מדריך

עמדת טעינה לרכב חשמלי - כמה עולה, איך להתקין; שאלות ותשובות

מה עדיף - עמדת טעינה ביתית או טעינה ציבורית, מה צריך לדעת לפני שמתקינים עמדה פרטית ועוד 

עמית בר |

בחודשים האחרונים יש אומנם ירידה בשיעור המסירות של רכבים חשמליים מסך הרכבים - מכ-24% בשנה שעברה זה ירד לכ-16%, ועדיין המגמה ברורה. הרכבים החשמליים שמהווים כיום כ-4.5% מסך הרכבים על הכביש, יעלו בנתח השוק כשעוד 5-6 שנים הם יהיו הרוב הגדול. במשרד האנרגיה ציפו לכ-80% ומעלה (עם מסירות חדשות של קרוב ל-100%), אבל זה כנראה לא יקרה, אנחנו מתחת ליעדים.    

ועדיין, יותר ויותר נהגים מאמצים את הרכבים החשמליים, רק שרבים מהם נתקלים באתגר גדול: איפה ואיך טוענים את הרכב, במיוחד כשמדובר בבית משותף? ריכזנו שאלות ותשובות על עמדת טעינה לרכב חשמלי עם התייחסות לעלויות

למה בכלל כדאי להתקין עמדת טעינה ביתית?

אמנם כשליש מבעלי הרכב החשמלי בישראל מסתמכים על עמדות ציבוריות, אך התקנה של עמדת טעינה בבית מעניקה יתרונות כלכליים וגם תפעוליים. העלות לקילוואט נמוכה משמעותית לעומת טעינה ציבורית, תהליך הטעינה מתבצע בשעות הלילה כשאין שימוש אחר ברכב, והעמדה תמיד זמינה – בלי תורים, בלי מגבלות זמן ובלי חיפוש חניה.

טעינה ביתית מאפשרת גם ניצול נכון של תעריפי חשמל תחרותיים. עלות הקילוואט הביתי יכולה לעמוד על כ־0.5 עד 0.6 ש"ח, לעומת עד 2 ש"ח בקצה העליון של עמדות ציבוריות מהירות. במונחים שנתיים, החיסכון יכול להגיע לאלפי שקלים – במיוחד כשמדובר ביותר מרכב אחד למשפחה.

מה צריך לדעת על סוג הרכב לפני התקנה?

לפני שמזמינים מטען, חשוב לבדוק באיזה קצב טעינה תומך הרכב. רוב הרכבים תומכים בטעינה ביתית של 11 קילוואט, שמספיקה להשלמה מלאה של סוללה ממוצעת (כ־60 קוט"ש) תוך כ־5–6 שעות. ישנם גם רכבים איטיים יותר שתומכים רק ב־7 קילוואט, דבר שכדאי להביא בחשבון מראש. ככל שקצב הטעינה איטי יותר – כך עולה החשיבות של שימוש יומיומי בעמדה פרטית.

כמה עולה עמדת טעינה?

העלויות נחלקות לשניים: רכישת העמדה ועלות ההתקנה.

  • מחיר עמדת טעינה נע בין כ־2,500 ש"ח לדגמים בסיסיים ועד 7,000 ש"ח לעמדות חכמות עם שליטה מרחוק, חיבור לאפליקציות ודיווח בזמן אמת.

  • עלות התקנה טיפוסית נעה בין 1,500 ש"ח ל־3,000 ש"ח, תלוי במרחק מלוח החשמל, האם יש צורך בקידוחים, מה סוג ההזנה (תלת־פאזי או חד־פאזי), והאם יש מונה דיגיטלי.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

חלק מהחברות מספקות התקנה בסיסית במחיר כולל, אך גובות תוספת עבור עבודות חריגות.

התקנה בבניין משותף: מה חשוב לדעת?

הנקודה הכי רגישה היא הרגולציה והקניין. אם החניה שלכם רשומה בטאבו כצמודה לדירה – אינכם זקוקים לאישור יתר הדיירים, כל עוד אין פגיעה ברכוש המשותף. במקרים אחרים תידרשו לאישור של 67% מהדיירים, או לעיתים של כלל בעלי הזכויות.

אם נדרש חיבור ללוח החשמל המשותף, יש להסדיר זאת מראש מול ועד הבית, כולל התקנת מונה נפרד לטובת חיוב הוגן. כאן מומלץ לערב מראש חשמלאי מוסמך ולקבל ייעוץ משפטי בסיסי – כדי למנוע התנגדויות עתידיות.

איך בוחרים את המטען המתאים?

  • אמפר וזרם: מטענים מגיעים בעוצמות משתנות. לא כל מבנה תומך במטענים של 32–40 אמפר, ולכן צריך לבדוק מה תשתית החשמל מאפשרת.

  • תפעול: יש מטענים חכמים עם אפליקציה, צג, ניהול עומסים ואפילו שליטה קולית. אחרים פשוטים ועמידים. הבחירה תלויה בהרגלי השימוש שלכם.

  • אורך הכבל: אל תזלזלו בפרט הזה – כבל קצר מדי ידרוש תמרונים בכל טעינה.

  • עמדה כפולה: למי שמחזיק יותר מרכב אחד או מתכנן לקנות בעתיד – כדאי לשקול רכישת עמדה שתומכת בטעינה כפולה.

ההיבט הכלכלי הרחב

החיסכון הכולל תלוי בשימוש. מי שנוסע 1,000–1,500 ק"מ בחודש יכול לחסוך כ־400–600 ש"ח לעומת שימוש בטעינה ציבורית בלבד. לאורך שנתיים-שלוש, מדובר בחיסכון של 10,000 ש"ח ואף יותר.

נוסף לכך, בעלי עסק שמשתמשים ברכב חשמלי יכולים ליהנות מהוצאה מוכרת – אך חשוב לשים לב שברוב המקרים לא ניתן להפריד את עלות החשמל של הרכב מחשבון החשמל הכללי, אלא אם יש התקנה עם מונה נפרד שמנפיק חשבוניות.

עמדת טעינה פרטית לרכב חשמלי היא פרויקט קטן שיכול לחסוך הרבה כסף, זמן וכאב ראש – אבל הוא דורש תכנון. בדקו את סוג הרכב, את התשתית בבניין, את הכללים המשפטיים ואת עלות ההתקנה הכוללת.

הטיפ הכי חשוב: תתנהלו בשקיפות מול הדיירים, תעבדו עם ספקים אמינים, ותוודאו שאתם עומדים בתקני החשמל המחייבים. כך תהפכו את הטעינה הפרטית לא רק לנוחה – אלא גם לכלכלית ובטוחה לאורך זמן.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צ'רי FV EV - ביום אחד דווחו למשרד הרישוי 1884 יחידות. צילום יצרןצ'רי FV EV - ביום אחד דווחו למשרד הרישוי 1884 יחידות. צילום יצרן

צ'רי FX EV - מלך הגיולים של אוגוסט

ביום האחרון של חודש אוגוסט שידרו יבואני הרכב 8044 כלי רכב חדשים למחשבי משרד הרישוי. נתון אחד קפץ לנו לעין והוא שביום אחד שודרו 1884 כלי רכב מדגם אחד ויחיד - צ'רי FX חשמלי, שחלקם נרשם על שם 'פרטי', וחלקם על שם 'חברה'. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה פריסבי FX EV

ענף הרכב ממשיך למסור מכוניות חדשות, כ– 220,000 כאלה נרשמו עד הבוקר על ידי היבואנים. הרישום בנתוני משרד הרישוי אורך מספר ימים, כך שמספר זה יגדל בימים הקרובים ויעבור בקלות את ה 225,000 כלי רכב, ואף למעלה מזה.

תקנות התעבורה בישראל מחייבות את יבואני הרכב לרשום בעלים כלשהם לכל רכב עד שנה מיום ייצור הרכב. זה יכול להיות לקוח פרטי, חברת ליסינג או היבואן עצמו. אם הרכב לא נמכר במהלך השנה מיום ייצורו, הוא עובר תהליך שנקרא 'גיול' (מלשון גיל) ונרשם במשרדי הרישוי.

נתוני חודש אוגוסט עדיין מתגבשים, וכאמור ממשיכים להירשם, אבל יום אחד ספציפי, ה – 31 באוגוסט גרם לנו להרמת גבה, שמיד אחריה נכנסנו לעומק הנתונים.

גם בגלל תופעת ה'גיול', ביום האחרון של אוגוסט נרשמו במאגרי המידע של משרד הרישוי 8044 כלי רכב בסה"כ. התפלגות כלי הרכב שנרשמו רק ביום אחד ויחיד, ה 31.8.25 הם 3067 כלי רכב חשמליים (38.1%), 3580 כלי רכב עם מנוע בנזין ( 44.5%), 958 כלי רכב בתצורת הנעה של פלאג אין הייבריד (11.9%) ויתר ה- 439 עם מנוע דיזל (מתוכם 309 לנדקרוזרים).

אבל הנתון שתפס לנו את העין הוא כמות הרישומים של הצ'רי FX EV עם 1884 יחידות שנרשמו ביום אחד כאמור. נתון זה לא בהכרח מייצג רק מכירה ללקוחות, אלא ככל הנראה גיול בהיקף משמעותי של כלי רכב, ובכמות חריגה בשוק.