ביטוח רכב. צילום: Shutterstockביטוח רכב. צילום: Shutterstock

ביטוח הרכב עלה ב-40% תוך שנתיים והרווחים עצומים, איפה התחרות?

נתוני רשות שוק ההון חושפים: דמי הביטוח ברוטו בענף רכב רכוש זינקו מ־9.9 מיליארד שקל ב־2022 ל־13.9 מיליארד שקל ב־2024; שיעור ההשתתפות של התחום בסך דמי הביטוח ממשיך לגדול, וווא כבר קרוב ל-41% מכלל הענף
רן קידר | (3)
נושאים בכתבה ביטוח רכב

שוק ביטוחי הרכב בישראל ממשיך להוביל את הענף כולו, עם קצב עלייה חד בפרמיות שנגבות מהציבור. לפי נתוני רשות שוק ההון, דמי הביטוח ברוטו בענף רכב רכוש הגיעו בשנת 2024 ל-13.9 מיליארד שקל, לעומת 12.15 מיליארד שקל ב-2023 וכ-9.9 מיליארד שקל בלבד ב־2022. במונחים שנתיים מדובר בזינוק של 22.8% בין 2022 ל-2023, ועלייה נוספת של 14.4% בין 2023 ל-2024. בסך הכול, בתוך שנתיים בלבד, דמי הביטוח לרכב רכוש עלו ביותר מ־40%. המגמה נמשכה גם ב-2025. זה בערך העלייה שלכם בביטוח הרכב. אנחנו משלמים יותר, ושלא לצורך - היקף התביעות בשנה וחצי האחרונות בירידה. אין שום סיבה להעלות מחירים כשהתביעות בירידה. 

אז איך זה קורה? הדוח על הממונה על הביטוח מגלה שהריכוזיות בשק הביטוח עלתה, התחרות ירדה. במצב כזה, התחרות על המחיר פחות מורגשת. למרות מספר החברות הדיגיטליות שנוספו בענף, הדוח מספק נתונים ברורים על ריכוזיות גדולה. ככה הבעיה לא תיפתר, והחברות ירוויחו בצורה עודפת על חשבון הציבור. 

במקביל, הנפח של ענף ביטוחי הרכב רק הולך ותופס עוד נפח מסך דמי הביטוח הכללי. בעוד שב-2022 היה 36% בלבד, ב-2024 הגיע ל-40.4%. עבור הציבור המשמעות פשוטה: יותר ויותר מההוצאה הכוללת של משקי הבית והעסקים על ביטוח מופנית לרכב. 

מה עומד מאחורי ההתייקרות?

דוח הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון חשף לנו את העלייה בשוק הביטוח בכללותו וכל אחד מהסקטורים, ואילו הדוחות הרבעוניים של החברות חושפים לנו את הרווחים העצומים, כך שבנוסף לסיבות האובייקטיביות שנפרט, חשוב לזכור שזהו מצב שבו ההוצאות שלנו, הציבור, הולכות ועולות, ואילו החברות רק מגדילות את הרווחים, ואיתם הסוכנים רק מגדילים את העמלות. 

הרפורמה בביטוח הבריאות מציגה: עלייה בפרמיות וחוסר בהירות לציבור

כאמור, בנוסף לסיבות הסובייקיטביות שכרוכות ברווחים ובעמלות, ישנם גם גורמים אובייקטיביים שמובילים לעליית מחירים: 

אחת הסיבות המרכזיות להתייקרות ביטוחי הרכב היא גניבות. מרבית הגניבות מתבצעות כדי לפרק רכבים לחלקי חילוף, בעיקר רכבים נפוצים, שחלקיהם נחשבים לסחורה מבוקשת בשוק השחור. עבור חברות הביטוח מדובר בהוצאה כבדה, שמובילה אותן להעלות את הפרמיות כדי לאזן את רמת הסיכון. גורם נוסף הוא עליית מחירי הרכבים החדשים, המצוידים במערכות בטיחות מתקדמות, חיישנים ומחשוב רכב. עלויות התיקון במקרה של תאונה גבוהות משמעותית, ולכן גם ביטוח מקיף לרכבים כאלה מתייקר. 

במקביל נרשמת עלייה במספר התאונות ובחומרתן, מה שמעלה את היקף התביעות והתשלומים מצד חברות הביטוח ומוביל לעליות מחירים נוספות. משברים גיאופוליטיים הובילו לכך שגם שוק החלפים חווה עליות וחלקי חילוף מקוריים הפכו יקרים יותר. בנוסף, מחירי השירותים במוסכים טיפסו.

קיראו עוד ב"ביטוח"

ושוב נדגיש, הנתונים האלה מצביעים על שתי פעולות עיקריות: הראשונה היא שלנו, הצרכנים, והיא השוואה ואף לקיחה בחשבון את עלויות הביטוח של הדגם שאנחנו מתכוונים לרכוש, עוד לפני הרכישה. והפעולה השניה היא של הרגולטור, שצריך להיות עם אצבע על הדופק, ולוודא שהסוסים לא ברחו מהאורווה, או במקרה הזה שכח הסוס שלנו לא הולך ומתייקר, ללא הקלה מסתמנת באופק. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הכל בזכות כתבות פרסומיות על עליה בגניבות בעוד שנתוהי המשטרה והלמס לא מוצגים בהן (ל"ת)
    שאפיק 01/10/2025 12:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המנוקנק 01/10/2025 12:08
    הגב לתגובה זו
    איפה המדינה!!!החברות ברווחי שיא מספר הגנבות ירד השנה ב 16% והביטוח שלי יתייקר ב 3500 שח עם דרישות לתוספות מיגון עושק בחסות החוק ואין דין ואין דיין
  • 1.
    לרון 01/10/2025 11:41
    הגב לתגובה זו
    ביטוח חדש שחברה מבטחת לא יכולה להשקיע מיליארדים בנושאים לא רלוונטים כמו נדלן ובמקום זאת כשהסכומים עולים והחברות מרויחות ללא פרופורציה מחזירים כסף למבוטח בסגנון באפט.אתי אלישקוב מליברה כבר עושה זאת.כל הכבוד לה.לכן אני קונה לא מעט ליברה.לא המלצה