליה 05/09/2022 22:28
    הגב לתגובה זו
    אין עליה
  • 5.
    (ל"ת)
    05/09/2022 22:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תבדקו אחורה כמה פעמים דירבנתי כאן לאסוף קבוצת דלק 05/09/2022 22:28
    הגב לתגובה זו
    תבדקו אחורה כמה פעמים דירבנתי כאן לאסוף קבוצת דלק- ותפרגנו למרות שאצלנו לא יודעים לפרגן וזו רק תחילת הדרך… החורף בפתח- המלחמה בארופה לא הולכת להיגמר ורוסיה לוחצת על מחירי הגז ועכשיו ראש ממשלה חדשה בבריטניה שתומכת. במקורות אנרגיה ויש את אתיקה בים הצפוני- זה לא מספיק? ותודה לכל המפרגנים
  • 3.
    ים 05/09/2022 18:56
    הגב לתגובה זו
    דלק קפצה בגלל שאופ"ק פלוס החליטה להפחית את התפוררה ב-100 אלף חביות ביום. זו הסיבה
  • לא נראה לי שהם בקטע של דווידנד אלא יותר בהצפת ערך 05/09/2022 22:00
    הגב לתגובה זו
    לא נראה לי שהם בקטע של דווידנד אלא יותר בהצפת ערך למנייה
  • 2.
    מאודדדדד 05/09/2022 17:11
    הגב לתגובה זו
    מאודדדדד
  • 1.
    סבבה אבל מתי חוזרים לחלק דיבידנדים? (ל"ת)
    רן 05/09/2022 16:41
    הגב לתגובה זו
  • חזי 05/09/2022 21:16
    הגב לתגובה זו
    בנתניה לא מחלקים דיבידנדים תבין את זה
  • יעקב 06/09/2022 07:38
    בוקר טוב גדול חחחחח
טורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיותטורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיות

מבט לים: משרד האנרגיה בוחן איך תיראה האנרגיה של ישראל שתיוצר במים

המשרד משלים מכרז לביצוע סקר אסטרטגי שיבחן אילו טכנולוגיות אנרגיה ואקלים ניתן לפתח בים התיכון. הבדיקה תכלול אנרגיה מגלים, רוח ושמש, אגירה, מימן ירוק ולכידת פחמן. המטרה: לגבש בסיס ידע שיסייע בקבלת החלטות על פיתוח ימי, תוך איזון בין צרכים כלכליים, סביבתיים וציבוריים

עוזי גרסטמן |

משרד האנרגיה והתשתיות נמצא בימים אלה לקראת סיום הליך מכרז לביצוע סקר אסטרטגי סביבתי רחב היקף, שמטרתו לבחון את הפוטנציאל של המרחב הימי של ישראל לפיתוח אנרגיה מתחדשת ופתרונות אקלים. את הסקר יבצע המרכז הלאומי לכלכלה כחולה, הפועל בחיפה תחת HiCenter Ventures, והוא צפוי להימשך כשנה וחצי, בליווי ועדת היגוי ווועדת מומחים בראשות המשרד.

על פי הודעת המשרד בנושא, הסקר נועד לבחון איזה טכנולוגיות מתקדמות יכולות להתאים ליישום בים התיכון, ומהם התנאים שיאפשרו פיתוח אחראי שלהן. בין התחומים שייבדקו נמצאת הפקת אנרגיה מגלים וזרמים ימיים, מתקני רוח ושמש בים, פתרונות לאגירת אנרגיה, ייצור מימן ירוק, גידול ביומסה ימית, שימוש בחילוף חום וכן אפשרויות ללכידת פחמן במרחב הימי. במסגרת העבודה, יתבצע מיפוי של הטכנולוגיות הרלוונטיות לישראל, ניתוח רמת הבשלות שלהן והערכת היתכנות כלכלית, סביבתית וחברתית.

מעבר לבחינת הטכנולוגיות עצמן, הסקר ינסה לענות גם על שאלות של מיקום ותכנון. הוא יכלול איתור אזורים בים שבהם ניתן יהיה להקים מתקנים ימיים בצורה מיטבית, לצד גיבוש המלצות בנוגע למדיניות פיתוח, כללי תכנון, רגולציה וניטור סביבתי. המטרה היא ליצור תמונה רחבה שתסייע לממשלה לקבל החלטות מושכלות לגבי השימוש במרחב הימי, שהוא משאב מוגבל ורב-שימושי.

במשרד האנרגיה מדגישים כי הסקר הוא חלק מתהליך מקובל במדינות מפותחות, המכונה סקר אסטרטגי סביבתי, שנועד לשמש בסיס לתכנון ארוך טווח של משאבי טבע. תוצרי העבודה אמורים לספק למשרד תשתית מקצועית המבוססת על נתונים, שתאפשר לקדם פיתוח ימי באופן שמצד אחד תורם ליעדי האקלים של ישראל, ומצד שני שומר על איזון בין צורכי המשק, ההגנה על הסביבה והאינטרס הציבורי.

לדברי אולגה זלטקין, מרכזת בכירה למחקר ימים ואגמים ביחידת המדען הראשי של המשרד, המרחב הימי נהפך לרכיב חשוב במיוחד בפיתוח אנרגיה מתחדשת בישראל, בין היתר בשל מגבלות השטח ביבשה. היא הסבירה כי הים מאפשר לא רק להגדיל את היקפי הייצור, אלא גם לקדם טכנולוגיות שאין להן חלופה יבשתית, כמו אנרגיה מגלים וזרמים. הסקר, לדבריה, נועד ליצור בסיס ידע לאומי שיתמוך בתכנון זהיר, בגיוון מקורות האנרגיה ובחיזוק הביטחון האנרגטי של המדינה.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

אדלטק נסוגה מהתביעה נגד דוראד הדרך להרחבת התחנה נפתחה

שינוי תקנון החברה ניטרל את עילת התביעה; השותפים האחרים יוכלו לקדם את פרויקט דוראד 2



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה דוראד

המאבק המשפטי סביב הרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון הגיע לנקודת הכרעה - אדלקום, זרוע האנרגיה של קבוצת אדלטק, הודיעה לבית המשפט על מחיקת התביעה שהגישה נגד דוראד והשותפות בה, לאחר שהתברר כי שינוי תקנון החברה ניטרל בפועל את עיקר הסעדים שביקשה. מבחינת השותפים האחרים קבוצת אלומיי-לוזון וקצא"א, מדובר בהסרת החסם המרכזי שעמד בדרכו של פרויקט "דוראד 2", הרחבה בהיקף של מאות מגה-ואטים לתחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל והשבחת ערך משמעותית בהמשך. 

הסכסוך בין השותפים בדוראד נמשך שנים, אך בשנה האחרונה עלה מדרגה. בלב המחלוקת עמדה פרשנות תקנון החברה והסכם בעלי המניות: האם הרחבת התחנה מחייבת אישור פה אחד של האסיפה הכללית, כפי שטענה אדלטק, או שמספיק רוב בדירקטוריון. אדלטק ניסתה לבלום את קידום הפרויקט באמצעות בתי המשפט, אך במהלך השנה שינו בעלי השליטה את תקנון דוראד, כך שהחלטות מהותיות, ובהן הרחבת תחנת הכוח, אינן מחייבות עוד הסכמה מלאה. מהלך זה הפך את התביעה לצעד הגנתי חסר תוחלת, והוביל לנסיגה של אדלטק מההליך.

מבחינה עסקית, זהו הפסד ברור לאדלטק. החברה מחזיקה ב-18.75% ממניות דוראד, אך מתנגדת להרחבה לא משיקולים הנדסיים או סביבתיים, אלא מסיבות אסטרטגיות. הרגולציה בישראל מגבילה יזמים לנתח של עד כ-20% מכושר ייצור החשמל במשק, והרחבת דוראד "מבזבזת" לאדלטק חלק ניכר מהמכסה הזו,  מבלי להעניק לה שליטה או תשואה עודפת. מבחינתה, השקעה בתחנה שבה היא שותפת מיעוט פוגעת ביכולת שלה לקדם תחנות כוח אחרות, שבהן הייתה יכולה ליהנות מחלק גדול יותר מהערך הכלכלי.ולכן, לא מן הנמנע שנפתחה הדרך לעסקת מכירה. 

אלומיי ולוזון - השבחה עתידית בעקבות דוראד 2

לעומת זאת, עבור אלומיי-לוזון וקצא"א, התמונה הפוכה. השתלטותן על המניות שהוחזקו בעבר בידי זורלו הטורקית יצרה רוב שמאפשר להן להניע את הפרויקט קדימה. מבחינתן, דוראד 2 הוא נכס אסטרטגי: הרחבת תחנה קיימת, עם תשתיות פעילות, חיבור לרשת ולקוחות קיימים, נחשבת מהלך מהיר וזול יותר ביחס להקמת תחנת כוח חדשה מאפס.

רשות החשמל מגבילה את מספר תחנות הכוח החדשות שיכולות להתחבר לרשת עד סוף העשור. המשמעות היא משחק סכום אפס: כל פרויקט שמתקדם ותופס "מקום" ברשת, חוסם פרויקטים אחרים. אם דוראד 2 תגיע לסגירה פיננסית ותבטיח את מקומה, היא תצמצם באופן ניכר את מרחב הפעולה של יזמים מתחרים ותשפיע על מפת הייצור של החשמל בישראל לשנים קדימה.