דנקנר, האיש שקנה ללא אבחנה ולא ידע למכור

בימים טרופים אלה, בהם פרשת אידיבי מגיעה לסיומה, זיו בן חיים מטאלנט בית השקעות, מסכם את הסיבות אשר הובילו את נוחי דנקנר לסטטוס הנוכחי
זיו בן חיים | (10)

כל מנהל השקעות חווה פעם את ההרגשה, "התאהבות בהשקעה" או בשפת שוק ההון, "התאהבות בפוזיציה". התאהבות בהשקעה גורמת לבעל הנכס להעריכו יתר על המידה, כך שבכל פעם שהוא חושב למכור והשווי של הנכס עולה, המשקיע משוכנע שהנכס שווה יותר.

לדוגמא, אדם מעוניין לרכוש רכב חדש. לאחר בדיקת צרכיו ויכולתו הכלכלית הוא נשאר מול שתי אופציות: מאזדה 3 וטויוטה קורולה, אשר בעיניו כמעט זהות ורק אקראיות מובילה אותו לבחירה. לאחר שבחר וקיבל את המאזדה, האפשרות השניה, רכב הטויוטה, כבד, לא אמין ויקר אחזקה. לעומתו, המאזדה חסכונית, יפה ושקטה על הכביש. יש להסביר זאת בכך שאנו זקוקים לחיזוקים לאחר ביצוע השקעה.

כששאלו את נוחי דנקנר בטלוויזיה, היכן טעה, הוא לא סיפק תשובה קונקרטית. דנקנר לא מפחד להודות בטעות! הוא באמת ובתמים אינו מבין איפה טעה. אך למרות אי הבנתו, דנקנר טעה, וזאת עובדה. איפה? כולם זוכרים שדנקנר חשב שישראל קטנה עליו. מה שגרם לו לחפש אחר השקעות חדשות, שיקנו לו יוקרה וכבוד גם מעבר לים. לכן קנה מניות קרדיט סוויס והשקיע בלאס ווגאס. בל נשכח את הטעויות מעריב, עסקאות בעלי העניין, ישראייר וכו'. ישנו גם המזל הרע שהביא את שוק הסלולר לרדת חזק, המחאה החברתית שפגעה בשווייה של שופרסל וכמובן הפרמידה המוגזמת, חסרת האחריות, ממונפת ללא פרופורציה במקומות שאין בהם פעילות.

ברגעיו הקריטיים ביותר, יהירותו של דנקנר הרחיקה ממנו את שותפיו הותיקים, משפ' לבנת, משפ' מנור, אבי פישר ועוד. אבל למה דנקנר, כמו מנהליו ועמיתיו, לא העלה כסף לסגור את חובותיו האישיים לכשהיה יכול? למה לא חיזק ושיטח את הפירמידה? למה לא לקח מספיק כסף לביתו בכדי להתמודד ביום סגריר?

הטעות הגדולה של דנקנר היא ללא ספק טעות נפוצה אצל כל מנהל השקעות ופיננסייר, הרי דנקנר הוא מנהל השקעות ותו לא - הוא לא ידע לממש! נוחי דנקנר אהב את הפוזיציה שלו בקרדיט סוויס יותר מדי. הוא אהב את השקעותיו בכלל תעשיות, שופרסל וסלקום כמו שאהב את ילדיו. והגרוע מכל, דנקנר כל כך אהב את כלל ביטוח, שלא לקח את החלטה הנכונה כשהציעו למכור אותה בכפול ממה שמציעים היום, ובהמשך אף רכש מניות אידיבי אחזקות לאורך כל הדרך בצורה עיוורת וללא הבחנה.

לסיכום, חשוב להדגיש, בבואכם לבצע השקעה - תבחנו אותה, ומעבר לכך, תמשיכו לבדוק שבעתיים גם אחרי שהנכס בידכם - כי טויוטה הוא רכב אמין והאחזקה לא כל כך יקרה (כמו שמספרים לעצמם בעלי מכוניות מאזדה).

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ראנגיט, סרי לנקה 14/12/2013 11:26
    הגב לתגובה זו
    כותב נהדר
  • 7.
    נוחי לא אשם 14/12/2013 10:55
    הגב לתגובה זו
    שביחד אם הבנקים והמוסדיים הצלחנו לגדל חזיר למימדים עצומים עד שהוא היתפוצץ
  • 6.
    איך עולם מסתובב פעם לזיו היה פוסטר של נוחי בחדר (ל"ת)
    נוחי דנקנר 14/12/2013 10:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סתם אזרח 13/12/2013 15:19
    הגב לתגובה זו
    דנקנר פשוט אדם שלא יודע למכור רק לקנות!! לא יודע איך לנהל מו"מ למכירת נכס ובסוף מוכר בחצי מחיר!! אדם כזה תמישד יפשוט את הרגל!!
  • 4.
    נדב 12/12/2013 15:46
    הגב לתגובה זו
    אמרת שהוא התאהב בפוזיציה? אז זה דומה לאדם שהרכב ש-ל-ו יקר לאחזקה וכבד והוא משכנע את עצמו שזה רכב מעולה, ולא לאדם שמשכנע את עצמו שרכב אחר טוב יותר ומתחרט שרכש מה שרכש.
  • 3.
    למה לא לקח מספיק כסף לביתו בכדי להתמודד ביום סגריר? (ל"ת)
    זיו...אתה פקק 12/12/2013 10:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבי 12/12/2013 10:12
    הגב לתגובה זו
    נפל. טוב שלא שאלתם את הבן שלי
  • הייתי אומר שדנקנר משלם טוב לטוקבקיסטים (ל"ת)
    אנונימי 15/12/2013 13:39
    הגב לתגובה זו
  • תגובה יפה- הכתבה חובבנית ועלובה (ל"ת)
    שי.ע 12/12/2013 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גנב את העם ללא אבחנה ולא ידע להפסיק !!!!! (ל"ת)
    אורית 12/12/2013 10:08
    הגב לתגובה זו
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.