טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

טסלה תבצע ריקול ל-817 א' רכבים בעקבות תקלה; יורדת 3% בטרום

מערכת הרכב אינה מתריעה כאשר הנהג אינו חגור, כך דווח. החברה תבצע עדכון OTA שאינו מצריך את הבאת הרכבים על מנת לפתור את הבעיה. מדובר בריקול שני בשבוע לאחר שבתחילתו דיווחה החברה כי תבצע ריקול על 54 א' רכבים נוספים
תומר אמן |

חברת המכוניות החשמליות והאוטונומיות  TESLA INC (סימול: TSLA) מדווחת כי תבצע ריקול לכ-817 אלף מכוניות בתוך ארצות הברית וזאת בעקבות תקלה שדווחה ברכבים אלו במסגרתה לא נדלקת אזעקת בטיחות כאשר הנהג שכח או נמנע מלחגור את חגורת הבטיחות.

המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים האמריקאי הגיב לדיווח ואמר כי הרכבים המדוברים - מודלי ה-S וה-X שיצאו בשנים 2021-2022, מודלי ה-3 שיצאו בשנים 2017-2022 ומודלי ה-Y שיצאו בשנים 2020-2022 - אינם עומדים בתקני המינהל בדבר "הגנת הנוסע מפני תאונה" בשל העובדה כי הצפצפת שאמורה להישמע במקרים כאלו אינה נדלקת.

מהחברה נמסר כי תבצע עדכון מסוג "over-the-air (OTA)" אשר במסגרתו לא קיימת דרישה להביא את הרכבים למקום מסויים, וכל אלו יקבלו את העדכון באופן אוטומטי וללא יכולת לסרב לקבלו. נוסף לכך דיווחה החברה כי נכון לסוף חודש ינואר של שנת 2022, טסלה אינה מודעת לתאונות או פציעות שנגרמו כתוצאה מהתקלה.

מוקדם יותר בתחילת השבוע נאלצה החברה לבצע ריקול על כ-54 אלף רכבים אוטונומיים של החברה וזאת על מנת לבצע שינויים בתוכנת הנהיגה האוטונומית של הרכב, אשר על פי הדיווחים מאפשרת לו לחצות צמתים בהם מוצב תמרור עצור ללא עצירה מוחלטת של הרכב כפי שדורשות תקנות הנהיגה האמריקאיות וכי אם במהירות איטית. גם במקרה זה דייוחה החברה כי תבצע עדכון מסוג OTA וכי לא ידוע לה על מקרים של תאונות או פציעות שנגרמו כתוצאה מתקלה זו.

לקראת סוף השבוע שעבר פרסמה טסלה את דוחותיה הכספיים לרבעון ודיווחה על כך שהכתה את צפי עם רווח של 2.54 דולר למניה, מעל לצפי שעמד על כ-2.36 דולר למניה. ההכנסות עקפו גם הם את הצפי והסתכמו בכ-17.7 מיליארד דולר, בשוק ציפו ל-16.5 מיליארד. לאחר פרסום הדוחות צנחה טסלה כ-11% במסחר המאוחר.

לאחר הדוחות נשאלה השאלה, כיצד יכול להיות שטסלה פרסמה דוחות טובים, ובכל זאת נפלה בסדר גודל שכזה? עוד טרם פרסום הדוחות דיוחנו כאן בביזפורטל כי על מנת שתוכל לזנק במסחר המאוחר, תצטרך החברה לדווח על רווח של 2.95 דולר למניה, או כ-25% גבוהה יותר ממה שציפו האנליסטים בשוק. זה כמובן - לא קרה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

בשבוע שעבר חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.