עמדת טעינה לרכב חשמלי - כמה עולה, איך להתקין; שאלות ותשובות
מה עדיף - עמדת טעינה ביתית או טעינה ציבורית, מה צריך לדעת לפני שמתקינים עמדה פרטית ועוד
בחודשים האחרונים יש אומנם ירידה בשיעור המסירות של רכבים חשמליים מסך הרכבים - מכ-24% בשנה שעברה זה ירד לכ-16%, ועדיין המגמה ברורה. הרכבים החשמליים שמהווים כיום כ-4.5% מסך הרכבים על הכביש, יעלו בנתח השוק כשעוד 5-6 שנים הם יהיו הרוב הגדול. במשרד האנרגיה ציפו לכ-80% ומעלה (עם מסירות חדשות של קרוב ל-100%), אבל זה כנראה לא יקרה, אנחנו מתחת ליעדים.
ועדיין, יותר ויותר נהגים מאמצים את הרכבים החשמליים, רק שרבים מהם נתקלים באתגר גדול: איפה ואיך טוענים את הרכב, במיוחד כשמדובר בבית משותף? ריכזנו שאלות ותשובות על עמדת טעינה לרכב חשמלי עם התייחסות לעלויות
למה בכלל כדאי להתקין עמדת טעינה ביתית?
אמנם כשליש מבעלי הרכב החשמלי בישראל מסתמכים על עמדות ציבוריות, אך התקנה של עמדת טעינה בבית מעניקה יתרונות כלכליים וגם תפעוליים. העלות לקילוואט נמוכה משמעותית לעומת טעינה ציבורית, תהליך הטעינה מתבצע בשעות הלילה כשאין שימוש אחר ברכב, והעמדה תמיד זמינה – בלי תורים, בלי מגבלות זמן ובלי חיפוש חניה.
טעינה ביתית מאפשרת גם ניצול נכון של תעריפי חשמל תחרותיים. עלות הקילוואט הביתי יכולה לעמוד על כ־0.5 עד 0.6 ש"ח, לעומת עד 2 ש"ח בקצה העליון של עמדות ציבוריות מהירות. במונחים שנתיים, החיסכון יכול להגיע לאלפי שקלים – במיוחד כשמדובר ביותר מרכב אחד למשפחה.
- שמונה כללים ל-200,000 חשמליות בכבישים
- משרד האנרגיה בוחן הקמה של מאגר מידע על עמדות טעינה לרכב חשמלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה צריך לדעת על סוג הרכב לפני התקנה?
לפני שמזמינים מטען, חשוב לבדוק באיזה קצב טעינה תומך הרכב. רוב הרכבים תומכים בטעינה ביתית של 11 קילוואט, שמספיקה להשלמה מלאה של סוללה ממוצעת (כ־60 קוט"ש) תוך כ־5–6 שעות. ישנם גם רכבים איטיים יותר שתומכים רק ב־7 קילוואט, דבר שכדאי להביא בחשבון מראש. ככל שקצב הטעינה איטי יותר – כך עולה החשיבות של שימוש יומיומי בעמדה פרטית.
כמה עולה עמדת טעינה?
העלויות נחלקות לשניים: רכישת העמדה ועלות ההתקנה.
-
מחיר עמדת טעינה נע בין כ־2,500 ש"ח לדגמים בסיסיים ועד 7,000 ש"ח לעמדות חכמות עם שליטה מרחוק, חיבור לאפליקציות ודיווח בזמן אמת.
-
עלות התקנה טיפוסית נעה בין 1,500 ש"ח ל־3,000 ש"ח, תלוי במרחק מלוח החשמל, האם יש צורך בקידוחים, מה סוג ההזנה (תלת־פאזי או חד־פאזי), והאם יש מונה דיגיטלי.
- שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
- צפי לעומסים כבדים - היערכות תחבורתית חסרת תקדים בירושלים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
חלק מהחברות מספקות התקנה בסיסית במחיר כולל, אך גובות תוספת עבור עבודות חריגות.
התקנה בבניין משותף: מה חשוב לדעת?
הנקודה הכי רגישה היא הרגולציה והקניין. אם החניה שלכם רשומה בטאבו כצמודה לדירה – אינכם זקוקים לאישור יתר הדיירים, כל עוד אין פגיעה ברכוש המשותף. במקרים אחרים תידרשו לאישור של 67% מהדיירים, או לעיתים של כלל בעלי הזכויות.
אם נדרש חיבור ללוח החשמל המשותף, יש להסדיר זאת מראש מול ועד הבית, כולל התקנת מונה נפרד לטובת חיוב הוגן. כאן מומלץ לערב מראש חשמלאי מוסמך ולקבל ייעוץ משפטי בסיסי – כדי למנוע התנגדויות עתידיות.
איך בוחרים את המטען המתאים?
-
אמפר וזרם: מטענים מגיעים בעוצמות משתנות. לא כל מבנה תומך במטענים של 32–40 אמפר, ולכן צריך לבדוק מה תשתית החשמל מאפשרת.
-
תפעול: יש מטענים חכמים עם אפליקציה, צג, ניהול עומסים ואפילו שליטה קולית. אחרים פשוטים ועמידים. הבחירה תלויה בהרגלי השימוש שלכם.
-
אורך הכבל: אל תזלזלו בפרט הזה – כבל קצר מדי ידרוש תמרונים בכל טעינה.
-
עמדה כפולה: למי שמחזיק יותר מרכב אחד או מתכנן לקנות בעתיד – כדאי לשקול רכישת עמדה שתומכת בטעינה כפולה.
ההיבט הכלכלי הרחב
החיסכון הכולל תלוי בשימוש. מי שנוסע 1,000–1,500 ק"מ בחודש יכול לחסוך כ־400–600 ש"ח לעומת שימוש בטעינה ציבורית בלבד. לאורך שנתיים-שלוש, מדובר בחיסכון של 10,000 ש"ח ואף יותר.
נוסף לכך, בעלי עסק שמשתמשים ברכב חשמלי יכולים ליהנות מהוצאה מוכרת – אך חשוב לשים לב שברוב המקרים לא ניתן להפריד את עלות החשמל של הרכב מחשבון החשמל הכללי, אלא אם יש התקנה עם מונה נפרד שמנפיק חשבוניות.
עמדת טעינה פרטית לרכב חשמלי היא פרויקט קטן שיכול לחסוך הרבה כסף, זמן וכאב ראש – אבל הוא דורש תכנון. בדקו את סוג הרכב, את התשתית בבניין, את הכללים המשפטיים ואת עלות ההתקנה הכוללת.
הטיפ הכי חשוב: תתנהלו בשקיפות מול הדיירים, תעבדו עם ספקים אמינים, ותוודאו שאתם עומדים בתקני החשמל המחייבים. כך תהפכו את הטעינה הפרטית לא רק לנוחה – אלא גם לכלכלית ובטוחה לאורך זמן.
פרארי דייטונה SP3. מחיר של 18,000,000 ש"ח. קרדיט עמית אגרונובשיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל עדכנה כי יחידה אחת מדגם הדייטונה SP3 שמחירו בחו"ל קרוב ל 2.25 מיליון דולר ייובא לישראל עבור לקוח מקומי
סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל מכרה ללקוח ישראלי פרארי דייטונה במחיר של 18,000,000 שקל! מדובר על שיא במחיר לרכב בישראל. המחיר נובע מכך שהרכב נרשם בישראל עם כל המשתמע - מסים והוצאות מסביב. מחירו בחו"ל הוא כחצי מהמחיר בארץ.
אחרי שברשתות החברתיות פורסמו תמונות של הפרארי דייטונה SP3 עידכנה יבואנית פרארי לישראל כי רכב כזה, אחד מ-599 יחידות שיוצרו, אכן הגיע לישראל ונמכר ללקוח.
בשונה מכלי רכב בייצור המוני, אותם היבואן מביא לארץ תוך שהוא רוכש מאות או אלפי יחידות שונות ואז משווק בישראל, כל דגמי פרארי הנמכרים בישראל מגיעים לארץ רק לאחר שהם הוזמנו ונמכרו מראש ללקוח. כלומר סמלת לא מייבאת מכוניות ואז מוכרת ללקוח, אלא קודם מוכרת ואז מייבאת.
נוסף על כך, קיימת רשימת המתנה ארוכה לדגמי פרארי, כך שלקוח יכול להזמין היום דגם כלשהו, ולקבל אותו רק לאחר מספר חודשים, ולעיתים למעלה מזה. כשמדובר במכוניות נדירות ויקרות במיוחד כמו הפרארי דיטונה SP3 היצרנית לא תמכור רכב לכל לקוח, גם אם יש לו את הכסף. לחברה חשוב כי הבעלים של רכב פרארי 'הוכיח' את הזכאות לרכוש את המכונית ולהחזיק אותה, וזאת באמצעות רכישה של דגמים 'פשוטים' יותר של היצרנית.כלומר, אפשר לעלות בהדרגה בדגמים, לא לקפוץ לטופ בבת אחת, אם כי, בסופו של יום - "הכסף מדבר".
- ג'יפ רנגלר - הוזלה של עשרות אלפי שקלים
- הושק ליפמוטור C10 PHEV, וגרסה מוזלת לטיגו 7 PHEV
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכאן אנחנו מסיקים כי הלקוח המאושר שנפרד עכשיו מסכום גדול של מיליוני שקלים בחשבון הבנק, הוא כזה שכנראה כבר מחזיק רכב אחד או שניים של היצרנית.
פרארי דייטונה SP3. מחיר של 18,000,000 ש"ח. קרדיט עמית אגרונובשיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל עדכנה כי יחידה אחת מדגם הדייטונה SP3 שמחירו בחו"ל קרוב ל 2.25 מיליון דולר ייובא לישראל עבור לקוח מקומי
סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל מכרה ללקוח ישראלי פרארי דייטונה במחיר של 18,000,000 שקל! מדובר על שיא במחיר לרכב בישראל. המחיר נובע מכך שהרכב נרשם בישראל עם כל המשתמע - מסים והוצאות מסביב. מחירו בחו"ל הוא כחצי מהמחיר בארץ.
אחרי שברשתות החברתיות פורסמו תמונות של הפרארי דייטונה SP3 עידכנה יבואנית פרארי לישראל כי רכב כזה, אחד מ-599 יחידות שיוצרו, אכן הגיע לישראל ונמכר ללקוח.
בשונה מכלי רכב בייצור המוני, אותם היבואן מביא לארץ תוך שהוא רוכש מאות או אלפי יחידות שונות ואז משווק בישראל, כל דגמי פרארי הנמכרים בישראל מגיעים לארץ רק לאחר שהם הוזמנו ונמכרו מראש ללקוח. כלומר סמלת לא מייבאת מכוניות ואז מוכרת ללקוח, אלא קודם מוכרת ואז מייבאת.
נוסף על כך, קיימת רשימת המתנה ארוכה לדגמי פרארי, כך שלקוח יכול להזמין היום דגם כלשהו, ולקבל אותו רק לאחר מספר חודשים, ולעיתים למעלה מזה. כשמדובר במכוניות נדירות ויקרות במיוחד כמו הפרארי דיטונה SP3 היצרנית לא תמכור רכב לכל לקוח, גם אם יש לו את הכסף. לחברה חשוב כי הבעלים של רכב פרארי 'הוכיח' את הזכאות לרכוש את המכונית ולהחזיק אותה, וזאת באמצעות רכישה של דגמים 'פשוטים' יותר של היצרנית.כלומר, אפשר לעלות בהדרגה בדגמים, לא לקפוץ לטופ בבת אחת, אם כי, בסופו של יום - "הכסף מדבר".
- ג'יפ רנגלר - הוזלה של עשרות אלפי שקלים
- הושק ליפמוטור C10 PHEV, וגרסה מוזלת לטיגו 7 PHEV
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכאן אנחנו מסיקים כי הלקוח המאושר שנפרד עכשיו מסכום גדול של מיליוני שקלים בחשבון הבנק, הוא כזה שכנראה כבר מחזיק רכב אחד או שניים של היצרנית.
