חוק חדש - אסור להחנות בעמדת טעינה

מסתבר שבעלי רכבים חשמליים מחנים את רכבם בעמדת טעינה בלי להטעין - בקרוב יוטלו קנסות
עמית בר | (6)

יש לכם רכב חשמלי? זה לא אומר שאתם יכולים לחנות בעמדות טעינה בלי להשתמש בהן. ובטח אם הרכב שלכם מזהם – תצטרכו למצוא מקום אחר לחנות. זה החוק החדש שמשרד התחבורה קבע, ואנחנו מדברים על שינוי משמעותי שכולנו נחווה במרחב הציבורי.

מכירים את זה שמחפשים חניה ברחוב, ואז רואים עמדת טעינה תפוסה על ידי רכב שלא טוען בכלל? או מישהו שחונה בעמדת טעינה רק כי היא קרובה לבית קפה? הדברים האלה קורים כל הזמן, וזה מרגיז לא מעט אנשים. אז עכשיו, משרד התחבורה החליט להילחם בתופעה ולשים לזה סוף.

עמדת טעינה היא לא מקום לחנייה

החוק החדש מדבר בעיקר על החניות הציבוריות. הכוונה היא לעמדות טעינה שממוקמות ברחובות או במגרשי חניה עירוניים. מעכשיו, אם החניתם שם עם רכב שאינו חשמלי – אתם עוברים על החוק. אבל גם בעלי רכבים חשמליים צריכים לשים לב: אם הרכב לא מחובר לעמדת הטעינה, זה כבר לא חוקי לחנות שם. החוק נועד להבטיח שהעמדות באמת יוכלו לשמש את מי שצריך לטעון את הרכב שלו.

העמדות יסומנו בתמרור ברור, כך שלא יהיו תירוצים. אבל עם כל הכבוד לחוק החדש, הוא לא פותר את כל הבעיות. למשל, מה קורה אם מישהו מחנה בעמדת טעינה, באמת מחבר את הרכב – אבל לא חוזר לקחת אותו כשהטעינה מסתיימת? או מה עם עמדות טעינה במתחמים פרטיים, כמו קניונים? כל אלה עדיין נשארים מחוץ לחוק.

מה שצריך לדעת זה שהחוק החדש נוגע רק למרחב הציבורי. העמדות בחניונים פרטיים, כמו בקניון או בתחנת דלק, לא כפופות לתקנה הזו, ושם זה כבר תלוי במדיניות של המקום. ולמרות שהחוק מטפל בבעיה מוכרת, הוא לא נותן מענה לכל המצבים. יש עדיין נהגים שמחברים את הרכב "לכאורה", רק כדי לשריין לעצמם חניה, או כאלה שממשיכים לתפוס את העמדה גם הרבה אחרי שהטעינה הסתיימה.

מה קורה בעולם?

במדינות כמו הולנד או נורבגיה, שבהן רכבים חשמליים הם כבר עניין שבשגרה, יש פתרונות מתקדמים. למשל, חיישנים שמזהים אם הרכב באמת נטען או סיים את הטעינה, ומדווחים לרשויות במקרה של הפרת התקנות. שם גם לא יהססו לתת קנסות למי שמשאיר את הרכב יותר מדי זמן בעמדת טעינה.

ומה אצלנו? נכון, אנחנו עוד רחוקים מהמצב הזה, אבל התקנה החדשה היא צעד בכיוון הנכון. אולי עכשיו, עם יותר אכיפה ויותר מודעות, יהיה קצת יותר סדר במרחב הציבורי. ברור שצריך עוד צעדים – כמו עידוד התקנת עמדות טעינה פרטיות, או קביעת כללים ברורים גם לחניונים מסחריים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אז אם יש לכם רכב חשמלי, או שאתם מתכננים לקנות אחד בקרוב, כדאי שתכירו את הכללים החדשים. התקנה הזו היא לא רק על החוק – היא גם על מה שכולנו נרוויח: מרחב ציבורי מסודר יותר, שבו עמדות הטעינה משמשות את מי שצריך אותן באמת.

אבל הכי חשוב? אם אתם חונים בעמדת טעינה – תוודאו שאתם באמת טוענים. כי מהיום, להיות "חכם על החניה" זה כבר לא רק מעצבן – זה גם לא חוקי.

 

שאלות ותשובות - חניה בעמדת טעינה

מה המשמעות של התקנה החדשה?

התקנה מחייבת שמירה על עמדות טעינה לרכבים חשמליים, כך שרק רכבים מתאימים יוכלו להשתמש בהן, והם חייבים להיות מחוברים בפועל לעמדה.

אילו בעיות התקנה אינה פותרת?

התקנה אינה מסדירה מצבים בהם רכב נותר מחובר לאחר סיום הטעינה ואינה חלה על עמדות טעינה במרחבים פרטיים.

איך ישראל עומדת ביחס לעולם בנושא זה?

מדינות רבות מתקדמות מישראל בהסדרת עמדות הטעינה, עם מדיניות ברורה ומנגנוני אכיפה יעילים.

מהן ההשלכות על בעלי רכבים חשמליים?

התקנה עשויה להבטיח חניות ייעודיות זמינות, אך עלולה להגביר את הצורך בהתנהלות אחראית יותר מצד הנהגים.

איך ניתן לשפר את המצב?

שימוש בטכנולוגיה מתקדמת לאכיפה, תמריצים להתקנת עמדות טעינה פרטיות, וקביעת קנסות לנהגים שמפרים את התקנות.

מה הקנס למי שיפר את התקנה?

הקנסות טרם פורסמו, אך סביר שיותאמו להבטחת אכיפה אפקטיבית.

מה עושים אם עמדת טעינה תפוסה ללא סיבה?

יש לדווח לרשויות המקומיות שאמורות לאכוף את התקנה במרחבים הציבוריים.

האם התקנה תגדיל את המעבר לרכבים חשמליים?

התקנה היא צעד בכיוון הנכון, אך תשתיות רחבות יותר ופתרון הבעיות הנוספות נחוצים כדי לעודד את הציבור לעבור לרכבים חשמליים

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אשר 29/12/2024 00:04
    הגב לתגובה זו
    שקודם יאכפו את החוק לגבי מעבר נכים שנחסם ילידי רכבים שנצקמצנים לשלם חניה
  • 4.
    משה 28/12/2024 15:42
    הגב לתגובה זו
    5 קוטש ותופסים תחניה. חוצפה כזו זה פשוט גזל והתנהגות בזויה.
  • 3.
    ומי יבדוק 28/12/2024 03:35
    הגב לתגובה זו
    מי יבדוק? מי יתן דוח? האם חברות הטעינה תודיע למשטרה שרכב שוכב "יותר מדי זמן" מה זה יותר מדי?
  • 2.
    ישראל אחת המדינות הכי מושחתות שיש (ל"ת)
    רונן 27/12/2024 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אר 27/12/2024 14:42
    הגב לתגובה זו
    חצי מדינה עם תווי נכה . כל הרחובות מלאים בתמרורים של נכים שרצים מרתון.
  • בטיטו 27/12/2024 17:15
    הגב לתגובה זו
    תנסו להגיע לדואר ללא פטור מתור כמט כולם יעקפו אתכם
ג'אקו 5. צילום יצרןג'אקו 5. צילום יצרן

שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של משפחתית רגילה

צ'רי טיגו 4 וג'אקו J5 הגיעו לישראל עם תג מחיר שמאתגר את המותגים המבוססים - ומעלה שאלות על הכדאיות ברכישת רכבי בנזין לא היברידיים במחיר דומה



עמית בר |
נושאים בכתבה ג'אקו 5 רכב חשמלי

שוק הרכב הישראלי עובר טלטלה: מותגים סיניים כמו צ'רי וג'אקו (תת-מותג של צ'רי) לא רק נכנסים לשוק, אלא משנים את כללי המשחק. הצ'רי טיגו 4 ההיברידית מציעה מנוע 1.5 ליטר טורבו משולב עם מנוע חשמלי, הספק כולל של כ-150 כ"ס, וצריכת דלק ממוצעת של 5.4 ליטר ל-100 ק"מ - הכל החל מ-135,990 שקל. הג'אקו J5 החשמלית מביאה סוללה של כ-60 קוט"ש, טווח נסיעה מוצהר של 420 ק"מ, ועיצוב מודרני - במחיר התחלתי של כ-152 אלף שקל. מפרט כזה היה שמור עד כה לרכבים יקרים משמעותית.

לצד אלה, מותגים סיניים נוספים מגבירים את התחרות. ה-BYD Atto 3 (לא Atto 2), קרוסאובר חשמלי עם סוללה של 60 קוט"ש וטווח של כ-420 ק"מ, נמכר בכ-180 אלף שקל. גם MG4, סופרמיני חשמלית מתקדמת, מוצעת החל מ-140 אלף שקל עם טווח של כ-350 ק"מ.

בשוק שבו מכירות הרכבים החשמליים וההיברידיים מהוות כבר למעלה מ-20% מכלל המכירות החדשות, הדגמים הסיניים מצוידים בטכנולוגיות כמו מערכות בטיחות מתקדמות ברמה 2 (סיוע לנהג), קישוריות מלאה ומערכות מולטימדיה מתקדמות. התוצאה: יבואנים ותיקים נאלצים להתאים את עצמם, והלקוחות נהנים מתחרות מחירים.

יבואנים מגיבים בהוזלות מחירים

צעדים כמו הוזלות מחירים של MG בישראל - שם ה-MG HS פלאג-אין הוזל בכמה אלפי שקלים - מאותתים על מגמה רחבה. יבואנים נאלצים להגיב למתחרים סיניים שמציעים ערך גבוה יותר למחיר. ההוזלות מוסברות כתוצאה משינויי מט"ח ושיפורים לוגיסטיים, אך בפועל מדובר בתגובה לתחרות הגוברת.

הגרסאות הבסיסיות משמשות בעיקר ככלי שיווקי. הדגמים המאובזרים, עם תוספות כמו גג פנורמי ומערכות שמע משופרות, נמכרים בתוספת של 10-15 אלף שקל - והם מביאים את הרווח העיקרי. המחיר ההתחלתי האטרקטיבי מעביר מסר ברור: טכנולוגיה מתקדמת לא חייבת לעלות הון.

האתגר: לא רק למותגים סיניים אחרים

ג'אקו 5. צילום יצרןג'אקו 5. צילום יצרן

שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של משפחתית רגילה

צ'רי טיגו 4 וג'אקו J5 הגיעו לישראל עם תג מחיר שמאתגר את המותגים המבוססים - ומעלה שאלות על הכדאיות ברכישת רכבי בנזין לא היברידיים במחיר דומה



עמית בר |
נושאים בכתבה ג'אקו 5 רכב חשמלי

שוק הרכב הישראלי עובר טלטלה: מותגים סיניים כמו צ'רי וג'אקו (תת-מותג של צ'רי) לא רק נכנסים לשוק, אלא משנים את כללי המשחק. הצ'רי טיגו 4 ההיברידית מציעה מנוע 1.5 ליטר טורבו משולב עם מנוע חשמלי, הספק כולל של כ-150 כ"ס, וצריכת דלק ממוצעת של 5.4 ליטר ל-100 ק"מ - הכל החל מ-135,990 שקל. הג'אקו J5 החשמלית מביאה סוללה של כ-60 קוט"ש, טווח נסיעה מוצהר של 420 ק"מ, ועיצוב מודרני - במחיר התחלתי של כ-152 אלף שקל. מפרט כזה היה שמור עד כה לרכבים יקרים משמעותית.

לצד אלה, מותגים סיניים נוספים מגבירים את התחרות. ה-BYD Atto 3 (לא Atto 2), קרוסאובר חשמלי עם סוללה של 60 קוט"ש וטווח של כ-420 ק"מ, נמכר בכ-180 אלף שקל. גם MG4, סופרמיני חשמלית מתקדמת, מוצעת החל מ-140 אלף שקל עם טווח של כ-350 ק"מ.

בשוק שבו מכירות הרכבים החשמליים וההיברידיים מהוות כבר למעלה מ-20% מכלל המכירות החדשות, הדגמים הסיניים מצוידים בטכנולוגיות כמו מערכות בטיחות מתקדמות ברמה 2 (סיוע לנהג), קישוריות מלאה ומערכות מולטימדיה מתקדמות. התוצאה: יבואנים ותיקים נאלצים להתאים את עצמם, והלקוחות נהנים מתחרות מחירים.

יבואנים מגיבים בהוזלות מחירים

צעדים כמו הוזלות מחירים של MG בישראל - שם ה-MG HS פלאג-אין הוזל בכמה אלפי שקלים - מאותתים על מגמה רחבה. יבואנים נאלצים להגיב למתחרים סיניים שמציעים ערך גבוה יותר למחיר. ההוזלות מוסברות כתוצאה משינויי מט"ח ושיפורים לוגיסטיים, אך בפועל מדובר בתגובה לתחרות הגוברת.

הגרסאות הבסיסיות משמשות בעיקר ככלי שיווקי. הדגמים המאובזרים, עם תוספות כמו גג פנורמי ומערכות שמע משופרות, נמכרים בתוספת של 10-15 אלף שקל - והם מביאים את הרווח העיקרי. המחיר ההתחלתי האטרקטיבי מעביר מסר ברור: טכנולוגיה מתקדמת לא חייבת לעלות הון.

האתגר: לא רק למותגים סיניים אחרים