צורי דבוש
צילום: ראובן קפיצינסקי

מניית קליל טסה - היו"ר מסביר בהגינות שזה עוד מוקדם

צורי דבוש, יו"ר קליל, לא בונה על ביקושים גדולים בעקבות הפגיעות של הטילים ("מדובר בכמות קטנה במושגים של קליל"), אך צופה שעם תום המלחמה, הפרויקטים יזוזו וקליל תצמח; בנוסף הוא תולה תקווה במנכ"ל החדש שיממש את הפוטנציאל של החברה

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה צורי דבוש

מניית קליל קליל -2.25%   טסה בכ-26% בימים האחרונים, על רקע הציפיות הגוברות לעלייה בביקושים בשוק הבנייה לאחר תום המלחמה עם איראן. שווי השוק של החברה זינק לכ-530 מיליון שקל, כשהמשקיעים מעריכים כי הנזקים הנרחבים למבנים ובעיקר לחלונות יובילו להאצה בפרויקטים לשיקום ושדרוג נכסים. קליל, הפועלת בתחום מערכות האלומיניום, הציגה ברבעון הראשון של 2025 קפיצה של כמעט 30% בהכנסות, שהגיעו ל-97.1 מיליון שקל, למרות שורת רווח נקי צנועה של 2.2 מיליון שקל בלבד, תוצאה של עלייה בהוצאות מימון.


לצד ההתאוששות מהשפעות המלחמה, קליל ממשיכה לקדם את התוכנית האסטרטגית שלה, שבמרכזה חיזוק הקשר הישיר עם הלקוח הסופי והרחבת מגוון הפתרונות ללקוחות ולמתקינים. במקביל, הודיעה לאחרונה על מינויו של קובי לוי למנכ"ל, אדם המכיר את החברה מבפנים כבר שני עשורים מה שמעורר ציפיות לשיפור נוסף בתפקוד ובהובלה העסקית. גם בגזרה הרגולטורית ישנה רוח גבית, לאחר שהוחלט להטיל ערובה זמנית גבוהה על יבוא פרופילי אלומיניום מסין, מה שעשוי לצמצם תחרות בלתי הוגנת ולחזק את היצרנים המקומיים. ברקע לכל אלו, קליל שומרת על מבנה פיננסי איתן עם יתרות מזומנים גבוהות וללא חוב, ומביטה קדימה. יו"ר החברה, צורי דבוש, מסביר בראיון עם ביזפורטל על כך שהחברה נערכת מראש לתרחיש של עימות ממושך, מה המשמעות של הערובה הזמנית שהוטלה על יבוא מסין, ואילו שינויים צפויים בשנים הקרובות בהובלת המנכ"ל החדש קובי לוי.


קליל סיימה את הרבעון הראשון עם צמיחה מרשימה של כמעט 30% בהכנסות, אך עם ירידה ברווח הנקי, מה מסביר את הפער הזה? 


"הרבעון היה מוצלח יותר מהקודמים אבל אנחנו סובלים מתופעות המלחמה. זה רבעון אומנם טוב יותר מהקודם אבל עדיין רחוקים מהימים טרום המלחמה. הפער נובע מכמויות המכירה ומתמהיל המוצרים והבעיות בענף הבנייה".


במסגרת הדוחות ציינתם התחלה של יישום התכנית האסטרטגית 'הלקוח במרכז'. מהם הסימנים המוקדמים להצלחה של התכנית, ואילו צעדים נוספים צפויים בהמשך 2025? 

"המטרה שלנו להיות יותר מוכווני לקוח ולהיות עם יותר אוזן קשבת לצרכי הלקוחות. זה אומר שאנחנו מפתחים מוצרים שהם יותר מותאמים לצרכי הלקוח, נפשט למתקינים את נושא הייצור, נייצר פתרונות על מנת להקל על המתקינים. אלה דברים שאנחנו עובדים עליהם. פרסנו יותר עובדים בשטח וברגע שנהיה יותר נוכחים בשטח, נראה את התוצאות. זה מהפך בקליל, כי עד היום מכרנו דרך סיטונאים ומתקינים, פחות ליוונו את הלקוח בתהליך המכירה, וזה הולך להשתנות".


המלחמה עם איראן תוביל לעלייה בביקושים? אתם כבר שמים לב לזה? עד כמה משמעותי זה יכול להיות?


"כל ענף הבנייה עולה. השוק מנסה לנחש את סיום המלחמה. היו לנו כמה גלים כאלה בשנה וחצי האחרונות, שכל פעם שחשבו שהנה זה הולך להסתיים, וענף הבנייה עלה, וכשראו שזה לא הסוף - המחירים ירדו. השוק מצפה שהמלחמה תסתיים. אנחנו נערכים לביקושים,  ואנחנו נערכים למצב שהבלתי צפוי יימשך תקופה ארוכה - להערכתי הוא לא יסתיים בחודשים הקרובים. אנחנו כהנהלה וכארגון מתפקדים ומתפעלים את העסק כאילו המצב יימשך לאורך זמן. אני לא רואה את הסוף כרגע. אנחנו לא נתעשר מהחלונות. כל פגיעה כזאת היא פגיעה מאוד קשה, נפגעו הרבה בתים וחלונות אבל במספרים שאנחנו מדברים עליהם בייצור חלונות מדובר בכמות קטנה. למרות שזה נראה הרבה, במושגים של מפעל זה לא הרבה. אנחנו נוכל ליהנות מפירות היצירה שלנו בתום המלחמה, כשהפרויקטים יחלו לזוז וכשהעובדים יחזרו לעבודה - אז קליל תצמח".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


המפעל עובד בימים האלה כרגיל?


"המפעל היה סגור ביום ראשון. אתמול חזרנו לפעילות. קשה להגיד שהפעילות רגילה כי נמצאים רק העובדים ההכרחיים. חלק מעובדי הפריפריה, שהם לא עובדי הייצור, עובדים מהבית. אנחנו במתכונת מוגבלת. התקופה מאוד מתוחה ולא צפויה".


הממונה החליט להטיל ערובה זמנית בגובה של עד 146% על יבוא פרופילי אלומיניום מסין, מה שעשוי לשנות את מאזן הכוחות בשוק. איך אתם נערכים לזה ומה הציפיות שלכם? 


"ההיטל בא למנוע תחרות לא הוגנת שבאה מסין. להערכתי מחירי החלונות לא יעלו, כי לישראל מגיע ייבוא מלא מעט מדינות כמו: יוון, טורקיה, פורטוגל, מזרח אירופה וכו' - מדינות עם במחיר תחרותי אבל הוגן, בשונה מסין. שמעתי יבואנים שטוענים שההיטל ימנע יבוא פרופילים לארץ - זה שקר, כי עדיין ימשיך להיות ייבוא במחירים זולים לישראל מהרבה מדינות. ולכן זה לא יעלה את מחיר החלונות כמו שהיבואנים טוענים. ההיטל היצף בא למנוע תחרות לא הוגנת מסין. לא צופה שינוי מהותי בשוק האלומיניום. קליל תצליח לא בגלל היטל היצף, אלא בגלל הייחודיות והאיכות שלנו".


לאחר מינויו של קובי לוי למנכ"ל וכניסתה של סמנכ"לית כספים חדשה, עד כמה השינויים בהנהלה צפויים להשפיע על אופן קבלת ההחלטות, על היעדים? איך אתם מתכוונים להשביח את החברה ולהציף ערך למשקיעים בשנים הקרובות? 


"קובי זה מנהיג עתיר ניסיון. אני רציתי שיהיה מנכ"ל כבר מ-2004, הוא סירב והשגנו ממנו רק ליווי. המשבר שהיה עם עזיבת המנכ"ל הקודם דחף את קובי להסכים להיות מנכ"ל בקליל. לדעתי זה יהיה שינוי חיובי, כי הוא מכיר את החברה טוב והוא ידע למנף את היכולת לכדי הצלחה".


לחברה יתרות מזומנים משמעותיות וללא חוב פיננסי. האם יש כוונות לבצע רכישות, להתרחב לתחומים נוספים? 


"אנחנו לאורך השנים אמרנו שנעשה רכישות. אני לא רוצה להבטיח עוד, אני לא שולל. אנחנו בוחנים כל הזמן".


האם אתם שוקלים גם כניסה לשוק הבינלאומי בשנים הקרובות?


"פחות הכיוון כרגע. אנחנו ממוקדים בשוק הישראלי, יש לנו הרבה מקום לצמוח פה. זה לא יקרה בטווח זמן הקרוב".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה