הרווחיות הלא נורמלית של פרשמרקט
רשת קמעונאות המזון פרשמרקט גייסה לאחרונה כ-250 מיליון שקל בבורסה (הנפקה ראשונה לציבור) והיא נסחרת בכ-1.18 מיליארד שקל. החברה שנשלטת על ידי האחים יוסי ושלומי אמיר (75%), היא שחקנית בשוק הצפוף והתחרותי של רשתות המזון. בדוחות הרבעון הראשון הציגה החברה שלה כ-30 סניפים במרכזי הערים, צמיחה בהכנסות מ-247 ל-257 מיליון שקל - עלייה של 4%. הרווח הגולמי עלה מ-81.3 מיליון (32.9%) ל-84.9 מיליון שקל (33%). הרווח התפעולי ברבעון המקביל הסתכם ב-18.8 מיליון שקל (7.6%) וברבעון הנוכחי - 20.1 מיליון (7.9%). הרווחיות של החברה פנומנלית בכל מבחן - גולמי, תפעולי, נקייה. החברות המתחרות מרוויחות הרבה פחות - איך זה יכול להיות? הסיבה "הרשמית" היא פעילות במרכזי הערים שהיא פעילות רווחיות יותר מאשר בסניפים המרוחקים מהמרכז. אבל, בשוק כה צפוף, עם תחרות גם במרכזי הערים נראה שזו לא הסיבה היחידה. ובכלל - טיב טעם שגם היא פעילה במרכזי הערים לא מגיעה לרווחיות כזו ( בטח שלא לרווחיות תפעולית כזו), וזה כאשר היא נהנית מסינרגיה אנכית - רכישה של מוצרים ממפעלי הייצור של הקבוצה (מזרע). גם קופיקס המתמחה במרכזי הערים, רחוקה מהרווחיות של פרשמרקט. שופרסל דיל של שופרסל קרובה, אבל עם יתרון לגודל משמעותי שבא לידי ביטוי גם ביכולת לרכוש במחירים נוחים יותר מהספקים. פרשמרקט - רווחיות לא נורמלית (נתוני טיב טעם הם שנתיים - החברה לא מפרסמת מידע רבעוני; הרווח הגולמי של שופרסל בנטרול פעילות הנדל"ן) ומה אומרים האנליסטים? לילך גראוס, אנליסטית הקמעונאות של רוסאריו ייעוץ ומחקר: "השאלה שמרחפת היא האם תצליח רשת פרשמרקט לשמר את שעורי הרווחיות הגבוהים שלה בענף. הרשת סיימה את 2018 עם שעורי רווח גולמי של כ-33%. בדומה לשעורי הרווח הגולמי של הפורמט העירוני של שופרסל ל-2018. "אם נשווה את הרווח התפעולי לסוף 2018 של שני הפורמטים העירוניים, שופרסל סיימה עם רווחיות תפעולית של 4.6% בעוד פרשמרקט סיימה עם שעורי רווחיות גבוהים של מעל 7%. "לשיעורי הרווחיות התפעולית הגבוהים יכולות להיות מספר סיבות. ראשית, יתרון לקוטן. הרשת מונה כ-31 סניפים שרובם במרכז הארץ המתבטאים בעלויות לוגיסטיקה נמוכות. בנוסף, הרשת עדיין לא נכנסה לתחום האונליין הידוע ברווחיותו הנמוכה ביחס לפורמט העירוני. תחום זה נחשב לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של הענף ולכן יהיה מעניין לראות כיצד הרשת תפתח את התחום הזה תוך כדי שמירה על שיעורי רווחיות גבוהים". גם באי.בי.אי מדגישים את הרווחיות החריגה - שירה אחיעז אנליסטית קמעונאות בבית ההשקעות אומרת: "רשת פרשמקט פועלת קצת אחרת ממתחרותיה הציבוריות: ללא מרלו"ג, פעילות באונליין או מותג פרטי, אלא תחת ריבוי מותגים, מתמקדת בפורמט השכונתי הרווחי וזאת בעיקר באמצעות אסטרטגיית רכישות. "להערכתנו, שולי הרווח הגבוהים מוסברים בחלקם בפעילות השכונתית של הרשת אשר מאופיינת במרווח גולמי גבוה בהשוואה לפעילות בגזרת הדיסקאונט, כוח מיקוח מול הספקים לצד שמירה על מבנה הוצאות הדוק ואסטרטגיית רכישות שנבחנת בקפידה. "בתוך כך נציין כי בשבוע האחרון דיווחה פרשמרקט כי נמצאת במגעים לרכישה נוספת- רשת ״סופר דוש. בבחינת התוצאות של השנים האחרונות אין ספק שמדובר בנתונים מרשימים ומעל למקובל בענף". מעל המקובל, זה בלשון המעטה. השאלה מה יהיה הלאה? פרשמרקט מצוידת במזומנים מההנפקה לצד המזומנים בקופה (כ-400 מיליון שקל) דיווחה על מגעים לרכישת סופר דוש. סופר דוש היא רשת של ארבעה סניפים באזור בת ים, וכנראה שהכנסותיה מוערכות בשוק בסדר גודל של 50 מיליון שקל ברבעון.
- 5.כתבה מקצועית בביזפורטל (ל"ת)עידן חדש 26/06/2019 21:39הגב לתגובה זו
- 4.משי 26/06/2019 17:45הגב לתגובה זומספיקים עכשיו לציבור,מספרים מצויינים,עוד כמה חודשים,אחרי שימכרו לציבור,המספרים יהיו פחות מצויינים
- 3.רמי רביד 26/06/2019 17:27הגב לתגובה זוהראשונה, התגייסות של הספקים הגדולים במשק למלחמה בשופרסל באמצעות מתן תנאי סחר טובים לרשתות מסוימות הסיבה השניה, ירידה חזקה בתחרות ברשתות השיווק בעיקר בשל החולשה בינות ביתן בטיב טעם. גם רמי לוי שיפר את הרווחיות הגולמית למרות הפסדים בפעילות האון - ליין בשורה התחתונה, כל הרשתות שמות דגש על הרחבת הפעילות במרכזי הערים יחד עם השקעה מסיבית במחנים אוטמטיים שיאפשרו לרשתות הגדולות להגדיל את פעילות האון-ליין. כיום יש ריווחיות עודפת של כ-30% בסניפים בערים, ההפרש אינו בר-קיימא לאורך זמן והוא צפוי להישחק.
- 2.משקיע 26/06/2019 15:46הגב לתגובה זוותבינו למה שעור הרווח התפעולי גבוהה מבענף. כי פשוט ההנהלה לא עושקת את החברה והסתפקה בשכר מנהלים פחות גבוהה. והסתפקה במינוף מקובל שלא ישחק לה את הרווח בהוצאות מימון אסטרונומיות
- שטויות - מימון לא בתפעולי, השכר לא מסביר את ההפרש (ל"ת)דניאל 26/06/2019 21:25הגב לתגובה זו
- 1.סופר יקר בהחלט. לא מתקרבים כנ"ל ויקטורי. (ל"ת)פרש מרקט 26/06/2019 15:35הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?