שוק הרכב

שוק הרכב - טויוטה מנצחת את יונדאי ומי הרכב הנמכר ביותר בישראל?

טויטה היא המותג הכי נמכר בשוק הרכב הישראלי והפתעה - כ-25% מהמסירות של רכבים חדשים בארץ הם רכבים חשמליים - יותר מגרמניה וארה"ב; תובנות על שוק הרכב בשנה הקודמת ולאן הולכים מכאן?

עמית בר | (6)
נושאים בכתבה טויוטה יונדאי


הסינים משתלטים על שוק הרכב הישראלי - השנה שחלפה הביאה איתה שינויים משמעותיים בשוק הרכב הישראלי. החרם הטורקי על ישראל הפך את טויוטה למותג הרכב הנמכר ביותר, תוך הדחת יונדאי מהמקום הראשון לראשונה זה שנים. אך הסיפור הגדול באמת הוא ההשתלטות של הסינים על הקטגוריה הצומחת ביותר – רכב חשמלי – והפיכתם לשחקן מרכזי במכירות הכוללות.



2024: שנת המפנה בשוק הרכב


לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2024 נמסרו בישראל כ-271.7 אלף רכבים חדשים – עלייה קלה ביחס לשנה הקודמת שבה נמסרו 270 אלף רכבים. טויוטה הובילה עם 34.5 אלף מסירות, בעוד יונדאי, שהפסידה מספר דגמי ליבה המיוצרים בטורקיה, הגיעה למקום השני עם 28.4 אלף מסירות. קיה וסקודה הגיעו למקומות השלישי והרביעי בהתאמה, בעוד BYD, המותג הסיני המוביל, סגרה את החמישייה הראשונה עם 16.7 אלף מסירות.

השפעת החרם הטורקי

החרם שהטילה טורקיה על ישראל שינה את מפת המסירות. יונדאי, שנסמכת על ייצור דגמים רבים בטורקיה, נפגעה קשות. לעומתה, טויוטה מצאה פתרונות יצירתיים, כמו ייבוא דגמי הקורולה ממפעלים בצרפת וביפן, וכך הצליחה להתמקם במקום הראשון.


הישענות על ייצור מסין



2024 הייתה השנה הראשונה שבה סין הפכה למדינת הייצור המובילה של רכבים המיובאים לישראל, עם 63.7 אלף מכוניות – גידול של כ-35% לעומת השנה הקודמת. דרום קוריאה, שעדיין מהווה יצרנית מרכזית, ירדה למקום השני עם 46.8 אלף רכבים, ואילו יפן, צ'כיה וספרד השלימו את החמישייה. טורקיה, שהייתה בעבר שחקנית מרכזית, צנחה למקום השישי עם 12.7 אלף רכבים בלבד.



הרכב החשמלי: הכוכב האמיתי

קטגוריית הרכב החשמלי ממשיכה לצמוח בקצב מסחרר. בשנת 2024 נמסרו 67.2 אלף רכבים חשמליים – עלייה משמעותית לעומת 48.2 אלף ב-2023. מדובר בכ-24.7% מסך המסירות, נתון שמציב את ישראל במיקום גבוה אפילו מול מדינות מתקדמות כמו גרמניה וארה"ב.

מי מוביל?

  1. BYD עם 116.7 אלף  מסירות – דגם ה"אטו 3" היה הנמכר ביותר בישראל עם 10.6 אלף רכבים.
  2. טסלה במקום השני עם 8,202 מסירות, הודות למיתוג החזק והאמינות הגבוהה.
  3. MG במקום השלישי עם 6,276 מסירות.

השוק מתעצב מחדש

בעוד שהסינים והקוריאנים שולטים במספרים, מותגים אירופאיים ואמריקאיים נותרו מאחור. הדומיננטיות של BYD וטסלה מראה שמותגים מבוססי חדשנות וטכנולוגיה מצליחים להשתלט על קטגוריות פרימיום ועממיות כאחד. עם זאת, שוק היד הראשונה אפס קילומטר והפעילות של גופי סחר הביאו לכך שחלק מהמסירות משקפות מכירות פנימיות ולא לצרכן הסופי.

לצד הנתונים המרשימים, ישנן תופעות מדאיגות. מותגים כמו NETA ו-WM MOTOR, שנקלעו לקשיים גלובליים, עדיין מופיעים ברשימות המסירות, מה שמעלה שאלות על אמינות הרישומים ועל ההשלכות עבור הצרכנים. הם יכולים להיתקע בלי שירות מספק בעתיד. זה אגב יהיה במותגים סיניים נוספים - קיימים מאות רבות של מותגים סיניים וברור לכל שאין זכות קיום לכולם, חלקם ימכרו, חלקם יעלמו, בודדים יהיו מפלצות רכבים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תובנות מהשנה שעברה

  1. הישראלים מאמצים חשמליות – כמעט רבע מהשוק כבר עבר לרכב חשמלי.
  2. מותגים חדשים נאבקים על נתח שוק – התחרות הקשה מותירה מעט מקום ליצרנים קטנים או למותגים שאינם עומדים בקצב החדשנות.
  3. טויוטה היא המותג המוביל בארץ

עם מגמות צמיחה חדות ברכבים חשמליים ועלייה בהשפעת סין, נראה שישראל תהפוך לשוק חשוב לסינים, סוג של מגרש משחקים, מקום לנסות בו דברים חדשים - שוק מבחן לרכבים ודגמים חדשים. נראה שהרכבים הסיסיניים גם כאלו שיוצרו בסין וגם כאלו של מותגים סיניים ימשיכו להיות חלק מרכזי מהמכירות, במיוחד שאין כרגע שום אפשרות ורצון לחזור לסחר תקין מול הטורקים.

מותג BTD שאצלנו עובר דרמטית את טסלה (גם בעולם אבל לא בפער כזה) צפוי להיות חזק גם בשנה הבאה עם מותגים חדשים, אבל הזירה החשמלית תהיה הרבה יותר תחרותית וזה עשוי להיות זרז לירידות מחירים.

בשוק הבנזין צפוי סוג של סטטוס קוו, אך בהדרגה הרכבים האלו יאבדו מנתח השוק שלהם לטובת הרכבים החשמליים.

ולגבי טויוטה - היא צפויה להיות מאוד דומיננטית בשנה הקרובה כאשר לאחרונה הכריזה על תוכנית אסטרטגית להגדיל רווחיות תוך כדי האצה של הרכבים החשמליים. היא מנסה להיות המובילה מבין חברות הרכב המסורתיות בתחום הזה ועושה צעדים גדולים בכיוון. 


שאלות ותשובות - כל מה שרציתם לדעת על טויוטה



מתי הוקמה חברת טויוטה ומה היו תחילת דרכה?

טויוטה נוסדה בשנת 1937 ביפן על ידי קיצ'ירו טויודה, כשהיא התפצלה מחברת טויודה לייצור מכונות אריגה. השאיפה של טויודה הייתה ליצור חברה שתוכל לייצר כלי רכב איכותיים עבור השוק היפני, שהיה אז בחיתוליו. הדגם הראשון שייצרה החברה היה טויוטה AA, מכונית שהושפעה רבות מהעיצובים האמריקאים של אותה תקופה, אך התאימה לצרכים הייחודיים של יפן. החברה התחילה בייצור צנוע של כמה מאות מכוניות בשנה, אך כבר אז הונחו היסודות לשיטת העבודה הקפדנית והממוקדת שמזוהה עם טויוטה עד היום.


איך הפכה טויוטה ליצרנית רכב עולמית?

הפריצה של טויוטה לשוק העולמי החלה בשנות ה-50, כאשר החברה החלה לייצא מכוניות לארצות הברית. הקורולה, שהושקה ב-1966, הייתה ציון דרך משמעותי בהתרחבות הגלובלית. זהו הדגם שהפך את טויוטה לשם דבר בזכות השילוב של עמידות, אמינות, צריכת דלק נמוכה ומחיר נגיש. במהלך השנים, טויוטה הרחיבה את פעילותה עם מפעלים בכל העולם – מארצות הברית ועד אירופה ואסיה. כיום, מדובר ביצרנית הרכב הגדולה בעולם עם נוכחות ביותר מ-170 מדינות.


מהו הדגם הנמכר ביותר של טויוטה?

הקורולה היא הדגם הנמכר ביותר בהיסטוריה של טויוטה וגם בעולם כולו. מאז הושקה לראשונה ב-1966, נמכרו מעל 50 מיליון יחידות של הקורולה. הדגם הזה זכה להצלחה בכל העולם בזכות האמינות הגבוהה, העלויות הנמוכות של התחזוקה, והיכולת שלו להתאים למגוון רחב של לקוחות, החל ממשפחות ועד חברות ליסינג.

מה היקף המסירות השנתי של טויוטה כיום?

בשנת 2024 טויוטה מכרה כ-10.5 מיליון כלי רכב ברחבי העולם, מה שממקם אותה במקום הראשון בין יצרניות הרכב הגלובליות. בישראל בלבד טויוטה מסרה 34,464 רכבים, מה שהפך אותה למותג הרכב המוביל בארץ. הנתונים האלו מדגישים את הכוח של טויוטה בשווקים מגוונים, מצפון אמריקה ועד אסיה והמזרח התיכון.

מה הופך את טויוטה למותג כה פופולרי בישראל?

הפופולריות של טויוטה בישראל נובעת ממספר גורמים. ראשית, החברה ידועה באמינות הגבוהה של הדגמים שלה – נתון חשוב במיוחד בשוק שבו תחזוקה היא מרכיב משמעותי בהחלטת הרכישה. שנית, הדגמים כמו הקורולה והראב 4 מציעים צריכת דלק יעילה מאוד, מה שהופך אותם לאטרקטיביים עבור נהגים פרטיים ועסקיים כאחד. בנוסף, השירות של יבואנית טויוטה בישראל זוכה לציונים גבוהים, דבר שמחזק את נאמנות הלקוחות.

כיצד השפיעה המלחמה המסחרית בין טורקיה לישראל על טויוטה?

בשנת 2024 החרם הטורקי על ישראל הוביל לירידה משמעותית במכירות של יונדאי, שדגמים רבים שלה מיוצרים בטורקיה. הדבר איפשר לטויוטה להוביל את שוק הרכב המקומי. לדוגמה, בעוד שיונדאי סבלה ממחסור בדגמים פופולריים כמו i10, לטויוטה היו חלופות כמו הקורולה קרוס והקורולה סטיישן שמיוצרות מחוץ לטורקיה.

איך טויוטה מתמודדת עם מגמת הרכב החשמלי?

טויוטה היא חלוצה בתחום הטכנולוגיות ההיברידיות, עם דגמים כמו הפריוס שהוצג כבר בשנת 1997. בשנים האחרונות החברה מתקדמת גם בפיתוח רכבים חשמליים מלאים. דגם הבז4X, שהושק ב-2022, הוא הראשון בסדרה של דגמים חשמליים שמתוכננים לצאת עד 2030, כשהחברה שואפת למכור כ-8 מיליון רכבים חשמליים עד אז.

מה התפקיד של טויוטה בתחום טכנולוגיות הרכב?

טויוטה היא אחת המובילות העולמיות בפיתוח טכנולוגיות חדשות. החברה השקיעה רבות בטכנולוגיות כמו מנועי מימן, מערכות אוטונומיות ובינה מלאכותית. לדוגמה, פרויקט Woven City של טויוטה ביפן נועד לבחון ולפתח טכנולוגיות תחבורה ואורח חיים חכמים בסביבה עירונית.

מה היו תוצאותיה הכספיות של טויוטה בשנת 2024?

טויוטה דיווחה על הכנסות של כ-250 מיליארד דולר ורווח נקי של כ-20 מיליארד דולר. תוצאות אלו ממקמות אותה בין החברות הרווחיות ביותר בתעשיית הרכב, ומדגישות את היכולת שלה לשמור על יעילות תפעולית למרות האתגרים הגלובליים.

מהו הדגם החשמלי המוביל של טויוטה?

הבז4X הוא דגם הדגל החשמלי של טויוטה, שמציע טווח נסיעה של מעל 500 ק"מ לטעינה אחת ומערכות מתקדמות לניהול אנרגיה. הדגם זכה לשבחים על העיצוב המודרני והבטיחות הגבוהה.

כיצד טויוטה מתמודדת עם התחרות בשוק הרכב העולמי?

היתרון המרכזי של טויוטה הוא הגיוון הרחב של קו המוצרים שלה, שמכסה כמעט כל קטגוריה – מרכבים קטנים ומשפחתיים ועד רכבי יוקרה ומשאיות. בנוסף, החברה משקיעה רבות במיתוג ובשירות לקוחות, מה שמחזק את מעמדה בשווקים מתפתחים ומפותחים כאחד.

מהן התכניות העתידיות של טויוטה?

טויוטה שואפת להפוך לשחקן מרכזי בשוק הרכב החשמלי, עם תכנון להשיק 10 דגמים חשמליים חדשים עד 2030. בנוסף, החברה מתכננת להרחיב את הפעילות בתחומים כמו תחבורה אוטונומית וניהול אנרגיה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    גיל 04/01/2025 22:26
    הגב לתגובה זו
    בזה שהם קונים גרוטאה סינית ועוד חשמלית זה נובע מקמצנות וחוסר ידע מה הם קונים.לאלה שקונים את זה בגלל אנגיה ירוקה רק שתדעו שזה עבודה בעניים תבדקו את זה .ואלו שקונים את בגלל חיסכון סבבה גם לאכול לחם ומרגרינה זה חיסכון .
  • 5.
    דר עפר יוסף 03/01/2025 21:47
    הגב לתגובה זו
    האמינות של טויוטה ידועה ומכובדת גםכשיש בעיה פותרים בקלות ובמהירות .אני סבלתי מבעיה עם יונדאי i20 ובמשך למעלה משנה סחבו אותי ולא ניסו אפילו להחליף חלק . התאכזבתי ולא אקנה שוב בחיים יונדאי ראו הוזהרתם .
  • 4.
    ביבי 03/01/2025 16:57
    הגב לתגובה זו
    לא מתחבר לציון האמינות שניתנה לטיטה מהנסיון .
  • 3.
    הארצי 03/01/2025 14:33
    הגב לתגובה זו
    מעמיסים. שישו ושימחו
  • 2.
    20 שנה עם טויטה קורולה ונהנה עד היום (ל"ת)
    טיוטה קורולה 03/01/2025 11:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המוזיז 03/01/2025 11:22
    הגב לתגובה זו
    נניח והנפט היה חינם היינו משלמים 4 שקל על התענוג למדינה כמובן. המוצר או החומר גלם משתנה אבל מיסים חייבים לטקטק והרי מיסים גם על החשמליות. איפה זה שנתן פירוט בזמנו על מחירי רכבים בחול רק לשם ההשוואה. מעניין מה המחירים בגלובוס. אגב אירופה ואיך לא ארהב יותר מחמירות בכניסה של הסיניות אבל זה כבר פוליטיקה בניצוחו של מאבק.

מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?

ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר  

יואב פולס |

ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.

אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.

חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות. 


ג'יפ רנגלר רוביקון. אגדת שטח כבר עשרות שנים. צילום יואב פולס


אז מי על הפרק:

לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

מוניות
צילום: תמר מצפי

נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?

תעריפי הנסיעה במוניות לא עודכנו ובנתב"ג חסרות מוניות: הנהגים מאיימים בשביתה כללית, האם הגיע הזמן שהאוצר יאיים בחזרה - נכניס לכאן את אובר!

רן קידר |
נושאים בכתבה מונית נתב"ג

מי שנחת בישראל בשבוע האחרון בנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) ודאי שם לב לתורים ארוכים של נוסעים שמחכים למונית, אך המוניות עצמן מגיעות בטפטוף. הנסיעות הבין עירוניות פשוט לא משתלמות יותר לנהגים במיוחד מנתב"ג והם מעדיפים לוותר עליהן לטובת נסיעות קצרות ומכניסות יותר באזורים עירוניים.

לפני כשש שנים עודכנו תעריפי המוניות בפעם האחרונה ומאז הפכה הנסיעה הארוכה לפחות כדאית כלכלית לנהגים. התוצאה? נהגים רבים בוחרים להישאר באזורי המטרופולינים והשירות לשדה התעופה נפגע קשות. לאורך כל התקופה ארגוני נהגי המוניות דורשים עדכון מחירים מיידי אך משרד האוצר לא מקבל החלטה. יש הסכמות בין המשרדים הרלוונטיים אך ההצעה עדיין לא עברה. 

לפי ההצעה שסוכמה בין משרדי האוצר והתחבורה כל קילומטר לאחר הקילומטר ה-11 יתייקר בכ-1.75 שקלים בתנאי שהעלייה הכוללת לא תעלה על 16%. זוהי התייקרות משמעותית כשגם כך המחירים בשמיים. לדוגמה נסיעה מרמת גן לנתב"ג שמחירה כיום נע בין 140 ל-160 שקלים (תלוי בשעה ובתעריף) צפויה לעלות לאחר העדכון בין 155 ל-190 שקלים. במקביל נסיעה ארוכה יותר כמו מנתניה לנתב"ג (כ-54 ק"מ) שעולה כיום כ-250 שקלים תעלה לכ-280-310 שקלים.

למה המחירים המטורפים האלו? גם הוצאות שוטפות אכן התייקרו לרבות דלק, תיקונים וכו', וגם עלות הזמן של הנהג. אין שלא נסתכל על זה, העלות הגדולה היא שכר העבודה של הנהג וכנוסעים במונית במשך שעה, רק הזמן הוא במינימום 100 שקלים. יש חוסר הגיון בסיסי לנסוע במונית, אם יש תחבורה ציבורית זולה, אבל במקרים רבים אין תחב"צ ואין ברירה. הבעיה שמשרד התחבורה גם בולם כל התקדמות - שאלת השאלות היא מדוע איך אובר בארץ? זה היה חוסך סכומי עתק לנוסעים, אבל מעבר להסבר הפשוט לגבי הלובי של נהגי המוניות, יש בארץ רגולציה כבדה על נהגי מוניות ולהבדיל מהמנגנון של אובר, שבו ניתן להפוך לנהג פרילנס בפרוצדורה פשוטה, מבלי יותר מדי עלויות, בארץ הערכה גסה של עלויות היא כחצי מיליון שקל לפני שניתן לקחת את הנוסע הראשון, מנתב"ג או מכל מקום אחר. 

אמנם ההכשרה של נהגי מוניות אינה יקרה במיוחד, וניתן להעריך אותה בכ-15 אלף שקל, אבל ההמתנה לקורס עלולה לקחת מספר חודשים. החלק המשמעותי והיקר יותר הוא בראש ובראשונה "מספר", או במלים אחרות רישיון העסק לכלי רכב מסחרי להסעת נוסעים בתשלום. ניתן לסחור ב-"מספר", והעלות שלו לרכישת מספר היא כ-250 אלף שקל. כמובן שניתן להשכיר מספר קיים, אבל העלות תהיה כ-5000 שקל לחודש בממוצע. בנוסף, כלי הרכב עצמו חייב להיות לא יותר מ-12 חודשים על הכביש כשהוא נכנס לתפקד כמונית, וכך בעצם העלות להפעלת מונית היא גדולה לאין שיעור מאשר במדינות אחרות, שבהן ניתן לעבוד תוך יום עד שבוע, עם הוצאה של מאות בודדות של שקלים.