"קיים מאבק מוגזם בשחיתות - קשה להבחין בין פשיעה אמיתית לפשיעה מדומה"

כך אמר עו"ד אלי זהר בכנס 'תאגידים בחדרי חקירות'. "כיום יש אצלנו בעיה של קטלוג התנהלויות מקובלות ורגילות בקטגוריה הפלילית"
לירן סהר | (3)
נושאים בכתבה שוק ההון שחיתות

"קיים מאבק מוגזם בשחיתות הסוחף, בשם עקרונות ראויים, את יכולת ההבחנה בין פשיעה אמיתית לבין פשיעה מדומה, בין שחיתות אמיתית לשחיתות מדומה. ככל שנקל על דיני הראיות, כך נקל על רשויות החקירה להביא אנשים אל הדין. זה התחיל בשנות ה-80' וזה הולך ומתדרדר. מדינה בת תרבות לא יכולה להתנהל כך", כך אמר הבוקר עו"ד אלי זהר, יו"ר גולדפרב זליגמן בכנס "תאגידים בחדרי חקירות" אשר ערכו משרדו, אודיט ביקורת ובקרה ואיגוד החברות הציבוריות.

זהר הסביר כי "הסיטואציה של הלך הרוח העולמי שהביאה לכך, היא לא רק ניסיון לעקור שחיתות, אלא גם  ניסיון להלך אימים על מראית עין של שחיתות. בסופו של דבר, זה יצר סיטואציה של טשטוש גבולות ואצלנו היא הגיעה לחציית גבול. כיום יש אצלנו בעיה של קטלוג התנהלויות מקובלות ורגילות בקטגוריה הפלילית. למשל, לאחרונה, הסיטואציה של תיווך שיכולה להיות לגיטימית, התקרבה מאוד לקו של הגדרתה כפלילית. באותו אופן, כל ניגוד עניינים הופך להיות הפרת אמונים, והפרת אמונים זוהי עבירה פלילית, ולעבירה פלילית דבקים הרשעה וקלון שגוררים פגיעה ביכולת לשמש איש ציבור".

השופטת בדימוס ורדה אלשיך, אמרה כי "עודף רגולציה מביא ליצירת תפקידים חדשים, שלטעמי מאוד בלתי נחוצים ומקבילים כבר לאלו שקיימים או כאלה שלבימ"ש יש ממילא סמכות להסתמך עליהם. כל הנאמנים, המשקיפים, המומחים ויותר מכל – השמאים, לבימ"ש ממילא יש אפשרות למנות שמאים ומומחים אז למה צריך את זה בחוק? זה נותן הרגשה של חיוב למשהו.  זה מביא לעלויות שנופלות על קופת הנושים ופוגעות בהם. שכרם של אלה משולם מאותה קופה".

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו, אמר: "הבורסה חדלה מלשמש בתפקידה המקורי של גיוס הון מניות לחברות כדי לצמוח. המטרה שלנו צריכה להיות שינוי השיח הציבורי. הסקטור העסקי הוא לא נגד הציבור. הוא חלק מהציבור. רק כשהציבור והרגולטורים יבינו את האמת הפשוטה הזאת נוכל לראות שינוי אמיתי בכלכלה הישראלית ובביצועים של המשק".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ליצן 17/02/2015 09:04
    הגב לתגובה זו
    הרגולטורים לא מבינים או לא רוצים להבין כיצד להבטיח את כספי הציבור וליצור מערכת מסחר הוגנת לכן הם יוצרים הוראות פופוליסטיות ולא אפקטיביות . הרי אחרי שהם יסיימו את תפקידם הם ירצו לאכול מהעוגה שהם הכינו
  • 2.
    שלום על ישראל 16/02/2015 19:55
    הגב לתגובה זו
    על מי אתה מגן הפעם אלי זוהר? מי שכשל במבחן הציבור חייב ללכת הביתה ולא להסתתר מאחורי משרדי עו"ד גדולים שבדרך כלל גם נהנים מ"דמי הגנה" נדיבים שבאים בדרך כלל על חשבון הציבור.
  • 1.
    בא 16/02/2015 14:41
    הגב לתגובה זו
    בכלא מוצאים בעיקר אנשיםשדים ,שזה אחד מעשר ,וגם את הקורבנות שלהם ,הביאו אותם לעשות פשעים .
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

תדיראן עולה 6%, חלל תקשורת 5%; הבנקים מאבדים 0.8%, חברות הביטוח 0.2%

המומנטום השלילי של "נאום ספרטה" נקטע, אחרי נפילות במדדים משעות הבוקר שהגיעו לירידה של עד 2.5% בת״א 90 ויותר מ-3% במדד הביטוח, הירידה נבלמת ומדדי הדגל בטריטוריה שלילית מתונה; תדיראן קופצת אחרי כניסת לתחום קירור חוות שרתים, חלל תקשורת עולה עם חוזה חדש

מערכת ביזפורטל |

אחרי המכירה החזקה של המניות בבוקר, מדדי ת"א נסחרים בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד 0.2% ומדד ת"א 90 יורד 0.3%. במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.3% ומדד הביטוח עבר לעליה של 0.2% אחרי שירד יותר מ-3% מוקדם יותר הבוקר.

את המחזורים הגדולים כמובן מרכזים מניות הבנקים, פועלים ולאומי, שנסחרים בירידות מתונות כעת נייס ונובה נסחרות בעליות הודות לארביטרז' חיובי.

עוד במוקד, אפשר להסתכל על המניות הביטחוניות כדי לנסות ולהבין את הדאגה של המשקיעים. מצד אחד, אם ישראל באמת תהיה מבודדת, יהיה צורך להגדיל את התקציבים והרכישה מהחברות הביטחוניות המקומיות, אך מהצד השני כל הצמיחה מול העולם נעלמת ברגע. המון חברות עושות פעילות במדינות זרות, בדגש על ארה"ב ואירופה, שם חברות נאט"ו מצפות להגדיל את התקציבים בצורה מהותית. נקסט ויז'ן בולטת לשלילה.


הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".