יום חגו של סיטרמן: "כבר לפני שנים חברות התעופה ידעו על הכוונה לפתוח את השמיים - הן היו צריכות להתכונן"
"אני מברך על ההחלטה לפתוח את השמים הישראלים", כך אומר בשיחה עם Bizportal גדעון סיטרמן, מי שעמד בראש 'ועדת סיטרמן' לבחינת סוגיית השמים הפתוחים שהוקמה ב-2007 ושהמלצותיה התקבלו היום על ידי הממשלה, למגינת ליבן של חברות התעופה הישראליות שמשביתות גם בשעה זאת את טיסותיהן.
סיטרמן שמשמש כיום כיו"ר חברת נמל אשדוד ושימש בעבר כמנכ"ל משרד התחבורה אומר כי "חברות התעופה הישראליות ידעו על הכוונה לפתוח את השמים בישראל כבר לפני מספר שנים, הן היו צריכות להתכונן לכך מראש, ולא להסתמך רק על התהליכים הפוליטיים".
"העובדה שכבר היום חברת LOW COST כמו איזיג'ט מגיעה לארץ זה דבר מבורך. אני מאמין שנראה עוד הרבה חברות מסוגה מציעות את שירותיהן לציבור הישראלי. הגברת התחרות מאפשרת לכלל הישראלים לטוס עם מי שהם רוצים במחירים זולים הרבה יותר מאלה שמוצעים להם כיום".
"אני מודע לטענות של החברות הישראליות בנושא הוצאות הביטחון. זה נושא שטעון דיון מול המשרדים הרלוונטים, קרי משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, (ולא מול משר התחבורה כי מדובר בנושא שתלוי בשב"כ). אבל צריך להבין שלא מדובר על כך שכל עלויות הביטחון מוטלות על אל על, ארקיע וישראייר, אלא כיום כ-80% מעלויות הביטחון מוטלות כבר על הממשלה, ולכן הויכוח הוא רק על ההפרש של ה-20% הנוספים עד ל-100% ולא על כל הסכום".
"לדעתי עדיף לחברות הישראליות להידבר עם הגורמים הרלוונטיים על מנת להגיע, בשלבים, לפיתרונות, ולא לקחת את הציבור הישראלי כשבוי לצורך מיקוח בהידברות המקצועית מול הממשלה".
לדברי סיטרמן "גם המגבלה על יעדי טיסה (למשל לטורקיה) שמוטלת על החברות הישראליות צריכה לבוא לדיון בין החברות לבין הממשלה, על מנת שזו תתן להן פיצוי, מאחר ומדובר בהחלטה ביטחונית ולא החלטה מסחרית".
"אבל כל אלה וטענות נוספות שמעלות כרגע החברות הישראליות שמשביתות את טיסותיהן מהבוקר הן לא סיבות להמשיך לעכב את הסכם השמים הפתוחים, שדיוניו מתנהל כבר משנת 2007. אל לחברות הישראליות, שהיו שותפות מלאות לכל הדיונים, להלין כעת ולנסות להרוויח זמן על חשבון הציבור הישראלי".
כשאני שואלת את סיטרמן מה יהיה ההיקף הכספי שיחסך למשק הישראלי בעקבות אישור הסכם השמים הפתוחים הוא לא נוקב בסכום מדוייק אך אומר לי "אם תבחני את המספרים מאז תחילת הדיונים, ומאז שבפועל החלו להתרחב השמים הפתוחים, תראי שנוספו אלפי מושבי טיסה זרים לישראל. זה יצר מוצר מגוון ורחב שמשרת לא רק את הציבור הישראלי, אלא גם הגדיל את הפוטנציאל של התיירות הנכנסת לארץ, מה שאכן קרה".
- 6.נוסע 22/04/2013 07:08הגב לתגובה זועד היום האם לא הייתה לכל נוסע בחירה באיזה חברת תעופה לטוס לפי מחיר, שירות קונקשיון וכו'. איך השמיים הפתוחים יגדילו את תנועת התיירות, הרי בטיל הראשון שנורה מעזה התיירות פוסקת ולוקח לה חודשים להתאושש. במבצע עמוד ענן השמיים הפתוחים מיד נסגרו והיחידים ששמרו אותם פתוחים אלה היו החברות הישראליות שהממשלה מתייחסת אליהם כנייר טואלט
- 5.צודק, גם תשובה ידע ונשאר עם דלקנדלן וכספי הציבור-חגיגה (ל"ת)לדעתי עשקו אותנו 22/04/2013 06:32הגב לתגובה זו
- 4.פיני 22/04/2013 00:29הגב לתגובה זותראו כמה תקלות קטנות יהיו בקיץ . ישבתי שעתים על המסלול, ביולי ,בחום הכבד בלי מיזוג ועם תקלה בדלת אוטומטית.
- 3.אורי 21/04/2013 23:04הגב לתגובה זוהיו ימים, מר מספר 1 , שמנכל אל על הרויח 35 אלף ש"ח בחודש ואני בטוח שגם אז שנאת אותה.וגם אז רצית שהיא תממן את הוצאות הבטחון וגם אז לא איפשרת לה לטוס שבעה ימים בשבוע.
- 2.כריש פטיש 21/04/2013 22:17הגב לתגובה זוזה לא מסוכן ? שמיים פתוחים בסוף לא יישאר לנו אויר לנשום . כריש : מה שחשוב לא לטוס לטורקיה בשביל לתת להם פרנסה שיתבשלו במיץ של עצמם עם כל השנאה שלהם אל היהודים !
- 1.למה מנכ"ל אל על צריך להרויח 17 מליון לשנה (ל"ת)שהחברה תממן בטחון 21/04/2013 20:43הגב לתגובה זו
- gubbuy 22/04/2013 03:38הגב לתגובה זועל ידי עסקאות בעלי עניין בין אל על וחברת כנפיים שמחכירה לאלעל מטוסים כל הרווח של אל על עובר לחברת כנפיים שם לבעלי השליטה של אל על אין שותפים וכך אל על מוצגת כחברה מפסידה והיא יכולה לבוא לממשלת ישראל ולהתבכיין שהיא מפסידה ושיממנו לה עוד הוצאות ביטחון ויפצו אותה בעוד כסף על יעדים שהיא לא טסה וכו'. בעלי השליטה צריכים שהמנכ"ל ישתף איתם פעולה בעניין הזה שהוא בסך הכל רמאות אחת גדולה שפוגעת בעיקר בבעלי המניות הקטנים בחברה ועל כ הם משלמים לו מיליוני שקלים בעוד שהחברה מציגה בדוחות הפסד. המנכ"ל מפסיד שם טוב ( נראה שהוא מנכ"ל גרוע שכן החברה תחת ניהולו מפסידה לכאורה הרבה מאוד כסף ) ומשלמים לו על זה ועל שיתוף הפעולה שלהם הרבה מאוד כסף. מבחנתו זו עסקה משלתמת ומבחינת בעלי השליטה זו עסקה משתלמת ומבחינת בעלי המניות האחרים בחברה זו פשוט גניבה ישירה מכיסהם.

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי
המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים
אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.
מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי
במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.
בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.
אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).
- "רציתי לפדות קרן השתלמות, והציעו לי הלוואה מהקרן - כדאי?"
- כך בדיקה פשוטה תוסיף לכם מעל ל- 50 אלף שקלים לחיסכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.

נתניהו מוריד את הבורסה - אחרי עליות, השוק עבר לירידות; שער הדולר זינק ב-0.6%
מניות הביטוח היו בעליות של 2% ויורדות כעת מעל 1%; נתניהו בנאום - "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב";
אנחנו מעלים כאן את נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידת החשכ"ל. זה נאום שמבטא את "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב". נתניהו מדבר על משק סגור, משק לוקאלי. זה היפוך של התורה הכלכלית שלו. הוא מאשים את האסלאם הקיצוני והכניעה של אירופה, כשבשורה התחתונה - צריך לשכוח ממה שהיה. אנחנו בתקופה חדשה. שורה של מדינות כבר לא מעוניינת בקשרים עם ישראל. השאלה, וזה מבלי להיכנס לפוליטיקה - מה האחריות של נתניהו בכך ומה אחריותן של המדינות באירופה למצב שנוצר?
הנאום הזה מוריד את מניות הבנקים והביטוח ואת השוק כולו. המדדים המובילים כבר ירדו כ-1.4% וכעת הן בירידה של עד 1%. לפני הנאום היו עליות. הביטוח עלה כבר ב-2%, כעת יורד ב-1% - נתניהו: "ישראל בבידוד מדיני, ניאלץ להתנהל ככלכלה אוטרקית"
"ישראל שנייה רק לארה"ב בהוצאה עסקית על מחקר ופיתוח שמקורה בחו"ל. יש כאן השקעות תוך כדי המלחמה לתוך ישראל. אף אחד לא ציפה להצלחה כזו בתחילת המלחמה. אני מברך את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואת החשכ"ל על התוצאות של הכלכלה הישראלית.
"אנחנו נמצאים בעולם אחר, בעולם מאוד מאתגר. הסרנו איום קיומי מעל ראשנו. אם לא היינו נוקטים בחיסול האיום האיראני, היינו מקבלים בסבירות גדולה תוך פחות משנה איום גרעיני מאיראן. הדבר השני היה האיום של עשרים אלף טילים שהאיראנים עמדו לפתח, אנחנו מדינה קטנה, לא היינו עומדים בזה".
- נעילה שלילית בת"א: איידיאי צנחה 7.7%, הראל ומנורה 5.6%
- שער הדולר, חוזים על וול סטריט ומניות בולטות - מה קורה בשווקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החדשות הרעות הן כשאתה מוריד מעצמה מסויימת, אחרת עולה. הסיכונים לא נעלמים, הם מתחלפים. יש מאבק תמידי, זה קורה בעולם העסקי וככה זה בחברה האנושית. המאבק לא נגמר. אנחנו בתקופה ששני דברים שהיו מתחת לפני השטח ופרצו לתודעה אחרי המלחמה: השפעה שלילית ביותר על מדיניות החוץ באירופה, כתוצאה מהגירה בלתי מוגבלת של מיעוטים משמעותיים ומאוד לוחמניים לאירופה. הדבר הזה מכופף את הממשלות. זה לא קשור רק לעזה, מוקד שלהם זה ביטול הציונות ואג׳נדה איסלאמית קיצונית. אני מדבר עם המנהיגים באירופה, זה משפיע עליהם מאוד וחלקם גם מודים בזה בשיחות סגורות. זה יוצר סנקציות על ישראל. זה משנה את המצב הבינלאומי של ישראל.