רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

ירידות חדות במחירי רכב יד שנייה מאז המלחמה - האם המגמה תשתנה?

וגם - האם העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים שתוכנן לתחילת 2024 יידחה בעקבות המלחמה?
עמית בר | (11)

היקף העסקאות בשוק הרכב יד שנייה בירידה חדה מאז המלחמה. אנשים שצריכים-חייבים למכור מורידים את המחיר כדי שתהיה עסקה כך שגם מחירי הרכבים יורדים, השאלה אם אפשר ללמוד מזה על ההמשך? אחרי הכל, כמות העסקאות הקטנה לא מבטאת מדגם מייצג למחירים, אם כי הירידות האלו פוגשות שוק שגם כך היה בירידות מחירים בשנה האחרונה. 

ביטוי לחששות רואים במגרשי חברות המסחר ברכבים. הן עמוסות במבצעים והנחות  - רק תבואו. גם כך, הרבעון האחרון נחשב חלש יחסית, אחרי תקופת החגים, ועם המלחמה זה צפוי להיות חלש במיוחד. זה מביא את הסוחרים להורדת מחירים.

גם אם תעקבו אחרי לוחות המודעות תזהו ירידה ברורה, ושבאופן עקרוני, מחירוני הרכב המוכרים חוטאים לאמת ברוב המקרים ב-10%-20%. הם נוטים להיות יקרים מהמחירים בפועל. שוק הרכב יד שנייה זינק בהיקף העסקאות ובמחירים בתקופת הקורונה ויצא מאיזון. אז, היתה עצירה ביבוא רכבים ארצה, היה משבר גדול ובעיות בשרשרת האספקה , העלויות הובלה ושילוח זינקו ומחירי הרכב התייקרו. כלומר גם היה מחסור גדול וגם המחירים של רכבים חדשים עלו.

300 אלף רכבים חדשים בשנה            300 אלף רכבים חדשים בשנה

המחיר של רכב חדש משפיע על המחיר של הרכבים המשומשים. הוא הרי נקודת המוצא וזה עזר לעליית מחירים חריגה ונדירה בשוק הרכבים המשומשים. מעבר לכך, המחסור השפיע בצורה המשמעותית ביותר - אנשים בחרו שלא  לחכות לרכב חדש וקנו משומש , וכך הביקושים עלו והמחיר בהתאמה עלה. כל זה גם כשברקע אנשים לא רצו להיות מוגבלים בתקופות הקורונה והעדיפו להשתמש פחות בתחבורה ציבורית ויותר ברכב פרטי.  

שוק הרכבים המשומשים היה חזק וזה גם עזר מאוד לחברות הליסינג שמחזיקות בצי גדול של רכבים - זה הותיר את ערך הרכבים גבוה וזה ייצר להן הכנסות ותזרימים גבוהים כאשר הן מכרו את הרכבים. מחירי הרכבים המשומשים עלו עד 20% אך התמונה השתנתה עם  ההתגברות על המגיפה ובהדרגה השוק חזר לאיזון.

בפועל, ועל פני שנים, ההבדל בין מחיר רכב חדש לרכש שהוא שנה על הכביש הוא בן 10%ל-20%. השחיקה במחיר עקבית גם רכבים ישנים יותר, כשבהדרגה שיעור השחיקה יורד. ההתאמה למצב הריאלי אחרי הקורונה הביאה לירידות במחירי המכוניות המשומשות בשנה וחצי האחרונות בשיעור של 20%-30%. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

המחירים יורדים, אבל עשויים לעלות בהמשך

מצד אחד, הקיפאון בשוק מוביל לירידת מחירים בשוק המשומשות, אבל מנגד, יש כמה סיבות שגורמות להעריך שהביקושים יחזרו. ראשית, שערי החליפין עולים ובהתאמה, מחירי הרכבים החדשים עולים. שנית, מתוכננת העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים משיעור של 20% ל-35% בינואר ובהתאמה גם המחירים לצרכן יעלו. במקביל תהיה עליית מדרגה גם במיסוי על רכבים היברידיים. יש סיכוי לא רע שהממשלה תענה לחברות ותדחה את כניסת המיסוי לתוקף על רקע המלחמה.

עליית המס תוביל להתייקרות הרכבים האלו ובהתאמה להתייקרות של הרכבים המשומשים. סיבה נוספת שעשויה לתמוך בביקושים לרכבים יד שנייה היא המצב הכלכלי. אנחנו הולכים לתקופה לא פשוטה מבחינה כלכלית ואנשים ירגישו את זה בכיס. גם כך, בשנה האחרונה המשך נכנס להאטה כלכלית, אבל מלחמה תיקח אתך זה למקום כואב יותר - גם למדינה בכלל וגם לאנשים בפרט. ההוצאה על רכב חדש היא גדולה ואנשים ישקלו פעמיים את העסקה וחלקם יעברו לרכוש רכבים יד שנייה.

מעבר לכך, המימון יקר מאוד וזה מוריד את הביקושים לרכבים חדשים שמסתבר שרובן נעשו דרך הלוואות ואשראי - מבנקים, מחברות מימון, מחברות ליסינג ועוד. הציבור יתקשה כעת לקחת מימון על רכבים ויעדיף להוריד את סכום הרכישה דרך מעבר לרכב יד שנייה.   

בחודשים האחרונים הצטיידו חברות יבואני הרכב במלאים כדי לענות על הביקושים הצפויים בחודשים האחרונים של השנה על רקע העלאת המס בינואר. זה התהפך והם כעת מבטלות משלוחים עתידיים על רקע המצב. השאלה הגדולה היא האם הן יעשו מבצעים כדי למכור כמה שיותר או שבהינתן הביטולים של עסקאות עתידיות הן יווסתו את המלאי שלהן. מבצעים והנחות גדולות יתבטאו בירידה גם בשוק המשומשות, אך אם יבואני הרכב יתעקשו על מחיר, אם יהיה מחסור ברכבים חדשים, שוק המשומשות יהיה חזק. אבל נראה שיותר מהכל, השוק הזה יהיה תלוי במצב רוח הלאומי - בשוק מסבירים שמצד אחד בנקות זמן הזו אין לאנשים מצב רוח לקנות רכב חדש, אין מצב רוח לשמוח, לחגוג, אבל דווקא אחרי המלחמה זה יכול להתהפך - אנשים ירצו לחגוג, אנשים ירצו פיצוי. השאלה אם יהיה להם מימון וכסף לרכוש רכבים חדשים. 

רכבים משומשים על דלק - OUT

ויש בעיה נוספת בשוק הרכבים בכלל. העולם עובר לרכבים חשמליים במקום רכבים על בנזין. הסיבות ברורות, בעיקר ההתחשבות בסביבה למען עולם נקי יותר. הזיהום הוא איום קיומי והמטרה הגלובלית היא מעבר למערכות לא מזהמות. הרכבים על דלק הם זן שייכחד מהעולם. זה ייקח כמה שנים טובות, אבל שיעור הרכבים החשמליים במכירות של רכבים חדשים הולך ועולה (אם כי הוא עדיין מתחת ל-20%; היעד של המדינה שב-2030 זה יתקרב ל-100%) ואז עולה השאלה - מי יקנה רכב משומש על דלק בידיעה שזה "העולם הקודם". בסוף זו תהיה שאלה של מחיר, אבל הביקושים לרכבים כאלו יהיו בירידה.

המוכרים הגדולים בשוק הרכב הן חברות הליסינג - הן בהדרגה מצטיידות יותר ויותר ברכבים חשמליים כי זה מה שהפירמות הלקוחות שלהן רוצות, אבל יש להן רבבות רכבים על דלק שהן צריכות למכור בשוק במקביל לקליטת ציים חדשים על חשמל. 

   

המסקנה היא פשוטה - כל עסקה לגופה. אתם רואים כעת ירידות מחירים משמעותיות, הן כנראה נובעות מלחץ של המוכרים. הן לא מייצגות את המצב שיהיה לאחר מכן. הכל פתוח בשקו הרכבים המשומשים שהפרמטרים שישפיעו הן - מצב שוק הרכבים החדשים, המצב הכלכלי והמצב רוח הלאומי. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    שקי 27/10/2023 18:24
    הגב לתגובה זו
    מצב המשק היה לא יציב והרבה פוטרו, מי היום יכול לקנות דירות ומכוניות במחירים כאלה. הכל ירד אם תרצו ואם לא. המיסים ימשיכו לעלות ואנשים ישמרו את הכסף והמותרות לזמן אחר נגמרו הימים בהם יבואני הרכבים והקבלנים חגגו
  • 7.
    דרור 24/10/2023 13:41
    הגב לתגובה זו
    ממש מזיז לפקידי רשות המיסים המצב הכלכלי הקשה והסבל שעובר על אזרחי המדינה, ולכן אני לא רואה שום סיכוי שעליית המס על החשמליות תידחה. ככה זה במדינת היהודים...
  • 6.
    אלי 23/10/2023 12:23
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הריבית לא תרד לא יהיה שיגעון אחרי המלחמה . לאחר הקורונה אנשים היו בשיגעון , קיבלו כספי מיסים פיצויים מהמדינה וחיו כאילו אין מחר. אבל יכלו לקנות כי הריבית היתה 0
  • 5.
    קנדוארוב גליקו 22/10/2023 14:31
    הגב לתגובה זו
    חוק בכלכלה ! מי שקונה הרבה ,,מפסיד ,,כי הוא מוכר !! ראו דוגמא בסופרים מביאים כמויות ולאחר זמן .....החזרות !!!!!
  • 4.
    פרידריג 22/10/2023 10:47
    הגב לתגובה זו
    ראינו מה יכול להיות לרכבים בעוטף
  • 3.
    עידן 21/10/2023 22:50
    הגב לתגובה זו
    אנשים צריכים רכבים זולים.
  • 2.
    רכבים יד2 לא חסכוניים בדלק. רק רכב חשמלי (ל"ת)
    בעל טסלה 21/10/2023 17:04
    הגב לתגובה זו
  • קוקו לא מאילת 22/10/2023 11:07
    הגב לתגובה זו
    תקנה יונדאי ישנה שנת 2012 נגיד שהיא לא שחוטה. גם אם זה ישתה דלק כמו אמריקאית משנות השבעים, עדיין הרווח בכיס הרבה יותר גדול. היות וזה עיתון כלכלי, אז אתה יודע שהפסדת השקעות אלטרנטיביות.
  • אני 27/10/2023 20:14
    לעומת זאת טסלה אין לי מטען בבית אני יצטרף פעם בשבוע לעבוד בתדלוק כמה שעות
  • ולכמה יש אפשרות לעמדת טעינה פרטית? (ל"ת)
    אלי 21/10/2023 21:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גדי 21/10/2023 15:25
    הגב לתגובה זו
    ידוע שמאות אלפי המכוניות המשומשות משווקים לאפריקה ולמדינות העולם השלישי וזה לא מלחיץ את העוסקים בדבר והבעיה היא בענף הבניה הבנקים למשכנתאות והאוצר בלבד
המטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפההמטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפה

בלאק פריידיי: מבצע מיוחד של אייר חיפה עד יום חמישי

החברה השיקה מבצע שבו היא מציעה 30% הנחה על כל הטיסות באמצעות קוד קופון, שבעזרתו ניתן לקבל מחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה

עוזי גרסטמן |

אייר חיפה השיקה היום מבצע מיוחד לרגל הבלאק פריידיי, שבמסגרתו מציעה החברה 30% הנחה על כל טיסותיה לכל היעדים במהלך 2026. ההנחה תינתן באמצעות הזנת קוד הקופון BLACKFRIDAY30 בעת ההזמנה, והיא תקפה עד ליום חמישי הקרוב, 27 לנובמבר, ב- 23:59.

במסגרת המבצע, עם מימוש הקופון, ניתן ליהנות ממחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה. כל כרטיסי הטיסה של החברה כוללים אפשרות לשינוי או ביטול בתמורה לקרדיט עד 24 שעות לפני ההמראה, וכן תיק יד ללא תשלום. ניתן גם להוסיף טרולי, מזוודה או הושבה מראש בהתאם לצורך. ההנחה חלה על רכיב הטיסה בלבד ואינה כוללת מיסי נמל, כבודה או הושבה.

החברה קיבלה את המטוס הרביעי שלה ביום רביעי האחרון, כחלק מהרחבת צי המטוסים והיערכות לקראת פתיחת קווים ויעדים חדשים ב-2026. המטוס נמסר לחברה במפעלי היצרנית ATR בטולוז, ונחת בשבוע שעבר בנמל התעופה בחיפה, בטיסה ישירה מצרפת. בדצמבר צפוי להצטרף לצי מטוס חדש נוסף, חמישי, ובמקביל עדכנה החברה על חתימת הסכם לחכירת מטוס נוסף, שישי, שצפוי להגיע במהלך הרבעון הראשון של 2026. 

אייר חיפה ציינה בסוף ספטמבר שנה להמראת טיסת הבכורה שלה. במהלך השנה הזו הטיסה החברה כ-200 אלף נוסעים, עם תפוסה ממוצעת של 80%. לקראת תקופת החגים האחרונה החברה העריכה שתטיס כ-30 אלף נוסעים מ/אל חיפה. כחלק מהתרחבות הפעילות, החברה הודיעה גם על תגבור בקו חיפה–אילת: מסוף אוקטובר מופעלות שתי טיסות יומיות, ובתחילת 2026 מתוכננות כבר שלוש טיסות ביום. מחיר הכרטיסים מתחיל ב-149 שקל לכיוון. בנוסף, ובכפוף לאישורים, צפויות להיפתח טיסות ערב שבת מאוחרות במוצאי שבת, כדי לתת מענה למשפחות ותיירים המגיעים מהצפון ומהדרום לסופי שבוע.



כותרת המכתב שהגיע לידי ביזפורטל. צילום יואב פולסכותרת המכתב שהגיע לידי ביזפורטל. צילום יואב פולס

משרד האנרגיה 'יש לקבוע מדיניות ארוכת טווח למיסוי רכב חשמלי'

מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש ממנכ"ל האוצר עוד בחודש יולי האחרון לקבוע מדיניות ארוכת טווח בכל הקשור למיסוי רכב חשמלי והטבות שווי שימוש. 

במכתב שהגיע לידי ביזפורטל מציין מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות את היתרונות למשק בכל הקשור במעבר לכלי רכב חשמליים - הפחתת תלות בייבוא דלקים, ניצולת אנרגטית גבוהה והורדת יוקר המחייה.

יואב פולס |

במסגרת המעקב שלנו בנושא מדיניות המיסוי בכל הקשור לרכב חשמלי, הגיע לידינו מכתב של מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות מר יוסי דיין למנכ"ל האוצר מר אילן רום, מסוף חודש יולי השנה.

מי שקיבל את הרושם כאילו נושא המיסוי על רכב חשמלי, בין אם מס קניה ובין אם שווי שימוש הוא בעיה של מחזיקי הרכב בלבד או של המעסיקים, לא יכול לטעות יותר.

בפניה שכותרתה "קריאה להצלת ענף הרכב החשמלי באמצעות מדיניות המיסוי" מעלה משרד האנרגיה והתשתיות מספר נקודות קריטיות להבנת החשיבות של הרכב החשמלי למשק כולו.

ניצולת אנרגטית ותחלואה

בפניה מיולי האחרון מציין מנכ"ל משרד התשתיות כי הרכב החשמלי הוא מהכלים מהרכזיים שיכולים להביא מהפיכה במשק האנרגיה של מדינת ישראל. הניצולת האנרגטית הגבוהה של כלי רכב חשמליים העומדת על כ 90% לעומת מנועי בעירה פנימית העומדת על 20%-30% בלבד, מקטינים משמעותית את התלות של מדינת ישראל בדלקים מיובאים. בנוסף מציין מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות כי הרכב החשמלי מביא להגדלת השימוש והתמלוגים מגז טבעי 'ישראלי' ומאפשר לייצב את משק החשמל ולהתאים את שעות הביקוש לשעות ההיצע.

עוד מציין מר יוסי דיין מנכ"ל המשרד כי סקטור התחבורה הוא מהמזהמים הגדולים ביותר בישראל, כאשר פליטת המזהמים היא 'בגובה האף' ובסמיכות לבני אדם. מעבר לתחבורה חשמלית הוא אחד הצעדים המשמעותיים שיכולה המדינה לפעול בהם על מנת להפחית זיהום אוויר ולמנוע תמותה ותחלואה.

הורדת יוקר המחייה גם בפריפריה