לימודים
צילום: pixabay

מה לומדים בכלכלה ומנהל עסקים

העולם הפך כבר מזמן לכפר גלובלי שבו העסקים והתאגידים משחקים תפקיד חשוב ומרכזי. 

נושאים בכתבה לימודים

כלכלת העולם ממשיכה לצמוח ולהתפתח, שווקים חדשים נפתחים בפני יזמים ובעלי עסקים מישראל, ויש ביקוש רב לכלכלנים ולמנהלים איכותיים בעל ידע פיננסי עדכני ומיומנויות הנדרשות כדי להצליח בניהול עסקי. כדאי לדעת כי תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים נחשב לאחד מהתארים היוקרתיים והמבוקשים ביותר, התואר מקנה ידע, כלים ומיומנויות בתחום הכלכלה ובתחומי הניהול. מה בדיוק לומדים במסגרת התואר הראשון בכלכלה ומנהל עסקים? מדוע התואר חיוני ומבוקש? מהם תנאי הקבלה? מהן אפשרויות התעסוקה לבוגרי המסלול? מהו טווח השכר הצפוי לכלכלנים ולמנהלי עסקים בתחילת דרכם? כל זאת ועוד בכתבה שהכנו עבורכם. מדוע תואר בכלכלה ומנהל עסקים נחשב לחיוני? עסקים מניעים את כלכלת העולם, והסקטור הפיננסי מהווה את אחד מהענפים החשובים ביותר בתבל. כלכלים ומנהלי עסקים מבצעים תפקידים חשובים והכרחיים על מנת לאפשר לכלכלה העולמית להמשיך לצמוח וכדי לאפשר לעסקים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. לכן, יש ביקוש גבוה לאקדמאים בעלי ידע והכשרה מקצועית בתחומי כלכלה וניהול עסקי, ובוגרי המסלול יכולים להתברג בתפקידים בכירים במגזר הפרטי והציבורי, ולהתמודד עם בעיות ואתגרים הן בתחומי הכלכלה ושוק ההון והן בתחום העסקי. ראוי לציין כי תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים מכשיר את הבוגרים למציאות הכלכלית והעסקית המאתגרת של היום. הלימודים מקנים לבוגרי המסלול ידע תיאורטי מקיף ורב תחומי, כלים פרקטיים וניסיון מעשי. מה לומדים? תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים יכול להיות במסלול חד חוגי או דוח חוגי. הלימודים נמשכים שלוש שנים, 6 סמסטרים, ויש להשלים לפחות 124 נקודות זכות. במהלך הלימודים הסטודנטים נדרשים ללמוד קורסי חובה כמו מתמטיקה לכלכלנים, סטטיסטיקה לכלכלנים, יסודות החשבונאות, מבוא למיקרו כלכלה, מבוא למאקרו כלכלה, מבוא לשיווק, יסודות המימון, שיטות מחקר, מבוא לחקר ביצועים, SPSS, תמחיר, דיני עסקים ועוד. בנוסף, עליהם לבחור קורסי בחירה בכלכלה ובמנהל עסקים, לדוגמה קורסים כמו כלכלת סייבר, תורת המשחקים, יזמות עסקית, ניתוח פיננסי וכו'. תנאי הקבלה לתואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים תנאי הקבלה ללימודי תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים משתנים בין המוסדות להשכלה גבוהה. בדרך כלל, תנאי הקבלה למסלול זה הינם: זכאות מלאה לתעודת בגרות. בגרות במתמטיקה ברמה של 4 או 5 יחידות לימוד בציון עובר, או ציון 80 ומעלה במתמטיקה 3 יחידות לימוד. בגרות באנגלית ברמה של 4 או 5 יחידות לימוד, בציון עובר ומעלה. סיווג רמה באנגלית לפי ציון במבחן פסיכומטרי, אמי"ר או אמיר"ם. ציון ממוצע בבחינת הבגרות 92 ומעלה. ציון 600 ומעלה בבחינה פסיכומטרית, או ציון משולב 580. תואר הנדסאי בציון ממוצע 80 ומעלה. בוגרי מכינה ייעודית עם ציון 85 לפחות, וציון מינימום 75 בקורס מתמטיקה לכלכלנים. מועמדים מעל גיל 35 יכולים להתקבל עם בגרות בממוצע של 92 לפחות. טווח השכר לבוגרי המסלול טווח השכר לכלכלן ללא ניסיון הוא 8,000 – 10,000 ₪, לאחר 3 שנות ותק הכלכלן יכול להגיע לשכר חודשי של 11,000 – 15,000 ₪. טווח השכר למנהל עסקים מתחיל הוא 9,000 – 12,000 ₪, בהתאם לתחום ההתמחות והעיסוק. השכר עולה לאחר 3 שנות ניסיון בתחום ויכול להגיע לטווח של 13,000 – 20,000 ₪ בחודש. ישנם פערי שכר משמעותיים בין המגזר הפרטי למגזר הציבורי, ובדרך כלל במגזר הפרטי השכר גבוה יותר. אפשרויות תעסוקה לאחר הלימודים אפשרויות התעסוקה לבוגרי כלכלה ומנהל עסקים לתואר ראשון הן רבות וכוללות בין היתר מנהלי מוצר, מנהלי שיווק או מכירות, מנהלי פרסום, ניהול משאבי אנוש, כלכלנים, אנליסטים, תקציבאים במשרדי פרסום, ייעוץ עסקי ו/או פיננסי ועוד. יש מגוון אפשרויות עבודה בבנקים, במשרדי ממשלה, בחברות ביטוח, בבתי השקעות, במגזר העסקי למגוון תפקידי ניהול וניתן לעבוד גם כעצמאים ולעסוק ביזמות.   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: יח"צצילום: יח"צ

מה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי

בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה

נושאים בכתבה שיווק דיגיטלי

בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.

שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה

הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד  ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.

לדבריו, “הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים היא שהם מתייחסים לפרסום כהוצאה מיידית, במקום לראות בו השקעה לטווח ארוך. כל שקל שמושקע נכון בקמפיין אפקטיבי פועל בדיוק כמו הון שמושקע במניה טובה והוא מייצר תשואה לאורך זמן”.

גיא אברמוב מסביר, כי ממש כפי שמשקיע בוחן את ביצועי התיק שלו בפרספקטיבה של שנים ולא של ימים, כך גם משווק חכם צריך לבחון את יעילות הקמפיינים שלו בפרקי זמן רחבים יותר. “מי שמסתכל על נתוני קליקים יומיים ומקבל החלטות רגשיות יגלה מהר מאוד שהכסף בורח לו בין האצבעות” הוא אומר. “אבל מי שמתייחס לגוגל אדס כמו משקיע שמתכנן קדימה יוצר מערכת יציבה וצומחת”.

המכירה הפומבית של גוגל הינה מראה לשוק ההון

במרכז מערכת גוגל אדס עומדת מכירה פומבית בזמן אמת. מפרסמים מתחרים על מילות מפתח כאשר מחירי הקליקים והבידינג עצמו משתנים מדי רגע, והאלגוריתם מחליט מי יופיע ואיפה. זהו מנגנון שמזכיר באופן מפתיע את שוק המניות שהיא תחרות על נכסים בעלי ערך נתפס, מבוססת ביקוש, היצע וציפיות.