רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

ירידות חדות במחירי רכב יד שנייה מאז המלחמה - האם המגמה תשתנה?

וגם - האם העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים שתוכנן לתחילת 2024 יידחה בעקבות המלחמה?
עמית בר | (11)

היקף העסקאות בשוק הרכב יד שנייה בירידה חדה מאז המלחמה. אנשים שצריכים-חייבים למכור מורידים את המחיר כדי שתהיה עסקה כך שגם מחירי הרכבים יורדים, השאלה אם אפשר ללמוד מזה על ההמשך? אחרי הכל, כמות העסקאות הקטנה לא מבטאת מדגם מייצג למחירים, אם כי הירידות האלו פוגשות שוק שגם כך היה בירידות מחירים בשנה האחרונה. 

ביטוי לחששות רואים במגרשי חברות המסחר ברכבים. הן עמוסות במבצעים והנחות  - רק תבואו. גם כך, הרבעון האחרון נחשב חלש יחסית, אחרי תקופת החגים, ועם המלחמה זה צפוי להיות חלש במיוחד. זה מביא את הסוחרים להורדת מחירים.

גם אם תעקבו אחרי לוחות המודעות תזהו ירידה ברורה, ושבאופן עקרוני, מחירוני הרכב המוכרים חוטאים לאמת ברוב המקרים ב-10%-20%. הם נוטים להיות יקרים מהמחירים בפועל. שוק הרכב יד שנייה זינק בהיקף העסקאות ובמחירים בתקופת הקורונה ויצא מאיזון. אז, היתה עצירה ביבוא רכבים ארצה, היה משבר גדול ובעיות בשרשרת האספקה , העלויות הובלה ושילוח זינקו ומחירי הרכב התייקרו. כלומר גם היה מחסור גדול וגם המחירים של רכבים חדשים עלו.

300 אלף רכבים חדשים בשנה            300 אלף רכבים חדשים בשנה

המחיר של רכב חדש משפיע על המחיר של הרכבים המשומשים. הוא הרי נקודת המוצא וזה עזר לעליית מחירים חריגה ונדירה בשוק הרכבים המשומשים. מעבר לכך, המחסור השפיע בצורה המשמעותית ביותר - אנשים בחרו שלא  לחכות לרכב חדש וקנו משומש , וכך הביקושים עלו והמחיר בהתאמה עלה. כל זה גם כשברקע אנשים לא רצו להיות מוגבלים בתקופות הקורונה והעדיפו להשתמש פחות בתחבורה ציבורית ויותר ברכב פרטי.  

שוק הרכבים המשומשים היה חזק וזה גם עזר מאוד לחברות הליסינג שמחזיקות בצי גדול של רכבים - זה הותיר את ערך הרכבים גבוה וזה ייצר להן הכנסות ותזרימים גבוהים כאשר הן מכרו את הרכבים. מחירי הרכבים המשומשים עלו עד 20% אך התמונה השתנתה עם  ההתגברות על המגיפה ובהדרגה השוק חזר לאיזון.

בפועל, ועל פני שנים, ההבדל בין מחיר רכב חדש לרכש שהוא שנה על הכביש הוא בן 10%ל-20%. השחיקה במחיר עקבית גם רכבים ישנים יותר, כשבהדרגה שיעור השחיקה יורד. ההתאמה למצב הריאלי אחרי הקורונה הביאה לירידות במחירי המכוניות המשומשות בשנה וחצי האחרונות בשיעור של 20%-30%. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

המחירים יורדים, אבל עשויים לעלות בהמשך

מצד אחד, הקיפאון בשוק מוביל לירידת מחירים בשוק המשומשות, אבל מנגד, יש כמה סיבות שגורמות להעריך שהביקושים יחזרו. ראשית, שערי החליפין עולים ובהתאמה, מחירי הרכבים החדשים עולים. שנית, מתוכננת העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים משיעור של 20% ל-35% בינואר ובהתאמה גם המחירים לצרכן יעלו. במקביל תהיה עליית מדרגה גם במיסוי על רכבים היברידיים. יש סיכוי לא רע שהממשלה תענה לחברות ותדחה את כניסת המיסוי לתוקף על רקע המלחמה.

עליית המס תוביל להתייקרות הרכבים האלו ובהתאמה להתייקרות של הרכבים המשומשים. סיבה נוספת שעשויה לתמוך בביקושים לרכבים יד שנייה היא המצב הכלכלי. אנחנו הולכים לתקופה לא פשוטה מבחינה כלכלית ואנשים ירגישו את זה בכיס. גם כך, בשנה האחרונה המשך נכנס להאטה כלכלית, אבל מלחמה תיקח אתך זה למקום כואב יותר - גם למדינה בכלל וגם לאנשים בפרט. ההוצאה על רכב חדש היא גדולה ואנשים ישקלו פעמיים את העסקה וחלקם יעברו לרכוש רכבים יד שנייה.

מעבר לכך, המימון יקר מאוד וזה מוריד את הביקושים לרכבים חדשים שמסתבר שרובן נעשו דרך הלוואות ואשראי - מבנקים, מחברות מימון, מחברות ליסינג ועוד. הציבור יתקשה כעת לקחת מימון על רכבים ויעדיף להוריד את סכום הרכישה דרך מעבר לרכב יד שנייה.   

בחודשים האחרונים הצטיידו חברות יבואני הרכב במלאים כדי לענות על הביקושים הצפויים בחודשים האחרונים של השנה על רקע העלאת המס בינואר. זה התהפך והם כעת מבטלות משלוחים עתידיים על רקע המצב. השאלה הגדולה היא האם הן יעשו מבצעים כדי למכור כמה שיותר או שבהינתן הביטולים של עסקאות עתידיות הן יווסתו את המלאי שלהן. מבצעים והנחות גדולות יתבטאו בירידה גם בשוק המשומשות, אך אם יבואני הרכב יתעקשו על מחיר, אם יהיה מחסור ברכבים חדשים, שוק המשומשות יהיה חזק. אבל נראה שיותר מהכל, השוק הזה יהיה תלוי במצב רוח הלאומי - בשוק מסבירים שמצד אחד בנקות זמן הזו אין לאנשים מצב רוח לקנות רכב חדש, אין מצב רוח לשמוח, לחגוג, אבל דווקא אחרי המלחמה זה יכול להתהפך - אנשים ירצו לחגוג, אנשים ירצו פיצוי. השאלה אם יהיה להם מימון וכסף לרכוש רכבים חדשים. 

רכבים משומשים על דלק - OUT

ויש בעיה נוספת בשוק הרכבים בכלל. העולם עובר לרכבים חשמליים במקום רכבים על בנזין. הסיבות ברורות, בעיקר ההתחשבות בסביבה למען עולם נקי יותר. הזיהום הוא איום קיומי והמטרה הגלובלית היא מעבר למערכות לא מזהמות. הרכבים על דלק הם זן שייכחד מהעולם. זה ייקח כמה שנים טובות, אבל שיעור הרכבים החשמליים במכירות של רכבים חדשים הולך ועולה (אם כי הוא עדיין מתחת ל-20%; היעד של המדינה שב-2030 זה יתקרב ל-100%) ואז עולה השאלה - מי יקנה רכב משומש על דלק בידיעה שזה "העולם הקודם". בסוף זו תהיה שאלה של מחיר, אבל הביקושים לרכבים כאלו יהיו בירידה.

המוכרים הגדולים בשוק הרכב הן חברות הליסינג - הן בהדרגה מצטיידות יותר ויותר ברכבים חשמליים כי זה מה שהפירמות הלקוחות שלהן רוצות, אבל יש להן רבבות רכבים על דלק שהן צריכות למכור בשוק במקביל לקליטת ציים חדשים על חשמל. 

   

המסקנה היא פשוטה - כל עסקה לגופה. אתם רואים כעת ירידות מחירים משמעותיות, הן כנראה נובעות מלחץ של המוכרים. הן לא מייצגות את המצב שיהיה לאחר מכן. הכל פתוח בשקו הרכבים המשומשים שהפרמטרים שישפיעו הן - מצב שוק הרכבים החדשים, המצב הכלכלי והמצב רוח הלאומי. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    שקי 27/10/2023 18:24
    הגב לתגובה זו
    מצב המשק היה לא יציב והרבה פוטרו, מי היום יכול לקנות דירות ומכוניות במחירים כאלה. הכל ירד אם תרצו ואם לא. המיסים ימשיכו לעלות ואנשים ישמרו את הכסף והמותרות לזמן אחר נגמרו הימים בהם יבואני הרכבים והקבלנים חגגו
  • 7.
    דרור 24/10/2023 13:41
    הגב לתגובה זו
    ממש מזיז לפקידי רשות המיסים המצב הכלכלי הקשה והסבל שעובר על אזרחי המדינה, ולכן אני לא רואה שום סיכוי שעליית המס על החשמליות תידחה. ככה זה במדינת היהודים...
  • 6.
    אלי 23/10/2023 12:23
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הריבית לא תרד לא יהיה שיגעון אחרי המלחמה . לאחר הקורונה אנשים היו בשיגעון , קיבלו כספי מיסים פיצויים מהמדינה וחיו כאילו אין מחר. אבל יכלו לקנות כי הריבית היתה 0
  • 5.
    קנדוארוב גליקו 22/10/2023 14:31
    הגב לתגובה זו
    חוק בכלכלה ! מי שקונה הרבה ,,מפסיד ,,כי הוא מוכר !! ראו דוגמא בסופרים מביאים כמויות ולאחר זמן .....החזרות !!!!!
  • 4.
    פרידריג 22/10/2023 10:47
    הגב לתגובה זו
    ראינו מה יכול להיות לרכבים בעוטף
  • 3.
    עידן 21/10/2023 22:50
    הגב לתגובה זו
    אנשים צריכים רכבים זולים.
  • 2.
    רכבים יד2 לא חסכוניים בדלק. רק רכב חשמלי (ל"ת)
    בעל טסלה 21/10/2023 17:04
    הגב לתגובה זו
  • קוקו לא מאילת 22/10/2023 11:07
    הגב לתגובה זו
    תקנה יונדאי ישנה שנת 2012 נגיד שהיא לא שחוטה. גם אם זה ישתה דלק כמו אמריקאית משנות השבעים, עדיין הרווח בכיס הרבה יותר גדול. היות וזה עיתון כלכלי, אז אתה יודע שהפסדת השקעות אלטרנטיביות.
  • אני 27/10/2023 20:14
    לעומת זאת טסלה אין לי מטען בבית אני יצטרף פעם בשבוע לעבוד בתדלוק כמה שעות
  • ולכמה יש אפשרות לעמדת טעינה פרטית? (ל"ת)
    אלי 21/10/2023 21:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גדי 21/10/2023 15:25
    הגב לתגובה זו
    ידוע שמאות אלפי המכוניות המשומשות משווקים לאפריקה ולמדינות העולם השלישי וזה לא מלחיץ את העוסקים בדבר והבעיה היא בענף הבניה הבנקים למשכנתאות והאוצר בלבד
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.

דונגפנג בוקס במבחן ריסוק חזיתי. צילום EuroNcapדונגפנג בוקס במבחן ריסוק חזיתי. צילום EuroNcap

תוצאות מאכזבות לבוקס ולטיקרוס במבחני ריסוק

הדונגפנג בוקס והפולקסווגן טיקרוס כשלו במבחני בטיחות שבוצעו על ידי ה EuroNcap כשהן מקבלות ציון בינוני מאוד של שלושה כוכבי בטיחות בלבד. ב-בוקס זוהה כשל בריתוכי השלדה. 

לצידן הצטיינו עם חמישה כוכבי בטיחות מספר דגמים כמו פולקסווגן ID4, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3

עוד הצטיינו מספר דגמים העתידים להגיע לישראל בשבועות או בחודשים הקרובים

יואב פולס |

דונגפנג בוקס ופולקסווגן טיקרוס קיבלו ציונים נמוכים ומפתיעים במבחן הבטיחות של ה EuroNcap הנחשב לאמת מידה בתחום הבטיחות של כלי רכב חדשים.

לצד האכזבה מהבוקס והטיקרוס, נבחנו עוד מספר כלי רכב רלוונטיים לשוק הישראלי וקיבלו ציונים מקסימליים של חמישה כוכבי בטיחות. מבין הדגמים שנבחנו והצטיינו, רלוונטיים לשוק הישראלי הצ'רי טיגו 7 והצ'רי טיגו 8, פולקסווגן ID4 הקרוסאובר החשמלי של היצרנית, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3.

דגמים שטרם מיובאים לישראל אך צפויים להגיע בשבועות או בחודשים הקרובים, וגם הם קיבלו ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות הם ה IM6 ( IM הוא מותג פרימיום של SAIC יצרנית MG), לצידו ה MG S6 EV שלא ברור אם יגיע לישראל, וכן מאזדה 6e דגם הסדאן הגדול ('מנהלים') החשמלי, וההונגצ'י ESH5 הקרוסאובר המסקרן מאוד של הונגצ'י.

בהקשר לתוצאות הדונגפנג בוקס ציינו ב EuroNcap בין היתר את ההערות הבאות:

במהלך בדיקת הרכב לאחר המבחן, נראה כי ריתוכים נקודתיים מרובים נכשלו בקורת A, מה שפגע ביכולת של מעטפת המרכב לעמוד בעומס נוסף.  הדלתות נותרו נעולות לאחר הבדיקה, מה שהפריע למאמצי המגיבים הראשונים לחלץ את הנוסעים. (נזכיר בהקשר זה את התאונה הקטלנית בה היתה מעורבת שיאומי SU7 עליה דיווחנו לאחרונה) בנוסף, לא היה מספיק לחץ בכרית האוויר כדי למנוע מראשו של הנהג לפגוע בהגה. במבחן פגיעת הצד, הדונגפנג בוקס סיפק הגנה טובה לכל אזורי הגוף הקריטיים וצבר מקסימום נקודות. בפגיעת מוט הצד החמורה יותר, ההגנה הייתה מספקת לפחות לכל אזורי הגוף הקריטיים.  בנוסף, למכונית אין אמצעי נגד להפחתת מגע ראש בראש בין יושבי המושבים הקדמיים, כך שההגנה על הצד הרחוק דורגה כגרועה.